Rozhovor s Andrejem Babišem ze dne 25.4.2015
Zdroj: Právo | 25.4.2015 | Rubrika: Rozhovor | Strana: 7 | Autor: Jan Rovenský
* Pane ministře, vaše týdenní cesta po USA skončila nepříjemnou dohrou, když vaše partnerka Monika na ruzyňském letišti neproclila šaty za 20 tisíc a kabelku za 26 tisíc, kterou v Americe koupila. Co se stalo?
Jak se zdá, tak se z toho v Čechách stala kauza číslo jedna. Ze San Franciska jsme do Prahy cestovali 18 hodin, zapomněla na to. Neuvědomila si to, protože létá jen do Evropské unie, kde platí bezcelní zóna. Když na to byla upozorněna, tak jela clo na letiště dodatečně zaplatit (6798 korun za šaty a 6240 korun za kabelku – pozn. red.). Taky jsem jí za to vynadal s tím, že z toho budu mít ostudu.
* Chápete, že u družky ministra financí, který si za cíl klade boj proti daňovým únikům, je to trapné?
Je to trapné, ale každý se může splést nebo zapomenout. Všem se i tak omlouvám, už se to určitě nestane.
* Když ještě zůstaneme u vaší cesty po USA, proč jste si ji platil sám, když jste tam měl oficiální program?
Protože jsem si ji chtěl platit sám. Od nástupu do funkce si všechno platím sám – řidiče, auto i ochranku – a svoji mzdu posílám nadaci. Do USA jsem jel navíc s ženou, a kdybych letěl vládním letadlem, tak byste zase psali, že moje žena parazituje na rozpočtu. Nechtěl jsem letět speciálem s desítkou úředníků, kteří jezdí na výlet, přitom tam svoje úředníky máme – velvyslankyni při OSN, ambasadora ve Washingtonu i generálního konzula v Los Angeles. To oni mi organizovali schůzky.
* Máte pocit, že jste se setkal s odpovídajícími protějšky v USA? Jste vicepremiér a ministr financí a se svým americkým kolegou jste se třeba nesetkal.
Mluvil jsem se senátory, kongresmany, náměstkyní ministra zahraničí, šéfem daňové správy a exportní banky, šéfem poradců Bílého domu...
* To je, jako by v ČR amerického ministra přijal premiérův šéfporadce Špidla. Nemáte pocit, že vaše setkání byla o úroveň níž, než mohla být?
To si nemyslím. Já si zas tolik nepotrpím na to, kdo mě přijme. Byl jsem ale přijat i generálním tajemníkem OSN, na obědě jsem byl s Madeleine Albrightovou, jako první český politik jsem byl u exstarosty New Yorku Michaela Bloomberga. Takže jestli máte pocit, že to je nízká úroveň... Jsem s cestou spokojen, získal jsem plno informací a zkušeností. Nejdůležitější ale pro mě byla setkání se zahraničními investory.
* A byl z nich nějaký konkrétní závěr?
Vy si myslíte, že přijdete na jednání a hned za stolem podepíšete kontrakt? To je vidět, že nevíte, jak se investuje. Jeden z investorů ale přijede příští měsíc na obhlídku pozemků, kde by mohl postavit fabriku, která by zaměstnala až 500 lidí. O koho jde, nechci říkat, protože CzechInvest má podepsané dohody o utajení. A investoři si zveřejnění nepřejí.
* Pojďme k rozpočtu na rok 2016. ČSSD by chtěla valorizovat penze nejméně o 200 korun, přidat veřejnému sektoru na mzdách tři procenta a zvýšit odvody na státní pojištěnce. Odvody jste odmítl už v USA, ale co další dva návrhy?
Zvýšit odvody odmítám, protože z hlediska transparentnosti a efektivity se ve zdravotnictví nic neudálo a stále jsou tam rezervy. Ministr Němeček dosud nepřinesl žádné systémové opatření, které by řešilo udržitelnost zdravotního systému, protože ten současný je dlouhodobě neudržitelný. Nechci bez rozmyslu lít do zdravotnictví další a další peníze. Uvědomuji si, že byla chyba rušit poplatky, které byly obětovány v rámci koaliční spolupráce, a ani to nevypadá, že by se nápad snížit DPH na léky nějak projevil v cenách léků.
* A co přidání penzistům a zvýšení platů státním zaměstnancům?
Nevylučuji, že jim přidáme, záleží na celkové bilanci. U důchodů by to dělalo asi sedm miliard, ale myslím si, že by se peníze vrátily na spotřebě. Musí se to ale propočítat.
* Objevila se zpráva, že byste chtěl zavést rovný důchod, což by znamenalo, že by si penzisté pohoršili. Neprotiřečíte si, když byste třeba i důchodcům přidal, ale do budoucna jim zase ubral?
Není pravda, že bychom chtěli snižovat důchody. Musíme ale najít nějaký systém pro nové účastníky. Počkám si na to, jaký návrh předloží ministryně práce a sociálních věcí Marksová, sám bych chtěl do konce června předložit vlastní návrh, měla by to být kombinace rovného důchodu a nějakých příplatků a spoření. O detailech teď nechci mluvit, protože je to zatím ve stadiu myšlenek, a když něco naznačím, tak z toho hned jsou spekulace a dezinformace. Musíme se ale domluvit na penzijní reformě, když už rušíme druhý pilíř. Důchody jsou přitom velký výdaj rozpočtu, který nikdo neřešil, i když tu bylo několik komisí.
* Ještě jste neřekl, co si myslíte o nápadu přidat na platech lidem ve veřejném sektoru.
O návrzích soc. dem. jsem se teprve dozvěděl během své cesty v USA. Je třeba je zanalyzovat a spočítat i proto, že dnes nemáme téměř žádnou inflaci. Nelze to takto vytrhávat z kontextu. Rozpočtem se budeme zabývat na koaliční radě 6. května a uvědomuji si, že letos bude vyjednávání náročné.
* Proč si to myslíte?
Protože chceme snížit deficit na 70 miliard, ale přitom ministři stále přicházejí s nějakými navýšeními. Dohromady ty jejich požadavky dělají zatím 45 miliard nad to, s čím počítáme. Já chci deficit snižovat, ne zvyšovat zadlužení. Jsem jediný, kdo se stará o výnos a náklady, ostatní se starají jen o to, aby měli vysoký rozpočet.
* Takže cíl 70miliardový deficit chcete udržet za každou cenu, i kdyby to znamenalo, že se třeba penzistům nepřidá? Premiér Sobotka si nemyslí, že ta cifra je něco, co by bylo tesáno do kamene...
O tom je předčasné mluvit. Očekáváme na příští rok ekonomický růst 2,5 procenta a měli bychom vybrat víc daní za podmínky, že se nám podaří prosadit věci jako kontrolní hlášení a evidenci tržeb. Ale když roste ekonomika, tak to neznamená, že všechno utratíme, naopak bychom se měli chovat zodpovědně. Nemůžeme se vydat řeckou cestou jen kvůli slibům soc. dem. Neměli bychom šetřit na investicích, ty mají prioritu, ale měli bychom šetřit na provozu. Rezervy jsou stále v hospodaření ministerstev, je třeba, aby resorty šetřily náklady. Zatím je to jen v rovinách výzev a proklamací. Několikrát jsem říkal, aby ministři včetně Úřadu vlády zveřejnili smlouvy, ale zatím to nedělají.
* Přidat deset procent pro úředníky spadající pod služební zákon by chtěl i náměstek ministra vnitra pro státní službu Postránecký.
Nevím, jak na to přišel. Nesouhlasím s tím, že bychom měli úředníkům přidávat – nemyslím si, že by kvůli služebnímu zákonu měli víc práce, navíc budou mít ještě větší jistotu zaměstnání. Navíc, jak jsem už říkal, inflace je téměř nulová. Pokud jde o platy, tak v rámci státní správy máme velké disproporce, některá ministerstva jsou na tom velice bídně a druhá mají nadstandard. Chci to řešit podle jednotlivých resortů.
* Mohou debaty kolem rozpočtu ohrozit fungování vlády, anebo jde o další koaliční kočkování?
Musíme se dohodnout na nějakém rozpočtu. Pokud se nedohodneme na rozpočtu, tak to určitě může ohrozit fungování vlády.
* Mluvil jste o úsporách v resortech, ale co vládní opatření, která mají ušetřit miliardy? S prosazováním evidence tržeb a přiznávání původu majetku drhne.
To všechno jsou revoluční věci a proces připomínkového řízení a vypracování zákonů je náročný. Dostat to přes komise, Legislativní radu vlády a parlament vyžaduje čas. Vládou už prošel projekt centrálních nákupů, u prokazování původu majetku počítáme s tím, že zákon bude platit od 1. ledna 2016, a u elektronické evidence tržeb pravděpodobně nastane menší zpoždění, spustí se asi až příští rok v únoru. S elektronickou evidencí tržeb je problém, že si opozice vzala zákon jako své hlavní téma. Zatím nebyl ani ve vládě, a pokud se nám ho podaří protlačit parlamentem, začne platit až v roce 2016 a efekty pocítíme ještě později. Celkem by se měla dotknout 300 tisíc ze 600 tisíc daňových subjektů.
* A co těch zbylých 300 tisíc? Proč se na ně nemá zákon vztahovat?
To neříkám, že se to na ně nemá vztahovat. Evidenci tržeb jsme se rozhodli zavést postupně, nejdřív začneme s hotelovými a restauračními službami, velkoobchodem a maloobchodem a případně dalšími odvětvími na základě analýzy finanční správy. S chorvatským ministrem financí jsem se dohodl, že zorganizujeme v Praze konferenci, na kterou přijede se svými experty a na níž se ho čeští podnikatelé a živnostníci na elektronickou evidenci mohou zeptat. Ukazoval mi, o kolik víc se v Chorvatsku vybralo daní, a ten efekt je jednoznačný. U nás kolem systému koluje řada nesmyslů, věděl ale o něm šéf americké daňové správy, podobný systém si zavedli Maďaři, chtějí ho spustit Slovinci a má o něj zájem i Řecko.
* Když mluvíte o efektivitě, tak Česko pravděpodobně přijde o ropu za téměř dvě miliardy ve skladech zkrachovalé německé firmy Viktoriagruppe. Kdo je podle vás za celou věc odpovědný?
Odpovědný je ten, kdo rozhodl o tom skladování, tedy vedení Správy státních hmotných rezerv, což, pokud vím, bylo za Topolánkovy vlády. Myslím si, že by případ měla řešit policie. Je úplně absurdní, že se stát rozhodl skladovat ropu mimo své území v Německu. Je to průšvih, protože se o tomto případu povídalo dlouho. Každý věděl, že je tam něco divného, a nikdo to neřešil, i když bylo v roce 2011 podáno trestní oznámení. Stát situaci řeší, ale velký problém je, že insolvenční správce popřel naše pohledávky, což je neuvěřitelné.
* Miliardové sumy padaly i v debatě kolem státní podpory biopaliv. Kritika zaznívá nejen od opozice, protože to je výhodné hlavně pro Agrofert, ale i ze strany soc. dem. Má kvůli tomu koalice zaděláno na potíže?
Návrh o biopalivech nedělalo ministerstvo financí, ale předkládal ho ministr zemědělství Jurečka. Odmítám, že je to výhodné pro Agrofert, je to výhodné pro spotřebitele. Navíc si myslím, že ČSSD s tím nemá problém. Na poslední koaliční radě naše hnutí řeklo, že nám jsou biopaliva úplně jedno, ať se to klidně zruší, a naopak právě KDU-ČSL a soc. dem. argumentovali tím, že to chtějí dále podporovat. Takže se pozice úplně vyměnily.
* Takže byste byl pro stažení vládního návrhu o podpoře biopaliv?
My jsme se bavili o vysoko obsahových biopalivech. Kdybychom zrušili jejich podporu, tak musíme navýšit podporu biopaliv druhé generace. Ale ta druhá generace v ČR neexistuje a muselo by se navýšit povinné přimíchávání. Nám je to jako hnutí jedno.
* Pojďme ještě k resortu financí. Na ministerstvu jste měl vyměnit několik ředitelů odborů. To proto, že si před 1. červencem, než začne naplno platit služební zákon, na resortu chcete pojistit své lidi?
Pokud někdo mění ředitele odborů, tak je to náměstek. Ředitele odboru kontroly Luďka Gulázsiho vyměnil první náměstek Wagenknecht, ne já. O nikom dalším nevím. Já ředitele neměním, já měním náměstky.
* Za personální politiku ale nakonec zodpovídáte vy.
To se mýlíte, protože tomu nerozumíte. Postavím první linii a tu řídím. A pokud pan Wagenknecht měnil nějaké lidi, tak to je jeho rozhodnutí, ne moje. Mám náměstky, tak jim musím nějakým způsobem věřit, alespoň většině.
* A Wagenknechtovi věříte?
Proč bych mu nevěřil?
* Údajně mezi vámi nepanují nejlepší vztahy. Totéž se povídá o vašem vztahu s náměstkyní Hornochovou.
My nemáme mít nějaké vztahy, nejsme kamarádi, nechodíme spolu na pivo. Pan Wagenknecht je mým podřízeným a já ho řídím. Lži, které se v médiích objevily, že jsem Wagenknechtovi dal facku... co na to mám říct? Je to bída některých lidí, kteří stále něco vymýšlejí a šíří to. Žádné spory s panem Wagenknechtem a paní Hornochovou nejsou, oni mají nějaký názor, já mám nějaký názor a zatím jsem tu ministr já.
* Takže oba mají svá místa jistá?
Nerozumím otázce. Jsou náměstci a to je všechno.
* Jste tedy spokojen s prací svých náměstků?
Jsem náročný sám na sebe i na všechny ostatní. Víceméně v globále jsem spokojený, i když jsou samozřejmě určitě rezervy v tahu na branku a racionálním rozhodování. Ale to je u všech, i u mě.
* Co říkáte na spor Wagenknechta s ministryní pro místní rozvoj Šlechtovou za ANO ohledně čerpání fondů EU? Na čí straně stojíte, pokud jde o audit?
Nestojím na žádné straně, stojím na straně státu. Myslím si ale, že čerpání z evropských fondů ohroženo není, že se to zbytečně dramatizuje. Auditoval se výběr monitorovacího systému a to je vše. Na auditní orgán nemám žádný vliv, ten se zodpovídá Bruselu, hlídá peníze EU a podle toho postupuje. Vyzval jsem pana Wagenknechta, aby zdůvodnil svůj audit, a budu to řešit. On tvrdí, že byl audit kvalitní, ministryně, že byl nekvalitní. Paní Šlechtová už vládu o situaci informovala a byl informován Brusel. Nejde ale o nic výjimečného. I v jiných zemích se stalo, že auditní orgán měl jiný názor než ten řídící.