Ivan Fuksa: Vláda prověří uchazeče o ČSA kvůli bezpečnosti
O privatizaci Českých aerolinií i Letiště Praha se zajímá řada investorů, a to z Evropy, Asie i Ruska. Náměstek ministra financí Ivan Fuksa, který má privatizace na starosti, tvrdí, že bezpečnostní riziko vláda zohledňuje. V případě Letiště Praha pak jsou ve hře i zájmy okolních letišť, která by mohla pražského konkurenta koupit a schválně potopit.
* E15: Hovořilo se o tom, že ČSA by měly získat statut národního dopravce či evropského přepravce. Co by to znamenalo?
Je to technická podmínka ministerstva dopravy, která byla zapracována do privatizačního projektu. Ministerstvo financí to neřešilo. V médiích jsem poté četl, že institut národního dopravce je po vstupu do EU bezpředmětný. Viděl jsem dvě odborná stanoviska, z nichž jedno potvrzovalo platnost evropského dopravce a národního přepravce a druhé ne.
* E15: A kdyby tam tato podmínka zůstala, znamenalo by to skutečně, že ČSA bude muset z minimálně 51 procent vlastnit česká firma?
Takto jsme to z ministerstva dopravy dostali, že by to mělo být. Pokud se změní legislativa, může to být jinak.
* E15: Jak by se pravidlo dotklo subjektů, které se o privatizaci zajímají? Většina z nich je registrována jinde. Jak by se to řešilo, zakládáním dceřiných firem s domicilem v Česku?
To by byla záležitost pro poradce a advokátní kanceláře zájemců.
* E15: Existuje vůbec možnost, že by někteří zájemci byli z privatizace vyloučeni? Třeba z hlediska bezpečnosti, jako tomu bylo třeba u prodeje Unipetrolu?
Bezpečnostní rizika, která byla v případě prodeje ČSA popsána, nevyústila v to, že bychom do zadávacích podmínek stanovili nějaká omezující kritéria.
* E15: A může se to změnit během privatizace?
V tuto chvíli to v zadání není. Nicméně neví se, jak privatizace nakonec proběhne, jediným kritériem je cena. Nevylučuji, že se stane to, co v Americe, kdy při prodeji přístavů daly nejlepší nabídku arabské fondy, dokonce to pak řešil Kongres.
* E15: A budou vládní resorty bezpečnostní riziko nějak zkoumat?
Samozřejmě, ministerstvo vnitra dodává své podklady.
* E15: Kdy myslíte, že je reálné, že by vláda mohla nového vlastníka vybrat?
Teoreticky je možné, že do konce letošního roku. Možná ale spíše na přelomu roku.
* E15: V médiích se psalo, že manažeři ČSA by měli dostat motivační odměny za úspěšnou privatizaci. Jak by měly vypadat?
Obsahem motivačního programu je, aby stávající management podnikl všechny kroky pro to, aby vítěz této soutěže dal co nejlepší cenu. A nejlepší cenu dá tehdy, pokud management investora přesvědčí o tom, že kupuje skutečně zlaté vejce. Pokud vedení ČSA bude takto motivováno, je to jen pozitivní. Pokud nebude, mohlo by privatizaci do určité míry i negativně ovlivnit. Odměna je odvislá od výtěžnosti samotné privatizace. Výše odměn se odvíjí od výše privatizační ceny, s tím, že v první části je odměna symbolická a teprve až nastane fáze dobré výtěžnosti, nad očekávání, křivka stoupá vzhůru. Jde o motivaci k nadstandardním výkonům.
* E15: V jaké je program fázi?
Schválila to dozorčí rada.
* E15: Koho všeho se má týkat?
Řekněme širšího managementu.
* E15: U prodeje Letiště Praha se hovoří o tom, že by zájemci, vlastníci blízkých letišť, šli do privatizace spíše z konkurenčních důvodů, aby pražské letiště utlumili. Uvažuje se o tom, že by se do této privatizace dala nějaká podmínka, která by investory teritoriálně vymezovala?
Zatím se bavíme jen o zájmových vlivech, a o tom, aby letiště neprovozoval někdo, kdo by jej nevedl k budoucímu rozvoji. Podmínky rozvoje a co by měly konkrétně obsahovat, to je v zadání. Ovšem ústně samozřejmě může slíbit kdekdo cokoliv. Přesto pak může dotyčný preferovat své mateřské letiště, takže spousta letů do Ruzyně by se mohla omezit. My nechceme, aby se z Prahy stalo záložní letiště. Riziko tu ale je.
* E15: A existují nějaké mechanismy, kterými se tomuto dá zabránit?
Existují a jsou popsány, nicméně nejdou do návrhu omezujících podmínek. Kritérium bude rozvoj a samozřejmě cena. Co se týče teritoriálních záležitostí, je to stejné jako v případě ČSA. Nevyčetl jsem z jediné studie, že by se omezoval vstup nějakého subjektu.
* E15: A nebude ani omezující podmínkou spor se státem? Třeba Penta, která zájem proklamuje, v takovém sporu je…
Penta jedná s vedením firmy, vyvíjí se to dobře. Je otázka, jestli se dohoda uzavře před privatizací. Nicméně že by se z toho vyvozovaly omezující podmínky, tak to ne.
* E15: Už se začíná chystat privatizace České pošty?
Je diskutována, zatím ale bez konkrétního harmonogramu. Vím, že k tomu proběhla porada ekonomických ministrů. Zatím je příprava privatizačního projektu na ministerstvu vnitra.
* E15: Jak byste ten proces viděl časově?
V prvé řadě je nutné vyřešit vůbec způsob a rozsah privatizace. Otázkou je, jestli se vůbec privatizace uskuteční.
* E15: A Budvar? Je reálné, že by v dohledné době došlo k privatizaci?
Podmínkou privatizace je, aby se vyřešily všechny známkoprávní spory. Až pak se může začít pracovat na privatizačním projektu. Intenzivně se o tom diskutuje.
* E15: Už je jasné, jak se bude vyhlašovat výběrové řízení na společnost, která by měla v Česku odstraňovat ekologické zátěže?
Jasno ještě není. Poslali jsme zatím návrh do meziresortního připomínkového řízení. Chceme také, aby se k tomu vyjádřila veřejnost, proto jsme návrh dali i na web. Není to žádný náš geniální nápad, ale spíše z nouze ctnost. Volíme trochu odvážnější, ale velmi koncepční řešení, které může celý tento proces urychlit, osvobodit veřejné finance a v reálném horizontu odstranit ekologické škody.
* E15: Budete tedy prosazovat, aby škody odstraňovala jen jedna firma?
Ano. Čekáme, že si zájemci, to budou silné korporace, budou ostře konkurovat. To je cíl, stlačit cenu dolů. Škod je za asi 115 miliard a my máme představu, že to bude mnohem méně. Kdyby se do toho pustilo víc zájemců, firmy se mezi sebou domluví a cena se nesníží. Navíc to neznamená, že práci vykoná jedna firma, naopak, ona na to bude zaměstnávat spoustu firem z celé Evropy.
* E15: Už se o to někdo z investorů zajímal?
Čekal jsem poněkud větší zájem, než byl doposud projeven.
Zdroj: 29.4.2008, E15, Rozhovor, autor: Tereza Zavadilová