Videoterminály – pravomoc obcí
"Poslanci otočili zákon. A vzali obcím důležitou zbraň pro boj s hazardem"
Hospodářské noviny | 7.4.2010 | rubrika: Česko | strana: 6 | autor: Petr Weikert
Hazardní byznys
Obce měly rozhodovat o provozu terminálů s vysokými sázkami Poslanci ale návrh chtějí zrušit. Zákon by pak byl zbytečný, zlobí se obce
Sázkařská lobby může slavit. Do sněmovny se jí podařilo „protlačit“ návrh, který starostům bere možnost spolurozhodovat o umístění videoterminálů. Tuto pravomoc jim měla dát připravovaná novela zákona o loteriích. Aby poslanci navrhovanou kompetenci starostům nedali, doporučil před rozhodujícím hlasováním ve sněmovně rozpočtový výbor.
Elektronické automaty, na kterých lze prohrát mnohonásobně více peněz než na mechanických, dosud povoluje výhradně ministerstvo financí.
Terminál – zlatý důl Videoterminály jsou nebezpečné v tom, že se na nich nehraje o desetikoruny, ale o tisíce. Jsou napojeny na centrální počítač, který řídí výhry a prohry. Nejvíce jich má Sazka, Synot a El Rancho. „Máme u nás umístěných 255 terminálů a 50 rulet, aniž by se nás na to státní úředníci v minulosti ptali. Klasické automaty omezíme vyhláškou, a když se v deset večer vypínají, běží vedle nich nonstop legálně videoterminály. Taková omezení pak nemají cenu,“ popisuje starosta Litvínova Daniel Volák.
Nový zákon z dílny ČSSD měl dát městům šanci zapojit se do povolovacího řízení a tak říci, jestli terminál chtějí nebo ne. Jenže pak přišel do rozpočtového výboru sněmovny. Před konečným třetím čtením do něj poslanci z výboru vnesli pozměňovací návrh. V něm se doslova píše, že obec, na jejímž místě má být loterie nebo hra provozována, „není účastníkem řízení o vydání povolení“ ve vyjmenovaných paragrafech. A v paragrafech jsou rulety a videoterminály. Obcím by zůstaly pravomoci jen nad tombolami a mechanickými automaty. „Tak potom ten zákon ztrácí svoji cenu,“ zlobí se primátorka Chomutova Ivana Řápková.
V Chomutově stejně jako v Litvínově bojují s hazardem. V poslední době se jim alespoň povedlo uzavřít průlomovou dohodu s ministerstvem financí, že kvůli sociálním problémům ve městech nebude terminály povolovat. Jiná města ale takovou výhodu nemají.
Kdo to byl?
Jak už to u lobbingu bývá, lze se jen těžko dopátrat, kdo změnu do zákona zanesl. „Byla to společná práce některých poslanců a ministerstva financí. Já osobně jsem pro ten návrh nehlasoval,“ řekl předseda výboru Bohuslav Sobotka (ČSSD). Na jména poslanců si Sobotka nevzpomněl, stejně jako další člen výboru Miloš Patera (ODS). Na ministerstvu financí to také nevědí. „To tak nějak vykrystalizovalo v průběhu diskuse,“ říká ředitel odboru státního dozoru nad sázkovými hrami a loteriemi Karel Korynta.
Podle informací HN návrh předložili poslanci ODS. Veřejně ho podporuje například místopředseda rozpočtového výboru Pavel Suchánek (ODS). „Je to administrativně náročný proces, který by obce zatížil,“ odůvodňuje, proč nemají být města účastníky úředního řízení.
Ministerstvo financí má stejný názor, i když jeho zástupci přiznávají, že poslanecká verze zcela nevyhovuje jeho představám.
„Je praktičtější dát obcím možnost upravit umístění terminálů formou vyhlášky,“ říká Karel Korynta. Jeho odbor je prý doslova zavalen žádostmi firem o umístění terminálů. Úředníci sotva stačí dodržovat třicetidenní lhůtu, kterou mají na vyjádření.
Všechno, nebo nic S vyhláškou, o níž hovoří Korynta, návrh skutečně počítá. Dává ovšem obcím jedinou možnost – zakázat hazard úplně. Tedy nejen videoterminály, ale třeba i klasická kasina. K tomu by se ale málokterá obec zřejmě odhodlala, hazard totiž bývá významným přínosem pro obecní pokladny. V takovém případě ale automaticky nechá rozhodování o videoterminálech na státu. „To je ale chyba. Ministerský úředník od stolu nedokáže posoudit situaci na konkrétním místě, třeba v Ostravě,“ říká autor původní novely, poslanec Pavel Němec (ČSSD).
Mimochodem – když poslanci ve výboru „jeho“ zákon projednávali a přijímali pozměňovací návrh, nechtěli původně dát obcím ani možnost upravit hazard zmiňovanou vyhláškou.
Jak se k návrhu výboru postaví ostatní poslanci, se ukáže příští týden na poslanecké schůzi. Začíná v úterý 13. dubna. „Šance na prosazení je zatím slušná. Jde o kompromisní variantu,“ říká spolutvůrce původní verze zákona poslanec Jeroným Tejc (ČSSD). K novele je kromě komplexního pozměňovacího návrhu z rozpočtového výboru ještě „přilepeno“ dalších šest návrhů na změnu. To mimo jiné dokazuje, jak silné jsou okolo loterijního zákona tlaky. Novela se všemi navrženými změnami ovšem není jediným návrhem, jak hazard omezit. Hazard chce ve sněmovně zákonem upravit hlavní město Praha, KDU-ČSL a vlastní návrh posílají do sněmovny i senátoři.
Reakce MF:
"Ministerstvo prosazuje větší pravomoci obcí"
Hospodářské noviny | 8.4.2010 | rubrika: Názory | strana: 10 | autor: Karel Korynta, ředitel Státního dozoru nad sázkovými hrami a loteriemi
V článku Petra Weikerta o nové úpravě regulace hazardu (Poslanci otočili zákon... HN 7. dubna) se opět opakuje starý černobílý mýtus o tom, že „zlé“ Ministerstvo financí povoluje videoloterní terminály (VLT) tam, kde je „nebohé“ obce nechtějí. Přitom Ministerstvo financí nemá možnost provoz VLT nepovolit, pokud žadatel splní všechny podmínky stanovené herním zákonem. Ministerstvo již dlouhou dobu upozorňuje na skutečnost, že právě současný zákon je nevyhovující a prosazuje, aby obce mohly, narozdíl od současného stavu, VLT regulovat, a aby příjmy z hazardu plynuly do jejich rozpočtu. To bylo součástí vládní novely herního zákona.
Abychom se vyhnuli nařčení, že ministerstvo výše uvedené na půdě sněmovny neprosazuje, citujme z příslušné pasáže vládní novely herního zákona: „Povolení k umístění koncové stanice, je-li umístěno mimo kasino, vydává na žádost provozovatele, jejíž součástí je povolení ministerstva, obecní úřad pro územní obvod obce, a to v přenesené působnosti. Ministerstvo financí vydává povolení k umístění koncové stanice v kasinu. Za vydání povolení k umístění koncové stanice platí provozovatel za každou koncovou stanici správní poplatek, který je příjmem státního rozpočtu, vydáváli povolení ministerstvo, a příjmem obce, vydává-li povolení obec.“
Kromě toho ještě vládní návrh dával obcím možnost závaznou vyhláškou zcela zakázat výherní hrací přístroje, anebo stanovit, na kterých místech v obci je jejich provozování zakázáno.
Na závěr uveďme, že ministr financí své stanovisko vyjádří na půdě Poslanecké sněmovny při projednávání kompromisní novely herního zákona ve třetím čtení. Jeho cílem je prosadit takové pravomoci pro obce, které se co nejvíce blíží vládnímu návrhu. Nemůže však učinit více, než apelovat na poslance, protože samozřejmě pouze ti mohou o podobě novely zákona rozhodnout.
Karel Korynta, ředitel Státního dozoru nad sázkovými hrami a loteriemi