CZ EN

Ivan Fuksa - v pořadu ČT1: Otázky Václava Moravce II.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Minus 2,3 % - jedno z čísel tohoto týdne. Jde o poslední odhad vývoje české ekonomiky českým ministerstvem financí. Další číslo - 17,5 % - to je březnový meziroční propad průmyslové produkce v Česku. Horší ekonomický vývoj, než čekaly, přiznávají další evropské vlády. Například ta německá. Poslední odhad propadu německé ekonomiky z poloviny tohoto týdne zní minus 6 %. Při pohledu na šestiprocentní odhad poklesu německé ekonomiky se nabízejí pochybnosti, jak účinná je vládní pomoc bankám a podnikům, zavedení šrotovného i další kroky kabinetu Angely Merkelové. Šestiprocentní propad německé ekonomiky je největší v poválečné historii země.

Karl-Theodor Zu GUTTENBERG, německý ministr hospodářství /29. 4. 2009/
--------------------
Minus 6 %, tak zněla prognóza výzkumného institutu a těchto 6 % je i náš odhad.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A to není všem černým odhadům konec. V Německu mají být na konci roku bez práce až 4 miliony lidí. Ministr hospodářství je ochoten podpořit návrh SPD na zkrácení pracovní doby.

Karl-Theodor Zu GUTTENBERG, německý ministr hospodářství /29. 4. 2009/
--------------------
Jestli budeme diskutovat otázku možného zkrácení pracovní doby na dobu 24 měsíců, tak pak se to setká s mými sympatiemi a určitě to podpořím.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Největší evropská ekonomika je v recesi a největší trh, na který vyváží velká část Evropy, vázne. Špatný výsledek německého hospodářství tak s sebou stáhne i ostatní země, Českou republiku nevyjímaje.

Miroslav KALOUSEK, ministr financí v demisi /KDU-ČSL/ /29. 4. 2009/
--------------------
Propad v německé ekonomice o 1 % se u nás promítne v roce 04 až 05 procenta propadu. Takže, ono to s tím, s tou prognózou minus 2,3 je v docela relaci.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
To budoucí český ministr financí byl ještě do minulého týdne optimistou.

Tomáš UVÍRA, kandidát na ministra financí /23. 4. 2009/
--------------------
Mým cílem je udržet schodek pod 150 miliard.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Teď už budoucí ministr financí připouští schodek o 50 miliard korun vyšší.

Miroslav KALOUSEK, ministr financí v demisi /KDU-ČSL/ /29. 4. 2009/
--------------------
Můj nástupce dnes řekl, že pokud by se neudělaly aktivní opatření, že by hrozil schodek letos 200 miliard. To má pravdu.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Výdaje státního rozpočtu a státních fondů pro příští rok můžou dosáhnout 4,6 % podílu deficitu veřejných rozpočtu na hrubém domácím produktu. Problém ale je, že teď vlastně nevíme, kdo bude sestavovat státní rozpočet, respektive kdo povede ministerstvo financí, protože, jak jste slyšeli v první hodině Otázek, tak kandidát nového premiéra Jana Fischera na post ministra financí Jaroslav Míl, který je prezidentem Svazu průmyslu a dopravy, je už mrtvým kandidátem. Alespoň podle slov premiéra Mirka Topolánka. Politické strany, respektive občanští demokraté tedy budou hledat kandidáta nového. O ekonomice teď bude řeč s dalšími hosty. Prvním z nich, za ním míříme do Brna, pozvání přijal 1. náměstek ministra financí České republiky Ivan Fuksa z ODS. Vítejte v České televizi. Děkuji, že jste přijal mé pozvání. Dobrý den.

  • Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí /ODS/
    --------------------
    Dobré odpoledne.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A hosty v pražském studiu jsou prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel. Dobrý den.

Petr KUŽEL, prezident, Hospodářská komora ČR
--------------------
Dobré poledne.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A také člen Národní ekonomické rady vlády, ekonom Tomáš Sedláček, jinak makroekonomické stratég banky ČSOB. I vám přeji hezký dobrý den.

Tomáš SEDLÁČEK, člen NERV, hlavní makroekonomický stratég ČSOB
--------------------
Dobrý den.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
5 měsíců po sobě, pane náměstku Fukso, klesá průmyslová výroba v České republice dvouciferným číslem. Německá ekonomika propadne letos o 6 %. Neukazuje se, že krize bude hlubší, než vy jako ministerstvo financí stále přiznáváte?

  • Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí /ODS/
    --------------------
    Tak ministerstvo financí vychází nejenom ze svých prognóz, ale i z prognóz všech příslušných institucí včetně České národní banky. Ale základem je to, že naše ekonomika je čistě z 80-ti % orientovaná jako proexportní a z toho celého našeho exportu 80 % směřuje směrem na Západ a ten koláč směrem do západní Evropy, tak majoritně obsazuje export do Německa. Takže je zcela logické a přirozené podle jednoduchého matematického modelu, jaký pokles je v Německu, tak taková přímá úměra je dopadu do státního rozpočtu a do inkasa.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
To znamená, ale ten pokles v Německu bude větší, než jste i vy jako ministerstvo financí zatím předpokládali - šestiprocentní pokles. Tedy to je to hlavní, co může dál českou ekonomiku táhnout ke dnu?

  • Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí /ODS/
    --------------------
    No, tak samozřejmě. Je to export. My nejsme experti na německou ekonomiku, neumíme predikovat jednotlivé omezující kroky, které německý průmysl praktikuje. Ze začátku se spoléhalo na to, že ten propad na západoevropském a německém trhu je převážně způsoben panikou, nicméně jednotlivá opatření, protikrizová opatření německé vlády pravděpodobně nezafungovaly tak, jak zafungovat mělo. Za německé šrotovné se posílily automobilky v České republice, za slovenské šrotovné se posílily automobilky v Turecku. Takže, jednotlivé tyto nástroje pravděpodobně nasvědčují tomu, že protikrizová opatření tamní vlády úplně nezafungovala.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Co teď bude z pohledu české ekonomiky podle Petra Kužela a Tomáše Sedláčka podstatné, abychom tady mohli říci - nejhorší už má například česká průmyslová, český průmysl za sebou, Petře?

Petr KUŽEL, prezident, Hospodářská komora ČR
--------------------
Tak my jsme přesvědčeni, že ještě nemá, že ten pokles ještě tak 2 měsíce bude pokračovat. Domnívali jsme se však, že opravdu bude to, co teďko zaznělo z úst pana náměstka Fuksy, v Německu fungovat. Ale vidíme, že to, co prognózovali i zástupci Hospodářské komory i někteří analytici, že je to vyhazování peněz z kapes daňových poplatníků bez patřičného rozmyslu, tak opravdu se stalo skutečností, což je samozřejmě velmi nepříjemné pro naši ekonomiku a pro naše exportéry, protože tak, jak už jsme tady slyšeli, tak my jsme opravdu proexportní země, která potřebuje, aby kolem nás se dařilo dobře.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Chápu-li to správně, vy jako Hospodářská komora očekáváte ještě dvouciferný pokles průmyslový výroby i v následujících 2 měsících?

Petr KUŽEL, prezident, Hospodářská komora ČR
--------------------
My jsme prognózovali, že opravdu ten pokles se zastaví někde na hraně léta a ten růst začne na konci roku. A předpokládáme to ještě stále. Čili.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Teď jde ale právě o míru toho poklesu, protože ten dvouciferný, myslím, překvapil většinu ekonomů, že byl už 5. měsíc v řadě.

Petr KUŽEL, prezident, Hospodářská komora ČR
--------------------
Já si myslím, že bude už jednociferný, že nebude dvouciferný.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Tomáši.

Tomáš SEDLÁČEK, člen NERV, hlavní makroekonomický stratég ČSOB
--------------------
My jsme mírně pesimističtí. Už tedy na základě toho, že ty modely nám vždycky dávaly trošku lepší výsledky, než nakonec dopadly. Takže, takové to zaokrouhlování intuicí je určitě spíše směrem dolů. Tam je potřeba říci, že všechny tyto predikce jsou vzácné tím, že vlastně mají největší rozptyl, co jsme kdy v této generaci viděli. Je to zhruba jako přebírat rychlost ohně, rychlost větru uprostřed orkánu. Takže, tam zatím, co jsme viděli, byly zhoršující predikce téměř úplně ve všem. Jediné dobré zprávy nedávno přišly z Ameriky u takových těch měkčích psychologických ukazatelů. Ale teď ta tvrdá čísla padají téměř ve všech ohledech a zatím, zatím jsme dno ještě nenalezli, takže to dno se bude hledat a oživení ekonomiky jak světové, tak pochopitelně i české, tady v Čechách prostě ten zázračný lék nenajdeme. My prostě musíme dost trpělivě čekat, co se stane na západ od nás. Takže, pevnější, robustnější oživení čekáme až skutečně začátkem příštího roku.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Je ale, jaksi pak vysvětlujete ten mírný optimismus na burzách, kdy ať už to jsou americké burzy, ale i burza česká, tak rostou. Jsme tady svědky teď v posledních týdnech nejvyššího růstu. Je to tedy jen krátkodobý růst, protože opět ještě dojde k poklesu, protože ta tvrdá data z ekonomiky jasně ukáží, že ta hloubka krize je větší, Petře Kuželi?

Petr KUŽEL, prezident, Hospodářská komora ČR
--------------------
Já se domnívám, že to je trošku, ten model, nastaven jinak, než se opravdu původně očekávalo. A ta burza samozřejmě, my jsme vždycky čekali, až ta burza zaznamená ty první pozitivní kroky. A ona začala. A já si myslím, že je potřeba toho využít. My jsme o tom diskutovali zrovna minulý týden, že je nutné, aby právě všichni ti, kdo mohou nějakým způsobem přispět k tomu ozdravnému procesu, to znamená k tomu nastartování toho pozitivního růstu a k tomu zejména pozitivnímu myšlení, přispěchali na pomoc, protože ta burza by to také dlouho nemusela sama osamoceně dlouho vydržet. Takže, doufejme, že ta burza právě je tím indikátorem, že do toho, co se děje v tom burzovním světě, nastává to mírné zlepšení.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Není to jenom opravdu mírné zlepšení a přijdou opět propady?

Tomáš SEDLÁČEK, člen NERV, hlavní makroekonomický stratég ČSOB
--------------------
No, já osobně to považuji za trošku falešné dno, to, co vidíme vlastně od 9. března, je prudký nárůst asi o 30 % od té doby za těch několik měsíců. Pokud se podíváte na minulé krize, tak toto se dělo dost často. Byl prostě propad, potom se chviličku šlo po schůdcích nahoru a opět to spadlo. Pokud jsme 9. března skutečně narazili na skutečné dno a akciové trhy půjdou nahoru, tak se tato krize zařadí k jedněm z nejkratších.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Což ale nepředpokládáte.

Tomáš SEDLÁČEK, člen NERV, hlavní makroekonomický stratég ČSOB
--------------------
Což nepředpokládáme. Takže, já předpokládám, že po vlně optimismu, který byl na místě, některé zprávy byly lepší, než jsme čekali. Banky a jiné podniky hlásily skutečně celkem překvapivý, překvapivý zisk. Nicméně podle mého je ještě příliš brzo na prudký důvod k optimismu.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
My, když se teď podíváme na statistická data i na odhady ministerstva financí, které se týkají ročního přírůstku hrubého domácího produktu v České republice, tady jsou ta data, plus poslední právě odhad, zmiňovaný odhad ministerstva financí. Masivní růst hrubého domácího produktu v letech 2005-2007 dosahoval téměř sedmiprocentní hranice. Letos ministerstvo financí odhaduje propad ekonomiky o 2,3 %, jak o tom mluvil Ivan Fuksa, a v roce příštím mírný růst ve výši necelého 1 %. Pokud by měl Ivan Fuksa tedy jasně říci, když se ukazuje a ukázala to ta situace Německa, že ty stimuly, fiskální stimuly do ekonomiky ne zcela fungují, co by teď z vašeho pohledu, z pohledu ministerstva financí mohlo přispět k tomu, aby ten odraz ode dne byl, pokud možno, co nejefektivnější, když pochybujete o těch fiskálních stimulech jako efektivním nástroji?

  • Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí /ODS/
    --------------------
    Tak fiskální stimuly přinesly jenom krátkodobé zlepšení a potom vždycky, jakmile se do tohoto přirozeného vývoje uměle zasáhne, tak i Německo ukázalo, že to přináší možná dvojnásobný, trojnásobný propad. Jednoznačný lék ale nejenom pro Českou republiku, ale v každém případě minimálně pro celou Evropu by bylo zlevnění práce, zjednodušení vstupu na pracovní trh a prostě usnadnit podnikání, usnadnit výrobu. To znamená, aby se nezvyšovala nebo podporovala ekonomika růstem spotřeby, ale aby se skutečně zkvalitňovala výroba a tím pádem bysme měli býti díky tomuto opatření konkurenceschopní. A další problém, který tady ještě já vidím, že je velké množství volného kapitálu, který je pravděpodobně velmi, velmi nervózní a čeká na rychlé, rychlé investování. To taky možná byl důsledek toho krátkodobého nebo toho nárůstu na burze. Totéž oblasti nemovitostního trhu, trhu s nemovitostmi. To jsou všechno věci, které můžou přinést velmi rychlé, možná raketové oživení, ale nepřinese to pravděpodobně asi žádnou stabilitu, možná to bude mít dopad do inflace. Takže, v tuto chvíli jednoznačně nedělat žádné umělé kroky do ekonomiky, ale jenom přirozeně, rozumněji hospodařit a zlevňovat práci.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vy jste zmínil inflaci. Když se podíváme na další data, která máme k dispozici, a jsou to opět statistiky, plus odhad ministerstva financí, tedy dobrou zprávou, jednou z mála dobrých zpráv je to, že inflace výrazně poklesla směrem dolů v této ekonomické situaci, zatímco loni, jak můžete sami vidět, Česko čelilo vysoké inflaci, byla skoková, když srovnáme tedy s předchozími roky 21004-2007, kdy se inflace pohybovala mezi 2-3 %, loni vyskočila na 6 %, respektive na 6,3 %. Letos má být podle vás jako ministerstva financí jednoprocentní, stejně tak v roce příštím. Tedy vy vnímáte jako ministerstvo financí vysoké riziko v případě nastartování globálního ekonomického růstu, tedy skoková inflace směrem nahoru, která by opět mohla překvapit?

  • Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí /ODS/
    --------------------
    Tak všichni, co vlastní neumístěný volný kapitál, tak samozřejmě čekají na to, až ceny spadnou co nejníže. To přirozeně zase vede k tomu, že inflace se velmi výrazně snižuje. V okamžiku, kdy potom nastane ta exploze toho investování, tak samozřejmě jsou to spojené nádoby, tak to bude mít přirozený dopad na potenciální nárůst. V tuhle chvíli my vycházíme ze stabilizované situace, která v současné době je, a proto oznamujeme a predikujeme takováto celkem optimistická čísla. Nicméně, jestli ten zvrat nastane ještě v letošním roce nebo v příštím roce, souvisí to, je opět přímá úměra s tím, jestli skutečně se odrazíme od tohoto pomyslného dna v průběhu druhého pololetí letošního roku nebo to nastane skutečně až v roce 2010. Jsme v situaci asi jako meteorologové, který předpovídají počasí a možná známe mechanismy, ale neumíme je zařadit v čase.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Je to riziko vysoké inflace, které se může dostavit s raketovým hospodářským růstem, jak o tom mluví Ivan Fuksa? Nebo oba dva vnímáte ten příchod hospodářského růstu, že bude pozvolný a nebudeme svědky tak skokového růstu, jak jsme byli svědky skokové ekonomické recese? Tomáši Sedláčku.

Tomáš SEDLÁČEK, člen NERV, hlavní makroekonomický stratég ČSOB
--------------------
Určitě by svět neměl zažívat tak prudká tempa růstu HDP, jako tomu bylo v minulých 7 letech. A kdyby náhodou prozřetelnost takto prudký nárůst z nějakého důvodu, který nepředpokládáme, nám naordinovala, tak potom si myslím, že prioritou hospodářské politiky by neměl být růst tak, jak to bylo v minulých letech, kdy jsme byli schopni kvůli růstu obětovat cokoliv i naprosto neuvěřitelné množství dluhů, který jsme vlastně anabolickým způsobem ten růst vyháněli. Takže prioritou hospodářské politiky by měla, by mělo být snižování dluhu. Tuto krizi jako civilizace přežijeme, zdá se, že je to skutečně nejprudší a nejsilnější krize od konce II. světové války. Pokud se ale z ní nepoučíme, tak další krize, která jistě přijde za 15 nebo za 20 let, tak ta už by skutečně byla problém, pokud se stále budeme orientovat na růst a nesplatíme ty dluhy z minulých let.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Z tohoto důvodu byste to riziko vysoké inflace, která by mohla vystřelit z 1 % někde k 6, k 7 % vnímal jako rizikové téměř nulové nebo minimální?

Tomáš SEDLÁČEK, člen NERV, hlavní makroekonomický stratég ČSOB
--------------------
Inflace bude vyšší, než je v průběhu recese, to určitě. Nepředpokládám ale, že bude tak prudce vysoká, jako byla v minulých letech. Za prvé bude nižší tempo růstu, ať už přirozeně nebo z titulu nové hospodářské politiky, která se zadluží na snižování dluhu, a také kvůli tomu, že čekáme, že v budoucnosti už také nikdy nebudou tak nízké úrokové sazby, jako byly v minulých letech. Oboje bylo jednou z příčin, proč se do toho, do té krize v současnosti přililo tolik oleje, protože prostě ten předchozí růst byl přehnaný uměle i reálně.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Problém úrokových sazeb a dostání se firem k penězům. Problém, na který Petr Kužel jako prezident Hospodářské komory upozorňoval v těch uplynulých měsících velmi často. Platí to stále, když se podíváte na to, v jakém stavu je teď česká ekonomika, že se vaše podniky, vaši členové dostávají stále hůř k penězům?

Petr KUŽEL, prezident, Hospodářská komora ČR
--------------------
Tak on ten vývoj šel dneska už trošku jiným směrem, než to bylo na počátku roku, protože na počátku roku firmy dodělávaly staré zakázky a buďto musely otevírat nové úvěrové rámce a tím pádem si stěžovaly, že banky úplně jiným způsobem přistupují k jejich požadavkům, což se samozřejmě dnes děje a stát nějakým způsobem velmi pozitivním zareagoval, že v mnohých případech je možné požádat garanci stát přes Českomoravskou záruční a rozvojovou banku. Byla posílena role ČEBu, čili České exportní banky, byla posílena, byl posílen EGAP, což je velmi pozitivní. Ale na druhé straně Ivan Fuksa mluvil o tom, že nesmíme dbát na to, že je spotřeba, ale že potřebujeme vyrábět, ale ono to jsou spojené nádoby. Ono není možné říci, nebude spotřeba. Kdo tedy, když budeme vyrábět, kdo to bude kupovat? Protože ten koláč musí bejt dobře rozdělen a hlavně ten nůž musí bejt velmi dobře nastaven tak, aby ten systém se dobře nakrájel takzvaně. Protože, když vyrobíme, kdo to koupí? A to je to, co se stalo i v Německu a ve vokolí, protože ty peníze, které byly vložené do ekonomik, samozřejmě předskočili několik měsíců dopředu například v autech. To znamená, že ti obyvatelé si nakoupili automobily dnes. Ale co budou dělat za 2 roky? To znamená, že za 2 roky se tam utvoří opět díra, kterou bude muset někdo nějakým způsobem sanovat. A to je nutné tak, jak říkal i pan Sedláček i pan Fuksa, velmi vážit na pomyslných vahách a nechat tomu přirozený vývoj, protože si myslím, že už dnes těch zásahů bylo velmi mnoho a.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
To znamená, že teď už nečinit vůbec nic z vašeho pohledu jako prezidenta Hospodářské komory? Protože Tomáš Sedláček za chvíli odjede na jednání Národní ekonomické rady vlády. Ona národní ekonomická vláda, tedy Národní ekonomická rada vlády, kéž by tady byla národní ekonomická vláda v této situaci, ale tedy ta rada bude fungovat i v novém kabinetu premiéra Jana Fischera. S jakými návrhy může vůbec v této situaci ještě, Tomáši, ta rada přijít?

Tomáš SEDLÁČEK, člen NERV, hlavní makroekonomický stratég ČSOB
--------------------
No, tak my jsme byli dnes svoláni, budou tam tedy oba premiéři, jak designovaný, tak premiér v demisi. Myslím si, že už ten elán, který jsme všichni měli a tu smysluplnost, která ta práce dávala, tak trošku, trošku opadla. Já osobně jsem velice zklamán tím, co se stalo před 4 týdny. Nicméně je důležité v té práci pokračovat.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Teď myslíte dohodu těch 2 politických stran.

Tomáš SEDLÁČEK, člen NERV, hlavní makroekonomický stratég ČSOB
--------------------
Teď myslím způsob svržení vlády uprostřed, uprostřed.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ne, já jsem si myslel to, jak naložilo se s tím, jak se naložilo s těmi ekonomickými opatřeními, že v dolní komoře českého parlamentu prošlo něco sociálním demokratům, 4 nástroje, 4 vládě. Tak jestli ten samotný výsledek vnímáte za.

Tomáš SEDLÁČEK, člen NERV, hlavní makroekonomický stratég ČSOB
--------------------
To už je politika. My jsme nebo snažíme se být experti, snažíme se poradit to, co považujeme za nejlepší, do jaké míry. A kdo to proboxuje kam, je nám vesměs jedno, kdo si za to slízne smetánku nebo neslízne. My jsme velice rychle přispěchali, během vlastně 3 týdnů jsme tu práci, za kterou si myslím, že není třeba se stydět, dali dohromady. Dohnali jsme tak do jisté míry zpoždění, které vzniklo přiznáním krize relativně později. Jak to bude dnes vypadat, skutečně, skutečně netuším. My jsme ochotni pracovat nebo aspoň za sebe mluvím, pomoci, protože ta krize je vážná, v momentě, kdy to bude mít smysl. Já doufám, že to smysl mít bude.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Tedy jaké nástroje tam můžete ještě jako Národní ekonomická rada teď navrhnout úřednickému kabinetu?

Tomáš SEDLÁČEK, člen NERV, hlavní makroekonomický stratég ČSOB
--------------------
Tak jedna z věcí, na kterou je třeba se podle zaměřit, je, aby se, když kočička, teď jsme se teda domluvili, že bude vařit jak kočička, tak pejsek, tak pohlídat, aby tam nebylo 100 % podpory poptávky, 100 % podpory nabídky, protože to by prostě bylo příliš drahé. Za druhé jsme v situaci, kdy jsou tady vlastně, všechny strany jsou v opozici, všechny strany hrajou předvolební líbivé, populární nebo až populistické kroky a není tady žádná strana, která by nesla zodpovědnost za vládní, za vládní kasu. Takže, možná my teď paradoxně budeme muset sehrát tuto roli toho strážce, což vždycky hraje ministr financí, aby se to zase nepřehnalo a ten dort za prvé nechutnal špatně, protože se tam jako každý nápad bude muset nějakým způsobem kvůli politice zohlednit a nebyl příliš drahý a nebyl hlavně nefunkční. To, co, jsme navrhli, zatím dávalo logiku, bylo to kompaktní, mělo to začátek a konec, mělo to nějaký příběh. Pokud se k tomu začnou přidávat další nápady, tak prostě z Rolls-Royce vám brzy vznikne trojkolka.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Bude to to nejtěžší, co teď musí ať už Národní ekonomická rada vlády i budoucí vláda ohlídat, tedy státní rozpočet, aby nedošlo k rozvalu státního rozpočtu, Petře Kuželi?

Petr KUŽEL, prezident, Hospodářská komora ČR
--------------------
Tak já jsem přesvědčen spíš o tom, že za prvé NERV splnil svou historickou úlohu, protože tam mnoho věcí se podařilo exekutivně dát do běhu. Ale je mnoho věcí, které ještě zůstalo takzvaně pod stolem. Ale ty budoucí týdny možná najdou cestu i těm věcem, které dneska nespatřily světlo světa v Poslanecké sněmovně. Protože já začínám mít pocit, že proti tomu začátku té vlastně vládní krize, která nám podnikatelům nepřinesla nic užitečného, zastavily se některé vývoje, tak mám pocit, že možná, že ti politici si uvědomili, že je nutné se zabývat tím, co se jmenuje stát a to je to, co nás velmi zajímá. A budeme bedlivě sledovat, jaké budou mít jednotlivé politické strany názory a co s tou zemí vlastně chtějí udělat pozitivního.

Tomáš SEDLÁČEK, člen NERV, hlavní makroekonomický stratég ČSOB
--------------------
Je jedna oblast fiskálně neutrální, která si myslím, že by podnikům velice pomohla, vždycky to mají všechny strany v předvolebních bojích, ale po zvítězení voleb se na to vždycky velice zapomene, a to je jedna věc, kterou bych chtěl dnes v NERVu navrhnout, aby si tato nová úřednická vláda vzala na mušku, a to totiž boj s korupcí. To si myslím, že by byl jednoznačně velký impuls, na kterém tato vláda může pracovat a myslím si, že by to bylo důležité. Když jste se mě ptal na ty kroky, tak tohle si myslím, že.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
On premiér Topolánek tady v první hodině přiznal, že to nebyl zcela efektivní, zcela efektivní boj a že si jistého dluhu v této oblasti je vědom. Ale kterými nástroji?

Tomáš SEDLÁČEK, člen NERV, hlavní makroekonomický stratég ČSOB
--------------------
No, tak těch nástrojů je mnoho, je tady prostě Transparency International, vaše komora, každý, kdo se v Čechách o cokoliv ekonomického zabývá, tak na tento problém narazí, nefunkčnost podnikatelského prostředí, vysoká míra korupce, která nás prostě brzdí. Korupce je jako písek v motoru. V momentě, kdy ho odstraníme, tak máme relativně dlouhodobý dluh, který lze fiskálně neutrálně odstranit.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pokud byste měl vy, Petře, zmínit konkrétní nástroje, které by vám jako Hospodářské komoře, vašim členům pomohli? Jestliže tady Tomáš Sedláček vnímá boj proti korupci jako zásadní téma, které by se i v souvislosti s ekonomikou a budoucím ekonomickým vývojem mohla osvojit Fischerova vláda.

Petr KUŽEL, prezident, Hospodářská komora ČR
--------------------
Nejsem úplně přesvědčen, že to je ten první krok. Já jsem přesvědčen o tom, že první krok je ten nástroj, kterej nás dneska více trápí, a to je zatěžování byrokratické nebo byrokratická zátěž jako taková, protože na jedné straně čeští politici se snaží, opravdu si myslím, že se snaží snižovat byrokratickou zátěž, na druhou stranu na nás padá obrovská tíha, několik kamenů za 3 měsíce z Evropské unie. A to je právě ten veliký nepoměr toho, co se v této zemi děje, protože český politik se snaží, aby nám bylo lépe, ale to, co dělá evropský politik, z mého pohledu anonymní, tak to je možná i to, co dneska nebo to, co tady pan Sedláček spíše nastínil. On říká, podívejte se na to, co se děje těsně před volbami. Ale to je spíš na jinou debatu.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Jak léčit ekonomiky? Národní vlády v mnoha evropských zemích přijímaly ekonomické balíčky, které obsahovaly například šrotovné. Tyto balíčky měly rozhýbat spotřebu domácností. Petr Kužel o tom tady mluvil. Když se podíváme na data i odhady ministerstva financí, letos i v příštím roce by mělo dojít k výraznému zpomalení spotřeby domácností. To je jeden bod. Jak vidíte, meziroční nárůst, roky 2006, 2007 a trochu i rok uplynulý, roky dobrého růstu a růstu ekonomické spotřeby domácností. Vidíme pokles na necelé 1 %. Ještě se podívejme na další data, která máme k dispozici, ta se týkají nezaměstnanosti. Česká republika se vrací k vysoké nezaměstnanosti. Zatímco loni jsme byli svědky bezmála 4,5 procentní nezaměstnanosti, letos vyskočí podle odhadů ministerstva financí na víc než 6 %. Pak v roce 2010, tedy v roce příštím, počítá ministerstvo financí a odhaduje 7,5 procentní nezaměstnanost. Opět za náměstkem ministra financí Ivanem Fuksou do Brna. Co jste schopni ještě vy jako ministerstvo financí teď předložit Fischerově vládě v rámci předávání agendy, byť nevíme po dnešku, kdo bude novým ministrem financí? Protože Jaroslav Míl i Tomáš Uvíra jsou, jak tady Mirek Topolánek převzal moji terminologii, mrtvými kandidáty na post ministra financí.

  • Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí /ODS/
    --------------------
    Tak na konci měsíce dubna ministerstvo financí spojilo svoji zákonnou povinnost, a to, že předložilo výdajový rámec na následující roky a konkrétně i návrh rozpočtu na rok 2010. Tam hovoříme o deficitu v metodice ESO 95 150 miliard korun při odhadu růstu hrubého domácího produktu 0,8 %, ale za předpokladu dost razantních opatření. Například to, že kapitoly budou mít, budou své objemy snižovat o 10 %, nebude garantován růst mezd, nebudou podporovány vysoké školy soukromé a celá řada opatření, obrana zůstane na stávajícím rozpočtu jako v loňském roce, věda, výzkum zůstane na úrovni nominální hodnoty. To jsou opatření, která jsme navrhli. Nicméně teď je otázka, která vláda bude tento rozpočet schvalovat a zda skutečně dokážeme zkrotit ten boj číslo 1, zkrotit zadlužování. Já bych taky považoval jako kritérium číslo 1 nebo problém číslo 1 je veřejný nebo deficit státního rozpočtu, za druhé potom byrokracie, možná až třetí problém problematiku korupce. A možná bych tu hledal i určitou naději v tom, že nás v tomto období čekají dvoje volby a každá ze stran půjde se svým programem. Nicméně je tu příležitost pro tuto vládu realizovat případně tato některá nepopulární opatření, i když na první pohled to vypadá dost asociálně, ale na druhou stranu je to sociální, protože my nechceme, abysme dopadli v pokračování dalšího rozhazování tak jako Maďarsko nebo případně Litva. A tam potom by nás skutečně například ve mzdách čekaly třicetiprocentní propady. A toto, toto my prostě nechceme. Tak proto ministerstvo financí navrhlo takový rozpočet, jaký v tuhle chvíli je reálný a možná, znova opakuji podruhé, by byla historická příležitost, aby tato úřednická vláda zrealizovala tato opatření.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Když ještě jednou zůstanu u těch slov, která jste řekl - "seškrtání každého resortu o 10 %". Chápu to správně? Výdajů o 10 %?

  • Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí /ODS/
    --------------------
    Ano, ano, ano, ano.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Takže, to je jeden nezbytný předpoklad. Ministerstvo obrany zůstane na svém, tedy nebudou se vůbec zvyšovat výdaje na obranu. Zároveň se zmrazí růst.

  • Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí /ODS/
    --------------------
    Vyjma, vyjma sociálních výdajů v rámci zákonných povinností, které ministerstvo obrany bude mít.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Zároveň se zmrazí růst platů ve státní sféře. Chápu to správně?

  • Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí /ODS/
    --------------------
    Ano, 0 %.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A jaká opatření tam máte na příjmové stránce? Počítáte s tím, že by bylo dobré nějak měnit daňové zatížení, aby stát popřípadě vybral víc na některých daních? Zkrátka co uděláte s příjmovou kapitolou?

  • Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí /ODS/
    --------------------
    Tak v tuto chvíli neuvažujeme, ani to není součást tohoto návrhu, abysme zvyšovali daňovou zátěž. Naopak, stále se ještě vede diskuse od roku 2007 po současnost ohledně korporátních daní. To znamená, v tuto chvíli skutečně v tomto návrhu není ani tato, ani ministerstvo nemá ten mandát, aby hovořilo a předkládalo návrhy na zvyšování daňové, daní.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Co jste zatím od kolegů ve vládě, respektive od jednotlivých ministerstev slyšel? Protože 10 %, to je zatím, pokud se nemýlím, tak v tom posledním vývoji to je asi největší škrtání, ke kterému v těch uplynulých letech dojde, pokud tento návrh rozpočtu si osvojí premiér Fischer a budoucí ministr financí.

  • Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí /ODS/
    --------------------
    Tak samozřejmě žádný resort nás tady za toto opatření nechválí, ale všichni musí pochopit to, že v tuto chvíli je to nutnost, pokud se nechceme bavit o dvěstěmiliardovým, případně větším deficitu státního rozpočtu.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Teď se podívejme na další data. Ta se týkají právě schodků státních rozpočtů a toho, za kolik si půjčují jednotlivé státy právě peníze na krytí těchto schodků. Tady vidíte, jak vypadají státní rozpočty v dobách krize u jednotlivých zemí, Spojené státy. Vidíte zároveň plánovaný schodek ve vztahu k hrubému domácímu produkty. Spojené státy rekordně překročí desetiprocentní hranici ve vztahu k HDP. Velká Británie, také překročení té desetiprocentní hranice. Těsně pod ní Španělsko, Česká republika vidíte, že je za Francií, ale zároveň mezi Rakouskem a Francií. Žluté sloupce vám ukazují, za kolik si půjčují jednotlivé státy v procentech, tedy jaký je úrok za půjčení si peněz na krytí schodku. A zároveň vidíte, to jsou ty modré sloupce plánovaný schodek v procentech ve vztahu k hrubému domácímu produktu. Je to teď to nejpodstatnější, Tomáši, aby si právě vláda Jana Fischera osvojila tento brutální a vnímáte to jako brutální seškrtání o 10 %, zmražení mezd?

Tomáš SEDLÁČEK, člen NERV, hlavní makroekonomický stratég ČSOB
--------------------
No, brutální, ono nejvíce se v českém rozpočtu ušetřilo tím zákonem nebo tou novelou pravidel rezerv. To znamená v momentě, kdy se povolilo ministerstvům neutratit všechno, co jim bylo jaksi povoleno utratit, tak najednou jsme za několik málo let nakumulovali 80 miliard. To je jenom tím, že se, když to řeknu lidově, nemusely protápět nebo vyhazovat nebo na konci roku nakupovat papíry do tiskáren nebo prostě protápět, topit pánu Bohu do oken. A nikdo moc nekřičel, ta reforma byla nenápadná, nikdo neměl žádnou pušku hlavně namířenou na spánky, ani se nehovořilo o drastickém utahování opasků. Takže, na jednu straně skutečně určitě platí, že ty rezervy tam jsou. Jestli jsou to rezervy desetiprocentní, osmiprocentní nebo třicetiprocentní, nejsem schopen říci. Na druhou stranu je to odvážný krok. Já bych byl rád, kdybychom jednou rukou říkali ano, šetřme, stahujem černé díry, ale druhou rukou dělali expanzivní politiku, která se hodí do období krize. Ale nevýhoda expanzivní politiky je v tom, že vytváří dluh, ten dluh je potřeba splatit. Takže, za každou korunu, která se utratí, která musí být ohlídaná, tak se musí zároveň přijmout strategie, jak ten dluh, až bude doba lepší, splatit. To zatím nevidím ani v české diskusi, ani v diskusi americké nebo celosvětové. A vidím to za větší problém než teď, jakým způsobem, jestli si vezmu jeden Ibuprofen nebo dva Ibuprofeny na kocovinu, je skoro jedno. Jde o to udělat si pravidla takové, abychom, až přijde zase páteční večer, což určitě za několik let, buď je to 7 nebo 10 nebo 4, přijde, tak abychom se zase nezadlužovali.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Chápu-li to správně, aby ministerstvo financí nám teď v této situaci předložilo dlouhodobý výhled včetně toho, kdy například v této situaci dojde Česká republika k vyrovnanému či přebytkovému státnímu rozpočtu, ze kterých se budou splácet dluhy.

Tomáš SEDLÁČEK, člen NERV, hlavní makroekonomický stratég ČSOB
--------------------
Přesně tak.

Petr KUŽEL, prezident, Hospodářská komora ČR
--------------------
No, ono odvážnému štěstí přeje za prvé a za druhé, podnikatelé všichni volají po zavedení eura. A pokud se dostaneme do té fiskální díry takové, že nebudeme schopni plnit maastrichtská kritéria, tak se s eurem můžeme rozloučit na mnoho let dopředu.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ale s tím jste už nerozloučili, protože když teď sleduji Jiřího Paroubka, tak všichni politici, zvlášť teď, před volbami, možná po volbách budou říkat, podívejte se, je zapotřebí neutlumit a nedostat do sociálně špatné situace domácnosti, státní zaměstnance. Vy si dovedete představit, co se stane, až státní zaměstnanci se dozví, že budou mít zmražené platy?

Petr KUŽEL, prezident, Hospodářská komora ČR
--------------------
To bude něco velmi nepříjemného. Já bych u toho být určitě nechtěl. Ale je to nepříjemné, když já to musím říct ve firmě. Takže, jako ono je to jedno, jestli před ně předstoupí někdo, kdo jim to řekne, anebo jim to řekne ten majitel těch tisíců podniků, které mám za zády, tak samozřejmě i v těch podnicích přijde ten někdo a bude říkat, promiňte, nedaří se nám dobře. A to už se samozřejmě od začátku roku, respektive od sklonku minulého roku dávno děje. To znamená i v těch soukromých firmách  nejsou dneska platy, které by šly nahoru, ale jsou to naopak platy, které jsou utlumovány anebo naopak jsou to platy, které jdou směrem dolů a ti zaměstnavatelé musí před své zaměstnance přijít s nějakou prognózou stejně, jako o tom teďko mluvil pan náměstek Fuksa, že bude muset přijít před vládu pana premiéra, říct, heleďte, my máme takový výhled, protože když ho nebudeme mít, tak se opravdu dostaneme od velké fiskální pasti a to, doufám, v této zemi nikdo nechce.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A propos, jak to bude s platy v soukromé sféře, to znamená v roce příštím? Vy očekáváte, že dojde k poklesu?

Petr KUŽEL, prezident, Hospodářská komora ČR
--------------------
Tak v soukromé sféře v platech už dávno k poklesu došlo tak, jak jsem říkal před chvilkou. To znamená, že tam, kde není možné dostát výroby nebo ta výroba byla zamražena u dodavatelů, kteří dodávali zejména do Evropy, tak došlo už dávno k poklesu platů, proto.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vy tedy v poměru.

Petr KUŽEL, prezident, Hospodářská komora ČR
--------------------
To, co dneska se děje, to, co se dneska děje, tak už je.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vy tedy, pane prezidente, v průměru očekáváte, že dojde k poklesu v soukromé sféře?

Petr KUŽEL, prezident, Hospodářská komora ČR
--------------------
Já, obecně já očekávám stejně jako u státu, kdybych to měl nazvat makroekonomickým číslem, že dojde k zastavení nebo k stagnaci platů pro rok 2009 určitě, protože jinak se z toho nejsme schopni nikdo, nikdo vybabrat ven.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
I pro rok 2010, protože Ivan Fuksa mluvil o rozpočtu na rok příští.

Petr KUŽEL, prezident, Hospodářská komora ČR
--------------------
To je, to je velmi daleká prognóza a ty věci makroekonomické se mění každým měsícem nebo každým týdnem. Čili, tak daleko bych ještě nechtěl predikovat.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ivane Fukso, vy očekáváte, že na tom je shoda těch dvou politických stran, protože předpokládám, že vy jako první náměstek ministra financí za Občanskou demokratickou stranu budete asi v té expertní komisi, která bude sestavovat státní rozpočet a hledat politickou shodu pro ten Fischerův státní rozpočet?

  • Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí /ODS/
    --------------------
    Já si myslím, že to bude velmi, velmi tvrdé vyjednávání a že to nijak hladce nebude procházet, protože to, co jsem, to, co ministerstvo financí tento týden představilo, tak už v tuto chvíli nemá, nemá příliš podpory z obou dvou táborů.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ale asi to budete vy, který to bude také vyjednávat, pokud se nemýlím.

  • Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí /ODS/
    --------------------
    Tak v této turbulentní době lze těžko odhadnout, kdo bude ministr, kdo bude náměstek.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A podívejme se na ty příjmy. Státní rozpočet počítá s některými výnosy z privatizace. Je jasné, že privatizace ČSA bude s největší pravděpodobností dokončena. Letiště Praha. V Poslanecké sněmovně prošel, byť v prvním čtení onen návrh zákona zakazující privatizaci Letiště Praha. Byly tedy zastaveny ty kroky, které jste jako ministerstvo financí uskutečňovali k privatizaci Letiště Praha?

  • Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí /ODS/
    --------------------
    Ne, žádné kroky v těchto dvou privatizačních procesech nebyly zastaveny. Co se týče privatizace Letiště Praha, tak v tomto týdnu pan ministr podepsal smlouvu s poradenskou firmou, která byla vybrána na základě tendru a tam je maximální doba, po kterou nebo do které musí tato poradenská společnost připravit kritéria a my společně s ministerstvem financí zorganizovat výběrové řízení, tak je až 270 dní maximální doba. Takže, hovořili jsme před vznikem některých průtahů v rámci přípravy tohoto výběrového řízení o podzimních, případně zimních měsících, tak teď 270 dní, to je termín, který se může protáhnout i do začátku příštího roku. Takže, pravděpodobně takovéto rozhodnutí, pokud by se v tom pokračovalo a my pokračujeme, zatím nemáme žádný politický mandát k tomu, abysme tyto kroky zastavili, tak bude záležet nebo bude v rozhodovací pravomoci budoucí vlády, která vzejde po pravděpodobných podzimních volbách.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
To bude tedy na budoucí vládě. Když se podíváte na kroky, které se týkají, abyste vy dovedli vysvětlit i státním zaměstnancům, že se zmrazí platy v roce 2010, v roce příštím. Počítá ministerstvo financí, že bude muset sáhnout na platy manažerů. Téma, které v tomto týdnu v souvislosti s polostátními i státními firmami zmínil Jiří Paroubek jako šéf opozice. Premiér Mirek Topolánek jasně řekl, že v některých ohledech s ním souhlasí. Veřejnost se koncem týdne dozvěděla, jaké budou bonusy v letošním roce pro vedení ČEZu, nějaké 2 miliardy korun, které se rozdělí  mezi nejen vrcholný management, ale i jednotlivé složky, představenstvo, dozorčí radu a podobně. Počítáte s tím, že jako ministerstvo financí dojdete k a sáhnete k těmto krokům?

  • Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí /ODS/
    --------------------
    Tak takovéto kroky budou vyžadovat shodu nejenom resortu ministerstva financí, ale shodu i z ministerstva průmyslu, ministerstva dopravy, všech resortů, v jejichž gesci je dohled prostřednictvím svých zástupců v těchto státních společnostech. Asi první impuls tady nastal na začátku roku, kdy management ČSA přišel s návrhem, pojďme si snížit o 15 % veškeré odměny, ale i mzdy pro zaměstnance v dobách těžkých v letecké dopravě. A tento proces v diskusi s odbory stále pokračuje. Myslím, že v tuhle chvíli se blíží k nějaké částce 5 %. Co se týče samotných, samotné systémovému opatření, aby stát zaujal své stanovisko a plošně ve všech státních, případně polostátních firmách přijmul nějaké opatření, tak to skutečně nezáleží jen na ministerstvu financí, ale minimálně aspoň na poradě ekonomických ministrů. Ještě, co se týče odměn ČEZu, ten mechanismus byl nastaven už za minulých vlád. Ten mechanismus byl nastaven v době, kdy cena akcie ČEZu byla někde těsně nad hranicí 130 korun a v té době, když se uvažovalo o tom, že by hodnota té akcie mohla být 500 korun, tak každý byl považován za snílka. Nikdo netušil, že v době privatizace sedmiprocentního balíčku ČEZu v loňském roce ty akcie vyskočí až na hodnotu 1.400. Takže, to je ta, to je ta jedna složka odměn. Jednak to, co v současné době je na letošní rozpočet uvolněno nebo za minulý rok 270 milionů pro zmiňované osoby, tak v podstatě tvoří 0,5 % z čistého zisku této společnosti. Tak přestože ta čísla vypadají velmi astronomicky, tak v samotném dopadu do hospodaření této společnosti jsou poměrně zanedbatelné.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Závěrečnými hosty Otázek byli v Brně 1. náměstek ministra financí Ivan Fuksa. Děkuji vám za váš čas a přeji hezký zbytek neděle do Brna. Díky a na shledanou.

  • Ivan FUKSA, 1. náměstek ministra financí /ODS/
    --------------------
    Děkuju za pozvání a na shledanou.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A v Praze byli hosty Otázek prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel a hlavní makroekonom banky ČSOB a také člen Národní ekonomické rady vlády Tomáš Sedláček. Děkuji a na shledanou.

Petr KUŽEL, prezident, Hospodářská komora ČR
--------------------
Na shledanou.

Tomáš SEDLÁČEK, člen NERV, hlavní makroekonomický stratég ČSOB
--------------------
Na shledanou.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vám divákům děkuji, že jste se dívali. Další Otázky odvysíláme opět příští neděli. Hezký zbytek dne, pokud možno, ve společnosti České televize, ve společnosti čtyřiadvacítky.


Zdroj: ČT 24, 3.5.2009, 13:05, pořad: Otázky Václava Moravce II.

Vyplnit žádost

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.