PŘEHLEDNĚ: Které změny připravuje Ministerstvo financí pro rok 2025
Změny s účinností od 1. ledna 2025:
Zvýšení příspěvku na pořízení motorového vozidla osobám se zdravotním postižením namísto vracení DPH
Od 1. ledna 2025 bude zrušena vratka DPH při nákupu motorového vozidla pro osoby se zdravotním postižením a bude nahrazena zvýšením příspěvku na nákup motorového vozidla o 85 tis. Kč, což je průměrná částka, která byla na DPH vyplácena. Dojde tak k odstranění dvojkolejnosti podpory osob se zdravotním postižením, kteří celou částku na pořízení motorového vozidla získají rovnou u Úřadu práce a nebudou již muset žádat o vracení DPH finančním úřadě. Zrušení vratky DPH je zároveň splněním bodu programového prohlášení vlády, který si vytkla v kapitole Zdravé finance.
Snížení sazby DPH na pulzní oxymetry a tlakoměry
Od 1. ledna bude na pulzní oxymetr a tlakoměr aplikována snížená sazba DPH ve výši 12 %. Ke změně dochází zpřesněním kódu celní nomenklatury zdravotnických prostředků v návaznosti na opatření ozdravného balíčku, které je účinné od roku 2024.
Zvýšení limitu u zaměstnaneckých benefitů na podporu zdraví
U zaměstnaneckých benefitů na podporu zdraví (např. příspěvků na rehabilitaci ve zdravotnickém zařízení) se od 1. ledna 2025 zvýší limit pro osvobození od daně z příjmů. Tento limit bude nově odpovídat průměrné mzdě stanovené podle zákona upravujícího pojistné na sociální zabezpečení za daný rok, což znamená, že zaměstnanci budou moci čerpat vyšší benefity bez daňového zatížení.
Sčítání spořící doby při změně poskytovatele daňově podporovaného dlouhodobého investičního produktu (DIP)
Od 1. ledna 2025 dojde ke změně podmínek, za kterých se budou spořící doby při změně poskytovatele DIP sčítat pro účely posouzení, zda nemá dojít k navrácení daňové podpory. V případě, že klient převede veškeré naspořené prostředky z daňově podporovaného DIP u jednoho poskytovatele k jinému poskytovateli, spořící doba ze zaniklého DIP se mu započte do podmínky 120 kalendářních měsíců doby trvání nově vzniklého DIP, v rámci které poplatník nemůže prostředky z DIP vybrat. Pokud by tak učinil, daňovou podporu by musel vracet.
Úprava zaměstnaneckých akcií
Od 1. ledna 2025 se bude stávající režim pro zaměstnanecké akcie (tj. odložení zdanění) aplikovat jen dobrovolně. Bude možné se rozhodnout zdanit benefit ze zaměstnaneckých akcií okamžitě (stejně jako do roku 2023) nebo za podmínek, které jsou vyjmenovány v § 6 odst. 14 zákona o daních z příjmů.
Změna srážkové daně u dohod o provedení práce (DPP)
Měsíční příjem zaměstnance z DPP nebude od 1. ledna 2025 podléhat odvodům na sociální a zdravotní pojištění, pokud u jednoho zaměstnavatele nedosáhne částky, která je rozhodná pro účast na nemocenském pojištění. Stejný limit bude platit i pro možnost zdanění příjmu z DPP pomocí srážkové daně, a to za dalších podmínek stanovených zákonem o daních z příjmů. Pokud zaměstnanec na DPP vydělá méně než tento limit, nebude z jeho příjmu odváděno zdravotní a sociální pojištění a příjem může být zdaněn jednoduše daní vybíranou srážkou podle zvláštní sazby daně.
Označování balených potravinářských a nepotravinářských výrobků měrnou cenou
Od 1. ledna 2025 budou všechny balené potravinářské a nepotravinářské výrobky označeny kromě prodejní ceny také měrnou cenou*, což dá spotřebiteli možnost snadného a spolehlivého srovnání cen. Nebalené výrobky, které jsou váženy nebo měřeny v přítomnosti nakupujícího, a to buď samoobsluhy, nebo v prodeji s obsluhou, musí být označeny pouze měrnou cenou. Konkrétní seznam baleného nepotravinářského zboží bude zveřejněn ve vyhlášce MF.
*Měrná cena je cena vztahující se k určité měrné jednotce (např. kilogram, litr, metr, kus) a používá se k usnadnění porovnávání cen různých výrobků nebo služeb, které mohou být baleny nebo nabízeny v různých množstvích.
Změny v oblasti FKSP
Od příštího roku bude zrušena podmínka čerpání FKSP, kdy nejméně polovina základního přídělu do fondu je povinně určena na podporu produktů na zabezpečení ve stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob. Celý základní příděl tak bude možné čerpat na jakékoliv kulturní nebo sociální potřeby. Výše základního přídělu se nemění a zůstává ve výši 1 % z objemu nákladů zúčtovaných na platy/mzdy, jejich náhrady a odměny za pracovní pohotovost. (návrh na změnu v oblasti FKSP se v současné chvíli teprve nachází před projednáním Senátem ČR - viz pozměňovací návrh rozpočtového výboru k ST 700, je tedy možné, že změny nebudou účinné od 1. 1. 2025).
Prodloužení platnosti daňových úlev na dary na podporu Ukrajiny až do roku 2027
Až do roku 2027 pokračuje zachování zvýšeného odpočtu darů na podporu Ukrajiny do výše 30 % základu daně z příjmů. Současně stále platí, že finanční dary pořadatelům sbírek na veřejně prospěšné účely, tedy např. na dary v souvislosti se zářijovými povodněmi, jsou ze zákona odečitatelné od základu daně při splnění zákonem stanovených podmínek, a to rovněž maximálně do výše 30 % základu daně. (návrh zákona se v současné době nachází před 3. čtením v Poslanecké sněmovně – ST 727. MF počítá s jeho přijetím tak, aby byl validní i pro zdaňovací období 2024)
Ochrana investorů do kryptoaktiv a nastavení pravidel pro obchodování s nimi
Obchodování s kryptoaktivy začne od 30. 12. 2024 podléhat zevrubné regulaci vycházející z evropského nařízení MiCA. Hlavní dopady nařízení budou viditelné v roce 2025 a plně se uplatní od poloviny roku 2026. Služby související s kryptoaktivy budou nově moci poskytovat nebo kryptoaktiva veřejně nabízet jen subjekty dohlížené Českou národní bankou. To povede ke zkvalitnění poskytovaných služeb, ale především k větší ochraně investorů. Pravidla pro poskytování služeb souvisejících s kryptoaktivy se tak přiblíží tradičním investičním službám. Budou platit podmínky pro časový a hodnotový test pro osvobození od daně z příjmů fyzických osob. Časový test zaručí, že pokud jsou kryptoměny drženy déle než tři roky, jejich prodej nebude zdaněn. Hodnotový test zase umožní, že transakce do 100 tisíc Kč ročně nebude třeba uvádět v daňovém přiznání, podobně jako u cenných papírů. (návrh zákona se v současné chvíli nachází před projednáním Senátem ČR – ST 692 a ST 694)
Zvýšení daně z tabákových výrobků, zahřívaného tabáku a alternativních výrobků v souladu s principy ochrany veřejného zdraví
V souladu s principy ochrany veřejného zdraví, bojem se závislostmi a doporučeními NERV pokračuje postupné zvyšování spotřební daně z tabákových výrobků, zahřívaných tabákových výrobků a tzv. výrobků souvisejících s tabákovými výrobky.
Od 1. ledna 2025 dojde ke zvýšení sazeb spotřební daně z cigaret, tabáku ke kouření, doutníků a cigarillos o 5 %. Stejným tempem porostou sazby spotřební daně u těchto výrobků i v letech 2026 a 2027. V letech 2025–2027 dojde také k navyšování sazeb spotřební daně u zahřívaného tabáku, a to tempem 15 % ročně. Rychlejší růst sazeb u zahřívaného tabáku sleduje vývoj v okolních zemích a odborníky doporučované přiblížení zdanění zahřívaného tabáku k cigaretám.
Zvýšení sazeb spotřební daně se bude aplikovat i u nově zdaňovaných alternativních tabákových výrobků. Sazba spotřební daně z náplní do elektronických cigaret bude v roce 2025 činit 5 Kč/ml, v případě nikotinových sáčků 0,8 Kč/g. S nárůstem sazeb je nutné počítat i v následujících dvou letech. V případě náplní do elektronických cigaret sazba spotřební daně v roce 2027 dosáhne úrovně 10 Kč/ml, u nikotinových sáčků to bude 1,7 Kč/g. Zdanění nových alternativních výrobků sleduje celoevropský trend, a to aplikovat spotřební daň na všechny komodity, které fungují nejenom na bázi tabáku, ale i nikotinu a případně dalších látek. Nastavená míra zdanění je však v případě těchto inovativních výrobků významně nižší než u tradičních tabákových výrobků, a to zejména z důvodu jejich deklarované nižší míry škodlivosti pro lidské zdraví.
Co se týká zdanění tradičních tabákových výrobků v okolních zemích, jmenovitě cigaret, nejvyšší minimální sazba spotřební daně je v Německu (177 EUR/1 000 ks), dále v Rakousku a České republice (173 EUR), na Slovensku (148 EUR) a na posledním místě v Polsku (123 EUR). Všechny okolní státy postupně navyšují sazby spotřební daně. V případě Polska je odsouhlasen růst sazeb spotřební daně o 10 %, a to jak pro rok 2025, tak pro rok 2026.
Zvýšení daně z lihu v souladu s principy ochrany veřejného zdraví
V návaznosti na ozdravný balíček pokračuje zvýšení sazby spotřební daně z lihu. V roce 2025 se navýší o 10 % a následně v roce 2026 o 5 %.
V souladu s principy ochrany veřejného zdraví, bojem se závislostmi a doporučeními z NERV byl od 1. ledna 2024 nastaven tříletý harmonogram růstu sazeb spotřební daně z lihu. Tento harmonogram přináší transparentní plán a svým přesahem přes stávající volební období této vlády nebude ovlivněn volebním cyklem. Na základě trvalé výjimky dojednané v EU se bude nadále uplatňovat poloviční sazba u produktů z pěstitelského pálení pro vlastní spotřebu pěstitele.
Pro srovnání, výše spotřební daně z lihu v roce 2024 činí v případě půl litru 40% lihoviny 71 Kč, v roce 2025 vzroste tato sazba na 78,2 Kč, tedy o 7,2 Kč.
Zrušení registrace ke spotřební dani a zjednodušení v oblasti povolovacích řízení
Pro nadbytečnost bude od roku 2025 zrušeno registrační řízení ke spotřební dani a bude ponecháno pouze řízení povolovací, ze kterého bude správce daně automaticky zjišťovat většinu dnes získávaných údajů, např. údaje o bezdlužnosti. Tím se výrazně sníží administrativa subjektů spojená s vydáváním a změnou povolení.
Zúžení formy poskytnutí zajištění daně z finanční záruky na bankovní záruku
Od roku 2025 dojde k zúžení jedné z forem zajištění daně, tj. finanční záruky na záruku bankovní. Ke změně dochází proto, aby se předešlo daňovým únikům a možnému zneužití institutu finanční záruky. Plátci mohou využít dvanáctiměsíční přechodné období na změnu formy zajištění (po změně lze zajistit spotřební daň hotovostí, bankovní zárukou nebo ručením třetí osobou).
Vracení spotřební daně u tzv. zelené nafty
Zemědělci mohou od roku 2025 žádat o vratku části spotřební daně ze zelené nafty, tedy nafty prokazatelně používané pro rostlinnou nebo živočišnou výrobu, dvakrát ročně, namísto dosavadní jedné žádosti. Změna se vztahuje na ty subjekty, kteří uplatňují vratku daně vyšší než 50 000 Kč za rok.
Snížená sazba spotřební daně pro malé nezávislé pivovary
Malé pivovary vzájemně hospodářsky a právně závislé mohou od roku 2025 při splnění několika podmínek (limit výroby, výrobní nezávislost) dosáhnout ze zákona na sníženou sazbu spotřební daně z piva a hledí se na ně jako na malé nezávislé pivovary. Objem výroby malých nezávislých pivovarů, které jsou právně nebo hospodářsky propojené nebo vyrábí pivo v licenci ve vzájemném vztahu, se bude moci sčítat a v takovém případě bude moci být uplatňována snížená sazba spotřební daně z piva stanovená na základě součtu jejich ročních výrob.
Úprava zdaňovacího období pro malé plátce daně z elektřiny
Plátci daně z elektřiny, kteří mají daňový základ nižší než 350 MWh ročně (což odpovídá výši daně cca 10 000 Kč ročně), budou mít roku 2025 prodlouženo zdaňovací období z kalendářního měsíce na kalendářní pololetí. Dotčený plátce bude podávat dvě daňová přiznání ročně namísto stávajících dvanácti, čímž dojde ke značnému snížení jeho administrativní zátěže.
Nová podmínka pro obchodování s cennými papíry a podíly v obchodní korporaci
Od 1. ledna 2025 se zavádí limit pro osvobození od daně na příjmy z prodeje cenných papírů a podílů v souhrnné výši 40 mil. Kč za rok. Tento limit se vztahuje na příjmy, u kterých byl splněn tzv. časový test, a to v případě cenných papírů 3 roky a v případě obchodních podílů 5 let. Pokud došlo k prodeji cenného papíru/obchodního podílu v roce 2024, ale peněžní prostředky budou příjemci vyplaceny až v roce 2025, spadají tyto příjmy do nově zavedeného limitu 40 mil. Kč.
Změna v předmětu a základu daně z nemovitých věcí u lesních pozemků
Od 1. ledna 2025 nebude z předmětu daně vyjmut celý lesní pozemek, na kterém se nachází ochranný les nebo les zvláštního určení, ale pouze ta část, na které se tyto lesy nacházejí.
Od 1. ledna 2025 bude zrušen alternativní způsob určení základu daně na základě cenových předpisů a ponechal se pouze stávající výpočet v podobě součinu skutečné výměry pozemku v m2 (zjištěné k 1. lednu zdaňovacího období) a částky 3,80 Kč.
Změny v osvobození pozemků od daně z nemovitých věcí
Od daně z nemovitých věcí zůstávají osvobozeny pozemky s krajinnými prvky (např. dřeviny, mokřady nebo příkopy), pokud jsou vedeny v evidenci ekologicky významných prvků, tzv. LPIS. Od 1. ledna 2025 se osvobození od daně rozšiřuje o další krajinné prvky, jako jsou krajinotvorné sady, terasy, solitérní dřeviny nebo skalky, to znamená, že od 1. ledna 2025 jsou od daně osvobozeny všechny ekologicky významné prvky evidované v LPIS. Zároveň se ruší osvobození u pozemků „ostatní plochy“ mimo zastavěné území, na kterých se nacházejí krajinné prvky a jiné vybrané útvary, které nejsou v LPIS evidovány, s tím, že drtivá většina pozemků, na kterých se tyto přírodní útvary nacházejí, bude zdaněna výrazně nižší sazbou daně (0,08 Kč/m²). Obce mohou tuto daň dále snížit až na polovinu stanovením místního koeficientu nebo tyto pozemky zcela osvobodit obecně závaznou vyhláškou.
Osvobozeny zůstávají také lesní pozemky určené pro rozvody elektřiny a plynu, přičemž od roku 2025 je přesněji vymezeno, že jde o hospodářské lesy v rozsahu potřebném pro tyto rozvody.
Změny v místních koeficientech obcí
Od 1. ledna 2025 budou mít obce větší pravomoc upravovat místní koeficient podle svých potřeb a místních specifik. Ruší se možnost obce snižovat koeficient podle počtu obyvatel, který se uplatní u stavebních pozemků, obytných budov a ostatních zdanitelných jednotek. Nově obce mohou stanovit místní koeficient již od hodnoty 0,5, a tím zachovat snížení daně u těchto nemovitých věcí.
Zároveň se ruší koeficient 1,5 pro rekreační budovy, garáže a nemovité věci užívané k podnikání. Jako náhradu mohou obce nově stanovit místní koeficient pro konkrétní skupiny nemovitých věcí, například pro rekreační budovy nebo garáže. Změny provede správce daně automaticky, takže poplatníci nemusí podávat nové daňové přiznání na rok 2025.
V případě koeficientů podle počtu obyvatel od 1. ledna 2025 nebude rozhodující počet obyvatel obce podle posledního sčítání lidu, ale bude vycházet se z údajů uvedených ve vyhlášce k provedení zákona o rozpočtovém určení daní, ve znění účinném k prvnímu dni zdaňovacího období.
Komplexní úprava stanovování místních koeficientů u daně z nemovitých věcí
Doposud mohly obce stanovit místní koeficient pouze obecně závaznou vyhláškou. Od 1. ledna 2025 se upřesňují pravidla, podle kterých obce mohou nastavit místní koeficient obecně závaznou vyhláškou pro územně nebo druhově vymezené nemovité věci (např. pro městské části, katastrální území, všechny garáže nebo všechny budovy užívané k podnikání) a nově i opatřením obecné povahy pro jednotlivé nemovité věci.
Aby se tyto změny projevily ve zdaňovacím období roku 2025, musely být provedeny platnou obecně závaznou vyhláškou do 1. října 2024, v případě opatření obecné povahy pak do 30. června 2024.
Přeshraniční režim pro malé podniky
V souladu s unijní úpravou od roku 2025 malé podniky se sídlem v jiném členském státu EU, které v kalendářním roce nepřekročí tuzemský obrat 2 mil. Kč a unijní obrat ve výši 100.000 EUR, mohou využívat osvobození v tzv. režimu pro malé podniky jako tuzemští neplátci. To znamená, že se v ČR nestanou plátci. Totéž bude obdobně platit i pro české malé podniky (bez ohledu na to, zda jsou v ČR plátci či nikoli), které budou chtít využít tohoto osvobození v jiných členských státech EU.
Dochází i ke změně v počítání obratu firem. V současnosti se obrat počítá za období 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců. Nově se bude počítat za kalendářní rok, s čímž souvisí i nové nastavení vzniku plátcovství. Malé podniky, které v průběhu roku překročí obrat 2 mil. Kč, se stanou plátcem DPH až od 1. ledna následujícího kalendářního roku. Avšak v případě, že obrat do konce roku překročí částku 2 536 500 Kč, stanou se plátci DPH hned následující den.
Zvýšení hranice obratu pro využití čtvrtletního zdaňovací období
Plátci DPH je od 1. ledna 2025 umožněno podat daňové přiznání za zdaňovací období kalendářní čtvrtletí, pokud výše obratu za uplynulý kalendářní rok nepřekročila částku 15 mil. Kč (v současnosti je to jen 10 mil. Kč).
Úprava lhůty pro provedení opravy základu daně
Kromě jiných změn v rámci opravy základu daně dochází od 1. ledna 2025 k úpravě lhůty pro provedení opravy základu daně na 7 kalendářních let následujících po roce, ve kterém vznikla povinnost přiznat daň u původního plnění. V současnosti tato lhůta byla pouze tříletá, ke změně dochází proto, že v řadě případů může být lhůta pro reklamaci delší než tři roky.
Změny s účinností od 1. července 2025:
Změna sazby DPH v oblasti stavebnictví
Od 1. července 2025 se základní sazba DPH bude vztahovat na stavební nebo montážní práce na dokončených stavbách pro bydlení nebo sociální bydlení, pokud tyto stavby po přestavbě už nebudou splňovat podmínky pro tyto typy staveb. Cílem je zajistit, aby přestavba neměla výhodnější daňový režim než nová výstavba, pokud výsledná stavba nesplňuje podmínky pro sníženou sazbu DPH.
Také se mění definice bytového domu pro sociální bydlení – snížená sazba DPH se nově uplatní, pokud více než polovina podlahové plochy bytového domu připadá na obytné prostory pro sociální bydlení. Tím bude rozšířena možnost aplikovat sníženou sazbu daně u výstavby bytových domů.
Změny v osvobození od DPH v případě dodání nemovité věci
Od 1. července 2025 dojde ke zjednodušení systému zdanění, resp. osvobození u prodeje nemovité věci. Nově se zdaní pouze první prodej nemovité věci po kolaudaci nebo po podstatné změně. Následné prodeje již budou osvobozeny bez nároku na odpočet. I nadále zůstává možnost prodej nemovité věci zdanit.
Flotilový způsob sjednávání pojištění
Od 1. července 2025 se zákon o distribuci pojištění a zajištění bude plně vztahovat i na tzv. flotilové pojištění. U tohoto typu pojištění zákazník neuzavírá/nepodepisuje svou vlastní pojistnou smlouvu s pojišťovnou, ale přistupuje k již existujícímu pojištění coby další pojištěná osoba. Tento model pojištění využívají zejména leasingové společnosti u pojištění vozidel, poskytovatelé spotřebitelského úvěru u pojištění schopnosti splácet, cestovní kanceláře při pojištění storna zájezdu, banky při pojištění platebních karet nebo prodejci zboží při pojištění prodloužené záruky.
Nově budou mít zákazníci flotilového pojištění stejná práva a ochranu jako při uzavírání své vlastní pojistné smlouvy, například obdrží potvrzení o sjednaném pojištění. Podnikatelé, kteří tento typ pojištění nabízejí, budou muset získat oprávnění od České národní banky jako pojišťovací zprostředkovatelé.
Redukce poboček Celní správy ČR a změna kompetence
V souvislosti s ozdravným balíčkem dojde od 1. července 2025 k redukci celních úřadů z dosavadních 15 na nových 6 celních úřadů. Tím dojde k vytvoření srovnatelně zatížených celních úřadů.
Zároveň dojde ke změně kompetence Celní správy ČR. Jejími kmenovými působnostmi budou: celnictví, správa daní (zejména spotřebních a energetických), dělená správa (správa placení a vymáhání peněžitých plnění za jiné orgány) a dozor v oblasti hazardních her. Podpůrnými oblastmi pro výkon hlavních kompetencí budou oblasti pátrání (role policejního orgánu) a dohledové činnosti primárně ve vztahu ke zboží.