Martin Janeček odpovídal čtenářům iDNES.cz na otázky k EET
Online rozhovor s Martinem Janečkem, generálním ředitelem Finanční správy
Zdroj: iDnes.cz | 1.11.2016
Čtenář iDnes.cz:
Přeji hezký den, měl bych názorný případ a chtěl bych radu. V pátek odpoledne bude bouřka, "odejdou" nám síťové prvky, pokladny dál mohou prodávat offline. V neděli odpoledne (48 hodin po bouřce) musí být všechno online? Internet od poskytovatelů funguje, chyba (spálené připojení) je na naší straně. To si máme platit nějakou "internetovou" pohotovost, aby k nám i o víkendu někdo přijel a vše opravil?
Podle § 30 odst. 3 Zákona o EET právnická osoba a podnikající fyzická osoba za správní delikt neodpovídá, prokáže-li, že vynaložila veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení právní povinnosti zabránila. Uvedené lze mimo jiné aplikovat na „poruchy“ pokladního zařízení.
Čtenář iDnes.cz:
Ve včerejším rozhovoru v časopise Týden (6. odpověď) uvádíte, že EET nebudou podléhat platby kartou a jiné bezhotovostní platby. Na web stránkách finanční stránky je v řadě dotazů a metodických výkladů uvedeno, že platby kartou jsou druhou největší skupinou plateb a proto nelze tyto platby z EET vyloučit. Došlo k nějaké podstatné změně metodiky v posuzování plateb prostřednictvím platebních karet z hlediska EET? Kde je tedy pravda? Děkuji za odpověď.
V časopise Týden je chybně uvedená informace o tom, že platby kartou evidenci nepodléhají. Platby kartou se evidují.
Čtenář iDnes.cz:
Prosím o Vaš stanovisko: 1. Podnikatel (podle § 420 a násl. NOZ), dodatvatel, poplatník daně z příjmu právnických osob. a) Vystavení vyúčtování (daňového dokladu, faktury) a jeho zaúčtování zakládá rozhodný příjem podnikatele. b) Hotovostní úhrad a vyúčtování (daňového dokladu, faktury) nezakládá rozhodný příjem podnikatele, jde jen o vyrovnání splatné pohledávky - hotovostní inkaso . . . EET - určitě NE ? 2. Podnikatel (podle § 420 a násl. NOZ), dodavatel, poplatník daně z příjmu fyzických osob. a) Vystavení vyúčtování (daňového dokladu, faktury) a jeho zaúčtování nezakládá rozhodný příjem podnikatele. b) Hotovostní úhrada vyúčtování (daňového dokladu, faktury) zakládá rozhodný příjem podnikatele, i když jde o vyrovnání splatné pohledávky - hotovostní inkaso . . . EET - určitě ANO ?
Záměrem evidence tržeb je zachycení reálného majetkového toku a nikoliv záznamu v evidenci, který může nastat v jiném časovém okamžiku, je proto pro účely evidence tržeb od účetního zachycení odhlíženo. Vystavuje-li podnikatel fakturu, není pro účely evidence tržeb rozhodné, jaká forma platby je na ní uvedena, ale jakým způsobem je částka uvedená na faktuře fakticky uhrazena. Zaplatí- li zákazník příslušnou částku v hotovosti, platební kartou nebo jiným obdobným způsobem, musí podnikatel platbu zaevidovat, a to i tehdy, je-li jako způsob úhrady uvedeno bezhotovostně.
Čtenář iDnes.cz:
Je úterý 1.11.2016, 8 hod. 15 min. testovací režim není zatím na stránkách EPO k dispozici, pouze omluva, že služby daňového portálu jsou nedostupné. Můžete prosím závazně sdělit, kdy bude testovací režim spuštěn? Děkuji za odpověď.
Dnes během dne bude spuštěn pilotní provoz evidence tržeb – o těchto skutečnostech budou poplatníci informováni ihned po jeho instalaci na Daňovém portále.
Čtenář iDnes.cz:
Pokus o odeslání údajů o evidované tržbě může rychle skončit komunikační chybou, ze které je jasné, že nic nebylo odesláno. Z dikce zákona plyne, že i v takovém případě musí pokladní zařízení poplatníka čekat přinejmenším 2 sekundy na přijetí fiskálního identifikačního kódu. Nezdá se vám to zbytečné a marné?
Uvedené vyplývá ze zákona. Dvě sekundy jsou velmi krátká doba, která nikoho nezdrží.
Čtenář iDnes.cz:
Dobrý den, v rozhovoru pro časopis Týden jste uvedl: "Pokud přijímáte platby kartou nebo jinak bezhotovostně, pak EET nepodléháte." Podle metodického pokynu i podle informací uvedených na Vašich informačních stránkách však tržby platební kartou EET podléhají. Zároveň se pokud vím řeší nesrovnalosti při platbách přes platební brány - Paypal atd. Můžete, prosím, tento rozpor vysvětlit? Děkuji, J.
V časopise Týden je chybně uvedená informace o tom, že platby kartou evidenci nepodléhají. Platby kartou evidenci tržeb podléhají.
Čtenář iDnes.cz:
Dobrý den, můžete mi, prosím sdělit, jak se dopracovalo FŘ k objemu vybraných daní po úplném zavedení EET. Vychází mi průměrně 30 tis. na OSVČ s EET. Myslíte si, že je to reálná hodnota ?Děkuji Radim
I Český statistický úřad dovodil, že krácení tržeb v ČR je okolo 170 mld. Kč ročně. To je objem prostředků, ze kterých není zaplaceno DPH, daň z příjmů, a další odvody. A ano, ten propočet který uvádíte při předpokládaném dopadu na 600 tis. daňových subjektů (tito nejsou ale pouze OSVČ, ale i PO) odpovídá.
Čtenář iDnes.cz:
Jsem majitelem baru. Můj nájemce si nyní pořídí e-kasu, ale příští rok s nájmem skončí. Je možno, aby tuto e-kasu používal i příští nájemce, samozřejmě po změně přihlašovacích údajů, nebo je povinnost aby každý měl pokladnu svoji? Děkuji
Ano.
Čtenář iDnes.cz:
Nemate strach, ze hodne lidi, kteri pracuji zejmena v barech a reatauracich takzvane na cerno a bez smlouvy, prijde kvuli krachu jejich majitele o praci, na davky a stat nakonec na eet prodela? nebo si myslite, ze vsichni barmani maji smlouvy a chrani je zakonik prace?!
Být zaměstnaný na černo je výhra jen zdánlivě. Pokud za Vás zaměstnavatel nezaplatí sociální a zdravotní pojištění a vy si jej neodvedete, jednou se Vám to chtě nechtě vrátí i s úroky. A pravděpodobně tehdy, když to navíc budete potřebovat co nejméně, například v důchodovém věku. Budete si chtít vzít hypotéku, leasing na auto? Bez legálních příjmů také neuspějete. Nevěřím tomu, že toto skutečně někdo chce, přestože preferuje práci na černo před žádnou prací. Ale fenomén zaměstnávání na černo přímo souvisí s krácením tržeb, jsou to dvě strany jedné mince. Museli jsme logicky začít tam, kde daňové úniky při hotovostním placení představují doslova systémový problém, tedy v gastronomii. Zde to bohužel s nepřiznáváním tržeb a neplacením daní dost často zašlo tak daleko, že vlastně ceny obědů a meníček de facto přizpůsobily situaci, jako by neexistovalo ani DPH, ani odvody za zaměstnance, ani daň z příjmu. A čím více provozů krátí tržby, tím je pro každého, kdo je ochoten své tržby a zaměstnance řádně přiznat obtížnější to dělat a zůstat konkurenceschopný. A tohle je špatně, tohle chceme evidencí tržeb napravit. Věřím, že zaměstnanci na tom nemohou nijak prodělat.
Čtenář iDnes.cz:
Vsechny fora k eet jsou v Praze a okoli, ale kdyz potrebuje informace nekdo z druheho konce republiky, musi si zaplatit danoveho poradce nebo placeny seminar pripadne listek na pendolino do prahy. zalezi vam take na podnikatelich mimo Prahu. dekuji Cesky Tesin
Myslíme na podnikatele z celé ČR a Moravskoslezský kraj není výjimkou. Finanční správa zde uspořádala tzv. roadshow k EET, tedy setkání finančních úředníků s podnikateli. Nyní v pátek 4.11. pro podnikatele z Vašeho regionu chystáme velkou konferenci o Etržbách za účasti pana ministra v Trojhalí Karolina v Ostravě. Budou tam i vystavovatelé pokladních zařízení a za své kolegy mohu slíbit, že žádný Váš dotaz nezůstane nezodpovězen. Kromě toho samozřejmě můžete kdykoliv využívat naši infolinku k Etržbám 225 092 392 a používat kontaktní formulář na etrzby.cz
Čtenář iDnes.cz:
Dobrý den, je podle Vás Finanční správa na EET připravena? Máte dostatek kontrolorů na prověřování povinností při evidenci tržeb? Existují metodiky? (na provedení tzv. kontrolního nákupu, uzavření provozovny, atd.). Jak chcete zajistit fungující kontrolní činnost například v Praze, když už teď ve Finanční správě chybí stovky lidí a nikdo pro Vás pracovat nechce, jelikož mzdy nabízíte na úrovni pokladních v hypermarketu? Děkuji.
Mohu Vás ujistit, že Finanční správa je na EET připravena. Metodiky pro oblast kontrol se finalizují. Nesdílím Vaše obavy.
Čtenář iDnes.cz:
Proč je třeba navštěvovat FÚ v počtu cca 60t. podnikatelů? Pokud víte, koho se to přesně týká, nebylo nejjednodušší poslat všem hromadně startovací přístupové údaje?
Právě proto, že Finanční správa přesně neví a vědět nemůže, koho se povinnost týká. Nevíme, kdo přijímá platby v hotovosti a kdo jenom převodem z účtu na účet, a dále jaké má přesně činnosti, a dále zda někdo nezačíná např. od prosince vykonávat činnost, které se tato povinnost týká, a tak dále. Pokud nechcete chodit na finanční úřad pro autentizační údaje, můžete je získat elektronicky, pokud máte datovou schránku.
Čtenář iDnes.cz:
Co říkáte na tlačítko vytisknout a neodesílat.
Je pravda, že ne všechny tržby budou podléhat povinnosti evidovat od 1.12.2016, ale domnívám se, že pokud má někdo zařízení umožňující evidovat tržby dle Zákona o EET a eviduje již část svých tržeb, pak pro něj není problém evidovat vše. Vylučování části tržeb z evidence podle mě musí obsluhu zbytečně zatěžovat a tak se ptám, proč tomu někdo věnuje energii. Nenapadá mě žádné racionální vysvětlení jiné, než to, že na tyto situace je potřeba pohlížet jako na potencionální riziko. A tak se k tomu postaví i Finanční správa. Tlačítko samo o sobě ale zákon nezakazuje.
Čtenář iDnes.cz:
Proč EET podléhá platba kartou ?! Jde o bezhotovostní převod, který je možné prokázat a vysledovat úplně stejně jako běžný bankovní převod, který EET nepodléhá. Jaký má smysl vystavovat účtenku EET např. u platby kartou v internetovém obchodě. Další paskvil z dílny MF.
Důvodů je několik: Očekávání na straně zákazníka – pro zákazníka by bylo matoucí, pokud by v okamžiku platby v jednom případě účtenku dostal a v druhém nikoliv. Tato skutečnost by navíc mohla vést k preferenci hotovostního způsobu placení a mohla by negativně ovlivnit rozvoj bezhotovostního placení. Např. v případě realizace účtenkové loterie by nebylo možné účtenku za platbu kartou přihlásit, proto by za účelem účasti v ní mohli zákazníci preferovat placení v hotovosti. Větší relevance dat získaných z evidence tržeb za účelem efektivního nastavení daňových kontrol. Zjednodušení práce obsluhy pokladního zařízení – obsluha při přijetí tržby nemusí vyhodnocovat, zda má tržbu zaevidovat či nikoliv – z tohoto hlediska je (i dle stanoviska zástupců profesních svazů) jednodušší pokud zaeviduje vše.
Čtenář iDnes.cz:
Dobrý den, proč nebyl celý systém EET postaven tak, aby byl podnikatel co nejméně zatížen náklady na jeho pořízení? Podnikatel s vysokým obratem si může dovolit pořídit "dražší" řešení, které mu bude dostačovat, ale co ti malí (nejmenší) podnikatelé, kteří navíc s EET nemají vůbec problém, ale vadí jim "zbytečně vynaložené náklady". Proč nebylo možné postavit systém tak, aby malý podnikatel mohl EET používat zdarma? (software, licence apod.?) Proč musí podnikatel, navíc ten poctiví, nyní doplácet? Osobně EET podporuji, ale VŮBEC SE MI NELÍBÍ ten způsob zavedení - stát měl vynaložit prostředky také na vývoj softweru, který bude dostupný všem podnikatelům a bez placené licence. Navíc byste zavřeli pusu právě těm podnikatelům, kteří s touto konkrétní věcí u EET mají problém. Nyní to vypadá, že je EET postaven na příležitosti nahrabat určitému sektoru do kapsy. Děkuji za odpověď.
Zvolený systém je méně nákladný než v minulosti plánované registrační pokladny. Umožňuje maximální konkurenční prostředí na straně dodavatelů pokladních systémů, jak v oblasti ceny tak nabízených funkcí a služeb.
Čtenář iDnes.cz:
Dobrý den, v rámci svého podnikání mám kavárnu, kde zákazníci konzumují na místě a také prodej cukrovinek a občerstvení přes pult (s sebou). Jak to v praxi rozliším pro účely eet? Děkuji.
Pro Vaši praxi bude dle mého názoru nejsnazší evidovat vše od 1. 12. 2016 a nemusíte se trápit rozlišováním jednotlivých tržeb. Takto to řeší naprostá většina podnikatelů.
Čtenář iDnes.cz:
Dobrý den, ověření účtenky nefunguje, nejde zadat captcha. Jak sleduji z pohledu integrátora "vývoj a implementaci" systému EET, očekávám jeden obrovský průšvih, jenom kvůli ukojení ega pana ministra Babiše.
Dnes je produkční prostředí EET instalováno. Nevím, co jste mohl zkoušet. Ale v rámci testování na naší straně ověření účtenky, stejně tak, jako ostatní služby, fungovalo. K výpadkům může podle mě docházet maximálně při instalacích upgrade. Vaše obavy nesdílím.
Čtenář iDnes.cz:
Dobrý den, jsme 3 živnostníci na jedné adrese. Bude možné používat jednu pokladnu pro všechny 3 OSČV?
Ano, pokud to umožní Vaše pokladní zařízení.
Čtenář iDnes.cz:
Dobrý den, máte už nějaké indície nebo neoficiální informace, jak to vypadá s případným nálezem ústavního soudu ohledně stížnosti proti EET?
Žádné jiné informace, než ty, které jsou veřejně známé, nemáme.
Čtenář iDnes.cz:
Dobrý den, firma s maloobchodní sítí prodejen, má s EET startovat od 1.3. 2017. Zajímá mně, zda-li musí být na každou provozovnu extra certifikát, nebo stačí pouze 1 pro všechny prodejny? (Provozovny jsou v několika městech.) Můžeme rovněž na nečisto testovat již od 1.2.2017? Jde o to, abychom zvládli cca 30 zaměstnanců obsluhující prodejní terminály naučit další povinnost, tak aby to od 1.3. bylo bez problémů.
Testovat můžete klidně od dnešního dne. Stejně tak evidovat všechny tržby na dobrovolné bázi. Certifikátů můžete mít, kolik chcete, zda 1 na subjekt, na provozovnu, nebo pokladní zařízení.
Čtenář iDnes.cz:
Dobrý den, jak mají restaurace a bary správně účtovat přijímání a vydávání prázdných obalů (sudy pivovarům) a s tím spojený příjem/výdej pokladny? Děkuji.
Tato problematika je řešena ve zveřejněné metodice (např. www.etrzby.cz, str. 6 - vratné zálohy). Evidována je vždy hotovost, kterou poplatník přijímá, tzn. že poplatník musí evidovat přijatou částku v hotovosti.
Čtenář iDnes.cz:
Dobrý den, může podnikatel spadající do 3. vlny za předpokladu, že se zapojí už od 1.12.2016 uplatnit daňovou slevu 5000,- za rok 2016, nebo až po 3. vlně, kdy se musí zapojit?
Bohužel nemůže. Zákon možnost uplatnit slevu jednoznačně spojuje se zaevidováním tržby, kterou je poplatník povinen evidovat.
Čtenář iDnes.cz:
Včera jste tvrdil, že platby kartou nepodléhají EET. Zákon říká něco jiného. Co je pravda? Děkuji
To bylo nedorozumění, omlouvám se. Platby kartou se evidují.
Čtenář iDnes.cz:
Pane GŘ, je částka 175 000 Kč určující minoritní činnost včetně nebo bez DPH. Podle Metodického pokynu str. 40 odvolávka 2) to vypadá na částku bez DPH. Ale jasné to není. Děkuji
Touto částkou se rozumí platby, které splňují formální a materiální znaky evidované tržby, tj. jsou v nich obsaženy i částky DPH.
Čtenář iDnes.cz:
Pane GŘ, včera jste tvrdil, že žádost o autentizační údaje lze podat datovou schránkou. Zákon a Metodický pokyn říká něco jiného. Co vlastně platí? Děkuji.
Žádost se podává přes EPO (daňový portál FS) a lze ji podepsat pomocí ověřené identity podatele způsobem, kterým se hlásí do jeho datové schránky. Údaje pak následně obdrží právě do této datové schránky.