Ranní interview s Ladislavem Minčičem
Rozhovor s Ladislavem Minčičem, 1. náměstkem ministra financí.
Zdroj: ČRo 1 - Radiožurnál | 10.8.2011 | 07:50 | pořad: Ranní interview
Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Ze superhrubé mzdy přechod na hrubou, konec daňového zvýhodnění některých benefitů, například stravenek, nebo zavedení jednoho inkasního místa. To je jenom část změn, které má zavést daňová reforma. Přichystalo ji ministerstvo financí a dnes ji projednají ministři. Ti přitom nejsou v postoji ke zjednodušení daňového systému úplně jednotní. Co bude daňová reforma znamenat pro naše peněženky i pro státní rozpočet, tak na to se ptejme 1. náměstka ministra financí Ladislava Minčiče. Dobrý den, pane náměstku.
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Dobrý den, dobrý den.
Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Koncept superhrubé mzdy by měl být tedy minulostí a opět bychom se měli vrátit k hrubé mzdě. Nová sazba má mít místo 15 % ze superhrubé mzdy 19 z hrubé. Jak by se to odrazilo na příjmech státního rozpočtu?
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministra financí
--------------------
No, tak je si třeba uvědomit, že přechod z 19 na 15 % v tom číselném vyjádření to zní jako výrazné, řekněme, snížení, nebo respektive výrazné zvýšení daně...
Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Zvýšení, ano.
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Ve skutečnosti, ve skutečnosti k tomuto zvýšení dochází a jenom u daně z příjmu těch osob, které mají jiný druh příjmu, než je příjem ze závislé činnosti, tedy nikoliv u zaměstnanců. Jde totiž o to, že oněm dnešním 15 % ve skutečnosti odpovídá více než 20-ti procentní efektivní daňové zatížení. Jde o to, že přechod od superhrubé mzdy k hrubé mzdě mění daňový základ, a proto onen skok z 15 na 19 % neznamená zvýšení, zvýšení daně. Mluvím teďka bezprostředně o zaměstnancích. Pokud jde o osoby samostatně výdělečně činné, tak tam je rozumné ten balíček vnímat jako celek, to znamená společně i s pojistnými odvody, které za sebe platí osoby, které mají příjmy z podnikatelských činností, z výdělečných aktivit, ze živnosti a podobně. A vzhledem k tomu, že tyto pojistné body se jim snižují, tak v úhrnu celkové odvodové zatížení nebo celková zátěž ani této skupiny daňových poplatníků tím přechodem z 15 na 19 % nevzrůstá.
Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Ono to vypadá podle toho, co říkáte, že tedy nějaká v téhle oblasti, v téhle složce, v téhle položce nás nějaká dramatická změna nečeká. Ta původní otázka, pane náměstku, zněla, jak se tahle změna odrazí na příjmech státního rozpočtu, je to kvantifikovatelné?
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministra financí
--------------------
No, tak samozřejmě to kvantifikovatelné je. Ovšem...
Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Takže kolik?
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministra financí
--------------------
No, jako máte na mysli vlastní, vlastní přechod, vlastní přechod z...
Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Mám na mysli výběr daně v téhle oblasti, tedy po změně ze superhrubé mzdy zpátky na hrubou, jak, kolik peněz se tím získá?
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministra financí
--------------------
No, tak jde-li. No, ještě jednou. Je zapotřebí vnímat tento krok i v kontextu s těmi dalšími změnami, ke kterým tam dochází. Ono je velmi obtížné separovat jenom samotný vliv zvýšení sazby. Jde o to, a dá se to ukázat celou, na celé řadě konkrétních příkladů, to jsou jenom počty, že strašně moc při té kvantifikaci záleží na technice počítání dopadu jiných výjimek, slev na dani, věcí souvisejících se změnou osvobození a podobně. Takže jenom izolovat vlastní přechod, vlastní přechod je velmi obtížné. Nicméně v celku je to spíše drobný minus, ano.
Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
V celku je to drobný minus?
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Ano, a to tato věc, ano, ano, ano.
Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Dobře. Když tedy si řekneme, nebudeme je teď vyjmenovávat, protože těch...
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Tím rozumím částky v řádu, řekněme, miliardy korun.
Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Rozumím. Když nebudeme teď vyjmenovávat všechny ty změny rušení, já nevím, čtvrtiny výjimek, tak kolik by po té reformě se mělo do státního rozpočtu dostat peněz navíc oproti současnému stavu?
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Když nebudeme počítat žádné výjimky?
Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Ne, ten návrh obsahuje, jestli mám dobré informace, zrušit třeba čtvrtinu ze současných daňových výjimek. Zjednodušeně řečeno. Pokud by ta daňová reforma prošla v téhle podobě, kolik by stát na tom získal?
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministra financí
--------------------
No, tak stát by na tom získal v té celé podobě, jak je, jak je to navrženo.
Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Ano.
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Ve 13. roce zhruba řádově částku převyšující 3 miliardy korun v roce 2013, v roce 2014, protože to záleží na technice placení té daně, něco se platí zálohově, kde se daň zejména u fyzických osob i u právnických platí pozadu, tak v úhrnu v roce 2014 by ten výsledek byl drobně záporný, řekněme, máme to propočítáno zhruba na poloviční výši se 13. rokem minus 1,5. Čili v úhrnu je celá ta reforma v podstatě neutrální, je celkově v podstatě neutrální. Když si to uvědomíme...
Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Tak můžeme být klidní.
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Ano, ano. Tak samozřejmě, individuálně někde...
Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Uvidíme, uvidíme. Je to zatím jenom návrh, který jde do vlády, uvidíme, v jaké podobě nakonec spatří světlo světa. Pro tuto chvíli děkuju 1. náměstku ministra financí Ladislavu Minčičovi za úvodní informace do téhle problematiky. Hezký den, pane náměstku. Na slyšenou.
Ladislav MINČIČ, 1. náměstek ministra financí
--------------------
Děkuji, na slyšenou.