CZ EN

Základní informace o Ministerstvu financí v českém znakovém jazyce.

Motivový obrázek

Česká ekonomika je po čtyřech letech ve výrazně lepší kondici. Konsolidace veřejných financí splnila svůj účel

Ministerstvo financí bilancuje hospodářský vývoj České republiky v uplynulém volebním období. Navzdory mimořádným vnějším šokům – válce na Ukrajině, energetické krizi a vysoké inflaci – se vládě s přispěním České národní banky podařilo obnovit makroekonomickou stabilitu, dostat pod kontrolu rozpočtové schodky a posílit odolnost české ekonomiky.

Vláda se během čtyř let soustředila především na konsolidaci veřejných rozpočtů, podporu investic do infrastruktury, zajištění energetické bezpečnosti a důchodovou reformu, která zlepší dlouhodobou udržitelnost veřejných financí.

„Když jsme vládu na konci roku 2021 přebírali, česká ekonomika byla ochromená pandemií covidu, rozpočty zatížené plošnými podporami a veřejné finance směřovaly k neudržitelným schodkům. Dnes ji předáváme v lepší kondici – s obnoveným růstem, nízkou nezaměstnaností a ozdravenými veřejnými financemi. Česká republika opět patří mezi stabilní evropské ekonomiky,“ uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura.

Díky přijatému konsolidačnímu balíčku klesl schodek veřejných financí bezpečně pod hranici maastrichtského kritéria 3 % HDP a podle nejnovější makroekonomické predikce dosáhne v roce 2025 hodnoty 1,9 % HDP. Česká republika se tak řadí mezi fiskálně nejdisciplinovanější státy Evropské unie.

Česká republika opět patří mezi stabilní evropské ekonomiky.

Zbyněk Stanjura

ministr financí

Ekonomika a kupní síla domácností po letech útlumu znovu rostou. Inflace postupně klesá ke 2 %, reálné mzdy letos překračují tempo růstu 4 % a nezaměstnanost zůstává dlouhodobě jedna z nejnižších v EU (2,7 %). Pro letošní rok ministerstvo očekává růst HDP o 2,4 %, pro příští o 2,2 %.

Po nástupu vlády v roce 2021 čelila Česká republika dozvukům covidové krize, následně i dopadům ruské agrese na Ukrajině a prudkému růstu cen energií. Česká republika patřila k prvním zemím, které Ukrajině poskytly humanitární i ekonomickou pomoc. Přestože první rok války znamenal značné rozpočtové výdaje (téměř 20 mld. Kč), díky rychlému zapojení uprchlíků na trh práce se bilance pomoci později vyrovnala.

Růst cen energií a následná dvouciferná inflace měly původ nejen ve vnějších šocích, ale i v přetrvávajících domácích nerovnováhách po období plošných podpor. Inflace dosáhla vrcholu v roce 2022 na průměrné hodnotě 15,1 %, poté začala klesat a od loňska se udržuje okolo 2,4 %.

Reakcí vlády na energetickou krizi bylo zavedení cenových stropů na elektřinu a plyn pro domácnosti i část podniků, což zabránilo rozsáhlejšímu propadu životní úrovně i bankrotům firem. Opatření na zvládnutí energetické krize v celkové hodnotě 130 mld. Kč doplnila cílená sociální pomoc a mimořádné valorizace dávek, které pomohly zvládnout dopady inflace.

Vláda zároveň prosadila důchodovou reformu, která posílí dlouhodobou udržitelnost systému a spravedlivější rozložení zátěže mezi generacemi. Reforma sníží očekávaný deficit důchodového systému ve druhé polovině století z původních 3,4 % HDP na zhruba 1,2 % HDP.

Navzdory všem krizím udržela vláda rozpočtovou odpovědnost. Přijatý konsolidační balíček obsahoval více než 60 opatření, která snížila strukturální schodek o 0,9 procentního bodu. V roce 2024 dosáhlo celkové saldo sektoru vládních institucí úrovně –2,0 % HDP. Česká republika tak díky tomu zůstává mezi státy, vůči nimž nebyl zahájen postup při nadměrném schodku.

Současně se podařilo urychlit investice do infrastruktury, digitalizace a energetické transformace, a to bez zvýšení dluhového zatížení. Rychlý odklon od ruského plynu a diverzifikace dodávek (LNG terminály v Německu, dodávky z Norska a dalších zemí) zajistily dlouhodobou energetickou bezpečnost Česka.