Privatizace za 200 miliard
Americká krize podle náměstka financí Ivana Fuksy privatizaci státních majetků neovlivní. Zásadní dopad na prodej pražského letiště a Českých aerolinií budou mít hospodářské výsledky národních aerolinek.
* Vláda připravuje privatizaci dalších firem. Dojde už letos k nějakým prodejům?
V každém případě dojde k dokončení prodeje sedmi procent akcií společnosti ČEZ. Pokud půjde vše bez problémů, tak by se mohl ke konci roku začít realizovat prodej Letiště Praha a Českých aerolinií. Je ale velmi reálné, že dokončení se může přehoupnout do první poloviny roku 2009.
* V současnosti mají světové finanční trhy velké problémy kvůli americké hypoteční krizi. Může to ovlivnit privatizaci?
Vycházím ze stanovisek kvalitních ekonomů. Naposledy jsem na toto téma hovořil s guvernérem České národní banky Zdeňkem Tůmou. On je zastáncem názoru, že české ekonomiky se americké potíže příliš nedotknou.
* Kolik by mohla privatizace vynést?
Bude to určitě hodně, hodně přes sto miliard. Možná dvě stě miliard. Privatizační strategie v dalších letech se bude odvíjet od toho, jak bude nutné finančně podpořit důchodovou a zdravotní reformu a vyřešit ekologické závazky státu.
* Kolik peněz půjde na jednotlivé účely?
Největší díl představují ekologické závazky, kde máme doložené částky okolo 130 miliard korun. Zavázali jsme se vyřešit tento problém do roku 2015. Dále jsou to finanční prostředky na Státní fond dopravní infrastruktury. V příštím roce má fond historicky nejvyšší rozpočet. Je rozestavěno nejvíce dálnic a kouskování výstavbu výrazně prodražuje. Další položkou je financování důchodové reformy. Tam ale musíme počkat, jaký bude politický výsledek jednání.
* Prodej kterých společností má státu vynést sto až dvě stě miliard korun?
Bavíme se o Letišti Praha, ČSA, Škodaexportu, Budějovickém Budvaru a České poště. Výnosy jsou v pásmu sto až dvě stě miliard.
* Kdy se bude prodávat Budvar?
To neumím v této chvíli posoudit. V první řadě se řeší překlopení na akciovou společnost (Budějovický Budvar je národní podnik, pozn. red.). Hlavní problém je ale se známkoprávními spory.
* Mohou spory o známku ovlivnit prodej Budvaru?
Známkoprávní spor je problém číslo jedna, který je velmi důležitý, protože samotná známka tvoří významnou hodnotu v rámci celého podniku.
* Je možné, že by Budvar koupil Anheuser Busch, který se s ním soudí na celém světě kvůli ochranné známce?
Zatím jsme se nebavili o žádných omezujících podmínkách.
* První se bude prodávat Letiště Praha?
Vláda o tom bude rozhodovat během března. V současnosti je zadána analýza. Výsledek bychom měli mít k dispozici někdy v únoru.
* Co je obsahem analýzy?
Vhodnost jednotlivých způsobů privatizací, časová posloupnost nebo souslednost. Velký dopad na to bude mít hospodaření Českých aerolinií za rok 2007, které je zatím predikováno poměrně optimisticky oproti předpokladům. A velmi optimisticky vyznívají rovněž prognózy na rok 2008. Myslím si, že výsledky ČSA za první kvartál 2008 budou velmi důležité pro rozhodnutí vlády.
* Jak velký podíl se bude prodávat v Letišti Praha?
U Letiště Praha se hovoří o prodeji stoprocentního balíku s tím, že se diskutuje o prodeji, případně převodu určitého podílu na Hlavní město Praha a Středočeský kraj, na jejichž katastru se letiště nachází.
* Proč není ve hře dlouhodobý pronájem letiště?
To všechno může být ve hře. Analýza bude popisovat i výhody a nevýhody dlouhodobého pronájmu.
* U privatizace Letiště Praha bude hodně záležet na tom, jak se vyřeší výstavba nové ranveje. Jsou už nějaké dohody o pozemcích potřebných pro dráhu?
Pokud by byla přistávací dráha vybudována na pozemcích, které by už vlastnilo letiště, tak je to jednoznačně skvělá příležitost pro vynikající prodej. Náklady, které by se do celého projektu vložily, by se měly podle prvních studií bez problémů vrátit. Nicméně, když se na to podíváme z druhé strany, že by se pozemky nevykoupily a letiště by nemohlo dráhu stavět, tak velmi důležitým kritériem pro investora je to, kolik na letišti bylo odbaveno cestujících a kolik je možno do budoucna cestujících odbavit. V současné době Letiště Praha odbavuje okolo jedenácti milionů cestujících a v Evropě jsou letiště s jednou přistávací dráhou, která dokážou odbavit i dvacet milionů cestujících. A investoři to samozřejmě vědí.
* Česká pošta v roce 2008 zvýší cenu řady služeb. Nepovolilo ministerstvo financí zvýšení cen kvůli tomu, že se pošta bude privatizovat?
Ceny jsme schválili na základě návrhu pošty a ministerstva vnitra. Jednoznačný argument, proč jsme podpořili navýšení, byl ten, že se předešlé tři roky vůbec nehýbalo s cenou; a ta už nebyla reálná. Je skutečně zapotřebí, a takové je i zadání vlády, že žádný takový podnik nemůže být v červených číslech. Srovnáme-li ceny těchto služeb v Polsku, Maďarsku a na Slovensku, tak nijak výrazně nevybočujeme.
* Uvažuje se o tom, že by se prodávaný balík akcií ČEZ zvýšil až na deset procent?
V žádném případě. Jako člen dozorčí rady ČEZ i jako náměstek ministra financí jsem nezaregistroval žádnou takovou diskusi.
* Vaše výroky občas zahýbaly burzou. Jak se cítíte jako kursotvůrce?
Občas nedoceňuji dopad svých prohlášení v souvislosti s ČEZ. Sedím na dvou židlích. Jako zástupce ministerstva financí bych měl mít eminentní zájem, aby cena akcií byla co nejvyšší. Má prohlášení mají ale i jisté vazby na samu firmu. V této chvíli vím, že nemohu poskytovat své názory v přímém přenosu.
* Platí, že výnosy z privatizace ČEZ půjdou na důchodovou reformu?
Platí to jednoznačně. Veškeré výnosy z privatizace jdou do Fondu národního majetku, který je součástí ministerstva financí. Z tohoto fondu se bude mimo jiné financovat důchodová reforma. V této fázi se čeká na to, v jaké podobě bude reforma schválena a jaký objem finančních zdrojů bude potřeba.
* Privatizace bude mít dopad na kurs koruny, která je už nyní rekordně silná vůči euru a dolaru. Uvažuje o tom, že by se privatizační příjmy ukládaly na zvláštní účet u České národní banky, jak tomu bylo v minulosti?
Nemohu to vyloučit.
* Neobáváte se, že příliv zahraničních prostředků by posílil korunu, což by poškodilo tuzemské exportéry?
V tuto chvíli nelze hovořit o žádných zásadních rizicích. Bude velmi důležité, jak vláda v příštím roce splní konvergenční kritéria. Významný vliv na to má, jak bude probíhat ozdravný proces veřejných financí.
* Dojde ke splnění konvergenčních kritérií, která jsou podmínkou pro přijetí eura?
Jediným rizikem je politický vliv. V předešlé, sociálnědemokratické vládě už byly ozdravné procesy také jednou nastartovány a pak straníci svoji vlastní stranu a svého premiéra přitlačili k jejich neplnění. Věřím, že toto se v této koaliční vládě nestane.
* Nebojíte se, že přijdete s reformou v době, kdy ceny jdou celosvětově nahoru?
Myslím si, že nemáme na výběr.
* Bývalý ministr financí Bohuslav Sobotka vás označil za kontroverzní osobu a kritizoval vás například za účast na večírku podnikatele Tomáše Melichara. Nemůže na vás někdo tlačit při privatizacích kvůli vašemu působení na příbramské radnici?
Nemůže. S nikým jsem si nezadal. Všechny spory za dobu starostování jsem řešil prostřednictvím soudů. Neexistovala žádná individuální řešení.
* Znal jste zavražděného Lubomíra Kašáka, švagra ministra financí Miroslava Kalouska?
Pana Kašáka jsem znal, protože byl dodavatelem některých staveb, respektive vítězem některých výběrových řízení.
***
Ivan Fuksa (44)
Z obecní politiky se příbramský exstarosta dostal letos rovnou do světa velkých financí. Začátkem ledna se stal prvním náměstkem ministra financí. Je odpovědný především za privatizaci státních firem. Nepůsobí příliš průrazně, přesto svými výroky dokázal pohnout pražskou burzou. Příkladem je jeho zmínka o výplatě obrovských dividend energetickým holdingem ČEZ, která vyhnala akcie firmy prudce nahoru. Pracoval v Dopravním podniku Praha a krátce učil na středních školách. Od roku 1992 se pohybuje v politice. V letech 2002 až 2006 byl starostou Příbrami. Před dvěma lety dovedl v obecních volbách ODS k výhře a sám dostal nejvíce hlasů, přesto se musel z radnice poroučet. Vlády nad Příbramí se ujala koalice ČSSD a SNK Evropští demokraté. Fuksa je ženatý a má dvě děti. Mezi jeho zájmy patří cestování, kultura a tenis. Rád brázdí moře na jachtě a nevyhýbá se ani extrémně náročným sportům: vytrvalostnímu lyžování a maratonu. Jezdí Škodou Octavia a Fordem Focus.
Zdroj: 7.1.2008, Týden, autor: Vladan Gallistl