Komentář ministryně financí Aleny Schillerové k fiskální predikci
Dnes zveřejněná makroekonomická predikce ukazuje, jak by se naše veřejné finance vyvíjely v případě, kdyby nebyly přijímány a prosazovány úspory na příjmové a výdajové straně. Přála bych si, aby i tento výhled přispěl k tomu, že téma veřejných financí zůstane i nadále na vrcholu zájmu politiků i veřejnosti. Zároveň zveřejňujeme predikci vývoje, který zahrnuje chystané úspory. Tedy vývoj, který bude součástí konvergenčního programu České republiky.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Celkové saldo % HDP | -6,2 | -8,8 | -5,9 | -5,4 | -5,2 |
Strukturální saldo % HDP | -2,7 | -6,5 | -6 | -5,5 | -5,3 |
Dluh % HDP | 38,1 | 44,8 | 48,2 | 51,5 | 54,6 |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Celkové saldo % HDP | -6,2 | -8,8 | -5,9 | -4,6 | -4,2 |
Strukturální saldo % HDP | -2,7 | -6,5 | -6 | -4,8 | -4,3 |
Dluh % HDP | 38,1 | 44,8 | 48,2 | 50,7 | 52,8 |
Zatímco makroekonomická predikce vychází z autonomního vývoje, scénář reflektovaný v konvergenčním programu reflektuje chystané úspory. Jedná se o kombinaci úsporných opatření na příjmové i výdajové straně, díky kterým by zadlužení v roce 2024 dosáhlo hodnoty o cca 2 procentní body nižší, tedy nikoliv 54,6%, ale 52,8%. Zároveň znamená i pokračující fiskální úsilí ve výši alespoň 0,5 p. b. v dalších letech.
Za sebe mohu říct, že počítáme s komplexní revizí daňového mixu, včetně úprav v oblasti spotřebních daní, revize zdanění globálních společností a pokračování důsledné redukce daňových výjimek. Dále počítáme se zmrazením platů úředníků, státních zaměstnanců a ústavních činitelů, snížením provozních výdajů kapitol o 5-10% a další racionalizací agend. Důležitým faktorem jsou také evropské peníze, konkrétně 287 miliard z končícího programového období 2014-2020 a 962 miliard z nového programového období 2021-2027, kde budeme usilovat o rychlejší náběh a rovnoměrnější zapojování evropských prostředků v běžných i kapitálových projektech.
Jsem přesvědčena, že k zodpovědné fiskální politice nepotřebujeme čekat na to, až nás upozorní první značka „zpomal“ při překročení hranice 55%. Jakkoliv jsou jiné země Evropy daleko více zadluženy než české veřejné finance, jsem ráda za citlivé vnímání problematiky zdravých veřejných financí u nás. Zodpovědná cesta vede kombinací opatření na příjmové a výdajové straně a politikou, která povede k vyššímu růstu české ekonomiky a životní úrovně občanů.