-
Twinningová spolupráce
Publikované informace PPP v České republice, financovaného v rámci programu Evropské unie Transition Facility 2009 - 2011. Twinningová spolupráce.
Zavádění PPP v České republice
Ministerstvo financí se v závěrečné zprávě projektu CZ/2005/IB/FI/04 „Zavádění PPP v České republice“, financovaného v rámci programu Evropské unie Transition Facility 2005, zavázalo k pravidelnému proškolování pracovníků ústředních orgánů státní správy a územních samospráv s cílem zajistit udržitelnost výsledků tohoto projektu. Proto nyní Ministerstvo financí pořádá o problematice partnerství veřejného a soukromého sektoru sérii regionálních seminářů v různých částech České republiky. Podrobnější informace o jednotlivých seminářích jsou uvedeny v pozvánkách, které budou průběžně doplňovány.
Twinning Light projekt MF 2006 - 2007
15. července 2007 byl na Ministerstvu financí ukončen osmiměsíční projekt Twinning Light CZ/04/IB/02-TL na téma “Asistence při hodnocení pilotních projektů Partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP)”.
Projektová fiše
Hodnotící zprávy
Závěrečná zpráva (Final Report) projektu byla schválena v říjnu 2007. Obsahuje zejména přehled cílů, aktivit a činností realizovaných v rámci projektu, dále hodnocení současného stavu zahraničními experty a návrh doporučení pro oblasti specifikované v projektové fiši pro všechny zvolené komponenty, zejména pro systém hodnocení projektů PPP z pohledu fiskálních rizik a dále pro rozpočtové ošetření PPP projektů.
- Twinning light project - Final Report (Závěrečná zpráva)_EN (.PDF, 421 kB)
- ASSESSMENT REPORT - PPP pilot project assessment criteria (Final Report)_EN (.PDF, 224 kB)
- ASSESSMENT REPORT - Fiscal and Budgetary treatment of PPP pilot projects (Final Report)_EN (.PDF, 278 kB)
- List of documents provided to the Czech Ministry of Finance (Final Report)_EN (.PDF, 114 kB)
- Recommendations and Conclusions (Final Report)_EN (.PDF, 164 kB)
Přílohy č.1, 6, 7, 8, 9 - Nejsou publikovány, byly vytvořeny pouze pro interní účely Ministerstva financí ČR.
Semináře
Ministerstvo financí pověřené realizací projektu za stranu příjemce společně s twinningovým týmem holandských a portugalských expertů připravili v rámci plánovaných aktivit projektu odborné semináře, které se konaly ve dnech 11., 12. a 13. června 2007 na Ministerstvu financí. Témata seminářů byla úzce specializovaná a zaměřená zejména na způsob hodnocení projektů PPP z pohledu správce veřejných rozpočtů, fiskální rizika a jejich finanční důsledky, efektivitu PPP projektů a implementaci pravidel Eurostatu s ohledem na kontrolu budoucího dluhu a deficitu.
- 11. června 2007 - Rozpočtové aspekty PPP projektů
- 12. června 2007 - Eurostat - hodnocení projektů
- 13. června 2007 - Fiskální rizika a efektivita PPP projektů
Twinning projekt MF 2006 - 2008: Implementace PPP v prostředí ČR
Všeobecným záměrem twinningového projektu je zprostředkovat předání odborné zkušenosti v oblasti PPP ze státních správ dalších členských států EU Ministerstvu financí České republiky, a to s cílem:
- zvyšovat efektivitu veřejných investic vynaložených na infrastrukturu a provoz a řízení veřejných služeb v rámci reformy veřejných financí České republiky, a
- vytvořit metodiku a standardy PPP, a v návaznosti na to prosazovat zavedení a implementaci PPP jako součásti obchodně-právního prostředí v České republice.
Projektové aktivity byly navrženy tak, aby přesně odpovídaly potřebám příjemce a aby přispívaly k dosažení výše uvedených všeobecných záměrů optimálním způsobem.
Stručný přehled projektu
- Stručný přehled twinningového projektu a jeho aktivit (český překlad) (.PDF, 112 kB)
- Časový harmonogram projektu Summarized overview of the Twinning project and its activities_EN (.PDF, 95 kB)
Hodnotící zprávy
Hodnotící zprávy k jednotlivým komponentám (komponenta č. 3)
Zpracováno v rámci Twinningového projektu CZ/2005/IB/FI/04
Dne: 28. srpna 2007- Hodnotící zpráva twinningového projektu: zadávací řízení v oblasti PPP projektů (.PDF, 322 kB) - (neoficiální český překlad hodnotící zprávy)
- Přehled kategorií smluv a možnosti využití soutěžního dialogu u jednotlivých kategorií podle směrnice 2004/18/ES, o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na stavební práce, dodávky a služby (.PDF, 99 kB) - (neoficiální český překlad hodnotící zprávy)
- Transpozice terminologie Směrnice – typy smluv dle zákona č. 137/ 2006 Sb., o veřejných zakázkách (ZVZ) a zákona č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení (koncesní zákon, KZ) (.PDF, 139 kB) - (neoficiální český překlad hodnotící zprávy)
- Assessment report: Procurement of PPP projects (.PDF, 386 kB) - (English version)
- Directive 2004/18/EC (on the coordination of procedures for the award of public works contracts, public supply contracts and public service contracts): Overview of contract categories and their suitability to be used in the competitive dialogue procedure (.PDF, 110 kB)
- Transposition of terminology Directive - Contract types pursuant to Act on Public Contracts (Act 137/2006 Coll.),and Act on Concession Contracts and Concession Procedure (Act 139/2006 Coll.) (.PDF, 136 kB)
Hodnotící zprávy k jednotlivým komponentám (komponenta č. 2)
Zpracováno v rámci Twinningového projektu CZ/2005/IB/FI/04
Dne 24. dubna 2007- Hodnotící zpráva twinningového projektu: Analýza rizik & řízení rizik v PPP projektech (.PDF, 304 kB) - (neoficiální český překlad hodnotící zprávy)
- Assessment report: Risk Analysis & Risk Management in PPP projects (.PDF, 876 kB)
- Scottish Executive, Financial Partnerships Unit: Education PPP Projects - Pre-Financial Close Key stage review (.PDF, 250 kB)
- Scottish Executive, Financial Partnerships Unit: Education PPP Projects - Pre-Preferred Bidder (PB) review document (.PDF, 286 kB)
- Scottish Executive, Financial Partnerships Unit: Education PPP Projects - Pre-Issue of Tender Project Documentation (Pre-ITPD) review document (.PDF, 292 kB)
- Scottish Executive, Financial Partnerships Unit: Education PPP Projects - Pre-OJEU review document (.PDF, 277 kB)
Hodnotící zprávy k jednotlivým komponentám (komponenta č. 1)
Zpracováno v rámci Twinningového projektu CZ/2005/IB/FI/04
Dne: 8. března 2007- Hodnotící zpráva twinningového projektu: Metodika hodnoty za peníze (Value for Money) (.PDF, 282 kB) - (neoficiální český překlad hodnotící zprávy)
- Odkaz na: Value for Money Assessment Guidance, HM Treasury, November 2006
- Assesment Report Value for Money Methodology in PPP projects (.PDF, 261 kB)
- Public Private Comparator guidance, Ministry of Finance, the Netherlands - I. (.PDF, 340 kB)
- Public Sector Comparator guidance, Ministry of Finance, the Netherlands - II. (.PDF, 312 kB)
Kontakty
Vedení projektu Twinning: Implementace PPP v prostředí České republiky
Ing. Kateřina Helikarová
odbor 21 - Státní rozpočet - oddělení 2105 - Správa rozpočtového systému
Letenská 15
118 10 Praha 1
Tel.: +420 25 704 3443
Fax.: +420 25 704 2757
E-mail: Katerina.Helikarova@mfcr.cz
Základní informace
Politika vlády ČR v oblasti Partnerství veřejného a soukromého sektoru
(příloha k usnesení vlády č. 7 ze dne 7. ledna 2004)
1. Úvod
Politika vlády České republiky zavádí partnerství veřejného a soukromého sektoru (v Evropské unii obvykle označované jako Public Private Partnership, dále „PPP“) jako standardní nástroj při zajišťování veřejných služeb a veřejné infrastruktury.
Vláda vychází z přesvědčení, že systémové a programové použití metody PPP přispěje k:
-
efektivnější alokaci veřejných prostředků
-
zajištění kvalitních veřejných služeb
-
ekonomickému růstu a růstu přímých zahraničních investic stimulováním soukromých investic do veřejné infrastruktury a veřejných služeb
-
účinné kontrole vytváření dlouhodobých závazků veřejným sektorem
-
omezení negativních dopadů nesystémově prováděných projektů v oblasti PPP
-
posílení možností čerpání fondů Evropské unie zvýšením podílu spolufinancování soukromým sektorem na projektech veřejného zájmu.
Zavedení systémové aplikace PPP je vyvoláno potřebou fiskální střídmosti a systematického přístupu ke kontrole vzniku dlouhodobých závazků ve veřejném sektoru. Toto opatření je svým charakterem zároveň prorůstové, neboť stimuluje nárůst soukromých investic v oblasti pořizování veřejných statků a zajišťování veřejných služeb. Má tedy přímou souvislost s politikou vlády ČR zajistit dlouhodobý ekonomický růst a sociální stabilitu země. Svou povahou umožní investice i v sociálně citlivých oblastech, které by z rozpočtových důvodů jinak nebylo možné realizovat.
Tato vládní politika ČR pro oblast PPP deklaruje především podporu profesionálně řízené realizaci PPP projektů a řeší úlohu regulace a regulátora za účelem posílení fiskální disciplíny.
Vzhledem k tomu, že PPP projekty budou vyvolávat budoucí mandatorní výdaje rozpočtů státu i územních samosprávných celků a tyto výdaje mohou zvyšovat objem veřejného dluhu, vláda bude regulovat jejich aplikaci. Celková výše veřejného dluhu České republiky je limitována Maastrichtskými kritérii a především naléhavou nutností podporovat zdravý ekonomický vývoj. Proto je nutné do realizace PPP zavést praktický a spravedlivý systém.
2. Politika vlády České republiky v oblasti partnerství veřejného a soukromého sektoru
2.1 Podpora Partnerství veřejného a soukromého sektoru
Vládní politikou je podporovat zavedení a používání PPP tam, kde je to pro veřejný sektor výhodné při zajištění veřejných služeb a infrastruktury, jak na úrovni centrální státní správy, tak na úrovni samosprávných územních celků. V rámci PPP jsou subjekty veřejného sektoru partnerem a zákazníkem soukromého sektoru, od něhož nakupují služby. Soukromý sektor na své náklady zajistí veřejnou službu (infrastrukturu) a stát/kraj/obec jako klient platí pravidelné poplatky nebo vytvoří podmínky pro platby až do doby ukončení smluvního vztahu na principu PPP.
2.2 Předpoklady použití PPP
Předpokladem aplikace PPP je programový a systémový přístup tak, aby byl znám fiskální kontext konkrétního projektu PPP a zajištěno dodržování základních principů mezi které vláda řadí především:
-
Hodnotu za peníze – hlavním požadavkem je, aby výsledný ekonomický přínos PPP projektu byl vyšší než ekonomický přínos při dosud uplatňovaných způsobech realizace projektu veřejným sektorem. Vzhledem k dlouhodobosti a komplexnosti PPP bude posuzována výsledná ekonomická hodnota komplexně (celkové náklady veřejného sektoru a náklady ušlé příležitosti), nikoli pouze hotovostní náklady veřejného rozpočtu. Celková úroveň ekonomické hodnoty PPP projektu musí být vyhodnocena před zahájením soutěže na zadání PPP.
-
Přenesení rizik – strana která je nejlépe schopna řídit riziko je tou stranou, která by ho měla nést a předpokladem realizace projektu prostřednictvím PPP je, že budou významná rizika přenesena na privátní sektor.
-
Specifikaci standardů veřejné služby – veřejný sektor musí definovat standard resp. parametry požadovaných veřejných služeb v roli klienta tak, aby byly optimálně zajištěny veřejné služby při současném zvážení ekonomických aspektů.
-
Údržbu hodnoty veřejných aktiv – vzhledem k tomu, že veřejná aktiva se zpravidla nepřevádějí na soukromého operátora PPP a nebo se veřejnému sektoru po ukončení kontraktu vrací, je potřeba jasně definovat pravidla údržby hodnoty veřejných aktiv spravovaných soukromým sektorem na základě PPP kontraktů (zpravidla po dobu 5-60 let)
-
Zajištění inovace a konkurence – výsledkem PPP smluv nesmí být vytvoření monopolu jednoho kontraktora. Naopak, konkurence musí být řízena tak, aby vedla k maximálnímu prosazení inovací v dané oblasti veřejných služeb.
-
Makroekonomické efekty – každý PPP projekt má obsahovat též analýzu a vyhodnocení makroekonomických efektů.
-
Vyhodnocení efektu času
2.3 Všeobecné ověřování vhodnosti PPP
Vláda předpokládá, že subjekty veřejného sektoru při posuzování svých investičních záměrů budou zvažovat využití PPP jako jedné z alternativ realizace projektů.
2.4 Kompetence
Vláda deklaruje, že pravomoc k rozhodnutí o použití PPP, stanovení očekávaných výstupů PPP projektů ve formě veřejné služby a jejich implementace je v kompetenci orgánů státní správy a samosprávy („zadavatel“) které odpovídají za poskytování příslušných veřejných služeb nebo veřejné infrastruktury.
Ministerstvo financí zřídí centrum pro podporu implementace PPP („PPP Centrum“). Od tohoto centra vláda zejména očekává, že bude zadavatelům poskytovat odbornou podporu při provádění PPP projektů. Od ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy vláda očekává, že při realizaci PPP budou využívat zdrojů dostupných v PPP Centru. Vláda umožní územním samosprávným celkům využívat odborné podpory PPP Centra.
2.5 Odborné zajištění a náklady
Ministerstvo financí zajistí, aby PPP Centrum připravilo standardní postupy pro přípravu a realizaci projektů v souladu s pravidly pro projekty PPP připravovanými orgány Evropské unie a aby metodicky podporovalo jednotlivé zadavatele. Vláda si je vědoma, že počáteční rozvoj PPP bude spojen s náklady na zajištění transakcí. Vláda předpokládá, že tyto náklady budou více než vyváženy přínosy z uskutečněných PPP projektů.
2.6 Státní regulace
Vláda navrhne, aby tvorba budoucích mandatorních výdajů veřejných rozpočtů vyvolaná aplikací PPP byla regulována. Ministerstvo financí je pověřeno zpracováním metodiky pro posuzování a schvalování PPP a je rovněž zmocněno ke schvalování zahájení přípravných prací na konkrétních PPP projektech.
Ministerstvo financí je pověřeno definovat okruh PPP projektů, které budou podléhat regulaci s tím, že:
Za PPP bude považován takový smluvní vztah mezi veřejným a soukromým sektorem, kterým se soukromý sektor zavazuje k zajištění veřejných služeb nebo infrastrukturních projektů, které bývají typicky dodávány nebo provozovány veřejným sektorem. Bude se zejména jednat o projekty nebo poskytování služeb, které splňují některé z následujících charakteristik:
-
Sdílená odpovědnost za dodávku služeb nebo infrastruktury při které dochází ve vyšší míře k převzetí rizik ze strany privátního sektoru a to zejména spojením některých činností jako je projektová, stavební, finanční, provozní a údržbová.
-
Dlouhodobý závazek (min. na 3 roky) privátního sektoru zajišťovat kvalitní veřejné služby definované veřejným sektorem
-
Sdílení zkušeností a schopností mezi privátním a veřejným sektorem tak, aby veřejný sektor mohl optimalizovat rozložení rizik, zajistit vyšší hodnotu uplatnění veřejných výdajů a to zejména využitím kvalit privátního sektoru v oblasti technické, finanční, manažerské a inovační.
2.7 Potřebná podpora legislativních změn
Vláda je připravena podpořit legislativní změny, které budou potřeba pro umožnění nebo zjednodušení implementace PPP.
Vláda bude rovněž prosazovat legislativní změny směřující k ochraně veřejného sektoru před riziky vyplývajícími z neuváženého využívání PPP.
2.8 Platby uživatelů
Vláda si uvědomuje, že některé projekty veřejné infrastruktury nebude možné uskutečnit bez zavedení plateb za dotčenou infrastrukturu (např. mýtného na konkrétním mostě). Vláda deklaruje, že v současné době nezvažuje žádné konkrétní zavedení plateb a pokud k tomu v budoucnosti dojde, učiní rozhodnutí po pečlivém zvážení všech sociálních a hospodářských souvislostí.
2.9 Průhlednost výběru soukromých partnerů
Vláda očekává, že smlouvy související s PPP budou uzavírány v souladu s právními předpisy České republiky i Evropské Unie a že související proces bude průhledný a spravedlivý. Vláda si uvědomuje specifika a náročnost procesu výběru partnerů a uzavírání smluv v PPP, a proto bude při splnění výše uvedených kritérií podporovat schopnost zadavatelů připravovat a realizovat projekty na vysoké profesionální úrovni, s cílem poskytovat konkrétní veřejné služby v maximální kvalitě a optimální struktuře při respektování hledisek ekonomické efektivnosti.