Silniční daň vše napraví
Automobilům byla věnována příloha Hospodářských novin a týdeníku Ekonom, která vyšla v čísle 43/2007. Její součástí byl také článek Oproti Evropě u nás přibývá ojetin.
S autorem článku se shoduji v názoru, že v České republice přibývá dovezených "ojetých" automobilů, které nesplňují ani podmínky původní normy Euro 1, natož norem pozdějších a přísnějších. Nesouhlasím však s tvrzením, že by s tímto neutěšeným stavem současná vláda "nic nedělala".
Konkrétním příkladem může být plánovaná novela zákona o dani silniční, která se v současnosti nachází ve vnějším připomínkovém řízení.
Tato novela se stane významným nástrojem ekologické hospodářské politiky, protože se v ní navrhují opatření, která budou podnikatele motivovat k obměně vozového parku za vozidla s příznivějšími emisními parametry.
Pokud bude novela schválena, dojde ke snížení sazeb daně u vozidel plnících emisní normy EURO, u vozidel s nižšími emisemi CO2, s alternativními palivy, u hybridních vozidel a dalších vozidel s nízkými emisemi pevných a plynných částic. Současně by došlo k rozšíření předmětu daně již na vozidla s hmotností více než 3,5 tuny bez ohledu na to, zda jsou používána k podnikání.
U vozidel nepřesahujících 12 tun u některých subjektů a činností se daň nebude platit vůbec, u vozů s hmotností nad 12 tun pak dojde ke snížení sazby o 48%.
Kromě toho se připravuje obměna vozového parku ve veřejné správě za ekologicky šetrnější vozidla. Také tento krok se chystá na popud zástupců Strany zelených, kterou autor v článku zmiňuje.
TOMÁŠ ZÍDEK, náměstek ministra financí
Zdroj: 29.11.2007, Ekonom, autor: Tomáš Zídek, náměstek ministra financí