Peter Chrenko - v pořadu ČT1: Otázky Václava Moravce II.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ministerstvo financí odmítá v reakci na zvyšující se ceny benzinu a nafty sahat na daně ať už spotřební, i daň z přidané hodnoty. Náměstek ministra financí Peter Chrenko v rozhovoru pro dnešní Otázky vysvětluje proč.
Peter CHRENKO, náměstek ministra financí /natočeno 30. 5. 2008/
--------------------
Ministerstvo financí v současné době nepovažuje snížení spotřební daně u pohonných hmot za systémové řešení, protože ceny pohonných hmot rostou z důvodu cen na mezinárodních burzách a taky vysokou poptávkou. Takže spotřební daně nejsou důvodem rostoucích cen pohonných hmot.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Připomeňme, že země evropské sedmadvacítky musejí dodržovat spodní limit sazby spotřební daně na pohonné hmoty. Sdružení čerpacích stanic České republiky tvrdí, že tuzemské spotřební daně z pohonných hmot kvůli posilování koruny vůči euru výrazně převyšují spodní limity stanovené Evropskou unií. Proč tedy této možnosti nevyužít?
Peter CHRENKO, náměstek ministra financí /natočeno 30. 5. 2008/
--------------------
Pokud bychom šli na ten limit, respektive na tu minimální sazbu, tak se bavíme skutečně o snížení spotřební daně zhruba o korunu a půl, korunu padesát na litr a takové snížení není skutečně systémovým řešením, protože se nedá garantovat, že se výrazně promítne snížení spotřební daně do finální ceny.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Náměstek ministra financí pro daně Peter Chrenko v rozhovoru pro dnešní Otázky odmítá i další argument Sdružení čerpacích stanic České republiky, a to ten, že kvůli vysoké spotřební dani v Česku mohou teď řidiči natankovat levnější naftu například v Belgii, v Dánsku, Nizozemsku, Rakousku nebo také ve Španělsku.
Peter CHRENKO, náměstek ministra financí /natočeno 30. 5. 2008/
--------------------
Pokud máme zůstat u těch okolních zemí, protože většinou ta cenatvorba se odvyjí do značné míry, jaká je situace v okolních zemích, tak máme spotřební daň o něco nižší nebo srovnatelnou s Rakouskem, máme ji o něco nižší než třeba na Slovensku. A mnohem nižší než třeba v Německu, takže Holandsko bych nesrovnával, ale nedá se tvrdit, že by Česká republika měla vyšší sazbu daní, spotřebních daní na pohonných hmotách než okolní země.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Každým zdražením ropy o deset dolarů za barel přichází česká ekonomika o deset miliard korun, což jsou zhruba dvě desetiny procenta hrubého domácího produktu, alespoň podle výpočtů hlavního ekonoma společnosti Patria Finance Davida Marka. Když podle ministerstva financí snížení daní u pohonných hmot není systémovým krokem, co by jím tedy mohlo být?
Peter CHRENKO, náměstek ministra financí /natočeno 30. 5. 2008/
--------------------
Jak jsem říkal, snížení spotřební daně by se samozřejmě odrazilo i na snížení DPH, výběru DPH. Pokud se bavíme zhruba o tom, o té jedné koruně spotřební dani, snížení spotřební daně o jednu korunu, ten dopad na státní rozpočet by byl zhruba sedm celá tři miliardy, takže je mnohem významnější než, než bude u DPH. Ta cena skutečně dle našeho názoru roste z důvodů vysoké poptávky a nedostatečné konkurence z hlediska jednotlivých výrobců, to znamená, možná i nedostatečné zdroje výroby, takže určitě to není, není rozhodující složkou v té ceně spotřební daň. Pokud se bavíme v té současné cenové kategorii, kdy se benzin pohybuje zhruba kolem třiceti pěti korun a ta částka, která se vybírána na spotřební daně z těch, z té celkové ceny, je u motorové nafty devět korun devadesát, u benzinu jedenáct korun osmdesát čtyři. Takže skutečně čím ta cena roste, tak ten, ta míra vlastně daňového zatížení de facto klesá. Paradoxně ceny pohonných hmot pořád stoupají, pořád stoupá i produkce osobních automobilů a neklesá poptávka po nákupu automobilů, neklesá poptávka po pohonných hmotách, takže skutečně je to odrazem vlastně té ekonomické aktivity, která se rozšiřuje do nějaké širšího ekonomického prostoru, je to otázka i v rámci pohybu vlastně zboží v rámci Evropské unie, protože ceny nebyly až tak vysoké, tak se dováželo zboží z jiných evropských zemí, pokud bude samozřejmě, náklady na dopravu budou stoupat, tak to zřejmě dojde k nějakému přerozdělení vlastně, odkud se to zboží bude dovážet, možná se začne skutečně zvažovat o tom, jestli by některé komodity se nedaly zabezpečit z domácí produkce, protože pokud se máslo dováží třeba z Dánska, náklady samozřejmě budou stoupat z důvodu cen pohonných hmot, je možné, že začnou dodavatelé zvažovat, jestli budou nakupovat od místních dodavatelů.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
České ministerstvo financí podle náměstka Petera Chrenka neočekává, že by Evropská unie kvůli rostoucím cenám nafty a benzinu měnila daňovou politiku u pohonných hmot. Plán francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho považuje Chrenko za neprůchodný.
Peter CHRENKO, náměstek ministra financí /natočeno 30. 5. 2008/
--------------------
Když opomeneme Sarkozyho plán, tak Evropská komise už v roce 2005 zvažovala, že by vlastně snížila ty minimální sazby spotřebních daní, ale nakonec ustoupila od toho záměru a řekla, že by to nebylo skutečně systémové řešení, které by mohlo ovlivňovat ceny pohonných hmot, de facto jediný způsob, jak by se to dalo reálně ovlivňovat, by bylo zavedení cenové regulace. Takže o tom se taky samozřejmě neuvažuje, takže z poslední doby nemáme žádné indikce, že by se Evropská komise zabývala nějakými konkrétními návrhy nebo že by některé jiné členské země přišly s nějakou iniciativou, kromě té zmíněné Sarkozyho iniciativy.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Prohlásil v rozhovoru pro dnešní otázky náměstek ministra financí Peter Chrenko.
Počítáte, Milane Urbane, s tím, že vláda, jak jsme slyšeli od Petra Chrenka, s největší pravděpodobností dá ministerstvo financí vládě zamítavé stanovisko k vašemu návrhu?
Doplňující informace:
-
celý obsah rozhovoru v pořadu ČT1: Otázky Václava Moravce II.
Zdroj: ČT 24 , 1.6.2008, 13:05, pořad: Otázky Václava Moravce II.