Ondřej Jakob: FAÚ patří mezi finančními zpravodajskými jednotkami ke světové špičce
bankovnipoplatky.com | 30.5.2012
BP.com: O finanční kriminalitě, třeba o té spojené s možnými korupčními případy ve veřejné správě, se hodně mluví. Jak se relativně vyvíjí počet případů v ČR v roce 2012?
Na otázku by komplexně mohly odpovědět orgány činné v trestním řízení. Pohled MF, resp. FAÚ, je omezen prakticky na přijatá oznámení podezřelých obchodů od povinných osob - zde můžeme konstatovat, že se i v letošním roce pohybujeme přibližně na úrovně předchozích dvou let.
BP.com: Jsou šetřené případy spojeny spíše s hotovostním platebním stykem, bezhotovostním platebním stykem, nebo jde o kombinaci obého?
Už z principu fungování FAÚ na základě příslušných právních předpisů je zřejmé, že naprostá většina oznámení podezřelých obchodů se týká bezhotovostního platebního styku. Pokud jde však o konkrétní šetřené transakce, jsou v nich samozřejmě časté kombinace z důvodu "zametení stop". Typicky např. u phishingu výběr v hotovosti a následné odeslání do zahraničí jinou formou (spol. poskytující "money-transfer").
BP.com: Jste spokojeni s fungováním spolupráce "FAÚ finanční sektor Policie ČR", nebo je třeba něco vylepšit? Napadají mě třeba časová zpoždění, přehršel hlášených podezřelých transakcí, málo hlášených podezřelých transakcí, duplicita činnosti...
Činnost FAÚ je založena především na dobré spolupráci se všemi složkami systému (jedná se ještě zejména o daňové a celní orgány, ale ani tak není výčet úplný), proto jakékoli problémy, které se v praxi vyskytují, řešíme operativně. Dosud jsme se v oblasti státních orgánů ani finančního sektoru nesetkali s problémy, s nimiž bychom se tímto způsobem nebyli schopni vypořádat.
BP.com: Fungují podle Vás snahy o omezení tohoto typu kriminality prostřednictvím legislativy, např. zákony omezující platební styk? Nepůjde rozšiřováním těchto omezení pouze k limitování široké veřejnosti v nakládání s oběživem, zatímco ty "velké ryby" si najdou způsob, jak to obejít?
Máte na mysli patrně zákon o zákazu plateb v hotovosti. Po jeho upřesnění (v nově připravovaném zákoně) bude určitě ještě lépe plnit svůj účel. S ohledem na rozšiřující se spolupráci jak orgánů vnitrostátních, tak i na mezinárodní úrovni, je stále složitější vyhnout se finanční kontrole a tím i odhalení nelegálních prostředků.
BP.com: O ČR se v těchto konturách mluví hodně negativně, máte k dispozici mezinárodní srovnání? Jsme na tom opravdu tak zle?
Z hlediska činnosti FAÚ můžeme srovnávat s celosvětovou sítí "finančních zpravodajských jednotek" a zde se domníváme, že jsme ve světové špičce. K otázce celkové účinnosti zejména systému trestního řízení, ale např. i výchovy a prevence, by se měly vyjádřit spíše jiné orgány a hodnocení by měl být schopen podat hlavně Institut pro kriminologii a sociální prevenci.
BP.com: Ad. Případ Rath. Jak je možné, že se někomu podaří nastřádat takové množství pravděpodobně nelegálních prostředků v hotovosti, a to ve světě, kdy je - troufám si tvrdit - většina platebního styku v ČR zachycena v nějaké své fázi elektronickou stopou, navíc ještě s participací veřejného sektoru?
Tato otázka je spíše pro orgány činné v trestním řízení, ale nadneseně řečeno ve světě podvodu "nic není nemožné".