Makroekonomická predikce - listopad 2024
Shrnutí predikce
Globální hospodářský růst je nadále limitován restriktivní měnovou politikou a zvýšenou geopolitickou nestabilitou. Mezinárodní obchod brzdí logistické problémy dané probíhajícími ozbrojenými konflikty a s tím spojené prodloužení dodavatelských lhůt. Světová ekonomika by tak v letošním roce měla zpomalit. Růstovou dynamiku brzdí rovněž přetrvávající problémy čínského realitního sektoru a nízká spotřebitelská důvěra. Právě slabá domácí poptávka Číny negativně dopadá na exportně orientované evropské ekonomiky. Hospodářský růst v eurozóně zůstane i přes mírné oživení v příštím roce nevýrazný.
Česká ekonomika v roce 2023 stagnovala. Hrubý domácí produkt klesl o 0,1 %, letos však podle predikce vzroste o 1,1 % a v roce 2025 o 2,5 %. Meziroční inflace by se kromě závěru letošního roku měla pohybovat poblíž 2 %. Díky přetrvávající silné poptávce po práci a poklesu inflace porostou reálné mzdy.
Podle předběžného odhadu Českého statistického úřadu se reálný hrubý domácí produkt ČR, očištěný o sezónní a kalendářní vlivy, ve 3. čtvrtletí 2024 zvýšil mezičtvrtletně o 0,3 % a meziročně o 1,3 %. Ve 2. čtvrtletí 2024, pro které jsou k dispozici detailní údaje o struktuře růstu, HDP meziročně (bez očištění) vzrostl o 0,9 %.
V roce 2024 by se HDP mohl zvýšit o 1,1 %, hlavně zásluhou obnoveného růstu spotřeby domácností. Ekonomiku by mělo významně podpořit také saldo zahraničního obchodu, a to především v souvislosti s oslabením dynamiky dovozně náročné investiční poptávky a očekávaným vývojem zásob. V roce 2025 by česká ekonomika díky posílení spotřeby i investic a příznivějšímu hospodářskému vývoji v zahraničí mohla vzrůst o 2,5 %, robustnější oživení domácí poptávky však zároveň podpoří dovoz.
Meziroční inflace se na počátku letošního roku po třech letech dostala do blízkosti 2% inflačního cíle České národní banky a v tolerančním pásmu by se kromě samého závěru letošního roku měla pohybovat po celý horizont predikce. Proinflační zahraniční nabídkové faktory výrazně oslabily a domácí poptávkové tlaky jsou dále tlumeny zvýšenými měnověpolitickými sazbami, k čemuž letos navíc přispívá restriktivní působení fiskálního konsolidačního balíčku. Průměrná míra inflace by tak letos mohla klesnout na 2,4 % a v roce 2025 dále na 2,3 %.
Na trhu práce se nadále projevují nerovnováhy související s nedostatkem pracovníků. Navzdory slabé hospodářské dynamice by se tak míra nezaměstnanosti v roce 2024 mohla udržet na 2,6 %, v příštím roce by pak díky růstu ekonomiky mohla nepatrně klesnout na 2,5 %. Přetrvávající nerovnováhy na trhu práce nedovolí výraznější zpomalení růstu nominálních mezd. Výdělky po dvou letech poklesu porostou i v reálném vyjádření.
Běžný účet platební bilance skončil ve 2. čtvrtletí 2024 přebytkem ve výši 1,4 % HDP. Za výrazným meziročním zlepšením bilance vnější rovnováhy stojí především zvýšení přebytku bilance zboží, k němuž přispěl růst výroby motorových vozidel, nižší objem dovážených energetických komodit a slabší domácí investiční aktivita. V rámci prvotních důchodů se pak snížil odliv důchodů z investic (především ve formě dividend). Tyto faktory by přitom měly být směrodatné i ve zbytku letošního roku. Očekáváme proto, že běžný účet platební bilance letos dosáhne přebytku 1,4 % HDP a v roce 2025 bude vlivem oživení domácí poptávky vyrovnaný.
Hospodaření sektoru vládních institucí by mělo v roce 2024 i navzdory navýšeným výdajům na obranu, vyšším důchodům či nákladům na odstraňování povodňových škod skončit s meziročně o 1 p. b. nižším deficitem. Očekávaný schodek 2,8 % HDP snižuje konsolidační balíček, ukončená opatření související s energetickou krizí i ekonomické oživení. V příštím roce by pak mělo dojít k další konsolidaci veřejných financí a snížení deficitu na 2,3 % HDP. Zadlužení sektoru vládních institucí by při nižší dynamice nominálního HDP mělo v letošním roce dosáhnout 43,9 % HDP a dále vzrůst na 44,8 % HDP v roce 2025.
Rizika predikce považujeme v úhrnu za vychýlená směrem dolů. Hospodářskou aktivitu v některých odvětvích ekonomiky může utlumit obnovení problémů v dodavatelských řetězcích, např. v souvislosti se situací na Středním východě. Kromě negativního dopadu na ekonomický výkon by problémy na straně nabídky vytvářely dodatečné inflační tlaky. Ty by mohly být vyvolány také nárůstem cen energetických komodit v případě eskalace geopolitického napětí, popř. zaváděním či zvyšováním cel nebo jiných překážek v zahraničním obchodě. Vzhledem k významnému obchodnímu propojení české a německé ekonomiky považujeme za negativní riziko predikce též strukturální problémy a slabý hospodářský růst Německa. Pro českou ekonomiku je rizikem rovněž perzistence růstu cen ve službách a úroveň inflačních očekávání. Ekonomický růst podporuje zapojení uprchlíků z Ukrajiny na trhu práce, plné využití jejich lidského kapitálu by pak mohlo posílit produktivitu práce.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2024 | 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aktuální predikce | Minulá predikce | |||||||||
Nominální hrubý domácí produkt | mld. Kč, b.c. | 5 889 | 5 828 | 6 308 | 7 050 | 7 619 | 7 988 | 8 410 | 7 960 | 8 393 |
růst v %, b.c. | 7,5 | -1,0 | 8,2 | 11,8 | 8,1 | 4,8 | 5,3 | 4,5 | 5,4 | |
Reálný hrubý domácí produkt | růst v %, s.c. | 3,6 | -5,3 | 4,0 | 2,8 | -0,1 | 1,1 | 2,5 | 1,1 | 2,7 |
Spotřeba domácností | růst v %, s.c. | 3,1 | -6,4 | 4,2 | 0,5 | -2,8 | 1,9 | 3,7 | 2,1 | 3,9 |
Spotřeba vládních institucí | růst v %, s.c. | 2,6 | 4,1 | 1,5 | 0,4 | 3,5 | 3,7 | 1,8 | 2,3 | 2,2 |
Tvorba hrubého fixního kapitálu | růst v %, s.c. | 7,5 | -4,8 | 6,7 | 6,3 | 2,5 | 0,9 | 3,6 | -0,5 | 3,6 |
Příspěvek čistých vývozů k růstu HDP | p.b., s.c. | 0,1 | -0,6 | -2,8 | -0,3 | 2,6 | 0,9 | -1,3 | 1,0 | -1,3 |
Příspěvek změny zásob k růstu HDP | p.b., s.c. | -0,4 | -1,2 | 2,8 | 1,2 | -2,7 | -1,6 | 0,7 | -1,2 | 0,8 |
Deflátor HDP | růst v % | 3,8 | 4,5 | 4,0 | 8,7 | 8,2 | 3,7 | 2,7 | 3,4 | 2,7 |
Míra inflace spotřebitelských cen | průměr v % | 2,8 | 3,2 | 3,8 | 15,1 | 10,7 | 2,4 | 2,3 | 2,4 | 2,3 |
Zaměstnanost (národní účty) | růst v % | -0,1 | -2,3 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 0,3 | 0,2 | 0,3 | 0,2 |
Míra nezaměstnanosti (VŠPS) | průměr v % | 2,0 | 2,6 | 2,8 | 2,2 | 2,6 | 2,6 | 2,5 | 2,8 | 2,7 |
Objem mezd a platů (dom. koncept) | růst v %, b.c. | 7,9 | 0,4 | 7,2 | 9,1 | 7,7 | 6,2 | 6,3 | 7,1 | 6,4 |
Saldo běžného účtu | % HDP | 0,3 | 1,8 | -2,1 | -4,7 | 0,3 | 1,4 | 0,0 | 1,6 | 0,1 |
Saldo sektoru vládních institucí | % HDP | 0,3 | -5,6 | -5,0 | -3,1 | -3,8 | -2,8 | -2,3 | -2,5 | . |
Dluh sektoru vládních institucí | % HDP | 29,6 | 36,9 | 40,7 | 42,5 | 42,4 | 43,9 | 44,8 | 43,7 | . |
Předpoklady: | ||||||||||
Měnový kurz CZK/EUR | 25,7 | 26,4 | 25,6 | 24,6 | 24,0 | 25,1 | 24,9 | 25,1 | 24,9 | |
Dlouhodobé úrokové sazby | % p.a. | 1,5 | 1,1 | 1,9 | 4,3 | 4,4 | 3,9 | 3,5 | 3,9 | 3,6 |
Ropa Brent | USD/barel | 64 | 42 | 71 | 101 | 82 | 81 | 72 | 82 | 75 |
HDP eurozóny | růst v %, s.c. | 1,6 | -6,2 | 6,3 | 3,6 | 0,5 | 0,8 | 1,2 | 0,8 | 1,3 |
Tabulky a grafy
Příprava Makroekonomické predikce
Zhodnocení historie predikcí na MF ČR
Spuštění aplikace AnalytIQ vyžaduje povolit makra.
Informace
-
Makroekonomickou predikci zpracoval odbor Hospodářská politika Ministerstva financí České republiky. Materiál zahrnuje predikci na roky 2024 a 2025 a u některých ukazatelů výhled na další 2 roky (tj. do roku 2027). Makroekonomická predikce vychází 4x ročně (v lednu, dubnu, srpnu a listopadu).
-
Přivítáme jakékoliv připomínky nebo náměty, které poslouží ke zkvalitnění publikace a přiblíží ji potřebám uživatelů. Případné připomínky zasílejte na adresu: macroeconomic.forecast(zavináč)mfcr.cz
-
Uzávěrka datových zdrojů: Makroekonomická predikce byla zpracována na základě údajů, které byly známy ke 31. říjnu 2024.