Pomůže snížení spotřební daně u nafty?
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
A vyšší mýtné není jediná novinka z dílny ministra dopravy Bárty. Chce zároveň prosadit nižší spotřební daň na naftu o 2,5 koruny na litr, tedy její snížení o 23 %. Ministerstvo financí tento krok odmítá. Podrobněji autor propočtu Miroslav Ševčík, děkan Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické, a odpůrce návrhu Ladislav Minčič, první náměstek ministra financí. Pánové, vítejte ve studiu. Dobrý večer.
Miroslav ŠEVČÍK, děkan, Národohospodářská fakulta VŠE v Praze
--------------------
Dobrý večer.
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Dobrý večer.
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Především, já, když to spočítám, tak ten rozpor mezi vámi je nějakých 16 miliard 600 milionů korun, protože vy říkáte, že se sníží spotřební daň, bude se kupovat více nafty, přínos pro státní rozpočet miliarda 600 milionů, a vaše ministerstvo odpoledne zveřejnilo čísla, která vypočítávají, že naopak výpadek příjmu pro rozpočet bude 15 miliard korun. Čili, jak jste k těm vašim závěrům naprosto rozdílným došli? Pane děkane.
Miroslav ŠEVČÍK, děkan, Národohospodářská fakulta VŠE v Praze
--------------------
Já si myslím, že se ukáže, že ty závěry ani tak moc rozdílné nejsou. Chci upozornit na to, že to není jenom moje dílo, je to dílo pracovníků Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické.
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Vy jste je prezentoval.
Miroslav ŠEVČÍK, děkan, Národohospodářská fakulta VŠE v Praze
--------------------
Ano. A musím říct, že my počítáme s tím, že když se sníží spotřební daň z nafty, pozor, my nechceme, aby se snižovala spotřební daň z benzinu, tak dojde k vyššímu prodeji této nafty, tím pádem nepřijde stát o těch 9 korun, na kterých zhruba navrhujeme snížení této sazby. A za každý litr navíc vlastně dostane víc peněz. Navíc teď se ukazuje, že by se nemusela ta spotřební daň snižovat o 2,50, že by stačilo možná 2,20 možná i 2 koruny, protože okolní státy, kde v současné době čepují naftu dopravci, tak uvažují o úpravách spotřební daně, jedná se především o Slovensko a Rakousko, tudíž ten bod zvratu, kdyby to mělo to snížení spotřební daně, té sazby pozitivní vliv na veřejné rozpočty v České republice, není až tak hluboko na těch 2,50.
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Tak rozumím tomu, prostě zlevnění, snížení spotřební daně v každém případě. Bavme se o tom, jestli 2 koruny nebo o 2,50 na litr. Ministerstvo financí tam vidí poměrně dramatický výpadek až 15 miliard tak, jak to bylo odpoledne publikováno. Jak jste došlo k těmto číslům? Vy jste nepočítali s tím, že se nafty prodá víc?
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Ano, to číslo, které bylo zveřejněno, tak v zásadě odpovídá statickému propočtu, to znamená, jaksi situaci, kdyby nedošlo k navýšení objemu prodeje.
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Čili vzali jste to, co se prodává teď, odpočítali jste tu nižší spotřební daň o ty 2,50, a to vám vyšlo méně 15 miliard pro státní rozpočet?
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Ano, já chci v této souvislosti poznamenat, že jednou velkou neznámou na těch kalkulacích je to, jakým způsobem se snížení spotřební daně promítne do konečné ceny pohonné hmoty. Totiž tato citlivost, nebo řekněme závislost ceny na snížení jedné nákladové složky, která je v té ceně obsažena, není tak úplně zřejmá.
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Na co narážíte, na to, že by si prodejci zachovali vyšší marže, protože ono to tak většinou bývá, že když například klesá cena ropy, tak ceny u čerpadel v podstatě stagnují a teprve s nějakým zpožděním jdou dolů, zatímco když je tomu naopak, nafta, ropa se zdraží, tak pohonné hmoty okamžitě reagují na toto zdražení.
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Ano, je to v zásadě tak, jak, pane redaktore, říkáte. Totiž empirické zkušenosti nejenom z České republiky, ale obecně ze světa říkají, že zatímco zvyšování daní nebo nepřímých daní se promítá do růstu cen takřka momentálně, přičemž zpravidla dochází i k tomu, že ta výsledná cena může být i trochu větší, než to, co by odpovídalo jenom tomu adekvátnímu daňovému nárůstu. Kdežto naopak je tam přinejmenším zpoždění a leckdy to faktické snížení ceny nebývá až tak velké.
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Čili vy se bojíte toho, že cena na čerpadlech nafty by v podstatě neklesla, zatímco tedy stát by přišel o tu spotřební daň, o to snížení spotřební daně?
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministra financí
--------------------
V tom nejkritičtějším jaksi pohledu na tu věc je možný i takový scénář. Samozřejmě jako ekonom připouštím a považuji za korektní úvahu o tom, že jaksi ceny poklesnou jako reakce na snížení sazeb spotřebních daní a že se zvýší prodeje, ne snad kvůli tomu, že by o to dramatičtěji nebo masivněji tuzemští dopravci nebo motoristé obléhali benzinová nebo naftová čerpadla, ale z toho důvodu, že zejména tranzitní kamiony, které projíždějí Českou republikou, by skutečně i při průjezdu republikou tankovaly. Ale jak říkám ...
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Na mě dělá dojem, že v podstatě s tím modelem tak, jak ho navrhuje Vysoká škola ekonomická, souhlasíte?
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministra financí
--------------------
No, já si dokážu sám sebe představit v roli, řekněme, analytika a kdybych tím analytikem byl, tak se domnívám, že bych asi podobný návrh nebo podobnou modelovou situaci považoval za celkem, řekněme, přijatelnou, akceptovatelnou. Jenomže z hlediska člověka, který má blízko k odpovědnosti za vývoj státních financí, tak musím být ostražitější a protože je tam ...
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Čili jaký bude váš postup, jaké budou vaše návrhy jako ministerského úředníka, jako prvního náměstka ministra financí?
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministra financí
--------------------
No, já si myslím a je to názor nikoliv jenom můj osobní, je to názor konzultovaný s ministrem financí, že ministerstvo financí a jeho experti budou připraveni, respektive deklaruji, že jsou připraveni nebo jsme připraveni k diskusi s poslanci, respektive s experty, kteří koučují poslance, a navrhují toto snížení spotřební daně z uhlovodíkových paliv a maziv. Diskuse, nebo v diskusi je možné pokračovat.
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Dobře, ale jaký bude váš postoj, budete pro, nebo budete říkat o korunu padesát nebo něco takového?
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Záleží na tom, jak, s jakými parametry ohledně té citlivostní analýzy, to znamená reakce ceny na snížení sazby ...
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Čili zatím na to ještě nemáte názor v tuhle chvíli.
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministra financí
--------------------
... jaksi experti pracují.
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Pane děkane, jak vy budete koučovat politiky, aby rozhodli tak, či onak?
Miroslav ŠEVČÍK, děkan, Národohospodářská fakulta VŠE v Praze
--------------------
S panem náměstkem ...
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Ne, řekněte mi, jaký by, jaký by měl být tedy návrh vašeho řešení, jak by se ta situace měla vyvíjet?
Miroslav ŠEVČÍK, děkan, Národohospodářská fakulta VŠE v Praze
--------------------
Jasně. S panem náměstkem v mnohém souhlasím, ale určitě to tak není. My jsme se akorát zmínili o té analýze ...
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Pojďme k tomu /nesrozumitelné/, který budete prosazovat nebo navrhovat?
Miroslav ŠEVČÍK, děkan, Národohospodářská fakulta VŠE v Praze
--------------------
... a měli jsme koneckonců mezinárodní konference, kde vystupoval i pan náměstek, tak ví, že to je daleko dřív rozpracované než jenom v těchto dnech. My, nám je to vcelku jedno, jak to dopadne.
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Dobře, jako ekonom musíte mít představu o optimálním řešení této situace.
Miroslav ŠEVČÍK, děkan, Národohospodářská fakulta VŠE v Praze
--------------------
Jako ekonom vidím optimální řešení od 1. ledna 2011 snížit spotřební daň z nafty na, o ty 2,20 Kč, možná o 2,50 Kč, protože když to budě těch 2,50, tak i kdyby si přirazili marži desetník, dvacetník ty pumpy nad současnou marží, tak pořád budeme konkurenceschopní a pořád se vyplatí těm dopravcům, kteří jsou vlastně online v kontaktu se svými kamiony, čerpat v České republice. Tím pádem u nás prodáme víc litrů nafty a za každý litr nafty budeme mít skoro těch 9 korun spotřební daně.
Přemysl ČECH, moderátor
--------------------
Je to jasné. Pánové, já vám děkuji za vaše názory. Hezký večer a na shledanou.
Miroslav ŠEVČÍK, děkan, Národohospodářská fakulta VŠE v Praze
--------------------
Krásný večer.
Zdroj: ČT 24 | 8.11.2010 | 21:10 | pořad: Ekonomika