Minčič: Bez úsporných zákonů bude rozpočet nefunkční
* HN: Zaměstnanci mají podle návrhu rozpočtu v příštím roce zaplatit na dani z příjmu fyzických osob o osm miliard víc. Jak je to možné?
Návrh rozpočtu počítá s přijetím takzvaného protischodkového balíčku, který počítá s několika opatřeními a je v legislativním procesu. Kromě předpokládaného růstu nominálních mezd jsou zde zahrnuty také příjmy z těchto změn. Patří sem třeba solidární daň nebo zrušení slev pro pracující důchodce. Rostou nominální mzdy a sazba je mírně progresivní. Čili s dalším růstem mezd porostou i výběry na dani z příjmu z fyzických osob.
* HN: Počítáte také s tím, že se podaří vybrat zhruba o devět miliard více na dani z přidané hodnoty, než se zřejmě podaří vybrat letos.
V tom je promítnutý především růst obou sazeb DPH. Díky němu by se podle posledních údajů v roce 2013 mělo vybrat celostátně asi o 13 miliard korun více. Z toho jde do rozpočtu přibližně sedmdesát procent.
* HN: Ale co klesající spotřeba?
Nominálně asi spotřeba vyroste, i když reálně skoro určitě ne. Ale daně se vybírají z nominálních částek. Výdaje domácností na spotřebu mají růst v příštím roce nominálně o 2,3 procenta v porovnání s rokem 2012. Růst by měly v příštím roce i výdaje vlády – pro tento rok je pokles, ale pro příští už zase růst o 1,4 procenta. To je však spíše malá část. Hlavním faktorem zvýšení výběru je růst sazeb.
* HN: V návrhu rozpočtu se počítá i se 4,5 miliardy z Lesů ČR. Zákon ale ještě není schválen.
Ano, ale schválen není ani ten protischodkový balíček. Je to velké riziko. Rozpočet je postaven na předpokladu, že budou schválené některé zákony, které jsou teprve v legislativním procesu. Kdyby nebyl schválen protischodkový balíček, byl by rozpočet v této podobě nerealizovatelný. Jsou to téměř spojené nádoby. Počítá se například i se zvýšením zdanění z tabáku, které také ještě není definitivně schváleno. Přitom rozpočet počítá s vyšším příjmem z tabáku.
* HN: Jsou tedy v rozpočtu skrytá nějaká místa, kde se dá případně hledat nějaká rezerva?
Nevím, jestli se to dá nazvat místy pro hledání rezervy. Je ale třeba si uvědomit, že v legislativním procesu jsou i další novely daňových zákonů, konkrétně daně z přidané hodnoty a spotřebních daní. A nemluvím o sazbách. Jsou to opatření pro omezení daňových úniků.
* HN: Kolik mají rozpočtu celkově přinést?
To se dá těžko vyčíslit. Lze však předpokládat, že pokud by byla přijata tato opatření, která směřují k zefektivnění výběru daní, vybere se na DPH více. To by mělo svým způsobem vytvářet jakousi pojistku, pokud by spotřeba v nominálním vyjádření nerostla ani o ty minimální předpovídané hodnoty, ale stagnovala nebo dokonce klesala.
* HN: Je tam někde ještě další podobná rezerva? Co třeba splácení státního dluhu?
Pokud bude vláda provádět zodpovědnou rozpočtovou politiku, je pochopitelně možné, že se podaří srazit třeba i desetinu na výnosech státních dluhopisů. Ne nějak strašně moc, poslední emise byla s výnosem 2,3 procenta. A těžko se dostaneme na úroveň Německa. Ale třeba bychom mohli udržet těch velmi příjemných 2,3 procenta. I když to je optimismus, na kterém nemůžeme stavět. Ale trhy by mohly ocenit zodpovědnou konsolidační politiku vlády tak, že třeba na dluhové službě nějaké stamiliony ušetříme. Ale to je velmi obtížně predikovatelné.