CZ EN

Budoucnost ČSA

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Několik hodin dnes jednala dozorčí rada ČSA. Bez konkrétního výsledku. Recept na překonání současné krize se najít nepodařilo. Se svým plánem přišel prezident společnosti Radomír Lašák i předseda dozorčí rady Václav Novák. Šéf kontrolního orgánů aerolinek navrhuje, aby firma zeštíhlela ze současných 4.600 na 3.000 zaměstnanců. Platy pilotů by se navíc měly snížit o 45 %. Radomír Lašák navrhuje pokles mezd pouze o 30 % a odchod zhruba 900 pracovníků. Jaká varianta ozdravného plánu má větší šanci na úspěch? Zeptám se ministra financí Eduarda Janoty. Dobrý večer.

Eduard JANOTA, ministr financí
--------------------
Dobrý večer.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane ministře, můžete říct, kterému restrukturalizačnímu plánu dáváte přednost?

Eduard JANOTA, ministr financí
--------------------
Podívejte se, já v tuto chvíli nebudu hodnotit ani jeden, ani druhý. /nesrozumitelné/.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane ministře, já se omlouvám, ale to telefonní spojení, které jsme navázali, není úplně kvalitní. Jestli není ve vašich silách například popojít někam, kde by to mohlo být lepší, abychom se ještě pokusili jednou.

Eduard JANOTA, ministr financí
--------------------
Tak já to zkusím.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já se chci zeptat, vy jste teď řekl, že záleží samozřejmě na jednání s odbory, ale také na dalších okolnostech. Co žádáte od toho plánu, který by měl být úspěšný?

Eduard JANOTA, ministr financí
--------------------
Podívejte se, pro mě ten plán, který bude relevantní, bude ten, který bude projednán, protože já chci na jednání vlády 26. října papír, který bude jasně deklarovat to, že je ochota a vůle na obou stranách výrazně snížit náklady,aby ta společnost mohla fungovat, protože to je jediný a základní bezprecedentní krok, pro to,aby ta společnost prostě mohla fungovat. Čili, jestli pan Lašák navrhoval třicetiprocentní snížení mezd pilotů a pan Novák pětačtyřicetiprocentní, to je pěkné, ale já to potřebuju mít projednáno. Zatím to je návrh, zatím to projednáno není.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Piloti, odboráři, kteří zastupují tuto zaměstnaneckou strukturu v ČSA, žádají, pokud budou souhlasit se snížením platů, aby odešlo současné vedení a taky, aby se firma neprodávala. Budete uvažovat o těchto jejich požadavcích?

Eduard JANOTA, ministr financí
--------------------
Podívejte se, první požadavek je relevantní, protože to vlastně byla nabídka Lašákova vedení, jestli opravdu výrazně snížit platy, teď nespekuluju, jestli o 30 nebo 45 %, tak já si myslím, že prezident Lašák a jeho vedení dostojí tomu slibu. Otázka ale, že by odbory mluvily až tak výrazně do privatizace, to není prostě na místě. Odbory tady od toho nejsou.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Podle vás se bez snížení platů firma prostě neobejde.

Eduard JANOTA, ministr financí
--------------------
To je stoprocentně jasné.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
26. října by měla vláda rozhodovat o tom, jestli ČSA prodá konsorciu Unimex Travelservice. To řekl ministr dopravy Gustáv Slamečka. Je to jediný zájemce v tendru. Nakolik je pravděpodobné, je-li to možné říci už teď,že nakonec firma bude prodána tomuto subjektu?

Eduard JANOTA, ministr financí
--------------------
Podívejte se, já nechci opravdu spekulovat, protože bylo by to nefér a bylo by to špatně. Já jenom chci říct,že naší primární snahou je prostě privatizovat. Ale ta nabídka tomu musí odpovídat, a to nejen cenově,ale i v jiných aspektech, protože ta smlouva, která se bude podepisovat, ta je poměrně složitá a musím konstatovat, že je tam celá řada problémů, která se buď vyjasní anebo která budou určitou překážkou pro případnou dohodu.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tady je ještě jedna varianta, o které se mluvilo, a to je sloužení ziskového Letiště Praha, státního podniku, s ČSA. Líbila by se vám tato varianta?

Eduard JANOTA, ministr financí
--------------------
Podívejte se, když neuspěje varianta jedna, tak budem hledat varianty jiné. A ty varianty jsou v podstatě pouze tři, buď se bude privatizovat, nebo se bude hledat nějaká cesta spolupráce s letištěm, anebo prostě se pokusíme o to,aby firma,aerolinky ČSA aby zůstaly prostě samotné, ale to ve značně zeštíhlené podobě, aby prostě byly schopny se pohybovat na nulových výsledcích přinejmenším.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane ministře, ještě mám jednu otázku, která s tématem možná zdánlivě nesouvisí. Podle vyjádření ministra vnitra jste požádal o to, aby vás chránili bodyguardi. Můžete říci proč? Bojíte se něčeho?

Eduard JANOTA, ministr financí
--------------------
Já jsem nepožádal, požádal můj úřad, protože v době, kdy jsem byl služebně v zahraničí, byl jsem na jednání měnového fondu a Světové banky v Istanbulu, tak došel jakýsi anonym. Takže, to byl důsledek toho,že mi úředníci, který mají na starosti tyto záležitosti, požádali prostě ministerstvo vnitra o tuto věc. Takže, ty záležitosti se šetří a uvidíme, co bude dál. Já osobně nemám zájem, abych měl nějakou ochranku. To byla v dané chvíli vynucená záležitost, ale říkám ani ne tak mnou jako mými prostě kolegy z financí, kteří jsou kompetentní a odpovědní za tyto záležitosti bezpečnosti.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Říká ministr financí Eduard Janota. Díky za váš čas. Na shledanou.

Eduard JANOTA, ministr financí
--------------------
Na shledanou.


Zdroj: 13.10.2009, ČRo 1 - Radiožurnál, 21:00 Stalo se dnes

Vyplnit žádost

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.