Také bych snížil daně, ale...
Pokud bude deficit státního rozpočtu vyšší než tři procenta HDP, rezignuji, říká lidovecký ministr financí Miroslav Kalousek.
* LN V koalici jste měli dohodu, že tzv. reformní batoh bude neměnný a schválený v jednom balíku. Nyní se ovšem ukazuje, že budou nové bitvy, spousta pozměňujících návrhů, další koaliční jednání, a reformy tak nakonec mohou vypadat úplně jinak. Co tomu říkáte?
Já to nevidím jako bitvu. Samozřejmě se dalo předpokládat, že ve sněmovně k tomu budou pozměňující návrhy. Jen největší optimista mohl doufat, že ne.
* LN Předpokládat se to dalo. Premiér Topolánek ovšem tvrdil, že se do reformy zasahovat nebude. Protože pak by mohli chtít změny všichni...
To byl sice dobrý nápad, ale jak je vidět, tak se to nepodařilo zrealizovat. Teď pochopitelně přichází déšť nápadů.
* LN Před časem jste řekl, že pokud premiér nedýchá stejný vzduch jako ministr financí, není žádným premiérem. Dýchá Topolánek ještě pořád stejný vzduch jako vy?
Podívejte, na základě diskusí vím, že nejen premiér, ale celá vláda si je vědoma naprosté nutnosti udržet deficit v alespoň trochu přijatelné míře. Z tohoto odhodlání nikdo neustupuje.
* LN Topolánek si to možná myslí, ale v ODS teď vznikla frakce Vlastimila Tlustého, která chystá návrhy na snížení daně z příjmu. To by mohlo znamenat výpadek až 16 miliard korun. Kde byste ty peníze vzal?
Možná by to bylo i víc. Protože 16 miliard korun by byl propad daně z příjmu právnických osob. Já jsem ve čtvrtek dostal návrhy, teď je kvantifikujeme a analyzujeme, abychom udělali podklady. Pak to bude na předsedech koaličních stran. Já osobně se nebráním většímu snížení daní, než je ve vládním návrhu. Ovšem za předpokladu, že budou zároveň sníženy i výdaje.
* LN Když ale rebelové z ODS své návrhy prosadí, kde těch 16, anebo víc, miliard ušetříte?
Vzhledem k tomu, že neexistuje žádný legislativní návrh na rušení mandatorních výdajů, tak by se musely snižovat výdaje fakultativní povahy. To je pak věcí politického rozhodnutí.
* LN Už přemýšlíte, komu byste případné chybějící peníze sebral?
Návrhy frakce ODS nepodporuji. Takže v okamžiku, kdy bude kvantifikován návrh ODS a bude znamenat propad příjmů, tak očekávám, že ODS bude také tak statečná a řekne svoji představu, kde ušetřit oněch x miliard. Těžko se dá očekávat, že by někdo navrhl snížení daní a já byl tím, který by pak navrhoval, kde se budou krátit výdaje.
* LN Oba ale dobře víme, že Tlustý spoléhá na tzv. Lafferovu křivku. Je tudíž přesvědčen, že když se sníží daně, bude méně daňových úniků, a bilance rozpočtu tak v této položce zůstane vyrovnaná i bez nutnosti krátit jiné výdaje. Vy ale přece musíte přemýšlet o tom, co seškrtat, kdyby sázka na Laffera nevyšla, ne?
V momentě, kdy budeme sestavovat rozpočet, musíme ho sestavovat na základě seriózních propočtů, nikoliv na základě iluzí. Proto opakuji, že kdo podá návrh, který by znamenal výpadek příjmů, musí dodat i návrh, kde takové peníze ušetřit na výdajové straně. Pokud bude někdo argumentovat pouze Lafferovým efektem, pak diskutujme, zda je reálný, nebo ne.
* LN Vrátím se k Topolánkovi. Premiér původně pozměňovací návrhy nepřipouštěl, nyní je houfně podávají poslanci jeho vlastní strany. Myslíte, že Topolánek „vyměkl“, když to toleruje?
Já myslím, že premiérovo reformní odhodlání je stále stejné. Vnitrostranickou diskusi v ODS nechci komentovat. Pouze upozorňuji na paralelu s rokem 2003, kdy chtěl reformy prosazovat Vladimír Špidla a měl kvůli tomu problémy v ČSSD.
* LN Tímto příměrem jste spoustu lidí v ODS velmi naštval. Řekl jste totiž, že členům frakce nejde ani tak o reformu, jako o to sejmout Topolánka. Stejně jako to bylo právě v roce 2003 se Špidlou a ČSSD. Myslíte, že se to skutečně může opakovat a Topolánkovi hrozí pád, stejně jako tehdy padl Špidla?
Já jsem v politice dost dlouho. V určité době se některé situace opakují. Nynější situace je jako přes kopírák se situací v roce 2003. Tehdy byl také domluven reformní scénář, z nejsilnější vládní strany začaly zaznívat hlasy o zradě programu. V roce 2003 i 2007 byla reforma uchopena jako nástroj vnitrostranického boje. Pevně doufám, že v tomto případě to nedopadne stejně.
* LN Představitele ODS jste ovšem touto paralelou naštval. Neohrozí to vaše jednání s nimi o změnách v reformách?
Nebudu jednat já jako ministr financí, ale poslanecké kluby a předsedové koaličních stran. Ministr financí jen připraví podklady a kvantifikaci.
* LN Vaším předsedou je ale Jiří Čunek. Dá se tedy očekávat, že v praxi budete o daních jednat za KDU-ČSL spíš vy...
O dohodě musí jednat předsedové koaličních stran.
* LN Mimochodem, na výsledcích těchto dohod bude záviset podoba státního rozpočtu pro příští rok. Ten už byste měl pomalu připravovat. Jak ale můžete chystat rozpočet, když ještě několik týdnů nebudete vědět, co projde, co ne, a tudíž neznáte východiska, o která se budete muset opírat? Není tímto stavem příprava rozpočtu ohrožena?
Vláda stanovila limity příjmů, výdajů, deficitu a limity pro jednotlivé kapitoly. Do konce července jednotliví ministři dají návrh vnitřních struktur kapitol. Vše musí být hotovo do 30. září. Tím ale jen popisuji harmonogram toho procesu.
* LN Harmonogram jste popsal pěkně. Vy ale přece ani na konci července asi nebudete vědět, co z reforem vlastně projde, a budete tak stavět na údajích, které se mohou změnit...
Ale ten harmonogram musí být dodržen. Otázkou jen je, jestli bude vláda ochotna předložit rozpočet s deficitem do tří procent HDP, jak jsme se zavázali. Ano, vzhledem k tomu, že teprve v půlce srpna se bude hlasovat o pozměňovacích návrzích, tak existuje jisté riziko, že to možné nebude. Ale já jsem optimista.
* LN Čekají vás možná desítky pozměňovacích návrhů. Počítáte s tím, že byste rozpočet nakonec nemusel sestavit a země by se řídila rozpočtovým provizoriem?
Nepleťte do sebe dvě věci. Jednou je reformní balík, druhou státní rozpočet.
* LN To ano, ale rozpočet se přece bude odvíjet od toho, co bude v reformách schváleno...
Ty věci spolu sice souvisejí. Ale zatímco reformní balík se týká pouze rozpočtové legislativy, ve státním rozpočtu jsou i výdaje fakultativního charakteru. I kdyby vypadlo třeba oněch šestnáct miliard, nebyl by rozpočet ohrožen. Jen by se muselo seškrtat šestnáct miliard jinde. Znamenalo by to zhoršení nějaké veřejné služby.
* LN A jsme zase u toho. Kde by se škrtalo? Vždyť už teď třeba lidovecký ministr kultury Jehlička křičí, že by chtěl o miliardu korun více. Navíc máte v KDU-ČSL potíže s poslanci. Například pánové Hovorka s Carbolem s dohodnutým reformním batohem nesouhlasí a požadují razantní změny. Dokážete si zjednat pořádek alespoň ve vlastní straně?
Pokud jsou poslanci, kteří mají problém s volebním programem své strany a podávají návrhy, které jsou s ním v přímé kontradikci... tak to přece není problém ministra financí, ale toho jednotlivého poslance a pak lídrů koalice.
* LN Před pár dny jste uvedl, že pokud se nepodaří udržet rozpočtový deficit do tří procent HDP, rezignujete. Myslíte to vážně, nebo jsou to jen silácká prohlášení, abyste vystrašil „neposlušné“ koaliční poslance?
V médiích se to objevilo jako pohrůžka, ale já to myslel jako samozřejmost. Pokud by ministr financí nechtěl a neprosadil stlačení deficitu rozpočtu pro rok 2008 pod tři procenta HDP, tak takovým ministrem bych být nechtěl. Rozpočet je politický dokument. Já bych bral rozpočet s deficitem nad tři procenta jako prohru.
***
Do konce července jednotliví ministři dají návrh vnitřních struktur kapitol. Vše musí být hotovo do 30. září.
Jednání pokračují. Nejen premiér, ale celá vláda si je podle Miroslava Kalouska vědoma nutnosti udržet deficit v „alespoň trochu přijatelné míře“.
Zdroj: Lidové noviny, 30.6.2007, Politika, autor: Petr Kolář