Bezhlavým chrlením zákonů efektivního daňového systému nedosáhneme
Reakce ministra financí na článek "Rodičům zůstane víc peněz, zvyšují se slevy na děti"
Zdroj: Hospodářské noviny | Datum: 28.12.2015 | Rubrika: Události | Strana: 6 | autor: Petr Kučera
Ministerstvo financí si podle Hospodářských novin neohlídalo termíny a v důsledku toho Parlament nestíhá schválit novelu zákona o daních z příjmů. A není to spíše naopak? Zatímco na Ministerstvu financí se pracuje, ve Sněmovně se neefektivně obstruuje a zdržuje přijetí důležitých vládních zákonů. Novela zákona o daních z příjmů, která od září čeká v dolní komoře Parlamentu, je jedním z nich, a rodiče si tak skutečně ještě musí na vyšší daňové slevy na děti počkat. Měli bychom se tedy spíše ptát opozičních politiků, proč neplní své úkoly, které jim ukládá mandát, a zbytečně zdržují legislativní proces. I přes nepříznivou situaci však není pravda, že zaměstnanci budou moci uplatnit vyšší slevu až zpětně v ročním vyúčtování daně či v daňovém přiznání na začátku roku 2017. Po účinnosti této novely bude vyšší sleva zohledněna již v měsíčních zálohách.
Podle autora přináší Ministerstvo financí méně daňových změn než v předchozích letech. A není to dobře? Ačkoliv je nutné český daňový systém napravit, není naším cílem tento systém zahltit zákony. Vždy je potřeba pečlivě vážit přiměřenost zatížení podnikatelského prostředí, které může každá změna vyvolat. Je důležité legislativní změny cílit na konkrétní problém, a to s vědomím, že jednotlivá opatření musí tvořit ucelený a efektivní systém eliminující daňové úniky. Myslím, že právě to se nám daří. Kromě elektronické evidence tržeb, jejíž příprava je systematicky blokována opozicí, zavádí Ministerstvo financí od roku 2014 úspěšně celou řadu konkrétních opatření legislativní i nelegislativní povahy ke zlepšení efektivity výběru daní, jako je například kontrolní hlášení DPH nebo účinněji zaměřený výkon správy daní na straně Finanční i Celní správy.
Údajně jsme ani nestihli připravit nahrazení solidární daně klasickou progresivní sazbou pro lidi s nejvyššími příjmy. Pojďme si tedy na tomto místě říci, co by takové opatření přineslo. Nahrazení solidárního zvýšení daně progresivní sazbou zvýší přehlednost způsobu zdanění fyzických osob, to je zřejmé. Rozhodně však samo o sobě nepřinese ani spravedlivější rozložení podílu na daňových příjmech, ani zvýšení daňového inkasa. Jediné, co by toto opatření vyvolalo, jsou administrativní náklady na straně zaměstnavatelů i státu. I s ohledem na další daňové novinky, které mají dopad na povinnosti podnikatelů, jsme se spolu s koaličními partnery rozhodli tuto administrativní změnu nečinit. Je to opravdu špatně? Domníváme se, že pro české daňové prostředí je lépe zdanění fyzických osob nejprve podrobit komplexní analýze a případné návrhy změn, které by z analýz vyplynuly, veřejně diskutovat s ohledem na dlouhodobou koncepci a daňovou politiku státu. V rámci následných úprav pochopitelně dojde i ke zrušení superhrubé mzdy, solidárního zvýšení a jiných „zlepšováků“, kterými předchozí vlády zdaňování fyzických osob zdeformovaly.
Andrej Babiš, ministr financí