Vystavování účtenek se u nás stává samozřejmostí
Reakce na: "Účtenkovku hrají loterijní gambleři. Opozice: Je to zvrácená zábava ministerstva financí"
byznysnoviny.cz | 1.3.2018 | Rubrika: Ekonomika | Autor: Tomáš V. Michl
Před půl rokem jsme na Ministerstvu financí spustili Účtenkovku - hru, jejímž cílem je atraktivními výhrami a slušnou šancí na jejich získání motivovat zákazníky k braní účtenek. Že to byl krok správným směrem, potvrzují i dosavadní výsledky. Doposud se do hry zapojilo přes 764 tisíc soutěžících a zaregistrováno bylo na 80 milionů účtenek. Pohled na tato čísla nám jasně ukazuje, že účtenky nekončí v koši, ale že si je lidé berou a obchodníci vystavují. Jestliže například v lednu bylo v rámci elektronické evidence tržeb vydáno celkem 338 milionů účtenek a z toho 16 milionů soutěžící aktivně zařadili do slosování, znamená to, že u každého jednadvacátého nákupu nebylo zákazníkovi lhostejné, zda účtenku dostane či nikoliv. To například v praxi samoobsluhy znamená, že třeba každou hodinu, v praxi restaurace, že třeba dvakrát za večer.
Chtěla bych znovu připomenout, že Účtenkovka je edukativním prostředkem, aby zákazníci požadovali při placení účtenku. V žádném případě je nenavádí k žalování a nepodporuje u nich závislost na hře, jak opakovaně tvrdí její odpůrci. Původci těchto mýtů asi stále nevědí, nebo spíše nechtějí vědět, jak Účtenkovka doopravdy funguje. Přitom by stačilo, aby si zkusili zaregistrovat jedinou účtenku a přesvědčili se, že nezahrnuje žádnou možnost pro hlášení obcházení zákona, ani že nejsou pobízeni, aby tak konali.
Účtenkovka je také kritiky označována jako státem organizovaný hazard, který produkuje patologické hráče. To zásadně odmítám. Na rozdíl od hazardní hry Účtenkovka po nikom nepožaduje žádný vklad nebo vstupní poplatek, je zcela zdarma a otevřená všem. Každý se může dobrovolně rozhodnout, zda účtenku zaregistruje nebo ne. A jestli zkusí štěstí jen s pár účtenkami anebo se pro hru nadchne a bude registrovat i několik účtenek denně, přeci stále neznamená žádné gamblerství. To bychom pak přeci museli tyto hráče hledat v každé spotřebitelské soutěži.
Neustále je nám také vyčítáno, že jsme se inspirovali na Slovensku, kde prý loterie skončila fiaskem. Srovnávání se Slovenskem se samozřejmě nebráníme, ale toto je naprosto matoucí argument. Účtenková loterie na Slovensku totiž stále běží a navíc od kolegů ze slovenské finanční správy a ministerstva financí nemáme žádné informace o tom, že by byla neúspěšná. Právě naopak.
My jsme samozřejmě čerpali zkušenosti i v dalších zemích, kde už nějaká forma účtenkové loterie fungovala. Byla to například Malta, Portugalsko, Itálie nebo Tchaj-wan, kde účtenkovou loterii hrají už 67 let. Na základě slovenských zkušeností jsme například u nás zavedli pravidlo „jedna účtenka od jednoho obchodníka v jeden den“, aby nedocházelo k drobení nákupů.
Zkrátka a dobře, Účtenkovka funguje a české zákazníky baví. A já věřím, že tomu bude i nadále, neboť neustále pracujeme na jejím zlepšení a na rozdíl od jiných nasloucháme požadavkům a připomínkám soutěžících. Klíčovým ukazatelem úspěšnosti celého projektu je pro nás růst zákazníků požadujících při nákupu účtenku. Už nyní se ukazuje, že se díky Účtenkovce začínáme přibližovat standardu většiny zemí, kde dostat a vzít si účtenku je zcela běžné a normální. A právě o tom je Účtenkovka.