Hrozilo, že Unimex nezaplatí...
Další privatizace ČSA může být až v roce 2011, říká ministr financí Eduard Janota. To už by měly být v zisku
PRAHA - Jak vysoká by musela být nabídka za České aerolinie, aby stát firmu prodal, ministr financí Eduard Janota odmítá prozradit. Zdůrazňuje však, že důvodem pro odmítnutí nabídky jediného zbylého uchazeče v privatizaci, konsorcia Unimex Group / Travel Service, nebyla pouze nízká cena a že budoucí státní podpora aerolinkám je vyloučena.
* LN Jak dlouho jste již byli rozhodnuti, že ČSA neprodáte? Nabízená cena se dostala pod palbu kritiky téměř okamžitě...
Cena nebyla hlavním argumentem. Hlavním argumentem byly jiné věci jako splátkový prodej, podmínka, že stát vyrovná záporné vlastní jmění aerolinek, otázky různých výjimek. Hlavně jsme ale postrádali garanci, že až předáme 91 procent akcií, že investor skutečně veškeré splátky zaplatí. To bylo zásadní.
* LN Při vyhlašování privatizace vláda ale jasně stanovila, že ve druhém kole bude dominantním kritériem cena...
Ano, ale při splnění všech zadávacích podmínek. Kdyby někdo dal cenu vyšší a splnil podmínky, byla by nyní situace jiná.
* LN Jaká cenová nabídka by bývala vládu uspokojila?
Nechci spekulovat. Padaly odhady ve výší tří, pěti i deseti miliard. Předpokládala se také platba najednou. Vše se ale primárně odvíjelo od jiné tržní situace než té, která panuje nyní.
* LN Zkusili jste s Unimexem po podání jeho nabídky vyjednávat, aby nabídku vylepšil, resp. změnil některé její parametry?
Jistě. Jednal jsem já a také členové výběrové komise. Zhruba před 14 dny jsme například upozorňovali, že mohou být uznáni za vítěze výběrového řízení, avšak otevřenou otázkou zůstane převzetí firmy. Unimex v původním návrhu předpokládal, že firmu převezme až po schválení všech dokumentů, to znamená někdy na jaře. Mezitím by ale ČSA mohly krachnout nebo utrpět další ztráty. Oni byli následně ochotni přistoupit na to, že ČSA převezmou k 1. lednu a že do té doby nebude vyrovnáno vlastní jmění firmy. Již ale nebyli ochotni přistoupit na jiné podmínky, které byly součástí dokumentace, a nebyli ochotni složit vyžadovanou 20milionovou jistinu.
* LN Sám jste připustil, že ministerstvo financí mohlo například kvůli nesplacení jistiny vyřadit Unimex již dříve. Proč jste to neudělali? Nevyužili jste Unimex jako „metlu“ pro vyjednávání s odboráři o snižování platů?
Ano, bylo to součástí naší taktiky i ve vztahu k odborům.
* LN Unimex nyní hrozí, že bude další vývoj kolem ČSA bedlivě sledovat a jakoukoliv formu skryté veřejné podpory může arbitrážně napadnout. Neudělá stát pod takovým tlakem chybu?
Jasně jsme naznačili, že do úvahy připadá pouze kapitalizace 2,5miliardového závazku vůči státní firmě Osinek. O tom ale budeme jednat jak s antimonopolním úřadem, tak pravděpodobně i s Bruselem. Ostatní vztahy, např. mezi ČSA a Letištěm Praha, budou založeny na stejném principu, jako kdyby ČSA obchodovaly s jakýmkoliv privátním subjektem. Veškerá podezření z nedovolené veřejné podpory musí být vyloučena. Veškeré obavy z poskytování takové podpory jsou liché a možná pramení z mylných představ vedení Travel Sevice, že ČSA a Letiště Praha budou fúzovat.
* LN To ale není jen představa Travel Service. Předseda ČSSD Jiří Paroubek ve včerejší reakci na rozhodnutí vlády prohlásil, že dalším krokem k předejití ekonomických problémů ČSA je jejich fúze s Letištěm Praha...
Je to věc, na které se s panem Paroubkem neshodujeme. On pořád hovoří o fúzi. Žádnou fúzi neplánujeme ani náhodou.
* LN Kdy připadá v úvahu další privatizace ČSA?
Je předpoklad, že společnost bude v zisku v roce 2011. To je první podmínka pro úspěšnou privatizaci. Privatizovat společnost v červených číslech není výhodné.
***
Privatizace ČSA od záměru po krach
-
19. ledna 2009 - Vláda Mirka Topolánka (ODS) zahájila prodej ČSA (stát vlastní téměř 92 procent akcií firmy); výnos privatizace se odhadoval v rozmezí tří až pěti miliard korun. Nový majitel měl být znám do konce září 2009.
-
5. února 2009 - Ministerstvo financí vyhlásilo výběrové řízení na nového majitele ČSA. Zájemci měli možnost podávat přihlášky do 23. března.
-
23. března 2009 - Do výběrového řízení se přihlásily čtyři společnosti – konsorcium Unimex a Travel Service a dále firmy Odien, Air France-KLM a Aeroflot.
-
20. dubna 2009 - Vláda v demisi vyřadila z privatizace ČSA společnosti Aeroflot a Odien. Aeroflot (51 procent v něm vlastní ruská vláda) byl z bezpečnostního hlediska vyhodnocen jako nejrizikovější zájemce.
-
19. srpna 2009 - Společnost Air France-KLM se stáhla ze soutěže. Svůj krok zdůvodnila nepříznivými dopady ekonomické situace na leteckou přepravu.
-
30. září 2009 - Konsorcium firem Unimex a Travel Service nabídlo za ČSA miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule (v pololetí bylo v minusu přes 700 milionů korun).
-
26. října 2009 - Vláda po doporučení ministra financí Eduarda Janoty rozhodla, že ČSA konsorciu firem Unimex a Travel Service neprodá. Privatizace aerolinií tím končí.
Zdroj: Lidové noviny | 27.10.2009 | rubrika: Byznys | strana: 13 | autor: František Bouc