Andrej Babiš: Několik poznámek nejhoršího personalisty v zemi
Se zájmem jsem se podrobně seznámil s dalším dílem seriálu Hospodářských novin o personálních záležitostech na Ministerstvu financí. A nestačil jsem se divit; rozpadá se mi tým, vyhodil jsem 34 ředitelů, a dokonce i podle pana premiéra se „poněkud zvyšuje pravděpodobnost, že může dojít k nějakým poruchám ve fungování ministerstva“.
Počet odvolání, které jsem reálně rozdal, je oproti uvedenému číslu sotva čtvrtinový a vztahuje se téměř výhradně k pozicím náměstků, kteří jsou nejbližším manažerským okruhem ministra. Do jmenování a odvolávání ředitelů odborů, které je od mého příchodu výsostnou pravomocí příslušných náměstků, jsem nikdy nezasahoval. Dobře vím, že opačný postup by mi pouze znemožňoval vyžadovat od náměstků maximální odpovědnost za plnění jim přidělených úkolů a jim naopak poskytoval komfort pro případné výmluvy v případě, že by se úkoly nedařily. Tuto manažerskou zásadu jsem ctil v byznyse a neměl jsem důvod ji opouštět ani ve státní správě. Ano, museli jsme se rozloučit s některými šéfy ministerstvu podřízených organizačních složek, ať už celní nebo finanční správy, STC nebo ÚZSVM, protože se nechovali hospodárně a na některé z nich jsme byli nuceni podat trestní oznámení.
Ministerstvo financí rozhodně není v rozvalu, jak se někteří zejména opoziční politici a jim naklonění komentátoři snaží veřejnosti namluvit. Úřad funguje tak, že se stal poprvé v historii lídrem daňové agendy v Bruselu. Oproti minulému roku jsme dokázali snížit daně a jen za prvních 10 měsíců letošního roku vybrat do veřejných rozpočtů meziročně o téměř 50 mld. Kč na daních a odvodech navíc. Začali jsme pracovat s volnými finančními rezervami a díky tomu poprvé po dvaceti letech umazali první miliardy ze státního dluhu a úspěšně v tom pokračujeme, protože dluh za mého působení klesl již o 20,3 mld. Kč. Díky záporným výnosům z dluhopisů si poprvé v historii půjčujeme tak, že nám za to věřitelé platí. Letos zaplatili už 173 mil. Kč.
Věřím, že poruchy v původním způsobu fungování ministerstva, které můj příchod v lednu 2014 způsobil, mi veřejnost odpustí. Nepochybně se porouchala dlouho budovaná pevná vazba politických stran na personální nominace do klíčových pozic úřadu. S nástupem nových transparentních zadávacích pravidel se možná někomu porouchal byznys s ekologickými zakázkami, jejichž cena se v roce 2014 jako zázrakem snížila v průměru o polovinu (v některých případech klesla na čtvrtinu). Definitivně se porouchala pachutí korupce nasáklá komplexní ekozakázka, a přesto se v roce 2015 na likvidaci ekologických zátěží uvolnilo víc, než za posledních 10 let dohromady. Havarovalo hazardní perpetuum mobile, kdy úřad za pana Kalouska rušil automaty z moci úřední závratnou rychlostí jedné desetiny automatu denně, takže jich za 3 roky zrušil úctyhodných 74 a pomyslně tak vyčistil sotva jedno nádraží v krajském městě. Pro srovnání, za necelé dva roky od této poruchy bylo z moci úřední zrušeno celkem 7991 povolení, což představuje 13 zrušených zařízení denně.
Mnou prosazené personální změny vycházely striktně ze snahy o zvýšení efektivity řízení a zlepšení práce úřadu. Netvrdím, že všechna rozhodnutí se časem ukázala jako nejlepší a jsem si naopak dobře vědom konkrétních chyb, které dokážu přiznat. Místo partajnictví u mne ale vždy zvítězí profesionalita, pracovitost a nezkorumpovanost. Pořád se držím svého programu: nelžu, nekradu a pracuju pro lidi. Kritiku médií přežiju, jsem na ni zvyklý.