Ministerstvo financí vyvrací mylná tvrzení o evidenci tržeb
Na sociálních sítích se v souvislosti s EET objevují některá tvrzení, která se snaží zpochybňovat i důvěryhodnost informací Ministerstva financí. Ministerstvo financí trvá na tom, že jím zveřejňované informace vychází ze seriózních analýz, proto na tato tvrzení reaguje.
AD1) Tvrzení Ministerstva financí, že průzkum Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR potvrzuje, že 90% OSVČ používá v nějaké formě internet, je naprosto pravdivé. O tom se lze ostatně jednoduše přesvědčit v samotné studii.
Informace, která se tento údaj snaží zpochybnit tím, že pokladnu schopnou online propojení má pouze 19 % provozoven, se týká zcela jiné věci a je pro daný závěr zcela bezpředmětná. Navíc Ministerstvo financí opakovaně připomíná, že v řadě případů i jednoduchá pokladna může být po doplnění o komunikační modul schopna komunikovat přes internet. Navíc pro EET není nutně zapotřebí ani pokladna, stačí tablet nebo mobil a malá příruční tiskárna.
AD2) Tvrzení, že Ministerstvo financí nedisponuje žádnými kvalifikovanými odhady ohledně výše částky, kterou má EET přinést do státního rozpočtu, je účelové a nepravdivé. Očekávaný daňový přínos a jeho výpočet byl s poslanci diskutován například na jednání rozpočtového výboru o Konvergenčním programu ČR.
Předpokládaná částka, o kterou se mají se zavedením EET zvednout daňové příjmy státu, činí 10 – 12 mld. Kč. Tato výše částky je prezentována od počátku a konzervativně vychází z předpokládaného nárůstu tržeb po zavedení EET pouze v prvních dvou sektorech ekonomiky, které by měly podléhat evidenci tržeb v prvních dvou fázích - sektoru maloobchodu a velkoobchodu a sektoru stravování a pohostinství. Ministerstvo financí při výpočtu počítá se sníženou sazbou DPH na 15 % pro druhý z uvedených sektorů.
Základem pro výpočet předpokládaného nárůstu tržeb v ČR jsou přitom konkrétní data. Výpočet vychází z konzervativně upraveného změřeného nárůstu tržeb po zavedení EET v Chorvatsku očištěného o rozdílnost České republiky, zejména z hlediska podílu šedé ekonomiky. Dále jsou použita data Českého statistického úřadu ohledně průměrných marží v daných podnikatelských sektorech a údaje ze zdrojů Finanční správy a Českého statistického úřadu o počtech podnikatelů. Jak Ministerstvo financí opětovně zdůrazňuje, jedná se o konzervativní odhad, který byl získán na základě důkladných daty podložených propočtů.
AD3) Finanční správa žádná nová data od podnikatelů nevyžaduje. Pouze část z nich dat, která má dnes k dispozici v rámci daňových kontrol, získá v reálném čase. Tím bere podvodníkům možnost s nimi následně manipulovat. Na údaje, které budou podnikatelé zasílat v rámci el. evidence tržeb, má totiž finanční správa nárok už dnes a v rámci kontrolní činnosti je prověřuje. Je nutné si uvědomit, že Finanční správa svou činnost racionalizuje z toho důvodu, aby se zefektivnil výběr daní v České republice a posílily se tím příjmy státního rozpočtu bez nutnosti zvyšování daňových sazeb. Je zcela absurdní ji podezřívat z jakékoliv jiné motivace.