Ministerský dozor nad sázením a loterií
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Státní dozor nad sázením a loteriemi ministerstva financí kvůli personálním výměnám údajně nefunguje.
František LUTONSKÝ, moderátor
--------------------
Říkají to alespoň zástupci tohoto byznysu. V čele odboru na ministerstvu financí se navíc chystá změna, kterou už oznámil ministr financí Eduard Janota. Někteří provozovatelé sázek a loterií toho údajně využívají ve svůj prospěch.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Po telefonu zdravíme Tomáše Zídka, náměstka ministra financí, dobrý den pane náměstku.
- Tomáš ZÍDEK, náměstek ministra financí
--------------------
Dobré ráno.
František LUTONSKÝ, moderátor
--------------------
S námi ve studiu je Marek Herman, ředitel Asociace provozovatelů kurzových sázek, dobrý den i vám.
Pane Hermane, my s dovolením začneme u vás. Jak se projevuje to nefungování odboru?
Marek HERMAN, ředitel Asociace provozovatelů kurzových sázek
--------------------
Nefunguje, nefunguje, nefunguje. V několika věcech. My si myslíme, že 80% problémů, které má loterijní průmysl je právě způsobeno tím, že nefunguje státní dozor. Je neodborný, lidé se tam mění, velmi obtížně se s nimi pracuje. Chybí silný odborný partner, se kterým bychom mohli diskutovat o novém věcném záměru zákona. Chybí silový partner, který by zasáhl rychle a účinně v okamžiku, kdy někteří provozovatelé porušují například zákon, takže prostě ten odbor opravdu nefunguje, kolabuje.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Je to tedy na hranici kolapsu nebo už zkolaboval? Říkáte, kolabuje, tak jako to je kousek.
Marek HERMAN, ředitel Asociace provozovatelů kurzových sázek
--------------------
Já bych použil příměr o mrtvém koni, prostě. Oni jedou na mrtvém koni a zkoumají, jestli má zdravé kopyta. Nefunguje, prostě. Opravdu je to za hranicí kolapsu už dávno.
František LUTONSKÝ, moderátor
--------------------
Pane náměstku, máte proto nějaké vysvětlení nebo souhlasíte se slovy pana Hermana?
-
Tomáš ZÍDEK, náměstek ministra financí
--------------------
No, já myslím, že to dokládá to, že jsme poměrně úspěšně celej ten odbor rekonstruovali. My jsme prošli dvouletou externí akreditací, ČIA (tzv. Český institut pro akreditaci). Zjistili jsme samozřejmě řadu nedostatků, museli jsme vyměnit velké množství lidí, ale domnívám se, že v téhle chvíli to jenom dokládá to, že jsme zajistili dobré protikorupční prostředí a kvalitní systém a to je podle mých desetiletých nebo více než desetiletých zkušeností vždycky impulsem toho, že si jednotlivý kontrolovaný firmy začnou stěžovat. Jediné co bych řekl a co v této chvíli je skutečně problém je, že státní dozor nestíhá vyřizování žádostí na videoterminály, je prostě zahlcen obrovským množstvím podaných žádostí ze strany provozovatelů a stížnostmi z jejich strany na nevydání povolení tam, kde jsme respektovali nějaké přání obcí, prostě neumisťovat tyto zařízení.
František LUTONSKÝ, moderátor
--------------------
Na tom, že ten dozor nefunguje, se v podstatě shodli i dva aktéři té poslední kauzy kolem Sazky, ať už to byl bývalý premiér Mirek Topolánek nebo šéf Sazky Aleš Hušák. Ostatně, my si slova generálního ředitele Sazky můžeme teď poslechnout.
Aleš HUŠÁK, generální ředitel Sazka, a.s.
--------------------
Tu kontrolu provádějí paní na finančních úřadech, které to v těch jednotlivých místech skutečně nevykonávají dobře, ale vlastní ministerstvo, vlastní ministerstvo má všechny páky k tomu, aby kontrolovalo všechny společnosti.
František LUTONSKÝ, moderátor
--------------------
Takže pane Zídku, vy jste říkal, že na patřičném odboru byly vyměněni lidé. Takže od kdy to začne fungovat, když to možná trošku zkonkretizuju tu otázku?
-
Tomáš ZÍDEK, náměstek ministra financí
--------------------
Já za prvé tvrdím, že to funguje, za druhé to co říkal pan generální ředitel je záležitost terénních kontrol, kde se nám sice daří navyšovat množství kontrol, ale je pravda, že tam pracují zaměstnanci finančních úřadů třeba jenom na částečný úvazek a tohle se nám může podařit změnit až se změnou nebo s novým loterijním zákonem.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Který by měl platit od kdy, abychom si to ještě jednou upřesnili pane náměstku?
-
Tomáš ZÍDEK, náměstek ministra financí
--------------------
My teď dáváme jeho věcný záměr do legislativní rady a do vlády, to znamená, že když půjde dobře ten proces paragrafového znění, tak by mohl platit od začátku přespříštího roku, to znamená od roku 2011.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Pan Herman tady ale kroutí hlavou.
Marek HERMAN, ředitel Asociace provozovatelů kurzových sázek
--------------------
Nesouhlasím. Samozřejmě věcný záměr je věcí, na které budeme dlouhodobě pracovat.
František LUTONSKÝ, moderátor
--------------------
Tam jsou hlavně tři návrhy v tuhle chvíli. Je tam návrh od KDU-ČSL, návrh ministerstva financí a návrh hlavního města Prahy.
Marek HERMAN, ředitel Asociace provozovatelů kurzových sázek
--------------------
Ale ta základní teze je taková, že současný zákon dává dostatečný prostor, prostě má nástroje aby státní dozor mohl účinně zakročit proti provozovatelům, kteří porušují zákon. Konkrétní příklad byla kauza zneužití peněz na veřejně prospěšné účely. Jak je možné, že někdo v pondělí založí neziskovku, která má dva členy a ve čtvrtek už tam pošlou 8 milionů korun. Jak je možné, že někdo v lednu založí neziskovku a v březnu tam pošle 27 milionů korun. Když se zeptají paní ředitelky na odboru státního dozoru, tak ona neví jak to má vyšetřit.
František LUTONSKÝ, moderátor
--------------------
Tak se zkusíme zeptat výš pana náměstka.
Marek HERMAN, ředitel Asociace provozovatelů kurzových sázek
--------------------
Já myslím, že jsou jen nástroje, které můžou končit odebráním licence, takže tam opravdu nástroje jsou, jenom jde o tom, že ti lidé jsou opravdu nekompetentní a neumějí to dělat.
František LUTONSKÝ, moderátor
--------------------
Pane náměstku?
-
Tomáš ZÍDEK, náměstek ministra financí
--------------------
Ano.
František LUTONSKÝ, moderátor
--------------------
Tady pan Herman popsal některé případy, které se staly. Jak byste mu odpověděl?
-
Tomáš ZÍDEK, náměstek ministra financí
--------------------
Je pravda, že v současné době ten zákon připouští v podstatě velmi neprůhledné umísťování finančních prostředků na veřejně prospěšné účely, když loterijní společnost dá tyto peníze třeba občanskému sdružení, tak v podstatě stát neví komu ta firma patří a neví koho by měl kontrolovat. Tohle všechno by měl změnit právě ten nový zákon.
František LUTONSKÝ, moderátor
--------------------
Řekneme si, jak to vlastně vypadá. Kolik tratí třeba sportovní svazy. Máme tady připravená slova Jiřího Kejvala, což je místopředseda Českého olympijského výboru.
Jiří KEJVAL, místopředseda Českého olympijského výboru
--------------------
My tímto přicházíme o víc než miliardu korun ročně. Určitá skupina těchto společností totiž skrze svá občanská či jiná sdružení vyvádí peníze na spolky, které v podstatě žádnou sportovní činnost nevykonávají.
František LUTONSKÝ, moderátor
--------------------
Takže pane Hermane, dají se třeba vyčíslit škody, které tím nedozorem vznikají podle vás?
Marek HERMAN, ředitel Asociace provozovatelů kurzových sázek
--------------------
Jistě, na to stačí 14 dnů, opravdu. Tam já si zjistím, odkud ty peníze, který ten provozovatel ty peníze kam dal, to ze zákona umožňuje. Zákon mi umožňuje vzít si u té neziskovky na co ty peníze použila. Pokud nepoužije správně, ministerstvo má právo nakázat, přikázat tomu provozovateli, aby ty peníze poskytl někam jinam. Pokud to neudělá, může mu udělit 500 tisíc korun pokuty. Pokud to neudělá, může mu odebrat licenci. Jaké větší nástroje ještě chcete k tomuhle? Stačí 14 dnů, dobrá vůle, vyčistí se ten trh během chvilenky. Tady se děje to, že někteří provozovatelé ty peníze opravdu dávají bůh ví kam, ale nic se neděje, proto si dělají co chtějí. Nefunguje státní dozor.
František LUTONSKÝ, moderátor
--------------------
Tak se ještě závěrem zeptáme Tomáše Zídka, náměstka ministra financí, proč tedy máme čekat až na nějaké další legislativní změny?
-
Tomáš ZÍDEK, náměstek ministra financí
--------------------
Protože tohle to, co popsal pan Herman, tak jsou postupy, které může aplikovat finanční úřad a problém je, že z těch našich analýz, které byly provedeny v minulém roce by současná situace vyžadovala posílení práce finančních úřadů, soustředění týmů do některých krajských nebo regionálních seskupení a to současný zákon neumožňuje, takže my prostě čekáme na novou legislativní úpravu.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane náměstku, ještě k té nové legislativní úpravě. Protože jsou, jak jsme říkali, tři návrhy. Jeden od lidovců, jeden od hlavního města Prahy, jeden z ministerstva financí. Proč jste se všichni nedohodli na jednom konkrétním návrhu. To potom bude asi legislativně dost problém, když se bude co dva měsíce ve sněmovně projednávat nějaký jiný návrh.
-
Tomáš ZÍDEK, náměstek ministra financí
--------------------
Oni ty návrhy nejrůznějších stran a politických seskupení jenom dokládají určitou snahu zlepšit situaci v oblasti loterijního průmyslu. Každý si myslí, že má recept na to, jak to udělat správně. Já bych jenom řekl, že my už vlastně to připravujeme více než dva roky, proběhla velká veřejná diskuze, proběhla diskuze na Internetu.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže to znamená pane náměstku, že ta dohoda, že byste se domluvili, všichni předložili jeden návrh možná nebyla a ani jste nechtěli.
-
Tomáš ZÍDEK, náměstek ministra financí
--------------------
To by musela být politická dohoda, to není v našich silách.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Tomáš Zídek, náměstek ministra financí, díky za rozhovor, na shledanou.
František LUTONSKÝ, moderátor
--------------------
S námi ve studiu byl Marek Herman, ředitel Asociace provozovatelů kurzových sázek, i vám díky.
Marek HERMAN, ředitel Asociace provozovatelů kurzových sázek
--------------------
Díky.
Zdroj: 20.10.2009, ČT 1, 05:59 Studio 6