Ke krachu EET nevidím důvod, říká náměstkyně
Rozhovor s Alenou Schillerovou, náměstkyní ministra financí.
Zdroj: Hospodářské noviny | 21.11.2016 | Rubrika: Téma - Živnostníky čeká daňová revoluce | Strana: 12 | Autor: Martin Ťopek
* HN: Stihnete start evidence, když se do ní živnostníci nijak zvlášť nehrnou?
Z hlediska finanční správy určitě. Autentizační údaje vydává živnostníkům finanční úřad na počkání, už je má přes devadesát procent z nich. Většina si již také vygenerovala takzvaný certifikát, zaregistrovala provozovnu a zkouší odesílat údaje na finanční správu. Také už jsme povolili dvaceti provozům zjednodušený režim, takže nemusí odesílat účtenky on-line, pokud mají špatné připojení k internetu. Třicet žádostí jsme zamítli, celkem jich máme přes 160. Zároveň jsme vyřídili třináct tisíc dotazů na naší telefonické infolince. Zajímavé přitom je, že lidé mnohem více píší, než telefonují, asi to chtějí mít písemně. Takže z našeho pohledu rozhodně neplatí, že podnikatelé EET odkládají na poslední chvíli.
* HN: Problémy byly také s metodikou, tedy s jakousi kuchařkou pro podnikatele, koho a jak se elektronická evidence týká. Je už konečně hotová?
Hotová ani uzavřená určitě není. Finanční správa vydala metodiku o maximálním možném množství případů, které zaznamenala na seminářích a konferencích. Ale jak se EET blíží a stále více se o dalších věcech přemýšlí, život píše nové a nové příběhy. Není to tedy tak, že by finanční práva nebyla připravena, ale nikdy nejste schopen postihnout všechny možné situace, které přináší život. Teprve aplikovaná praxe vám vypíše všechny konkrétní případy, a to se začíná teď dít. Ostatně, když se podíváte na naši vydanou metodiku, tak tam je napsáno, že to je verze jedna, takže je jasné, že budou následovat další, doplněné verze. Až se začne zákon plně aplikovat, tak je jasné, že se objeví další problémy.
* HN: Někdy vymýšlejí situace sami provozovatelé. Jak často se setkáváte se snahou živnostníků EET obejít?
Přímo se snahou ne, ale s dotazy ano, zejména na konferencích, které pořádáme. Tam to zaznívá poměrně často. Odpovídáme jednoznačně: Pokud to bude obcházení zákona, budeme to postihovat. Uvažují například, že udělají z hospody soukromý klub a podobně, ale pro mě je to obcházení zákona. Dotazované metody ale nechci více popisovat, abych nikomu nedávala návod.
* HN: Proč začínají tržby elektronicky evidovat jako první právě hospodští a hoteliéři?
Potřebovali jsme mít začátek elektronické evidence rozfázovaný. Jednak aby to zvládla finanční správa, ale také aby nová povinnost na podnikatele dopadala postupně. Důvod, proč začínají právě restaurace a ubytovací zařízení, je ten, že právě tady se nejvíce pracuje s hotovostními platbami a je tu největší podíl šedé ekonomiky. Fázování podle nás smysl mělo a to, že máme právě čtyři etapy, je výsledkem politických dohod, to už jsme my nemohli ovlivnit. Proto jsme se restauracím rozhodli start EET kompenzovat slevou na dani a snížením DPH na stravovací služby a nealkoholické nápoje.
* HN: Někteří provozovatelé naopak tvrdí, že budou muset kvůli zavedení EET zdražit zboží a služby.
Ano, někteří to říkají. Slyšíme to často na setkáních, která pořádáme. K tomu ale není žádný logický důvod. Pokud podnikatel reálně podnikal, správně platil daně, tak tady skutečně není žádný důvod, aby zdražoval. Když jsme si zjišťovali v Chorvatsku, kolik tam skončilo živnostníků, tak se ukázalo, že někteří sice ukončili své živnosti, ale následně zakládali společnosti s ručením omezeným nebo nové firmy, které začínaly podnikat s čistým listem. Myslím si, že i u nás bude docházet spíše k těmto jevům, protože se nás podnikatelé často ptají, co s nimi bude, když jim skokově narostou tržby.
* HN: Souhlasíte proto s názorem, že kdo teď ukončí svoji činnost, nepodnikal poctivě?
Myslím si, že zkrachovat může poplatník z různých důvodů. Nedávno mi volali z televize, že mají asi dvacet podnikatelů, kteří kvůli EET chtějí skončit s podnikáním. Chtěla jsem znát přesné důvody, když mají slevu na dani a také jsme jim snížili DPH. Nakonec připustili, že tam byly i jiné důvody, protože náklady na elektronickou evidenci tržeb nejsou tak velké.
* HN: Říkáte, že důvodem pro změnu podnikání je obava z postihu za prudký nárůst tržeb. Platí slib, že takové případy nebude finanční správa zkoumat ani trestat?
My nechystáme žádný hon na čarodějnice. Pokud finanční správa nebude mít žádné další důvody, proč zahájit kontrolu, tak to ani činit nebude. Zjevně tomu někdo věřit nebude, ten raději ukončí podnikání a zahájí si jiné.
* HN: Ale co když finanční správa přijde na kontrolu z jiného důvodu a zjistí skokový nárůst tržeb? Ani potom se podnikatel nemusí bát postihů a dodatečného zdanění?
Pravděpodobně to zjistíme. Logickým důsledkem bude, že sice zjistíme raketový nárůst tržeb, ale nebude to znamenat důvod k finanční kontrole a konfrontaci podnikatele. Ale může se stát, že o něm zjistíme další informace, a to pak může hrát roli. Generální pardon finanční správa na tuto věc v žádném případě nemůže dát. Takže opakujeme: pokud půjde jen o rozdíl v tržbách a jinak se poplatník chová standardně, nebude to důvod ke kontrole.
* HN: Provozovatelé hospod se odporem k nové povinnosti netají. Nebojíte se masové nespokojenosti podnikatelů? Stát přece potřebuje spokojené a dobře pracující podnikatele, ne ty, kteří se na stát zlobí.
Vezměte si, že se dostali do první fáze, kde bude finanční i celní správa benevolentnější. Tenhle bonus získali a někdo být první prostě musí. A argumenty, aby to byly hotely a restaurace, jsem vyslovila: vysoký podíl šedé ekonomiky a vysoký objem hotovostních transakcí. Jinak samozřejmě slyšíme spoustu nespokojenosti, ovšem slyšíme také spoustu podpory. Dostáváme dopisy z odborných svazů, ale i pekaři nebo hoteliéři nám píší: Už to zaveďte, už nejsme schopni konkurovat těm, kteří neplatí daně. A účelem EET je právě narovnání podnikatelského prostředí. Když jsme zavedli kontrolní hlášení, také zaznívaly stesky ze všech stran. Teď už to funguje půl roku a stesky utichají. Navíc se nám ozývají i zaměstnanci provozoven, kteří chtějí mít řádný plat, a ne dostávat část mzdy načerno v hotovosti.
* HN: Odhady toho, kolik státu elektronická evidence tržeb přinese, se několikrát měnily. Máte už tyto výpočty zpřesněné?
Pro rok 2017 počítáme s částkou 4,3 miliardy. To je jenom za DPH, protože ještě nemůžeme počítat s výnosem z daně z příjmů - tu zaplatí podnikatelé až v následujícím roce. Až pojedou všechny čtyři fáze, počítáme jenom na daních se zvýšeným výběrem o 18 miliard, a pokud do toho započteme i vyšší výběr za sociální a zdravotní pojištění, dělá to 24,5 miliardy korun každý rok.
* HN: Zmínila jste, že finanční i celní správa budou zpočátku k přehmatům podnikatelů benevolentní. Co to znamená? Bude tu nějaké období hájení?
Ano, nastane krátké období, kdy nebude finanční správa vyvíjet žádné kontrolní aktivity. Úplně přesně to nechci specifikovat, abych nikomu nedávala návod k porušování zákona. Ale bavíme se o období řekněme měsíce či dvou, kdy za správní delikty menšího charakteru nebudou následovat žádné sankce. Pokud například někdo nebude mít na provozovně oznámení, že se u něj eviduje tržba, nebo ho bude mít na špatném místě, vyřeší se to domluvou. Jestliže však přijde někam kontrola a zjistí, že provozovatel tržby vůbec neeviduje, bude tam nulová tolerance.
* HN: Co byste tedy vzkázala podnikatelům, kteří za pár dnů začínají pracovat s ostrou verzí evidence?
Nebojte se EET. Ať se toho vážně nebojí, chystáme další informační akce i pro podnikatele z druhé fáze. Ať klidně píší, ať volají a nebojí se vytížit naši telefonní linku na sto procent. Náběh bude postupný i z pohledu finanční správy, která ze začátku nebude sankcionovat bagatelní přestupky.