Jak někdo může hájit lidi, co neplatí daně?
Rozhovor se Simonou Hornochovou, náměstkyní ministra financí
Zdroj: penize.cz | 8.6.2015 | Rubrika: Rozhovor | Autor: Ondřej Tůma
Z dobře placeného místa v prestižní auditorské firmě odešla do státní správy. Stala se náměstkyní ministra financí Babiše. Její kompetence: daně a cla, klíčový projekt: elektronická evidence tržeb. Minulý týden mohla Simona Hornochová prvně slavit, elektronická evidence tržeb prošla vládou. Podaří se ale stihnout šibeniční termín nasazení? A komu všemu přibudou nová pravidla?
Je pondělí 1. června. Sedím na Ministerstvu financí v Letenské ulici číslo 15 a povídám si se Simonou Hornochovou o elektronické evidenci tržeb. O dva dny později má vláda rozhodnout, jestli předložený návrh zákona schvaluje. Na náměstkyni ministra Andreje Babiše je vidět, že si souhlasným rozhodnutím vlády není úplně jistá. V posledních dnech se totiž začaly objevovat zprávy o tom, že se lidovcům zákon nelíbí. Za projektem, který by měl podle ministerstva navýšit výběr daní ročně až o dvanáct miliard korun, ale Simona Hornochová neochvějně stojí: „O vybraných miliardách navíc jsem přesvědčená, ale i kdyby to nemělo na státní kasu žádný finanční dopad, tak je přece správné, aby se tu narovnalo podnikatelské prostředí. Už nechci tolerovat, aby tady lidi neplatili daně a okrádali tím ostatní.“
Zákon o evidenci tržeb nakonec na vládě prošel. Ve Sněmovně se bude projednávat ještě v červnu.
Proč má podle vás v Česku elektronická evidence tržeb tolik odpůrců?
Bohužel se z ní stalo politikum. Lidé začali přebírat divné názory z médií, aniž by se nad nimi alespoň trochu zamysleli. Někteří politici si chtějí nahnat plusové body, protože se dají najít různé rádoby srdceryvné příběhy. Neuvědomují si ale, že hájí lidi, kteří kradou. Krácení daní totiž není nic jiného.
Spousta lidí zase nadává, že to pro ně bude zbytečná administrativa navíc. To je ale úplný nesmysl. Jestli něco nebude administrativa, tak právě elektronická evidence tržeb. Všechno se nastaví v systému a bude probíhat automaticky elektronickou formou.
Co myslíte těmi divnými názory, které lidé přebírají z médií?
Naprosto typický je příklad malíře, který balancuje s kýblem barvy na štaflích a ještě u toho ze zadní kapsy musí lovit přístroj na evidenci tržeb. Ale viděl jste někdy malíře, který vystavuje účtenku ještě ve chvíli, kdy má rozdělanou práci? Přece si nejdřív uklidí náčiní a normálně si sedne za stůl v kuchyni nebo v obýváku zákazníka a tam mu vypíše účet.
Další směšný argument třeba je, že obyčejnému elektronickému přístroji pro evidenci tržeb nebude svědčit prašné prostředí na stavbách a podobně. Že tam ale všichni telefonují ze smartphonů za dvacet tisíc, už nikomu nevadí.
Čekala jste tak silný negativní ohlas?
Čekala. Vždycky k tomu dochází ve chvíli, kdy si lidé uvědomí, že jde do tuhého a že by opravdu museli začít platit daně. V civilizovaných státech dostáváte účtenku naprosto samozřejmě. A nikoho by nenapadalo, že vám bude něco účtovat bokem. U nás je naopak míra placení daní v podnikatelském prostředí hodně mizerná. Chápu diskuze ohledně míry zapojení státu a způsobu provádění kontroly. Ale už vůbec nechápu, jak někdo může veřejně hájit lidi, co neplatí daně.
Chápu, že když se v nějakém segmentu neplatí daně, tak se tvoří určitý sociální polštář. Lidi mají k dispozici víc peněz, ale na úkor toho, že ničím nepřispívají do systému.
Jestli u nás lidé mají tak silnou snahu obcházet daně, jak říkáte, kde vidíte příčinu?
Těžko říct. Už v dobách socialismu si všichni zvykli hledat vlastní prospěch na úkor druhých s pocitem, že když je něco státu, není to ničí a je úplně v pořádku si to prostě vzít. Hesla typu, kdo nekrade, okrádá rodinu, v nás stále jsou. Pořád křičíme, že chceme liberalismus, ale chybí nám zodpovědnost. Úroveň společnosti se pozná i podle toho, jak se lidé dokážou starat o věci, které patří všem.
Má zákon o elektronické evidenci tržeb jednoznačnou podporu celé koalice? V poslední době se začali poměrně hlasitě s nejrůznějšími výtkami ozývat lidovci…
Nevím. Připomínky lidovců se dočítám z novin stejně jako vy. Měla jsem za to, že jsme si s nimi všechno vysvětlili, takže mě dost překvapuje, když se pak z médií dovídám, že mají potřebu zachraňovat chudáky, kteří tady na daních neplatí ani korunu.
Rozvržení etap, ve kterých se budou do on-line evidence tržeb zapojovat jednotlivé podnikatelské segmenty, zůstává stále stejné?
Ano. V první etapě to budou restaurace a hotely, ve druhé maloobchod a velkoobchod a ve třetí postupně zbytek, podle analýz Finanční správy.
Na kdy plánujete ostré spuštění systému? Ministr financí Andrej Babiš už říkal, že se původní termín, tedy začátek příštího roku, nestihne.
V tuhle chvíli se počítá s patnáctým únorem, Finanční správa má takto nastavenou smlouvu. Připouštím, že to není úplně nejšťastnější řešení, protože jde nejenom o půlku zdaňovacího období u DPH, ale i půlku měsíce. Bylo by praktičtější prosadit, aby to bylo alespoň od začátku měsíce. Už jen z toho důvodu, že bychom ve stejnou chvíli rádi snížili DPH restauracím, které dnes odčítají patnáct procent, ale odvádějí jednadvacet. Tuhle disproporci chceme odstranit.
Dá se do poloviny února všechno připravit a stihnout i po technické stránce?
To se musíte zeptat kolegů z IT sekce, kteří budou celý systém stavět. Opozice navíc pořád vykřikuje, že bude ve Sněmovně dělat obstrukce, takže vlastně vůbec nevíme, jak se může protáhnout schvalovací proces zákona. Samozřejmě nechceme, aby se to jeden den schválilo a druhý začalo platit. Rádi bychom nechali dostatečně dlouhou dobu na registraci subjektů a taky na testování systémů, takové sliby jsme dali i podnikatelům. Tohle opravdu nemůže naběhnout ze dne na den.
Je tedy podle vás reálné, aby se to do patnáctého února stihlo?
Mám strach, že není. Ale pokud dojde k mírnému zpoždění, tak to nebude žádná tragédie. Důležité je, aby evidence fungovala. Ve chvíli, kdy budeme projekt spouštět, musí být dokonale připravený.
Jak to bude s případnými výjimkami z povinnosti evidovat tržby? Když jsme se o tom spolu bavili naposledy, tak jste říkala, že chcete minimum výjimek, nejlépe žádné. Ministr Babiš ale často zmiňuje, že drobných živnostníků se zákon týkat nebude.
V zákoně jsou výjimky pro druhy tržeb plynoucích z byznysu, který už je hodně regulovaný, například energetika, vodárenství a finanční sektor. Tam stát díky regulaci dokáže provádět kontrolu jinak. Elektronická evidence tržeb se také nebude týkat veřejnoprávních subjektů, jako jsou obce či kraje. Ve třetí etapě projektu bych do něj ráda zapojila pokud možno všechny podnikatelské segmenty. Rozhodně nejsem pro výjimky, které by zvýhodňovaly určitý druh podnikání, pokud pro vynětí z evidence neexistuje nějaký objektivní důvod.
Kdy by tedy měla přijít na řadu třetí etapa, která se už bude týkat i menších podnikatelů a živnostníků? Původně bylo v návrhu zákona napsáno, že by měla být spuštěna nejpozději do tří let od startu projektu…
V ideálním případě by to mohlo být tři měsíce po spuštění druhé etapy. Takže klidně už ve druhé polovině roku 2016. Třetí etapa se stanoví až nařízením vlády, která ještě může definovat, koho se bude týkat a koho ne. Může být také postupná. Opravdu se ale budu výjimkám bránit. Naše daňové předpisy, zvláště v případě daně z příjmu, jsou zářným příkladem, jak to nemá být. Jsou plné výjimek a nesystémových úlev. V okamžiku, kdy začneme nekoordinovaným způsobem vytrhávat různé profese, ztratí elektronická evidence smysl. Pak je potřeba se seriózně zamyslet nad tím, jestli tento systém skutečně chceme.
Kritici upozorňují na to, že zavedení elektronické evidence tržeb bude znamenat krach pro mnoho podnikatelů, kteří pak půjdou na úřad práce. Jak to vidíte vy?
Nemyslím si, že by jich měla být taková spousta. A už vůbec ne, že si půjdou stoupnout na úřad práce. Spíš zkusí podnikat jinde. Nemůžeme ale přece hájit ty, kteří kradou. Opět opakuji, že krácení daně je trestný čin. Opravdu chtějí lidé, kteří poctivě platí daně, neustále sponzorovat ty, co neodvedou ani korunu? Navíc, jestliže někdo může podnikat jen za předpokladu, že obchází daně, tak je něco systémově špatně. Takové podnikání je pro společnost naprosto zbytečné. A pokud zavedením elektronické evidence tržeb skončí, nemělo by to být nikomu líto.
Opravdu stát v současné době nemá dostatek možností, jak si daňové úniky pohlídat i bez tak rozsáhlého projektu?
Ať někdo přijde s nápadem, jak by se to mělo udělat. Jde o spoustu malých firem, které standardním kontrolním mechanismem bohužel neuhlídáte. Žijeme v jednadvacátém století, technologie se posouvají, byznys se mění a zrychluje, takřka všechno se dá řešit přes internet elektronicky, ale po Finanční správě všichni chtějí, aby dál žila ve středověku a fungovala s tužkou a papírem. Elektronické evidence jsou rychlejší, levnější, spravedlivější a mají navíc možnost analyzovat to obrovské množství dat, které má stát k dispozici. Kontroly se pak skutečně můžou zaměřit tam, kam mají, a nedělat to metodou pokus omyl.
Nevadí ale lidem spíš to, že nad sebou budou mít Velkého bratra, který je bude neustále kontrolovat?
Přiznám se, že pojem Velký bratr nemám moc ráda. Přejímá ho spousta lidí, kteří vůbec nevědí, co říkají. Chápu ale, že je to otázka politického přesvědčení o tom, jak moc by měl stát zasahovat do našich životů. Můžeme diskutovat, jestli by měl stát zajišťovat jen naprosté minimum a všichni by se o sebe měli starat sami, ale opravdu se vším, co ktomu patří, včetně nejhorších sociálních dopadů. Nebo jestli chceme, aby stát společnost podporoval, ale tím pádem ji bude muset mít víc pod kontrolou.
Pojďme přejít ksankcím, které budou spojené se systémem elektronické evidence tržeb. Co se stane například provozovateli restaurace ve chvíli, kdy ho kontrolor přistihne, že nevydal účtenku?
Záleží na konkrétních okolnostech. Může to být omylem a poprvé, nebo taky zcela úmyslně.
Pokud ale řeknete, že napoprvé nebudou žádné velké postihy, tak to asi ze začátku riskne skoro každý.
To si nemyslím. Je rozdíl, jestli se to poprvé stane vúnoru při spuštění systému, nebo včervnu, kdy už bude elektronická evidence zavedená několik měsíců. Počítáme se spektrem sankcí, které budou nastavené pro všechny možné situace. Začínat to bude obdobou blokových pokut na místě, za administrativní pochybení bude pokuta do padesáti tisíc korun, pokud člověk nebude evidovat účtenky, nebo nebude mít přístroj vůbec, tak je to pokuta do půl milionu. Při opakovaných závažných prohřešcích bude hrozit uzavření provozovny a zákaz činnosti.
Nikdy se ale přeci nevyhnete tomu, že se například řemeslník zeptá zákazníka, jestli to chce dražší s fakturou, nebo levnější bez ní.
To ano. Elektronická evidence tržeb samozřejmě není samospasitelná. Ale určitě pomůže i vtěchto případech. Je tu spousta poctivých lidí, kteří si platby neúčtují bokem, a Finanční správa bude mít k dispozici i jejich data. Takže pokud někdo bude na základě evidencí v systému podezřelý, protože bude mít velmi odlišné tržby, než je vjeho profesi a lokalitě běžné, tak se kněmu brzy dostane kontrola. Navíc bude Finanční i Celní správa provádět kontrolní nákupy, a to nejen zboží, ale i služeb. Takový podnikatel pak nikdy nebude vědět, komu přesně levnější službu bez dokladu nabízí, a jestli zrovna místo běžného zákazníka nepřišel kontrolor.
Na závěr se ještě musím zeptat na jednu věc. Proč jste se vlastně rozhodla jít do státní správy? Co vás k tomu motivovalo? Většinou lidé prchají opačným směrem do soukromého sektoru…
Dvacet let se profesně zabývám daněmi. A přijde mi, že se stát někdy v téhle oblasti choval při schvalování zákonů naprosto příšerným způsobem. Nelíbilo se mi, kam senaše daňové prostředízačalo posouvat, takže když jsem dostala nabídku, abych tenhle stav mohla nějak změnit, prostě jsem musela kývnout.