Andrej Babiš: Elektronická evidence tržeb nastaví na trhu férové prostředí
Zdroj: Hospodářské noviny | 23.3.2015 | Rubrika: Názory | Strana: 8
Debata kolem elektronické evidence tržeb je často odváděna od podstaty věci, tedy od otázky, proč se takové opatření vlastně zavádí. Systém má především nastavit férové prostředí na trhu, kde někteří obchodníci daně platí, jiní daňovou povinnost obcházejí. Poctiví podnikatelé tak nemohou těm nepoctivým konkurovat. Proto zavedení elektronické evidence tržeb podporují i podnikatelské svazy.
Půjde totiž o účinný nástroj k potlačení šedé ekonomiky. Od systému samozřejmě čekáme i efektivnější výběr daní, jde tedy o další nástroj ke snížení schodku státního rozpočtu bez nutnosti zvyšovat jakékoli daňové sazby.
Zásadní je také zopakovat, že elektronická evidence tržeb není úplně stejný nástroj jako klasické registrační pokladny, které fungují například na Slovensku a v České republice se plánovalo jejich zavedení před 10 lety.
Navrhovaný systém, který vyžaduje pouze připojení k internetu a jednoduchý software, přinese jen minimální administrativní zátěž a minimální náklady jak ze strany státu, tak ze strany daňových subjektů (které si náklady navíc budou moci odečíst z daní).
Samotné odeslání datové zprávy o tržbě a tisk účtenky budou stejně „složité“, jako je dnes například platba běžnou platební kartou, kde se rovněž musí karta nejdříve spojit s bankou a teprve poté se z terminálu vytiskne potvrzení o platbě. To vše trvá mnohdy kratší dobu než placení v hotovosti.
On-line systém je navíc velmi jednoduchý a také bezpečný. Data jsou uložena pouze v systému finanční správy, nikoli v „pokladnách s fiskální pamětí“, není nutná ani žádná certifikace a žádné další náklady.
Argument, že by někoho mohlo placení vysokých daní zlikvidovat a poslat na úřad práce, považuji za absurdní. Pokud máme opravdu daně nastavené příliš vysoko, je nutné daně snížit. Proto také navrhujeme snížení daně z přidané hodnoty u restaurací z 21 % na 15 %.
Systém samozřejmě počítá i s technickými výpadky či s místy prodeje, kde není pokrytí internetem. Data se uloží a odešlou se jednoduše poté, co internet opět poběží, nebo z místa, které je internetem pokryté. Stejně jako ladíme zákon, je jasné, že budeme ladit i provoz systému EET. Proto budeme nástroj spouštět postupně.
V další fázi budeme systém zavádět do maloobchodu. Jiné sektory, kde se přijímají hotovostní platby, budeme přidávat výhradně na základě rizikové analýzy daňové správy. Už dnes víme, a také jsem to několikrát opakoval, že na drobné řemeslníky, kteří pracují především v terénu, se elektronická evidence tržeb vztahovat nebude.
Podle našich zjištění platí restaurace, hostince a bary, tedy stravovací zařízení, na daních zhruba 1,6 miliardy korun za rok, výnos by měl ale činit přibližně 11 miliard. Každá miliarda navíc do rozpočtu je úspěch, hodnotu spravedlivého a rovného podnikatelského prostředí ale snad ani nejde vyčíslit. Vyčíslit nelze ani změnu chování na trhu, kde by mělo být normální vystavit účet a z každé transakce odvést daň státu. Jsem přesvědčený, že pro poctivé podnikatele, obchodníky a restauratéry to už dnes normální je.
Je ale stále hodně těch nepoctivých, kteří by o „konkurenční výhodu“ v podobě neplacení daní měli přijít.