ČSA mají zůstat částečně české, říká náměstek
Kdo vlastně bude moci koupit České aerolinie? Podle náměstka ministra financí Ivana Fuksy, který má privatizaci všech firem na starosti, by kromě evropských leteckých gigantů měly ke slovu přijít i české firmy.
* Je pravda, že uvažujete o podmínce při prodeji ČSA zachovat institut tzv. národního dopravce, tedy že by zájemce musel být z 51 procent český subjekt?
Ano, v návrhu je jedna z podmínek prodeje zachování institutu národního a evropského dopravce. Ani ne tak proto, aby se hlídalo domácí stříbro, ale protože to znamená pro ČSA kredit a postavení v rámci Evropy. Firma, která by to nesplňovala, by byla sama proti sobě. ČSA by přišly o certifikáty a nový majitel by je musel znovu získávat. Mezitím by mohla ztratit trhy.
* Tedy ČSA musí více než z poloviny vlastnit Češi?
Skutečně národní dopravce je ten, kde minimálně 51 procent drží český subjekt. Ten, kdo bude privatizovat ČSA a dá nejlepší finanční nabídku, bude mít eminentní zájem, aby si zachoval své postavení jako národní a evropský přepravce.
* To otevírá cestu tuzemským finančním či spekulativním firmám ke snadnější koupi ČSA, ne?
A je to špatně, nebo dobře? Já si myslím, že to není špatně. Máte tady na miskách vah dva argumenty. Maximální výtěžnost a přechod firmy do úplně cizích rukou anebo zachování určitého národního stříbra.
* Je možné, aby byl vstup do tendru na ČSA omezen pro letecké firmy ze sousedních zemí, aby se vyloučilo, že chtějí jen zlikvidovat konkurenta? I takové informace se objevují...
To je nesmysl. Ať to bude chtít koupit kdokoliv, tedy pokud bude chtít zachovat institut národního a evropského dopravce, nebude žádné omezení, které by znamenalo handicap pro nějaký stát.
* Jaký je časový rozvrh prodeje?
Teď probíhá příprava výběru advokátní kanceláře, která pak vybere poradce. Ten vyhlásí soutěž a teoreticky by se dalo počítat s tím, že na konci letošního nebo na začátku příštího roku bychom měli znát vítězný subjekt.
* Koho vidíte jako zájemce?
Očekáváme, že se zde odehraje bitva mezi nejsilnějšími leteckými subjekty v Evropě. Můžeme očekávat, že to bude Lufthansa, British Airways, Aeroflot, ale i čínská či jihokorejská letecká společnost.
Zdroj: 18. dubna 2008, MfD, autor: Jana Klímová.