Rozhovor s Ondřejem Závodským v Parlamentních listech dne 12.3.2014
Rozhovor s Ondřejem Závodským, náměstkem ministra financí
Zdroj: ParlamentniListy.cz | 12.3.2014 | Autor: Libuše Frantová
ROZHOVOR Lobbisté u náměstka ministra financí Ondřeje Závodského neuspějí. Nevidomý právník jako někdejší vedoucí právního oddělení v Zařízení služeb ministerstva vnitra upozorňoval na podezřelé smlouvy. Nezalekl se ani sesazení z funkce, ani výhružných anonymů. Dnes má právník, kterého nominovali lidovci, na ministerstvu financí na starosti dvě třaskavé oblasti – hazard a státní majetek. A v obou oblastech plánuje rozsáhlé změny.
„Pokud se někdo bude snažit mé návrhy nějakým vstřícným gestem vůči provozovatelům těchto přístrojů modifikovat, bude se jednat zcela zjevně o prolobbovaný návrh, protože se snažím skutečně realizovat jen to, co bylo napsáno ve většině programů parlamentních stran,“ odpověděl Ondřej Závodský ParlamentnímListům.cz na obavy, zda věří, že jeho návrhy na omezení hazardu parlament bez ohledu na snahy lobbistů skutečně schválí.
Rozhovor
Fungování státní správy znáte už ze svého působení na ministerstvu vnitra. Je to na ministerstvu financí rozdílné?
Samozřejmě oba úřady mají leccos společného, ale problematika, která mi přibyla vedle majetko-právních vztahů, které jsem byl zvyklý řešit na vnitru, je problematika hazardu, s kterou se snažím průběžně seznamovat.
Jaký je váš vztah k hazardu?
Já jsem hrál naposledy Prší někdy na škole v přírodě, v tomto směru jsem absolutně nedotčený. Domnívám se, že musíme na jedné straně respektovat svobodu podnikání v jakékoli oblasti, na druhou stranu si musíme uvědomit, že na určitou činnost, zejména na hráčskou vášeň na automatech, vzniká závislost, a to spolu nese nějaké negativní dispozice nebo negativní dopady. A tyto dopady je potřeba za státní peníze nějakým způsobem finančně kompenzovat, takže si musíme uvědomovat, že hazard má negativní dopad v mnoha směrech.
Ministr financí Andrej Babiš na váš návrh odvolal Jana Řeholu z funkce ředitele Státního dozoru nad sázkovými hrami a loteriemi. Proč jste to navrhl? Máte někoho, komu budete více důvěřovat?
Přesně tak.
V oblasti hazardu došlo už k mnoha změnám. Kde vidíte ještě problémy? Obce kritizují třeba zdlouhavé odebírání koncesí na hazardní přístroje v případech, kde obec vydala zákaz jejich provozování.
Ano, přesně tento aspekt, odebírání licencí na provoz hracích přístrojů a jeho rychlost je velkým problémem zmiňovaného odboru. Proto jsem dal tuto problematiku jako úkol číslo jedna novému řediteli k vyřešení.
Měl by být hazard zakázán kromě lidem do 18 let i některým dalším skupinám, třeba těm, které žijí ze sociálních dávek? Objevují se názory, že by to mělo být nějakým způsobem omezené, ale je otázka, jestli by zákaz bylo vůbec možné ohlídat?
Domnívám se, že hazard je potřeba v tomto směru regulovat a chtěli bychom to realizovat například u neplatičů výživného a dalších osob. Tu realizaci si představujeme pomocí hráčských karet. To znamená, že bez hráčské karty by nesměl provozovatel nikoho k příslušnému zařízení pustit. Jestliže podle nějaké centrální evidence ten člověk nemůže hrát, provozovatel to zjistí, takže by to mělo být ohlídatelné.
Sázkové firmy mají dlouhé prsty, uměly vždycky lobbovat, proto dlouho měly výjimečné podmínky pro své podnikání. Už jste se s takovou snahou setkal, nebo si na vás lobbisté nedovolí tlačit díky vaší reputaci?
Já se sázkovými kancelářemi jako takovými žádný problém nemám. Myslím si, že kde naopak dojde k nějakému posunu, jsou provozovatelé výherních automatů, tam skutečně plánuji nějakou jejich redukci. A ti se samozřejmě snaží tady nejrůznějším způsobem lobbovat přes osoby veřejného života nebo se mi přímo elektronickou poštou snaží v desítkách případů radit, co mám a nemám dělat.
To ve vašem případě asi nebude příliš účinné. Ale o podobě zákona nerozhodujete jen vy. Pokud navrhnete nějaké zpřísnění legislativy, můžete díky jejich silnému lobbingu vyhořet ve sněmovně, v Senátu. Nemáte z toho obavy?
Musím počítat s riziky, které s sebou legislativní proces ponese. Na druhou stranu všechny parlamentní strany měly ve svých programech určitý zásah do této problematiky, který se snažím realizovat. Pokud se někdo bude snažit mé návrhy nějakým vstřícným gestem vůči provozovatelům těchto přístrojů modifikovat, bude se jednat zcela zjevně o prolobbovaný návrh, protože se snažím skutečně realizovat jen to, co bylo napsáno ve většině programů parlamentních stran.
Co je vaší prioritou v této oblasti? Už jste se zmínil o omezení videoterminálů a omezení možnosti hrát některým skupinám, máte v plánu prosadit ještě něco dalšího - zásadního?
Jednak jsou tady krátkodobé cíle, jako je redukce videoloterijních terminálů, na kterých lze prohrávat stovky tisíc korun za večer. Ale dlouhodobý cíl, to je to, co pálí i pana ministra nejvíc, a to jsou daňové úniky v tomto byznyse. Daňové úniky vznikají jednak při pořádání různých černých heren a druhá, podle mého názoru závažnější a rozšířenější věc je rozšíření ilegálního internetového sázení, které musíme zčásti legalizovat a zdanit, a zčásti znemožnit jejich provozování.
Velký problém je hlavně kvůli zahraničním internetovým firmám, které podnikají i v České republice, což byl také důvod, proč tehdejší ministr financí Miroslav Kalousek povolil českým firmám internetové sázení. Myslíte, že se vám podaří dosáhnout na zahraniční firmy?
Složité to je, ale na druhou stranu nejsme jediní na světě, kdo takový problém řešili. A v zahraničí takové modely řešení existují. Chceme se inspirovat směrem na Západ a sever od naší země.
Máte také na ministerstvu na starosti majetek státu. Ministr financí Andrej Babiš prohlásil, že je potřeba nejdříve zjistit, jaký majetek vůbec stát má a toho nepotřebného se pak zbavit. Už o státním majetku máte nějakou představu, nebo teprve jeho rozsah zjišťujete?
Představu mám dávno před příchodem na ministerstvo financí. Přesně, jak jste reprodukovala slova pana ministra, musím nejdříve zmapovat, co stát má, posléze najít mechanismus koncentrace nepotřebného majetku na jednom místě, nejspíš tedy u Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, pak najít jednotný transparentní způsob jeho odprodeje, zřejmě formou elektronických dražeb, a následně musíme přistoupit k tomu nejdůležitějšímu, a to k racionalizaci hospodaření se státním majetkem. K tomu účelu slouží již existující program – CRAB (centrální registr administrativních budov), do kterého musíme v nejbližších týdnech dodat veškeré potřebné informace, to znamená hospodaření s energiemi apod. a s těmito informace dále pracovat směrem k úsporám. Já se domnívám, že tak může dojít k velmi „laciným“ úsporám v řádu stovek milionů až miliard korun.
Nepůjde tedy jen o výtěžek z prodeje nepotřebného majetku? To znamená, že chcete mít přehled o všech nákladech na provoz a údržbu státního majetku?
Tento program CRAB by měl sloužit k tomu, abychom se dozvěděli, jak jsme na tom v cenách. A během několika týdnů můžeme zjistit, že budova ministerstva zemědělství, která stojí vedle ministerstva financí, hospodaří za úplně jiné prostředky ve stejném místě a čase, s těmito informacemi pracovat a okamžitě zjednávat nějakou nápravu.
Budete mít možnost srovnávat i ceny, za jaké si státní úřady budovy pronajímají?
Přesně tak.
Jak dlouho toto mapování potrvá?
Nejprve musíme donutit některé resorty, aby veškeré informace do tohoto systému dodaly, což předpokládám v řádu dvou měsíců a ihned po tomto doplnění informací do systému s tím musíme začít pracovat. Nicméně třeba Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových sám s tímto programem poměrně úspěšně pracuje a jeho zkušeností bychom chtěli využít nejprve v celém resortu ministerstva financí a postupně informace rozšiřovat dál a dál, abychom mohli dávat nějaké konkrétní návody, jakým způsobem a kde ušetřit.
Když jste na ministerstvu vnitra upozornil na špatné hospodaření, byl jste sesazen na nižší funkci. Jak budete jednat, když s něčím podobným přijde váš dnešní podřízený? Nebo už se to stalo, že někdo aktivně sám upozornil, co by se mělo v resortu financí napravit?
Nemám žádné objevné řešení, je potřeba vždycky s takovou informací citlivě pracovat, aby se potvrdila nebo vyvrátila. V případě, že se potvrdí, zcela razantně a kategoricky odstranit problém, kterého se to týká. V několika dílčích, menších případech jsem ve fázi přezkoumávání těch podezření.
V minulosti jste se také věnoval problematice lichvy a exekucí. Budete v tom pokračovat, i když to není v kompetenci ministerstva financí?
V současné době jsem i předseda odborné komise pro spravedlnost KDU-ČSL a z tohoto titulu se samozřejmě touto problematikou dál zabývám a dál budu na legislativních počinech k zamezení těchto negativních jevů pracovat.
Vy jste podporoval uzákonit ochranu whistleblowerů, tedy lidí, kteří stejně jako vy oznámí korupci. Co jste říkal tomu, že úředník magistrátu, který pomáhal policii rozkrýt trestnou činnost v kauze opencard, byl sám odsouzen a hlavní viníci stále unikají?
Nejsem schopen se kvalifikovaně vyjádřit ke konkrétnímu případu, mně šlo o systémové řešení. Ovšem jedna věc je oznámení trestné činnosti bezúhonnou osobu a druhá věc jsou trestně- právní instituty směřující k odpuštění trestu u někoho, kdo spolupracuje s orgány činnými v trestním řízení.
Hodně se mluví v souvislosti s vaším nadřízeným ministrem financí Andrejem Babišem o možném střetu zájmů vzhledem k jeho podnikání ve společnosti Agrofert. Jak byste se zachoval, kdybyste v jeho případě přišel na nějaký etický problém?
Skutečně nejsem schopen teď řešit paušálně, o jaký etický problém by se mohlo jednat. Dosud jsem se u pana ministra setkal jen s tím, že v některých případech sám prohlásil, že je v případě nějaké problematiky ve střetu zájmů kvůli své činností v soukromém sektoru. Když k tomu dojde, snaží se tuto problematiku přesunout do jiného resortu, aby ke střetu zájmu nedocházelo.