Žádost o poskytnutí informací ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb.
Dotaz:
- "Podle jakého právního předpisu se postupovalo před nabytím platnosti a účinnosti zákona č. 332/1992 Sb. - tudíž který právní předpis předcházel zákonu o správě dani a poplatků?"
- "Jaká instituce kompetenčně nejbližší dnešním FÚ jim předcházela?"
- "Kde bych se mohla seznámit s historií zřízení FÚ a vývojem tohoto správního orgánu, nebot' v dostupné literatuře jsem odpověď neobjevila. "
Odpověď:
-
Procesní úprava berní techniky byla předmětem zákona č. 76/1927 Sb., o přímých daních. Po zrušení tohoto zákona, platila od roku 1962 do roku 1992 na našem území vyhláška MF č. 16/1962 Sb., o řízení ve věcech daní a poplatků, která nahradila zrušenou komplexní úpravu obsaženou ve vyhlášce MF č. 162/1953 Ú. 1., o řízení ve věcech daňových, přičemž z jejího obsahu ponechala pouze některé její části.
Tato změna vytvořila nepřehlednou situaci, kdy byla aplikace procesní úpravy zařazena v různých právních předpisech a odpovědi na procesní otázky bylo nutno nalézat v právních předpisech v tomto pořadí: zvláštní (hmotně-právní) daňový předpis, vyhláška č. 16/1962 Sb. a vládní nařízení č. 91/1960 Sb., o správním řízení. Tento stav přetrvával i po přijetí nové obecné právní úpravy správního řízení přijaté zákonem č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).
V roce 1992 v souvislosti se zaváděním nové daňové soustavy a s důsledným přechodem na zásady právního státu byla zákonem č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, přijata komplexní právní úprava procesního daňového práva. Tato koncepce znamenala současně návrat k tradiční úpravě procesního daňového práva zákonem; jde nejen o tradici českou, ale i o úpravu obvyklou ve vyspělých zemích kontinentální Evropy (např. Německo, Rakousko, Francie), kde je na obdobných procesních principech zvláštním zákonem upravena správa daní.
Pro upřesnění poznamenáváme, že v textu otázky není číselné označení zákona správné. -
Finanční úřady jsou správní úřady pro výkon správy daní a dalších působností, řízené příslušným finančním ředitelstvím. Finanční ředitelství a finanční úřady byly zřízeny v roce 1991 na základě zákona č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech. Tímto zákonem byl zrušen zákon č. 33/1970 Sb., o finančních správách. Členění finančních správ je zřejmé z ustanovení § 2 tohoto zákona:
-
Finanční správy jsou okresní a krajské.
-
Okresní finanční správy se zřizuji pro územní obvody jednotlivých okresních národních výborů.
-
Krajské finanční správy se zřizují pro územní obvody jednotlivých krajských národních výborů.
-
Na území hlavního města Prahy vykonávají působnost okresních finančních správ obvodní finanční správy, jejichž obvod působnosti určí Ministerstvo financí po projednání s Národním výborem hlavního města Prahy, a působnost krajské finanční správy Finanční správa v hlavním městě Praze.
-
V dalších městech, jejichž národní výbory řídí přimo vláda, se zřizují městské finanční správy s působností okresních finančních správ. Městská finanční správa je podřízena krajské finanční správě, v jejímž územním obvodě město leží. "
-
Z uvedeného vyplývá, že předchůdcem dnešních finančních úřadů byly finanční správy.
-
-
Ministerstvo financí ze své pozice správního úřadu obligatorně neprovádí systematické mapování historie orgánů daňové správy. K seznámení s historií lze nicméně doporučit elektronickou publikaci "Historie Ministerstva financí - od roku 1918 do roku 2004", uveřejněnou na internetu Ministerstva financí.