Vláda po druhé za sebou neschválila novelu zákona o silniční dani
David ŠŤÁHLAVSKÝ, moderátor
--------------------
Vláda po druhé za sebou neschválila novelu zákona o silniční dani. Na tiskové konferenci to dnes řekl premiér Mirek Topolánek. No, a my jsme teď ve spojení s náměstkem ministra financí Tomášem Zídkem, dobrý večer.
Tomáš ZÍDEK, náměstek ministra financí
--------------------
Dobrý den, dobrý den.
David ŠŤÁHLAVSKÝ, moderátor
--------------------
Pane náměstku, proč neschválila vláda ten záměr, který jste, předpokládám podával vy?
Tomáš ZÍDEK, náměstek ministra financí
--------------------
Tak jak já mám informaci, tak se nejedná o nějaký zásadní problém. Vláda jenom projednávala možnost rozšíření, nebo upravení paragrafu, kde se vozidla s ekologickým pohonem vyjímají z daně a ministerstvo životního prostředí...
David ŠŤÁHLAVSKÝ, moderátor
--------------------
To znamená absolutně vyjímají?
Tomáš ZÍDEK, náměstek ministra financí
--------------------
Absolutně vyjímají a ministr životního prostředí chtěl rozšířit trochu portfolio těchto vozidel. Zatím vlastně v tom zákoně jsou uvedena vozidla s hybridním pohonem a elektromobily, a to portfolio by mělo být ještě rozšířeno, takže ten, ta základní myšlenka zůstává stejná, zákon by se neměl měnit, jenom do příští porady vlády, by měl být rozšířený ten, ta skupina vozidel, které mají úplné, úplné vynulování daně.
David ŠŤÁHLAVSKÝ, moderátor
--------------------
Já připomenu, že tam je daňové zvýhodnění čtyřicet osm procent pro ta vozidla, která splňují normu EURO 3 a vyšší a potom je to čtyřiceti procentní sleva pro vozy s normou EURO 2. Vy jste říkal, že času je poměrně dost, to také říká premiér Mirek Topolánek, ovšem do kdy se můžeme dočkat této novely?
Tomáš ZÍDEK, náměstek ministra financí
--------------------
No tak ta vláda by měla novelu schválit na zasedání zřejmě 9. ledna, protože to bude, myslím, první zasedání po novém roce a potom to musí projít klasickým procesem projednávání a schvalování v Parlamentu, takže odhad je, že ta novela může být finálně schválená v únoru, koncem února.
David ŠŤÁHLAVSKÝ, moderátor
--------------------
Nebude už to pozdě, abych se zeptal trochu kacířsky?
Tomáš ZÍDEK, náměstek ministra financí
--------------------
No, ta daň silniční se vlastně vybírá vždycky rok poté, takže když ta novela je schválena v roce 2008, no tak v roce 2009 teprve začíná výběr této daně.
David ŠŤÁHLAVSKÝ, moderátor
--------------------
Já se ptám proto, že průměrné stáří vozidel v České republice je poměrně vysoké, je to, tuším, kolem sedmnácti let, nebo čtrnáct až sedmnáct let. Jakým způsobem pamatuje právě na oživení toho automobilového parku novela, o které mluvíme?
Tomáš ZÍDEK, náměstek ministra financí
--------------------
Tato novela přiráží na dani o dvacet pět procent u těch starších vozidel, původní návrh byl, že se přirazí jenom patnáct procent, ale poté, co návrh novely prošel meziresortním připomínkovým řízením, tak došlo k dohodě mezi ministerstvy životního prostředí a ministerstvem průmyslu o dalším zpřísnění, nebo zvýšení daní na ty stará, na ta stará vozidla. Takže teď by to mělo být dvacet pět procent nad, nad tu základní sazbu.
David ŠŤÁHLAVSKÝ, moderátor
--------------------
A myslíte si, že to je dostatečná motivace pro to, aby podnikatelské subjekty nakupovaly levnější, tedy respektive modernější auta?
Tomáš ZÍDEK, náměstek ministra financí
--------------------
Já si myslím, že to motivace dostatečná není, protože ty sazby jsou, řekněme, v řádech několika tisíců ročně, to znamená, když to zvednete o dvacet pět procent, no tak jsou to, záleží za typu vozu, na, na obsahu motoru, tak je to, řekněme, dva, tři tisíce nad tu běžnou platbu, takže si nemyslím, že by to pro podnikatele byla nějaká velká zátěž. Spíš by to chtělo ještě další, další systémy nějakého tlaku podnikatelů na to, aby obnovovali vozový park a...
David ŠŤÁHLAVSKÝ, moderátor
--------------------
Máte na mysli něco konkrétního?
Tomáš ZÍDEK, náměstek ministra financí
--------------------
Zatěžování životního prostředí. No, já si myslím, že se očekává, že v průběhu příštích let dojde v rámci celé Evropské unie k diskusi o zavedení té takzvané uhlíkové daně, to znamená obecné zdanění pohonných hmot, neobnovitelných, a tam samozřejmě staré motory s vysokým, s vysokou spotřebou paliva, s vysokou spotřebou oleje budou, budou ty motory, které budou ekonomicky zcela nevýhodné, když to porovnáme s novými třeba hybridními motory, nebo s dalšími typy motorů.
David ŠŤÁHLAVSKÝ, moderátor
--------------------
Děkuji, to byl náměstek ministra financí České republiky Tomáš Zídek v pořadu Stalo se dnes. Hezký večer.
Tomáš ZÍDEK, náměstek ministra financí
--------------------
Na shledanou, děkuji.
Zdroj: 19.12.2007, ČRo 1 - Radiožurnál, 21:00 Stalo se dnes