CZ EN

O EET bez fantazírování a omylů

Analytička portálu ČT24 v materiálu „Kterak Babiš honí zloděje“ dospěla k závěru, že elektronická evidence tržeb zavání populistickým plácnutím do vody. K této hypotéze ovšem dospívá na základě chybných východisek.

Začněme účtenkovou loterií, které autorka věnuje nejvíce prostoru. Tu nepokládá za extra účinný nástroj kontroly poctivosti podnikatelů. Já také ne, takže v tom se shodujeme. Účtenková loterie je zejména marketingový nástroj, který pomůže upozornit zákazníky na zavedení EET, kterého by si bez loterie nejspíše vůbec nevšimli. Nebudou je totiž trápit žádné fronty u pokladen, žádný hromadný kolaps obchodů a restaurací nebo drastické zdražování, jak nás straší opozice.

Kontrolní funkce plní finanční a celní správa. Tak tomu bude i nadále. Počítáme s posílením týmu kontrolorů jak u finanční, tak i celní správy. Chorvatsko eviduje pětinásobné zvýšení efektivity kontrol po zavedení evidence tržeb díky lepšímu zacílení kontrol. Tohle je kladivo na nepoctivce, nikoliv loterie!

Autorka se domnívá, že propojením stávajících registrů by se snadno zjistilo, kdo podniká poctivě a kdo ne. Mýlí se. Pominu skutečnost, že registry, které vznikaly historicky jeden po druhém, na různé technické platformě a bez rozumné celonárodní koordinace a strategie, nejde propojit tak, že strčíme zástrčku do zásuvky. Hlavně by v registrech musely být uvedené pravdivé a srovnatelné informace, a muselo by být patrné, které to jsou. Už jen fakt, že účetní data včetně obratu subjektů přebírá statistika mimo jiné od finanční správy, svědčí o tom, že zkreslení se šíří a zasahuje mnohé zdroje. V minulosti navíc docházelo k tomu, že se daný „podnikatel“ vysměje finančnímu úředníkovi do obličeje. Peníze na vilu? Půjčil jsem si, vyhrál v kasinu, dostal od strýčka … (další doplňte). Tomu by měl udělat přítrž zákon o prokazování původu majetku.

Mylná je také informace autorky, že Chorvatsko ušetřilo drobné řemeslníky on-line evidence v reálném čase a umožňuje jim posílat údaje do 24 hodin. Kdepak! Odložená povinnost (mimochodem, do 48 hodin) platí – tak jako je to v návrhu našeho zákona – pro výjimečné případy, kdy opravdu nelze z objektivních důvodů evidovat on-line (není potřebné internetové připojení).

Chorvatská zkušenost je cenná i proto, abychom nedělali chorvatské chyby. Je to jako se stavbou domu, podruhé už víte mnohem přesněji, jak byste to udělali. Pozorně nasloucháme a současně jsme ochotni si připustit, že ani náš přístup nebude od samého začátku neomylný. Proto si dáváme čas s fázováním. Kominíci a lakýrníci vůbec nejsou na pořadu dne. EET je sice platný pro všechny, ale teď se soustředíme na obory, které představují největší potenciál přínosu do státní kasy. Od jednoduššího ke složitějšímu – podle Komenského.

Opakuji to pořád, ale pro některá media jsou stále přitažlivější fiktivní problémy kadeřnic a instalatérů než černé miliardy v pohostinství nebo ve stavebnictví. Navíc srdceryvnými historkami o tom, jak by ubohý kominík balancující na šikmé střeše domu nebo malíř na štaflích musel vytahovat přístroj a evidovat tržbu, uráží inteligenci našich občanů – dodnes to fungovalo tak, že po opuštění střechy řemeslník zasedl v klidu ke stolu v kuchyni majitele domu a vystavil mu papírový účet. Proč by měl prostý fakt, že nevypíše účet tužkou, ale vystaví ho elektronicky, nutit podnikatele fungovat zcela nesmyslným způsobem a proč si někdo myslí, že mu to občan uvěří, zůstává záhadou. To jen na okraj, protože jak jsme řekli, řemeslníci dnes nejsou na pořadu dne a evidencí tržeb se od jejího spuštění nemusí zabývat.

Žádný kontrolní systém pro výběr daní není a nebude neprůstřelný. Kdyby existoval, měly by ho všechny státy na světě. Všichni bojují s šedou ekonomikou. To ale nemůže být důvod rezignovat a nedělat nic. To by se z krádeže časem stala norma: „Vy platíte daně? To jste ale trouba. Ale plaťte, plaťte! Já taky potřebuju jezdit po silnicích, posílat děti do školy a babičku do špitálu. Ale za vaše, pane, za vaše.“ A kdo potom bude patřit mezi ty vyvolené, kteří mohou krást? Proč to nebudou i ti, kteří daně platí? A jak potom bude náš stát fungovat?

Už jsem četl spoustu analýz elektronické evidence tržeb, které končily podezíráním z šikany, obavou o existenci hospůdek, předvídáním kolapsu systému a podobně. Ještě nikdo nenapsal: „Možná to bude mít mouchy, ale konečně to někdo začal řešit.“

Tak nevím, na které straně je víc populismu.

Vyplnit žádost

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.