Projekt TAL-PLUS jde do finále. Česko je už díky němu technicky připraveno na plné zásobování ropou západní cestou ropovody TAL a IKL
Projekt TAL-PLUS, o jehož realizaci rozhodla vláda premiéra Fialy v listopadu 2022, navýšil přepravní kapacitu evropského ropovodu TAL. Česko díky tomu přestane být existenčně závislé na ruské ropě z ropovodu Družba. Západní cestou ropovody TAL a IKL totiž Česká republika získá až 8 milionů tun ropy ročně, což kompletně pokryje potřebu naší země.
V následujících měsících dokončí MERO ČR ve spolupráci s konsorciem TAL provozní testy a certifikace nového systému. K odstřižení od ruské ropy a plnému zásobování Česka ropou západní cestou ropovody IKL a TAL dojde podle všech předpokladů už v polovině letošního roku.
Petr Fiala, předseda vlády: „Stavební práce na rozšíření ropovodu TAL byly úspěšně dokončeny. Projekt TAL-PLUS jsme prosadili a uskutečnili a po desítkách let konečně přestaneme být energeticky závislí na Rusku a vydíratelní ruským režimem. Naše vláda začala jednat ihned po ruské invazi na Ukrajinu v únoru 2022 a během rekordních dvou let jsme dokázali zajistit, aby Česká republika měla dostatek bezpečných zdrojů energie. Závislosti na ruském plynu jsme se zbavili už minulý rok, letos se odstřihneme i od ruské ropy. Jde o mimořádně důležitý okamžik pro energetickou bezpečnost naší země a každého z nás.“
Zbyněk Stanjura, ministr financí: „Za Ministerstvo financí, které je 100% vlastníkem společnosti MERO ČR, chci zdůraznit, že se tento projekt podařilo realizovat v rekordně krátkém čase. Naše vláda dala projektu TAL-PLUS zelenou v listopadu 2022. A nyní, jen o dva roky později, je projekt technicky připravený na případné plné zásobování České republiky ropou západní cestou. Díky projektu TAL-PLUS získá Česko možnost čerpat západní cestou, tedy ropovody TAL a IKL, až 8 milionů tun ropy ročně. To plně pokryje spotřebu rafinerií v Česku. Náklady na tuto kompletní nezávislost na ruské surovině nepřekročí 1,6 miliardy korun a hradí je MERO ČR ze svých výnosů. Nebudou tak mít žádný přímý dopad do státního rozpočtu.“
Jaroslav Pantůček, generální ředitel MERO ČR: „Projekt TAL-PLUS je jednou z nejvýznamnějších investic v historii společnosti MERO ČR a také jedním z technologicky nejnáročnějších projektů. Jsem velmi rád, že se nám podařilo splnit naplánovaný harmonogram prací a mohu potvrdit, že hlavní technologické práce na projektu TAL-PLUS jsou hotové. Nový systém už jsme také společně s konsorciem TAL úspěšně otestovali a potvrdili si jeho funkčnost. Ropovod TAL je díky tomu už technicky připraven, aby už nyní v případě výpadků dodávek ropy z Družby zásoboval Česko plně západní cestou. V první polovině letošního roku dokončíme zbylé provozní testy a dojde k dokončení technických prací také na Centrálním tankovišti ropy. Od poloviny letošního roku budeme připraveni přejít na plné zásobování Česka pouze neruskou ropou západní cestou ropovody TAL a IKL.“
Alessio Lilli, generální ředitel TAL: "Konsorcium TAL si vždy uvědomovalo strategický význam projektu TAL-PLUS pro energetickou bezpečnost České republiky a plně se angažovalo v jeho realizaci. Jsme rádi, že můžeme oznámit, že test cílové kapacity realizovaný v prosinci 2024, byl úspěšně dokončen. Tohoto výsledku bylo dosaženo díky společnému úsilí investovanému všemi zúčastněnými stranami: MERO, akcionáři, týmem TAL a dodavateli.“
Projekt TAL-PLUS: Co už je hotové
- 2015-2016: Studie proveditelnosti intenzifikace ropovodu TAL a jednání o investici
- Březen 2022: Jednání s podílníky
- Červen 2022: Aktualizace studie proveditelnosti
- Červenec 2022: Získání povolení od bavorské vlády k vyššímu výkonu TAL
- Listopad 2022: Souhlas vlády ČR s investicí
- Listopad 2022: Schválení projektu TAL-PLUS na zasedání nejvyššího orgánu konsorcia TAL
- Květen 2023: Uzavřena smlouva s konsorciem TAL
- Červenec-prosinec 2023: Zasmluvnění dodavatelů
- Duben 2024: Dokončena úprava řídícího systému na ropovodu IKL
- Květen-prosinec 2024: Instalace nových čerpadel, motorů, postupné zvyšování přepravní kapacity TAL
- Září-prosinec 2024: Instalace nových průtokoměrů na všech dodacích místech
- Průběžně: Stavební úpravy na tankovištích ve Vohburgu a v Nelahozevsi
Projekt TAL-PLUS v roce 2025: Co nás čeká
- Dosažení maximálních výkonů a kapacity ropovodu TAL
- Instalace záložních čerpadel, dokončení stavebních prací
- Provedení ověřovacích provozních testů a certifikace
- Aktualizace provozní a technické dokumentace
- Česko bez ruské ropy
MERO ČR, a.s. (mezinárodní ropovody), vlastník a provozovatel české části ropovodu Družba a ropovodu IKL, je jediným přepravcem ropy do České republiky a nejvýznamnější společností zajišťující skladování nouzových strategických zásob ropy. Oba ropovody vstupují do Centrálního tankoviště ropy Nelahozeves, kde společnost vybudovala celkem 17 ropných nádrží s celkovou skladovací kapacitou 1.675.000 m³. MERO ČR, a s. Společnost dále vlastní dceřinou společnost v bavorském Vohburgu a.d. Donau, odkud je spravována německá část ropovodu IKL a místní tankoviště ropy o kapacitě 200.000 m³. Od prosince 2012 vlastní MERO ČR, a.s., 5% podíl ve společnostech vlastnících a provozujících ropovod TAL.