Ministr Stanjura hostem nedělního diskusního pořadu Partie
Zdroj: CNN Prima News, 1. 9. 2024
Moderátorka Terezie TOMÁNKOVÁ
Krásnou neděli vám přeji první zářijovou a na Primě a CNN Prima News vás ráda vítám u Partie 11 hodin. Je na světě návrh státního rozpočtu, plán, jak bude kabinet Petra Fialy ve svém posledním roce vládnutí hospodařit, na co bude vynakládat peníze v jednotlivých oblastech i vybírat daně. Ministerstvo financí návrh zveřejnilo. Poslední možnou chvíli. Jednání byla v utajení, teď začíná veřejná debata, ta mezi ministrem financí a jeho předchůdkyni začne. Za malou chvíli. Tady ve studiu přivítám Zbyňka Stanjuru a Alenu Schillerovou.
Pojďme rovnou na návrh rozpočtu, pojďme si ho představit, pojďme si říct, které ministerstvo financí ten návrh zveřejnilo. Minutu před půlnocí na svém webu. Pojďme si ho představit. Státní rozpočet na příští rok má mít schodek 230 miliard, tedy o 22 miliard méně než v letošním roce. Příjmy mají stoupnout o 146 miliard, výdaje o 124. Největší porce rozpočtu tradičně připadá na výdaje ministerstva práce a sociálních věcí. V příštím roce to má být bezmála bilion korun a nárůst o víc než 40 miliard, výrazně rostou výdaje resortu dopravy o 36 miliard a o 18 miliard navíc má dostat ministerstvo školství. Většinu z nich spolyká růst platů učitelů, který je daný zákonem.
Z jednotlivých rezortů má o nejvíc peněz přijít Ministerstvo průmyslu a obchodu bezmála o čtyři miliardy. A pak také rezort místního rozvoje -2 miliardy. Pane ministře, než se dostaneme k těm jednotlivým bodům, parametrům, jednotlivým kapitolám, věřím, že tomu budeme věnovat dost času. Pojďme na to politicky. Pan Bartoš, vicepremiér a předseda Pirátů už se ozval, říká, Rozpočet je nepřijatelný. Chci jednání v koalici, už vám volal nebo už vám volali i ostatní rozčílení koaliční politici či ministři? Ještě ne. Takže nemáte reakce od pana Bartoše osobně jenom z médií. ANO, co není, říkáte nepřijatelný návrh rozpočtu?
Ministr financí Zbyněk STANJURA
Nevím, my jsme o tom jednali vláda jako o celku, všichni ministři. Říkal jsem všem členům vlády, že musí přesvědčit vládu jako celek, že ta jejich priorita je důležitější než priorita jiného rezortu. My teď budeme ještě 30 dnů jednat do 30. září, předpokládám 25. září, to je středa, kdy zasedá vláda. Tam předpokládám, že vláda schválí návrh rozpočtu, pokud se nepletu, tak první čtení rozpočtu naplánováno na 23. října, takže prostor na přesuny mezi kapitolami určitě je, nicméně ten návrh rozpočtu určitě se k tomu dostaneme, zohledňuje ty nejdůležitější priority vlády a já často říkám, platí to obecně, pokud máte 40 priorit, tak už pak žádnou prioritu nemáme. Tady vidím takové čtyři hlavní priority, které ten návrh rozpočtu obsahuje a na tom se členové vlády shodli, na těchto prioritách.
Moderátorka
Dostanu se k tomu jenom. Ještě uzavřeme reakci Pirátů na ty ostatní reakce, stále čekáme. Možná si členové vlády vaši koaliční politici stále pročítají. Ivan Bartoš naznačoval něco takového, že pokud nebudou naplněny v rozpočtu ty požadavky, které on měl, nebo že poklesne rozpočet, že by mohli Piráti reagovat takto zprudka.
Zbyněk STANJURA
Tak uvidíme. Já jsem příznivec jednání, klidného vyjednávání, mohl bych taky tady i Ivanu Bartošovi nebo Pirátům adresovat nějaká ostrá vyjádření, ale to jako neulehčuje to hledání kompromisu. Ten výsledek je výsledkem kompromisu. Musíme říct, že nás je pět vládních stran dobrovolně, to si nestěžujeme, konstatuji tak, jestli pamatujeme období, kdy byly dvě vládní strany a jedna pro návrh rozpočtu nehlasovala na vládě, a pak pro něj hlasovala v Poslanecké sněmovně. Takže my máme před sebou ještě dva důležité kroky. První krok je, aby vláda schválila návrh rozpočtu, to musí proběhnout do konce září. Musím poslat v Poslanecké sněmovně a ten druhý ještě důležitější krok, aby ten návrh rozpočtu schválila Poslanecká sněmovna, takže v příštích dnech a týdnech budou probíhat jednání.
Je to přirozené. Podle mě se nikdy nestalo, že by srpnový návrh byl schválen buď vládou nebo Poslaneckou sněmovnou v nezměněné podobě. To asi nepamatuju nebo to vyloučit někdy v devadesátých letech, ale od toho roku 2010 si takový postup nepamatuju.
Moderátorka
Než půjdu na reakci paní Schillerové je něco, pane ministře, na co si sáhnout v tom návrhu nedáte? Výše schodku, například, doplňte dle libosti.
Zbyněk STANJURA
Tak státní rozpočet není majetkem, anebo daňové příjmy nejsou majetkem ministra financí, tak máte zákonné limity, logicky všechny mandatorní výdaje podle zákona musí být obsaženy v návrhu rozpočtu. Vlastně se o tom nedá hlasovat, nedá se o tom vyjednávat, to je prostě fakt, přepočítá se to, ta částka se dá se umístit do toho rozpočtu a podle mě nemá nárok změnit ani Poslanecká sněmovna, ani vláda. Schodek je vlastně limitován zákonem o rozpočtové odpovědnosti. Tak nějaká mikro rezerva tam ještě je, že to maximum je 231 miliard, v této chvíli je tam 230 miliard schodek, takže ano, jsou to velké peníze, jedna miliarda, ale jestli 230 nebo 231 to není žádná velká rezerva, a pak samozřejmě může nastat a určitě nastane debata mezi členy vlády a poslední následně i v Poslanecké sněmovně. Pokud posílí nějakou kapitolu, no, tak ty peníze musíte vzít z jiné kapitoly, a to je standardní politická debata, která se opakuje každý rok.
Moderátorka
Děkuju. Rozebereme to za chvíli. Paní předsedkyně Schillerová, váš první, první reakce na ten návrh, známe ho od půlnoci, vy jste se na něj připravovala, vidím, že už máte spoustu poznámek. Je to dobrý rozpočet.
Exministryně financí za ANO Alena SCHILLEROVÁ
Ne, určitě, není to dobrý rozpočet, je to takový, nejdřív mi dovolte mít taky trochu úvod obecný, je to takový zlatý hřeb ODS, je to takové rozpočtové Magnum Opus. Nic jiného už nebude. To znamená, že vezmu řeči čísel, promluvím. Tak rozpočet, který zdědila po nás tato vláda, tak byl se schodkem 376,6 miliardy, teď je to 230. Jednoduchou matematikou to máme ročně 36,5. Když bych ještě odečetla nebo přičetla, přičetla spíš rozpočet mimo rozpočtovou půjčku 18 miliard, o které mimochodem mluví ten rozpočet, ta projektová dokumentace mluví o této půjčce, tak jsme na nějakých 32,5, takže já jsem ráda, že ODS už pochopila, že těch 70–100 miliard nedávno jste tady citovala, myslím, že to bylo minulou neděli pana premiéra, že slibovala snižovat tempem 1 % HDP, což je 70 miliard, že nic z toho se nenaplnilo, nic z toho prostě není pravda, je to skutečně těch 32 miliard ročně, to je ten reálný výsledek, to je to rozpočtové Magnum Opus. Jak říkám, a co je velice smutné, tak je to na úkor střední třídy občanů, rodin s dětmi, důchodců, OSVČ, živnostníků, ti to všichni zaplatili, protože vlastně to se promítlo do všech těch úprav. Ale jsou tam i vítězové, ať taky prostě pana ministra jenom nehaním, no a ti vítězové jsou jasní, ti vítězové. Jsou například banky, které měli odvést na windfall tax 33 miliard. Víme, že odvedli 800 000 000. A dnes, dovolte mi ještě jednu větu.
Dnes je takový docela významný den, dnes je 1. září nebo významný jak pro koho, určitě pro banky. Dnes je 1. září a vstupuje účinnost zákon, který zavádí pokuty za předpokladu, že někdo splatí úvěr nebo hypotéku nebo půjčku dřív. To znamená, to jsou vítězové. Já jsem si dovolila pro pana ministra připravit takový diplom, ministr Bank, diplom má i přílohu ministr Bank není moje označení. To vymyslela Nora Fridrichová, uvedla to v pořadu 168 hodin. A tady jsou vlastně uvedený, vyčísleny částky, konkrétně, které banky získaly různými legislativní úpravami. Velice renomovaní ekonomové jsou z toho zděšení a říkají, že to bude. Nejen to vlastně přinese těm bankám určité příjmy na úkor lidí, protože 1 % z nesplaceného úvěru to jsou desítky tisíc, ale znamená to, že vlastně skončí konkurenční prostředí mezi bankami. Oni vlastně se nemají snažit. Bohužel to je výsledek.
Moderátorka
Pojďte reagovat asi postupně, pane ministře, možná to vezmeme od konce. Tady jste obdržel diplom.
Zbyněk STANJURA
Samozřejmě si jej může paní poslankyně nechat. Je to, je to spíš trapné než vtipné, ale když to považuje za vtipné, tak proč ne? Odvádí pozornost? Nejsou fakta. Je to až 1 %, když je to čtyři roky předem, když je to rok předem, je to maximálně 0,25 %, to nemusí být přesně procento, tu sazbu toho rozdílu stanovuje dohledový orgán Česká národní banka. Žádný politik, žádný zákon, tak je to odvádění pozornosti, nic jiného není, ale to nevadí. Uvidíme, jaká bude praxe. Žádná z černých předpovědí paní poslankyně Temperamentem jejím vlastním pronášela v Poslanecké sněmovně se nenaplnila. Můžeme se podívat zpátky, co všechno údajně hrozilo a jaké byla výsledky. Já bych šel teda zpátky k státnímu rozpočtu.
Moderátorka
Jestli dovolíte. Pojďme začít. Od té kritiky, která se nesnáší jenom od paní Schillerové. Ta výše toho schodku 230 miliard, je to dostatečně ambiciózní. Pane ministře a první místopředsedo ODS k tomu, co jste slibovali svým voličům, že dáte finance do pořádky a říkali jste, slibovali jste, uděláme všechno pro to, aby schodek dokonce volebního období klesl na 1,5 % HDP, to je asi 100 miliard 105. Proč se to nedaří? Proč se to nepodařilo?
Zbyněk STANJURA
Tak těch čísel je hodně, každý používá číslo v debatě, které se mu hodí. Ale to už není vládní program, musíte taky říct, že pak děláte vládní koalici. A tam druhá koalice s takhle ostrým tempem nesouhlasila, já jsem loajální člen vládní koalice, takže vycházím a plním vládní programové prohlášení, ne předvolební program. Ta kritika byla oprávněná, kdybychom měli jednobarevnou vládu koalice. Spolu to nemáme. To není žádná výmluva, to je, to je fakt. Dokonce i po revizi Českého statického úřadu, která byla velmi významná. Neudělal mi žádnou radost, abych řekl pravdu. Přestože zlepšila výsledky české ekonomiky, ukázalo se, že mnohá silná slova, mnohé předpoklady, jak jsme neustále se sami sebe kritizovali, že jsme jediná země, která se nevrátila na předcovidovou úroveň, se ukázalo ani pravda. Takže i po té revizi se vlastně zlepšilo saldo veřejných financí za posledního roku, když jste byla ministryně financí, na 5 % HDP, minus 5 % HDP a příští rok to bude -2,1 % HDP a pak už je to jenom trojčlenka HDP, příští rok bude asi 8,4 bilionů, rozdíl je 2,9 %, to je 240 miliard, děleno čtyřma je 60 miliard ročně.
Mohli jsme to, mohli jsme toho docílit, pokud bychom se nerozhodli, že ten rozpočet bude výrazně prorůstový a že tam budou rekordní investice úplně jednoduše, příští rok budou investice 251 miliard, kdybychom dali investice například v takové, jaké byly v poslední vládě, kde byla ministryně paní Schillerová, a to bylo 177 miliard, když si to představím, že je to stejné, tak je to rozdíl 73 miliard, to 1 % HDP a schodek nebyl 250, ale schodek by byl menší než 260 miliard, kdybychom zachovali tempo investic z letošního roku do příštího roku, to znamená těch 185 miliard, tak při všech ostatních výdajích by byl schodek 165 miliard, ale to je účetní pohled. Ano, a mnozí by říkali to skvělé už to není ani 230, ani 220, Prorazili jsme 200, To je skvělé. Dokonce razantní o 35 miliard, ale já si myslím, že ekonomice tento účetní pohled jako neprospívá, to znamená, rozhodli jsme se rekordně investovat, myslím, že je to dobrá zpráva pro celou českou ekonomiku, je to prorůstový rozpočet, a to číslo úplně jednoduché, tady mám ten graf opravdu z roku na rok zvyšujeme, zvyšujeme kapitálové výdaje o 66 miliard, což si myslím, že dobře a není to na úkor evropských peněz. Je třeba říct, že rekordně na investice dáváme z českých peněz, z té části, kterou platí čeští daňoví poplatníci, a tam ta čísla jsou opravdu opět rekordní, je to 150 miliard korun z národních zdrojů. Jestli někdo kritizuje, jestli někdo říká, tak jste měli dát o 30 miliard nižší schodek a dát z národních zdrojů o nějakých 25 miliard méně a tím pádem by bylo míň těch evropských, že velmi často je tam spoluúčast, ano, účetně je to možné, nebylo by to tak politicky bolestivé, ale nebylo by to rozumné pro českou ekonomiku. Já myslím, že to je vlastně, když jsme říkali o těch prioritách rozpočtu, jsem říkal, že máme mít čtyři maximálně pět těch priorit, tak mi dovolte, abych je tady vyjmenoval a hájil je, a pak se můžeme ptát i těch kritiků, jestli to pro ně priorita je nebo není. První, je snižujeme tempo zadlužování České republiky, celku příští rok -2,1 % HDP, schodek veřejných financí, maastrichtská kritéria minus 3 %. Druhá, druhá priorita rekordní investice, teď jsem to říkal, skoro 251 miliard, více než 150 miliard z národních zdrojů, třetí investice do vzdělanostní ekonomiky zvyšujeme zhruba o 10 % výdaje na vysokou školu, tak na vysoké školy provozní. Protože oni samozřejmě si navýší tím, že zvyšujeme i výdaje na vědu, výzkum a inovace. Z toho podstatná část končí ve vysokých školách. Plníme závazek 2 % obranných výdajů na obranu, a to ještě před lety nebylo, když se, kdybychom se podívali na graf, kolik to bylo v předchozích letech, tak je to, jsou vysoké desítky miliard třeba proti minulému volební období. Jenom připomínám, že pro to hlasovalo, a to jsem velmi rád i na část poslaneckého klubu hnutí ANO, jsem rád, že jsme v tom našli shodu. A poslední je, a je to vidět v té oblasti sociálních výdajů, udržení sociálního smíru.
Moderátorka
Tak jenom poznámka. 2 % HDP snad od vstupu do NATO udržovala pouze jedna vláda. Shodou okolností pro zajímavost, vláda Miloše Zemana. Nedělala to žádná vláda.
Zbyněk STANJURA
Poslední poznámka k tomu. Tehdy to vlastně byly quasi mandatorní výdaje, ano, byl to závazek, tedy přijala dobrovolně Česká republika, ale nebyl to zákonný požadavek. Tou změnou zákona, kterou jsme společně provedli, se i klasifikuje, proto nám rostou objem těch mandatorních výdajů, protože ty výdaje na obranu už nejsou Quasi mandatorní, ale jsou čistě mandatorní, vychází se z dubnové Makro produkce, příští rok jsou ty výdaje na obranu 161 miliard 2 %. A říkám s plnou vážností, že do budoucnosti to nebude stačit. Když se podíváme na našeho souseda Severního Polsko, které vnímá to nebezpečí Ruska mnohem intenzivněji než my, tak letos, pokud jsem to dobře měl. V návrhu rozpočtu budou mít přes 4,5 %.
Moderátorka
A také uvidíme, jak dopadnou volby ve Spojených státech, protože kandidát Donald Trump už teď mluví o třech procentech. To je ale na další, na jinou debatu. Paní Schillerová, paní předsedkyně. Ekonomové předávají kritiku ke všem vládám i k vaší, která šla do schodku za Covidu až čtyřem stovkám miliard. Přiznáváte svůj podíl na stavu veřejných financí, na té struktuře toho rozpočtu, že prostě není tak jednoduché teď s tím něco udělat.
Alena SCHILLEROVÁ
Ano, věřím, že dostanu taky prostor. Já si dovolím jenom okomentovat, pan ministr tady mluví o růstu HDP, to je pravda, ale to je díky inflaci. Vy na tom žádný podíl nemáte, tím díky inflaci, tak to narostlo a skočilo vám HDP a tím se vám samozřejmě zlepšují ty procenta. Je to tak, pane ministře. Teď chvilku nechte mluvit mě. Takže jenom abychom prostě si ty věci řekli, jak, jak jsou. Vy mluvíte o tom, že jedna z vašich hlavních priorit je to, že to je prorůstový rozpočet. Měl jste to i v tiskové zprávě. Já jsem to od té půlnoci se snažila nastudovat, co šlo a že prostě tam máte rekordní investice z národních zdrojů, že to je meziroční nárůst o 36,7 atd. respektive mám tady ten graf, který vy jste ukazoval celkově 250,8 miliardy po započtení fondů, ale fondy jsou, já to tady mám 154,6 dělají národní zdroje, mám přesně, čerpám, mám tady přímo ten váš graf, ale bohužel, bohužel, pane ministře, a to si musíme říct na rovinu, to nejsou bohužel z velké části, které by přinášely multiplikační efekty pro naši ekonomiku, jako jsou investice do infrastruktury, železnic, do rozvoje ekonomiky, z těch 250 miliard 62 miliard je vyhnáno nahoru pouze prostřednictvím investic ministerstva obrany, neboli například nákupem stíhaček od americké firmy Lockheed Martin, to znamená, že to ministerstvo, atd.
Ministerstvo obrany tvoří neuvěřitelných 25 % investic celkového objemu a z těchto peněz nejde ani koruna do, na české HDP. Bohužel, takže když odmyslíme obranu stíhačky třeba, tak vidíme, že se na investice dává méně procent výdajů státního rozpočtu než za nás. Dívám se na čísla, protože nemám ještě v hlavě, v roce 20 jsme dávali, tak se smějte, natvrdo spočítaná čísla, které mě teda opravdu do smíchu z nich není, v roce 20 jsme dávali 8,3 % výdajů, teď to má být 8,1 výdajů státního rozpočtu. A jestli teda chcete, máte rád srovnání s HDP, tak za nás v roce 2020 se dávalo do obrany 2,7 % HDP na investice. Nyní bez obrany, promiňte, bez obrany, nyní je to 2,2 % HDP, takže vy to tam máte prostě všechno v jednom chumlu, ale opravdu ty investice, které potřebujeme, ty prorůstové, tak ty nám tak zdaleka nerostou. Na investice ministerstva dopravy jsme v roce 20 dávali v poměru k HDP více 1,13 % HDP, vy v roce 2025, 1,08, to znamená, v kterém roce 20, 25 mám spočítané 21,13, 1,8, Ta i v 08, Takže vy to tam máte všechno v jednom chumlu, vydáváte to. To je ta naše priorita, ty investice, ale ty pravé investice, ty tam nejsou. Díval jste se na výdaje DSFDI. A pozor, to jsem vám ještě vůbec tam. A vy tam o tom teda píšete, musím říct, že to tam zmiňujete o té mimorozpočtové půjčce, to znamená, že kdybyste vzal tady ten rok 2024, 117,9 A k tomu dal tu mimorozpočtovou půjčku, která samozřejmě nešla z toho státního rozpočtu, tak ten rozdíl je ještě menší, to znamená, je to jenom hra čísel.
Moderátorka
Já vás nechám reagovat na tu kritiku struktury investic, ale potom, jestli dovolíte, budu mít na paměti hlavně naše diváky a vztáhnu to ke konkrétním věcem, které se budou dotýkat jejich životů.
Zbyněk STANJURA
To je naprosto zmatené vyjádření, že si vyberu nějaký úsek investic. Vy si myslíte, že do českých firem z těch obranných výdajů příštích nepůjde 0? Zeptejte se firem českého obranného průmyslu, kolik zakázek tvoří veřejný sektor, tak jako to je úplný nesmysl, já to vlastně nechápu. Vy tady vytrháváte něco. Nikdy se neudávalo jiné číslo než celkové. Bylo to za vás, za předchozích ministrů, je to za mě, bude to za příštích ministrů financí, prostě vy nechcete přiznat ta dobrá čísla, 251 miliard, to je výborné číslo. A tady na rozdíl od jiných například sociálních sítí, tady žádné filtry ani úpravy to číslo nezhorší nebo nezlepší, to číslo je opravdu dobré. Já bych čekal, já bych čekal, že opozice, každá opozice vždy kritizuje návrh státního rozpočtu. To je přirozené, normální. Máme jiné politické priority, já bych čekal, že opozice řekne dobře, my si myslíme, že tady je málo, tady je hodně, ale co by opozice mohla a měla ocenit, je výše investic a ten rok 24 s těmi 18 miliardami, to je úplně úsměvné. Tak paní poslankyně říká, vy jste tam byli ve státním rozpočtu, to není průhledné, to je špatně. A pak říkám, no, ale kdybyste to měli v tom státním rozpočtu, tak je to zase špatně, tak si prosím vyberte.
Moderátorka
Jestli výborně rostou investice, podporuje Vysoké školy, vědu, vědu, výzkum, inovace, výdaje do vzdělávání jako celku jsou na velmi dobré úrovni sociální výdaje a plníme ty obranné výdaje. Kdybychom je neplnili, tak proč jste pro to hlasovali? To je přece čísla, o kterém se nedá, se vlastně nedá, které se nedá změnit.
K jednotlivým kapitolám, k požadavkům ministrům pro rok 2025, které oni veřejně deklarovali ve veřejném prostoru. Pojďme je rozebrat. Ministr Bek pro školství chtěl 40, Školství má 18 miliard navíc, je to dostatečné. Dostatečně deklarujete prioritu vlády, což je vzdělanost. Pane ministře, nešlo to víc?
Zbyněk STANJURA
Já si myslím, že ne. Říkám. Jednání ještě budou pokračovat. To číslo je podle mě vysoké, když se podíváte do nějakých řad od roku 2015, Je to číslo o 100 procent vyšší. Ale musíme držet v kontextu, protože opozice velmi často dělá, máte vysoký schodek a pak, a tady zvyšte výdaje, tady zvyšte výdaje, tady ještě zvyšte výdaje a snižte příjmy a u toho snižte schodek. Tak oni si musí vybrat. Já jsem zvědavý, s čím přijde opozice v rámci Sněmovny, protože určitě padne množství pozměňovacích návrhů, jestli bude snižovat schodek nebo zvyšovat potenciálně, protože máme zákonem stanovený maximální limit schodku státního rozpočtu, respektive to je rozpočtový rámec 231 miliard, takže říkám, je tam rezerva jedné miliardy korun a pak jsou vzájemné přesuny. Je to legitimní.
Alena SCHILLEROVÁ
Já jsem v šoku, dovolte, já jsem v šoku, že tady vlastně odevzdaný rozpočet z ministerstva financí a pan ministr tady prostě tak jako hrušky, jablka bruslí. Vůbec vám neodpověděl na vaši otázku. On přece kdyby vyjednával s tím ministrem školství. Pan Bek, je s tím spokojený? Vy s těmi ministry vůbec nemluvíte.
Zbyněk STANJURA
Já to divadlo, jak tam jezdili ministři o té Letenské, to vy jste tak zbožňovala, jak tam jezdili v tom červenci s tím kloboukem. Vy jste pak měli tiskovou konferenci…
Moderátorka
Pane ministře, počkejte, já se k formě projednávání toho státního rozpočtu dostanu. Utíkáte mi, mě zajímá školství, paní Schillerová, 18 miliard na školství přidáno, jsou to peníze, které jsou tam navíc. A já jenom zmíním ještě jedno, od roku dva, 15 se rozpočet školství zdvojnásobil. Není toto dost? Anebo stojíte za panem Bekem, který říká: chci 40 miliard. Dobře. A vlastně nevidíte, na co ty peníze.
Alena SCHILLEROVÁ
Dobře, ale pan Bek se opírá určitě o zákon, který říká, že se platy musí dosahovat 100, 30 % průměrné mzdy, to znamená, to garantujete, že tam máte ty peníze. Pak určitě chtěl na investice, tak jak jsem ho slyšela, tady se úplně zastavila celá řada investičních věcí. On mluvil minimálně o 30 miliardách, předpokládám, že to ministr školství, že si z úst nedělá trhací kalendář a dostává 18. A on dokonce řekl, já jsem toho slyšela ve veřejném prostoru, že když nedostane ty peníze, že zváží rezignaci.
Moderátorka
Jenom, promiňte, jenom pro pořádek. Pan Bek to včera v Lidových novinách v rozhovoru lehce korigoval tu svoji výhrůžku odchodem z vlády, říkal, že kdyby nebyla naplňována priorita vlády pro školství, ne, že nedostane ty peníze jenom pro pořádek. Nechci mluvit.
Alena SCHILLEROVÁ
A když vyjednává vláda jako celek a tady ty urážky pana ministra o nějakých PR schůzkách, dělal je ministr Kalousek, dělali je všichni, protože to dávalo smysl, nešlo o žádné PR schůzky, šlo o tvrdé vyjednávání, kterého vy se bojíte, vy se prostě bojíte vyjednávání s těmi kolegy, tak se schováte za vládu jako celek, schováte se za premiéra a teď tady vlastně takhle kamuflujete, zkrátíte tu lhůtu pro tu debatu. Takže on musí vědět.
Moderátorka
Vy říkáte, že jste se všemi ministry jednal, byť to bylo neveřejné, ta, ta tabulka, jednotlivá čísla, ten rozpad v kapitolách. Pan Bek bude teda spokojený nebo čekáte další vyjednávání podobná, jak teď o něm mluví. Nechci říct slovo vyhrožuje, ale predikuje ho pan ministr Bartoš?
Zbyněk STANJURA
Ty jednání probíhat prostě budou. To je fakt, je to každý rok. Klíčový okamžik nastane, až budou členové vlády hlasovat pro rozpočet. A já pevně doufám, že ta shoda bude jednomyslná, ale k tomu, co říká paní Schillerová, já se fakt usmívám, tak se můžete zeptat vy mých kolegů, jestli se jich bojím a jestli ta jednání jsou tvrdá nebo nejsou tvrdá. To, že jsou neveřejné správně. Myslím si, že průběhem uvnitř vlády nemáme zatěžovat veřejnost. Zatím si stojím. Na tom je taky postavená politika, že jsou věci, kdy jednáte a pak je zveřejníte a obhajujete, argumentujete pro nebo proti. Každý ministr. Každá kapitola, včetně kapitoly ministra financí má méně, než by dostala. V ideálním případě, ale ty klíčové priority jsem vyjmenoval a ty podle mého návrhu v tom, podle mého názoru jsou v tom návrhu obsaženy a věřím, že členové vlády s tím budou spokojeni.
Moderátorka
Pane ministře, vy tady chodíte kolem formy to projednávání, Vy jste za to sklízel kritiku po celé léto, nejenom od paní exministryně Schillerové, ale od jiných předchůdců. Miroslav Kalousek byl velmi hlasitý. A ten jeho argument, že ty dva měsíce se měli využít k tomu, že k tomu návrhu měli všichni říct to, co oni potřebovali. Že jste tu lhůtu firmy pokrátil? Protože jsou to peníze daňových poplatníků a vy jste tu debatu měl vést veřejně.
Zbyněk STANJURA
Tak to my jsme změnili loni zákon, nevšiml jsem si, že by někdo v té době protestoval proti zákonu, ale ten klíčový argument je úplně jednoduchý. 22. srpna jsme zveřejnili Makro prognózu, která je prostě přesnější než dubnová. V dubnu jsme ta čísla nemohli znát, teď už je známe, a to je samozřejmě obsaženo v tomhle tom, v tomhle tom materiálu. Teď bude probíhat držená debata skoro dva měsíce předtím, než začne první čtení v Poslanecké sněmovně. A teď nevím z hlavy. Někdy na přelomu listopadu a prosince se bude hlasovat o návrhu státního rozpočtu, takže máme před sebou září, říjen a listopad, čtvrt roku debatujeme nebo si myslíte, že má smysl začít vyjednávat rozpočet v únoru, v březnu, v dubnu na následující rok? Podle mě to žádný smysl nemá.
Moderátorka
Ale zároveň by se mohla vést relevantní debata o tom, jak s těmi penězi daňových poplatníků co nejlépe naložit, protože.
Zbyněk STANJURA
A pak přijde, pak přijde srpnová makroprognóza, která může leccos změnit a pak bychom poslouchali. Podívejte se, jak oni to změnili mezi tím červnem a srpnem. Takhle. Letos to bylo poprvé, příští rok to bude podruhé, za dva roky to bude potřetí.
Moderátorka
Hodláte a pak jste stál znovu ministrem financí. Vy byste v té pokračoval, že byste až takto na poslední chvíli 30. 8. zveřejnil návrh státního rozpočtu.
Zbyněk STANJURA
To se dělá vždycky 31. 8. Letos jsme navíc udělali něco navíc, protože normálně se to dávalo jenom do toho vnitrovládního informačního systému, kterému se tak poeticky říká Eklep. My jsme to letos zveřejnili na stránkách, webových stránkách ministerstva financí to nebývalo zvykem. Tak doufám, že to ocení ti, kteří to chtějí studovat sami, že nemusí shánět heslo do informačního systému vlády, že je to všechno veřejné i s komentářem. Celý ten materiál. Já jsem chtěl říct, že opravdu za rok to bude podruhé, za dva roky to bude potřetí a za tři roky si nikdo nevzpomene na to, jak to bylo předtím. Navíc jsme změnili zákon a tehdy ta debata o tom neběžel a souhlasím, že někteří bývalí ministři financí, nejenom paní poslankyně Schillerová, a to kritizují, protože i oni bezesporu měli rádi ty návštěvy v Letenské a ty mediální.
Moderátorka
Paní exministryně, pojďte na to reagovat. Proč to mělo? Proč to mělo smysl? Proč to bylo výhodné?
Alena SCHILLEROVÁ
Já vysvětlím, v čem se ten zákon změnil. Jo a já jsem proti tomu neprotestovala. Já to říkám otevřeně, změnil se v tom, v jediné věci, že vláda už do 30. 6. nemusí ten první návrh, což jsou příjmy, výdaje závazné ukazatele, nemusí schvalovat. To je jediná změna, ale o přesunutí do režimu tajné, o tom tam není ani slovo. To už je výklad pana ministra jeho prostě, který to tam přesunul, udržel to celkem až na čtyři ministerstva, která to sdělila, tak v podstatě to udržel docela v té tajnosti, já jsem obeslala všechny ministry a odpověděl mě jenom čtyři, takže já mám písemně, co chtěl ministr vnitra pro místní rozvoj, ministr Lipavský a ministr? Ještě mě odpovídal ministr Hladík, ti čtyři mně odpověděli, takže jinak ostatní odpověděli, že si to bude projednávat jako vláda jako celek, takže proto není žádný argument to nesdělit. A já souhlasím a tady jsem se shodla teda výjimečně i se svým předchůdcem Miroslavem Kalouskem, prostě jde o to, že my, když jsme šli na vládu, tak samozřejmě byly tam také rozpory, ale nebyly tam rozpory v řádu takovýchto vysokých miliard, byly tam rozpory prostě menší, které si na vládě vyříkáte.
Zbyněk STANJURA
Tajné, nerovná se neveřejné, ano, bylo to neveřejné. Já myslím, že to bylo užitečné ministři říkají. Za zavřenými dveřmi tady nemá úplně jiný přístup každý úředník, který by s tím pracoval, aby musel mít prověrku na tajné. Tak nemaťte veřejnost. Bylo to neveřejné, s tím souhlasím.
Moderátorka
Pokud vám někdo poslal novinářům dejme tomu, požadavek, aby se to odtajnilo, tak vy jste ale neodpověděli, na to jste nereagovali.
Zbyněk STANJURA
Ne. Protože jsem odpověděl tiskovou zprávou. Bližší informace, že se krátily peníze a ministerstvo školství, nikdy v žádném návrhu letos žádný návrh nebyl, přesto to jedno médium napsalo, komentovalo to X lidí, všichni to brali jako fakt, ale já jsem dodržel tu zásadu, že je to neveřejné, přestože jsem měl 100 chutí odpovědět, že to není pravda, ale kdybych odpověděl v jedné kapitole, tak bych logicky musel říct všechny kapitoly.
Moderátorka
Pojďme to uzavřít. Paní předsedkyně Schillerová hypoteticky, pokud byste byli ve vládě hnutí ANO, vrátili byste tu praxi, kterou tak pan ministr posměšně nazýval, že shodili ministři s čepicí s kloboukem za vámi do Letenské ulice.
Alena SCHILLEROVÁ
Určitě bychom neměnili zákon v tom směru, že by se schvalovala vláda do 30. 6. proti tomu jsem ani neprotestovala, to by zůstalo, ale určitě bychom to dál projednávali s těmi kolegy, protože tam přijde, no, tak to probíhalo tak, že proběhlo jednání, tam seděl s tím ministrem vždycky aparát, prostě tam jsem já chtěla doložit jednotlivé položky, jestli to proinvestuji, jestli tam to, a pak jsme šli a potvrdili jsme tu dohodu na tiskové konferenci, protože to byla i určitá záruka, že jsme dohodnuti a že pokračuje další kapitola. Ta vláda už potom se nedohadovala tady o desítkách miliard, protože ten rozpočet byl z velké části předjednán. To prostě dělali.
Moderátorka
Já bych se k tomu ještě vrátila. Já zůstanu ještě u vás, pane ministře. Už jenom proto, že vám potřebujeme opravit mikroport, který vám neustále padá ze saka. Zůstanu u vás. Paní předsedkyně, když jsme, když jsem zmiňovala požadavky ministrů, jak je předkládali školství, ministr chtěl +40, místní rozvoj +14, Když se díváte, jak to dopadlo, Ne všichni mohou být spokojeni. Může být spokojený Martin Kupka, ten, ty jeho požadavky obsáhli. Vy tam vidíte něco, co vám vyloženě vadí, že některý rezort nedostal tolik, kolik by podle vás měl nedostat.
Alena SCHILLEROVÁ
Tak samozřejmě přiznám se, že od té 23:59 jsem úplně nebyla schopna nastudovat detaily, které nastuduji, než byl rozpočtový výbor. Než budeme to, nebudu vám tady teď lhát, takže mám tu, mám to resumé a našla jsem si ty nejdůležitější věci, šla jsem po prioritách, tak, jako o nich mluvil pan ministr Stanjura. No, ministerstvo dopravy to ještě uvidíme, protože SFD jsem se dívala, že je 150, 150, 150. Loni jim pomohla mimo rozpočtová půjčka nebo letos teda 24, Já už beru loni, že už to 25 my, rozpočtová půjčka, teď uvidíme, co bude teda 25. To tam teď nevidím, takže už se z toho ministerstvo poučilo, ale pořád jsme tam na stejné částce a SFD. Rozhodně. Já jsem si rychle ještě ráno dělala nějaké konzultace s našimi experty. 150 miliard určitě jim stačit nebude, aby nemuseli zastavovat rozestavěné stavby, což určitě nechceme, takže se tam budou muset peníze dodat. Jak to bude muset pan ministr vysvětlit, případně pan ministr Kupka to vysvětlí Poslanecké sněmovně. Takže nemyslím si, že by v tuto chvíli pan ministr Kupka spokojen, ale myslím si, že mají nějakou dohodu, o které, o které, kterou budeme zjišťovat na půdě Poslanecké sněmovny a já doufám, že už konečně ty informace dostaneme.
Pak jsem se dívala na Ministerstvo pro místní rozvoj. Mě to včera velmi, když jsem nebo dneska ráno, když jsem to studovala.
Moderátorka
-2 miliardy oproti letošnímu roku.
Alena SCHILLEROVÁ
On se vyjadřoval, já jsem si, mě napadlo, promiňte, řeknu to úplně upřímně, než jsem si přečetla ten výrok ráno Ivana Bartoše, plus to někteří novináři už glosovali na Twitteru, tak mě napadlo, jsem si říkala, Aha, tak on se chce zachránit kůži té nešťastné digitalizaci, promiňte, tak to řeknu na rovinu. Co mně šlo hlavou, tak se teda nechá takhle o škubat, protože on mluvil o 15 miliardách, chápu, mohl to mít třeba trošku nadnesené, ale mluvil určitě o částce, která nemůže odpovídat tomu, že je -1-2 miliardy jde dolů. Jestli to dobře čtu té tabulce, a on mluvil o tom, že to potřebuje na kofinancování a prostě na, na bydlení atd. takže já jsem si říkala, tak buď ho teda zmáčkli, aby prostě kvůli digitalizaci, že po něm nepůjdou, tak mně to šlo hlavou prostě úplně lidově to řeknu, jak jsem to cítila, protože toto přece není možné a mínila jsem tady se ptát, ale teď jsem si mezitím ráno přečetla, že on se vůči tomu ohradil. Takže to je právě to, že kdyby se s ním jednalo face, to face, pan ministr, tak se prostě nějak domluvili, našli nějaký kompromis.
Moderátorka
Jak to je, pane ministře? Protože vy jste říkal, že sebe jednání vedla sice neveřejně bez médií, ale že jste mluvil s jednotlivými ministry a hledal jste nějaký konsensus, byť asi těžko. Paní ministryně teďka si říká, že se bál, že se pan ministr nechal oškubat a zmáčknout. On si stěžuje a chce jednání v koalici. Jak to teda je?
Zbyněk STANJURA
Tak směšuje se české, evropské peníze z českých peněz. Je tam nárůst i v té kapitole MMR o 1,5 %. Ano, není to žádná hitparáda, ale je to nárůst samozřejmě ty celkové výdaje kapitol jsou české i evropské, evropské peníze, jediná kapitola, kde formálně dochází k poklesu u těch českých peněz, je Ministerstvo zahraničních věcí, ale je to tím, že jsme změnili metodiku a že se platby České republiky do Evropského mírového fondu neplatí z kapitoly Ministerstva zahraničních věcí, jak bylo rozpočtováno pro 24, Už letos jsme to změnili a ten příští rok to bude stejně jako v letošním roce. Takže děkuji za rady, abych jednal s kolegy ve vládě. To by mě fakt nenapadlo. To jako opravdu. Samozřejmě, že se jednalo bilaterálně, ale co je klíčové, jednala o tom vláda jako celek. Ta čísla nejsou překvapení pro žádného členů vlády a odpovídají těm prioritám, které vláda má jako celek a stejně tak jsem řekl, že každý člen vlády by si představoval pro svoji kapitolu vyšší výdaje. To je fakt, nikdo nemá 100 procent toho, co chtěl vést v tom ideálním případě, co by chtěl, a to nemá ani kapitola ministerstva financí, takže to je vlastně normální, že jednotlivé resorty uplatňují maximalistické požadavky a představy. To jim vůbec nevyčítám. To je v pořádku. Tohle je dobrý návrh rozpočtu pro investory pro investiční.
Moderátorka
Byl tady zmíněn i pan ministr Kupka. Ministerstvo dopravy, ta kapitola má nominálně po ministerstvu práce nejvyšší nárůst. On je spokojený. Ptám se proto, že to není jenom kolega z vlády váš, ale i místopředseda vaší strany. Paní Schillerová to zpochybňovala.
Zbyněk STANJURA
Platí to samé co u pana ministra Beka. Já nebudu mluvit za ostatní členy vlády a říkat, ten je spokojený, ten je spokojený, ten je více spokojený, není méně spokojený. Ten návrh rozpočtu realistický, prorůstový, proinvestiční, ten nárůst těch národních zdrojů v té oblasti infrastruktury je výrazný, ale o tom nebude spor, si myslím, ani v rámci Poslanecké sněmovně, že by ty peníze byly jako přehnaně vysoké. Myslím, že to potřebujeme, stavíme. Myslím, že každý z občanů se může podívat ve svém kraji, jak rekordně probíhá výstavba dálnic silných silnic prvních tříd, kolik se staví obchvatů, doháníme je. Velký infrastrukturní dluh tady jsme zdědili ještě z dob komunismu. Myslím si, že ty peníze jsou dobře investované, jestli tam ještě nějaké peníze přibydou. Mně by to vůbec nevadilo, protože to není na provoz, to neprojídáme, tyto peníze investujeme. A co se shodujeme, aspoň doufám, že se shodujeme, že tady ty multiplikační efekty pro českou ekonomiku jsou evidentní, můžeme se přít a jak veliké, to se i odborníci, experti dohadují, jak velký multiplikační efekt je u dopravní infrastruktury, ale nikdo nezpochybňuje, že ten multiplikační efekt ty investice přinášejí.
Alena SCHILLEROVÁ
Mluvil jste o provozních výdajích, musím si to ještě z tohoto dovolím, provozní výdaje v roce 21 byly cirka 70 miliard, narostly, narostly na 120 miliard, to jsou ty vaše úspory, to čerpám přímo z vašeho rozpočtu. Věda, výzkum. Ještě to dopovím, vy říkáte, že na vědu a výzkum, a to máme ministra speciálního 51,5 miliardy, což je 2,2 % výdajů rozpočtu, ale v roce 20, když jsme neměli žádného speciálního ministra, tak to bylo 2,5 % výdajů, i když to bylo 47,5 miliardy, a tak bych mohl pokračovat. Čili vy vlastně, vy tady jste předložil rozpočet, předpokládám, že ho máte teda za zavřenými dveřmi dojednaný dobře, tak nedělal jste PR akce. Já si myslím, že naopak občané byli dobře, že to slyšeli na té tiskové konferenci, kde jsme to řekli, tady jsme domluveni. Takhle to bude dobře, necháme to být. Vy máte svůj styl. Mně se nelíbí, kritizujeme ho všichni médií a vy ale přece dneska máte ten rozpočet dojednaný, tak nám řekněte, je spokojený Ivan Bartoš s -2 miliardami, protože půjde mu to támhle z nějakého jiného zdroje.
Zbyněk STANJURA
Tak ještě jednou ta čísla. 5,85 miliard je schválený rozpočet z národních zdrojů MMR v roce 2024. 5,94 miliardy z národních zdrojů v roce v roce 2005. Jasně, ale není to pokles dvě miliardy, to je +100 000 000 plus 1,5 %, tak nemůže říkat, to je pokles dvě miliardy, když je to +100 000 000. Ta čísla máme stejná, takže +100 000 000 není -2 miliardy, na tom bychom se mohli shodnout.
Moderátorka
Windfall tax, pane ministře, velmi z mnoha stran. Daň z neočekávaných zisků, ta bude platit i v příštím roce, jak byla původně schválená. Každopádně vy jste, pane ministře, změnil názor. Bude platit i v roce 2025. Mnohé jste s tím nepříjemně zaskočil. Proč to bude platit? Protože i Mojmír Hampl říká, že k tomu není důvod. Kritizují to ekonomové z Nervu.
Zbyněk STANJURA
Tak my jsme k tomu dali docela dobré vysvětlení na webové stránky. Zatím experti ministerstva financí, to není politický materiál, je to publikovaný několik dnů. Každý si ho může přečíst zjednodušeně. Máme nějakou evropskou statistiku, může se nám nelíbit statistiku Eurostatu, co jsou mimořádné, co jsou jednorázové příjmy, jednorázové výdaje. Já jsem říkal zkraje letošního roku, že pokud se ukáže, že ta bilance bude zhruba vyrovnaná, tak jsem připraven navrhnout zrušení pro rok 2025. Za prvé se ukázala, že není vyrovnaná a za druhé, poctivě říkám, že na to nemám podporu v koalici, ale ten druhý argument není tak podstat jako ten první.
Moderátorka
Ale ta mimořádná dividenda z ČEZu, vy říkáte, že ji nemůžete započítat, protože by vám to hodila na hlavu Evropská komise Eurostat. Ale nebylo by férové vlastně přiznat, že se té daně nechcete vzdát a nemůžete vzdát, protože máte vysoký schodek?
Zbyněk STANJURA
Můj, můj názor je pořád stejný. Já jsem od začátku říkal, že by ta bilance měla být zhruba vyrovnaná a ona vyrovnaná není, kdyby byla zhruba vyrovnaná, to fakt nemusí být na korunu nebo na 100 000 000, tak bych to navrhl a buď bych uspěl, bych neuspěl ve stejné logice, kdybych, kdybych započítal, změnil statistiku, řekneme, nebudeme se podívat na Eurostat, vymyslíme si svoje kritéria, proč ne, tak bych musel započítat valorizace penzí, musel bych započítat například snížení daně, spotřební daně na pohonné hmoty v průběhu několika měsíců, ta bilance by byla mnohem horší, to znamená, myslím si, že je správné, že ta bilance mimořádných příjmů a mimořádných výdajů bude vyrovnaná, pokud ty firmy už nebudou mít mimořádný zisk, tak tu daň nebudou platit, jako když máte daň z příjmů právnické osoby dneska 21 %, neznamená to, že každá firma platí 21, Jenom když je v zisku, tady platí to plus, platí to samé, tak ano, jsem za to kritizován, ale ta čísla, ta statistika je pro mě to dobře vysvětlené.
Moderátorka
Čili Mojmír Hampl, šéf Národní rozpočtové rady vlády, jakýsi duchovní otec celé té daně. Není to žádným tajemství, když říká, že tam ta mimořádná dividenda ČEZu měla být započítána?
Zbyněk STANJURA
Národní rozpočtová rada změnila názor. Já tady mám ve svých podkladech, máme to na webu, že ještě 18. dubna letošního roku, když zveřejnila materiál k tomu Národní rozpočtová rada, tak tam tu dividendu nezapočetla.
Moderátorka
A Dominik Stroukal, ekonom Nervu, který budu citovat Ze zápisu Nervu, vznesl zásadní výhradu k celému konceptu, který nepovažuje za slučitelnou s pravidly standardní tržní ekonomiky. Oni vám vyčítají ekonomové, že ohrožujete důvěru v investice a v kapitálové trhy.
Zbyněk STANJURA
Byla mimořádná situace, měli jsme mimo mimořádné výdaje, ano, mohli jsme je neudělat, pak bychom nepotřebovali mimořádné příjmy nebo jsme si mohli o to zvýšit schodky státních rozpočtů, deficit veřejných financí, nakonec by to zaplatili všichni daňoví poplatníci, všichni, že stát nemá žádné vlastní peníze, my jenom distribuujeme peníze daňových poplatníků. A ještě k tomu vyrábíme dluhy. Mimochodem to je vidět na jedné položce státního rozpočtu, o které se moc nemluví, která je nejvíc mandatorní ze všech mandatorních, a to je obsluha státního dluhu, která byla ještě v roce 2022 50 miliard a příští rok bude 100 miliard. Reálně začínáte každé sestavování rozpočtu 1. ledna s -100 miliardami. To je třeba si říct.
Moderátorka
Paní předsedkyně, budu vás citovat z vašich sociálních sítí. A místo, aby se polostátní ČEZ, protože Windfall tax se bude týkat. Výhradně ČEZu, většinově připravoval na investice do jádra zaplatí ministerstvo financí celou windfall tax, přesně takhle se vylepšuje bilance státu na úkor budoucích rozpočtů a střední třídy, čili podle vás se ministerstvo financí, pan ministr měl těch peněz vzdát a Windfall tax zrušit pro příští rok.
Alena SCHILLEROVÁ
Ne, to jsem úplně neřekla, já jsem byla velmi obezřetná, ano, Windfall tax, tak, jak je připravilo ministerstvo financí, pod vedením pana Stanjury, byla zvrtaná daň naprosto zvrtaná, protože odhadnout, že banky zaplatí 33 miliard a oni zaplatily 800, 700, 800 000 000, Pokud, abych se nemýlila, to už je úplně jedno, to je přece úplný výsměch. A když se podíváte, kdo to zaplatil, tak to zaplatil ten ČEZ a ten ČEZ to platí dál, to znamená, my tady chystáme investice do jádra.
A samozřejmě, a to nemluvím o tom, že minoritáři, to také čtu jenom ve veřejných zdrojích na Twitteru, nejčastěji na síti X, tak minoritáři se tam vyjadřují, že zvažují arbitráže atd., nevíme ještě, co nás čeká. Uvidíme. Já nevím, ani nechci tím strašit, já jenom to, co čtu, já bych nic jiného ani jiné informace nemám. To je prostě špatně, to je úplně špatně, že ten ČEZ to celé táhne. Co se týče tady té debaty, jestli to mělo být započteno nemělo. Já vůbec jsem trošku byla velmi zklamaná teď z vyjádření výboru pro rozpočtové prognózy vůči vám, zklamaná vůči ministerstvu financí, protože tam bylo sedm členů, z devíti bylo přítomno, pět řeklo, že je realistická, dva řekli, že je optimistická a vyčítají vám, že prostě neměli podklady, jo. To znamená, že to se nestalo nikdy v historii. Ano, stalo se nám jednou za Covidu, kdy jsme nevěděli, jeden den vám spadly příjmy a takhle vyletěly výdaje, to prostě byla naprosto mimořádná situace, ale vy jste teď naprosto v klidové době. Teď už není nic.
A já nechápu, proč ty podklady, proč to Ministerstvo financí, které bylo vždycky takové konzervativní, které bylo takové pečlivé, spíš se drželo, prostě byly takový. A prostě jak se může stát, že výbor rozpočtové prognózy si stěžuje na nedostatek podkladů, to mně spíš vadí a vadí to, že vy to tady zase vždycky tak zakamuflujete. Vidíte, že i NKÚ už se vyjádřilo k těm vašim půjčkám, že dokonce mluvčí NKÚ řekla na dotaz, jestli nějaké televize, nevím, které řekla, že čerpaly i z mého podnětu, který jsem tam poslala, to znamená, že prostě já zase nevím, co tam zase vy různě kamuflujete a děláte, prostě ta důvěra už není.
Zbyněk STANJURA
To, že mezi námi není důvěra, není žádné tajemství. Já fakt na to nebudu reagovat, na ty vaše kamufláže. A silná slova. Nemá to žádný smysl.
Moderátorka
Pane ministře, ještě dokončeme debatu o Windfall tax o mimořádné dani. Bankéři, investoři, nejenom minoritáři ČEZu, ti v tom samozřejmě mají svůj vlastní zájem, vás velmi silně kritizují, že to může opravdu narušit důvěru, důvěru v investování v Česku, že si vláda prostě může sáhnout mimořádně pro peníze do oblasti, kde se takto daří, že to je nepředvídatelné a už vlastně neobhajitelné. Nemáte obavu i z arbitráží, které zmiňovala paní Schillerová, ale i z narušení té důvěry, že investoři budou investovat a nakupovat v zahraničí.
Zbyněk STANJURA
Ne, nemám, jednoduše nemám tyto obavy. Ano, výdaje byly koncentrovány především do jednoho roku, nejenom, ale především do jednoho roku a ty příjmy rozhodně do tří let.
Moderátorka
Paní Schillerová sdílíte tyto obavy?
Alena SCHILLEROVÁ
Mně vadí to, že to bylo takhle zpackané, že to celé zaplatí ČEZ. Já jsem rozuměla tomu, že se nastavila, byly tady mimořádné výdaje. My bychom to bývali řešili jinak, to jsme si řekli xkrát, vy jste to řešili takhle dobře, vy vládnete, ale proč se prostě u těch bank nepostupovaly? Proč jste třeba nešel na to úplně elegantní? Já jsem se na to dokonce ptala i České národní banky na rozpočtovém výboru. Když vlastně, proč se nezdanily úroky. Prostě když oni jim vyplácí úroky, tak se mohli krásně srážkovou daní zdanit. Já jsem se ptala na rozpočtovém výboru, zástupců a jestli jste to vůbec s nimi konzultovali, nekonzultovali. Tam se daly zvolit i jiné cesty. Myslím teď vůči bankám.
Zbyněk STANJURA
Říkáte zvýšit srážkovou daň. Srážkovou daň platí, ale klienti bank, ne banky, srážkovou daň platí klienti bank.
Alena SCHILLEROVÁ
Ne, já jsem chtěla říct, že se daly hledat jiné cesty, že prostě ty banky, proto vám říkají ministr Bank, to nakonec použili v jiné televizi, protože ty banky z toho utekli zbrojaři, další jsou tady segmenty a zaplatí to ČEZ, který potřebuje ty peníze prostě střádat na budoucnost. To je, to je to, co mně prostě vadí.
Zbyněk STANJURA
Jak je naplánováno financování jaderných bloků a přišla s tím vaše vláda, takže my jsme pokračovali. Bezúročná půjčka, kterou poskytnou daňoví poplatníci bezúročnou půjčku.
Moderátorka
Děkuju mnohokrát. Pojďme se ještě posunout diskuzi. Platy ve veřejné sféře, pane ministře. Podle návrhu rozpočtu je tam 20 miliard na nárůst platů 24. Kdo dostane přidáno, koho bude vláda podporovat? A samozřejmě se dostanu i k tomu schovanému jednání o navýšení platů od dnešního dne od 1. září.
Zbyněk STANJURA
Určitě, tak v této chvíli ještě potřebujeme rozepsat pětiprocentní navýšení objemu platů, to vláda rozhodla nebo ministři to rozhodli v úterý večer. A to logicky nejde promítnout. Takže těch dalších 10 miliard je zatím ve všeobecné pokladní od 1. ledna. Na tom je politická shoda, že od 1. ledna se zvýší objem platů o 5 %. V této chvíli v této fázi je to ve Všeobecné pokladní správě, že myslím, že to potvrdí paní poslankyně. To se nedá fyzicky rozepsat do těch kapitol.
Tak mandatorně to jsou pedagogové, to je 7 %, to vychází zhruba, je to zhruba devět miliard, plus je tam nějaký nárůst počtu učitelů, takže celkem to 10 miliard na platy učitelů, devět nastávající a miliarda je na ty nové úvazky a ten zbytek vláda bude rozhodovat, jestli to bude 5 % paušálně pro každou kapitolu, protože je jasné, že to bude celkových 5 % ze všech výdajů platových, anebo jsem v některé kapitole přidá víc nebo ne, uvidíme, jak ta jednání dopadnou. Já bych to nekomplikoval, já bych, můj osobní názor, já bych to nechali v každé kapitole. A pak je to, o čem jednáme často s odbory, tam se totiž ta pozornost upíná na sice podstatnou a najednou část platů, a to jsou tarify, odbory ví roky. Z mých vyjádření snímá jedna mnoho let, že já jsem příznivec toho, aby ta nadtarifní, ta nenároková část byla co nejvyšší, abychom byli schopni odměňovat ty nejlepší odbory, já jim docela rozumím, když s tím nesouhlasím. Tlačí, aby ta tarifní část, ta jistá pro každého zaměstnance, byla co nejvyšší, takže my ještě povedeme debatu.
Na to máme minimálně dva měsíce, že to nařízení vlády by platilo od 1. ledna, když zvýším objem platů 5 % tarif, ale abych to vysvětlil jednoduše, tak mám plat, dejme tomu, 50 000 a z toho dejme tomu, základ 30 000. Zbytek mám osobní nebo prémie roční, takže my jsme rozhodli, že to nebude 50 000, ale o 5 % příští rok víc. A teď pojem debatu, jestli těch 30 000 se zvedne nebo zůstane stejné nebo se zvedne částečně nebo se zvedne víc procentuálně než ty ostatní části platu.
Moderátorka
Děkuju, paní předsedkyně. Je to dobrý plán na zvyšování platů státních zaměstnanců i ve světle toho, že ta jednání s odbory zkrachovala, vláda nepřistoupila na ten plán nebo návrh odborů odbory potom na ten osekaný plán vlády.
Alena SCHILLEROVÁ
Tak plán to dobrý není. Já budu citovat z eKlepu, o kterém jste mluvil z vyjádření pana ministra Baxy, když dával stanovisko k tomu návrhu pana ministra Jurečky a uváděl tam, vy to bezesporu víte, pane ministře, uváděl tam, že v oblasti kultury mezi léty 21, 25 je pokles o 25,7 %. Mzdové oblasti Marian Jurečka uváděl u třeba sociálních služeb tak uváděl, ale on tam vzal rok 19, čímž se vlastně tam započítal i ty roky naší vlády. Jestli mohu to dopovědět, takže kdybychom to mluvil o 18 %, ale započetl tam i ty naše roky, kdy jsme jim přidávali, takže kdybychom to odečetli, tak jsme na podobné čtvrtině, to znamená, tady se přidalo naposledy v září 2022 je to, tak, jste jim přidali tarify. Myslím, že to bylo 4 %, pokud si to dobře pamatuju, od té doby vůbec nic, ale inflace nám pořád rostla. Ale vy mluvíte o nějakých odměnách. Odměny přece ve státní správě nebo veřejné správě jsou dané úsporami. Z nemocnosti. To jsou odměny, já si nevzpomínám na žádné řádné, nebo vy jste přiděloval ze státního rozpočtu nějaké konkrétní odměny tomu a v jaké položce a kdo jenom to, že si ušetří? Jak by si to převedl do těch tarifů? A je to oproti tomu. Vy jste mluvil vždycky o tom a věřím, když vás budu citovat nepřesně, tak se omlouvám a mluvil jste vždycky o tom, že chcete zachovat objem platů, ale chcete mít menší počet úředníků. No, ale to se vůbec nestalo. Vy jste žádnou redukci. Tady mám ještě nějaká čísla, ty z konkrétního rozpočtu. Vy jste žádnou, tady dokonce nárůst mezi 2024 a 2025, máte o 1197 míst. Ano, většina je v ministerstvu obrany, to je pravda. Dále se zvyšuje DIA, to je ta pirátská Digitální informační agentura. Děkuju. 208 na 337, To je o 132 míst. Snížil jste úředníky po zrušení EET. To je, kdyby majitel restaurace si prostě propustil kuchaře.
Zbyněk STANJURA
Odbory chtěly plošný návrh tarifu, jenom pro představu, pro diváky ty tarify se pohybují nejnižší, je 12 140 a nejvyšší 54 920 a chtějí to plošně, a to prostě není možné a není to ani spravedlivé. Takže my jsme zvážili všechny možnosti státního rozpočtu, i tak by to vyžadovalo velká úsporná opatření v posledních čtyřech měsících. Byli jsme připraveni udělat tak, abychom o 5 % zvedli tarify v těch nejnižších tarifech, že tam se to automaticky přepíše do celkového platu automaticky a řekli jsme u těch středních, to znamená do platů ve tříd 12, 3 % A ti vysokou příjmový prostě na to státní rozpočet nemá, aby zvyšoval tarif. Mně je hrozně líto, že najednou odbory zapomněly na to, že máme pomoc těm, kteří mají nejmenší platy a já to nezpochybňuju. A tam jsme chtěli pomoci a odbory to zahodily, protože chtěly úplně pro všechny, i pro ty, kteří mají.
Moderátorka
Pojďme to uzavřít. Pane ministře, proč vláda, proč těm nejhůře placeným zaměstnancům státu, kuchařkám, školníkům, technickým pracovníkům, zapisovatelkám u soudu i bez toho souhlasu odborů?
Zbyněk STANJURA
Vedeme sociální dialogy. Jak říkám, tohle není jednoduchá operace. Museli bychom vynaložit, jednotliví správci kapitol, obrovské úsilí, abychom to zvládli, aby to nebylo jenom plácnutí, byli jsme na to připraveni a odbory řekly všechno nebo nic. Já se omlouvám. Ta jednání nezkrachovala vůlí vlády, ale kvůli návrhu, kvůli postoji odborům. To se občas stává v těch jednáních. Já to beru jako fakt, nikomu nic nevyčítám, ale my jsme šli na úplnou mez toho, co si ještě v letošním roce, bavím se o roku 2024, u těch tarifů, my jsme se bavili o tarifech, které bychom si mohli dovolit.
Alena SCHILLEROVÁ
Paní Žitníková, které si nesmírně vážím. Srdcařka, odborářka v oblasti zdravotnictví řekla veřejně médiím, že jste to spojili s tím, že nebudou protestovat. Takže vy jste řekli, dáme to, když nebudete protestovat, ale to přece, to je, nezlobte se.
Zbyněk STANJURA
To je normální buď jednám nebo protestuju. Každý si může svobodně vybral, ne, já jsem říkal, že pokud budou protestovat, že na to mají plné právo, že to respektuju, to nebylo vůbec útočné, ale předpokládám, že když uzavřeme dohodu a když dohodu uzavřou dvě strany, tak jedna pak z těch stran nebude proti dohodě protestovat. Já chápu, že se protestuje, když není dohoda. To je normální. Jednání jsou tvrdá. Já jsem to řekl, že to je korektní, protože to je fakt, že jsou volby, to není nic, co by si vymýšleli. Bylo to použito jako argument, říkám, jednání hodnotím jako tvrdá, ale korektní, to nikdy nejsou jednoduchá jednání. Mě to mrzí, protože nebylo jednoduché najít návrh, který by byl realistický a proveditelný. Věnovali se tomu desítky hodin ministři a bohužel to nepřijali. Stane se to v každé jednání se stane, že se dvě strany nedomluví.
Moderátorka
Mockrát vám oběma děkuju. Díky, že jste tady byli a vám, milí diváci, díky, že jste se dívali.