Výpůjční požadavky a krytí
Potřeba financování | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Primární saldo státního rozpočtu | -17,7 | 147,9 | 120,6 | 97,6 | 59,6 | 30,4 | 29,3 | 17,5 | -102,4 | -33,6 | -43,7 | -11,0 | 327,3 | 377,5 | 310,7 | 220,2 |
Čisté výdaje na obsluhu státního dluhu1 | 37,7 | 44,5 | 35,8 | 45,1 | 41,4 | 50,9 | 48,5 | 45,3 | 40,7 | 39,8 | 40,7 | 39,6 | 40,1 | 42,2 | 49,7 | 68,3 |
Splátky SDD2 | 80,3 | 100,0 | 83,0 | 104,1 | 121,7 | 107,9 | 143,7 | 123,9 | 157,8 | 209,4 | 238,9 | 238,5 | 215,8 | 238,8 | 221,4 | 218,9 |
Splátky a předčasné splátky SSD | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 9,6 | 7,7 | 11,9 | 11,9 | 30,2 | 16,9 | 16,4 | 2,7 | 2,8 | 0,5 | 0,4 | 1,3 |
Splátky SPP a ostatních instrumentů peněžního trhu3 | 82,2 | 78,7 | 88,2 | 113,3 | 162,6 | 189,1 | 120,9 | 110,2 | 86,6 | 4,2 | 44,0 | 43,5 | 18,4 | 25,4 | 49,0 | 145,2 |
Splátky přijatých zápůjček a úvěrů4 | 4,5 | 0,8 | 1,1 | 1,1 | 5,3 | 2,8 | 11,1 | 2,5 | 1,7 | 5,1 | 8,0 | 4,7 | 5,8 | 6,0 | 4,4 | 6,0 |
Potřeba financování celkem | 186,9 | 372,0 | 328,7 | 361,3 | 400,2 | 388,8 | 365,3 | 311,2 | 214,5 | 241,7 | 304,4 | 317,9 | 610,2 | 690,4 | 635,6 | 660,0 |
Hrubá emise SPP a ostatních instrumentů peněžního trhu3,5 | 78,7 | 88,2 | 113,3 | 162,6 | 189,1 | 120,9 | 110,2 | 86,6 | 4,2 | 44,0 | 43,7 | 18,0 | 25,4 | 49,6 | 150,5 | 44,5 |
Přijatý kolaterál v peněžních prostředcích | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Hrubá emise SDD na domácím trhu5 | 123,6 | 203,0 | 167,4 | 180,3 | 164,6 | 145,6 | 153,3 | 180,4 | 211,6 | 213,1 | 259,2 | 280,9 | 600,3 | 577,8 | 455,9 | 518,0 |
Hrubá emise SDD na zahraničních trzích5 | 48,2 | 54,7 | 49,7 | 0,9 | 69,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Hrubá emise SSD6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 20,4 | 45,4 | 39,1 | 2,1 | 1,0 | 1,0 | 0,6 | 0,1 | 10,5 | 15,3 | 13,8 | 45,0 | 10,5 |
Přijaté zápůjčky a úvěry4 | 12,6 | 11,9 | 10,4 | 5,3 | 4,0 | 4,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 5,3 | 54,9 | 60,7 | 12,5 |
Operace finančních aktiv a řízení likvidity | -76,2 | 14,2 | -12,0 | -8,2 | -71,8 | 78,9 | 99,7 | 43,2 | -2,3 | -16,1 | 1,3 | 8,5 | -36,1 | -5,6 | -76,5 | 74,5 |
Zdroje financování celkem | 186,9 | 372,0 | 328,7 | 361,3 | 400,2 | 388,8 | 365,3 | 311,2 | 214,5 | 241,7 | 304,4 | 317,9 | 610,2 | 690,4 | 635,6 | 660,0 |
Hrubá výpůjční potřeba | 263,1 | 357,8 | 340,7 | 369,5 | 472,0 | 309,9 | 265,6 | 268,1 | 216,9 | 257,7 | 303,1 | 309,4 | 646,3 | 696,0 | 712,0 | 585,5 |
2 Včetně vlivu zpětných odkupů a výměnných operací.
3 Bez zahrnutí vlivu SPP vydaných a splacených v rámci daného roku a bez revolvingu ostatních instrumentů peněžního trhu.
4 Zápůjčky a úvěry přijaté od mezinárodních finančních institucí.
5 Jmenovitá hodnota; prémie a diskonty jsou zahrnuty v čistých výdajích na obsluhu státního dluhu, tj. vstupují do čisté výpůjční potřeby.
6 Včetně reinvestice výnosu.
mld. Kč | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Řádek č. | Výsledek běžného hospodaření státního rozpočtu | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
1. | Příjmy státního rozpočtu | 769,2 | 866,5 | 923,1 | 1025,9 | 1063,9 | 974,6 | 1000,4 | 1012,8 | 1051,4 |
2. | Neinvestiční výdaje státního rozpočtu (bez dluhové služby, do roku 2004 včetně ČKA1)) | 769,4 | 818,4 | 883,8 | 942,7 | 934,1 | 980,7 | 977,9 | 981,1 | 981,7 |
3. | Neinvestiční saldo běž.hospodaření bez dluh.výdajů (ř.1-ř.2) | -0,2 | 48,1 | 39,3 | 83,2 | 129,8 | -6,1 | 22,5 | 31,7 | 69,7 |
4. | Kapitálové výdaje | 66,7 | 79,0 | 105,3 | 115,5 | 105,0 | 133,2 | 130,2 | 118,9 | 113,6 |
5. | Výdaje dluhové služby | 26,8 | 25,4 | 31,6 | 34,1 | 44,8 | 53,1 | 48,7 | 55,6 | 57,1 |
6. | Schodek (-) běžného hospodaření SR (ř.3-ř.4-ř.5) | -93,7 | -56,3 | -97,6 | -66,4 | -20,0 | -192,4 | -156,4 | -142,8 | -101,0 |
7. | Úhrada ztráty ČKA 1) (-) a další mimorozpočtové výdaje | - | -30,0 | -20,0 | -13,3 | - | - | - | - | - |
8. | Čistá výpůjční potřeba bez vlivu operací aktiv -(ř.6+ř.7) | 93,7 | 86,3 | 117,6 | 79,7 | 20,0 | 192,4 | 156,4 | 142,8 | 101,0 |
9. | Operace státních finančních aktiv 2) | 0,3 | -0,3 | 7,6 | 0,2 | 3,2 | 2,8 | 3,0 | 2,5 | 2,4 |
10. | Přepůjčování (čistá změna) 3) | - | - | - | - | - | - | 1,7 | 0,0 | 0,0 |
11. | Rezerva financování (čistá změna) 4) | 5,7 | 4,0 | -10,1 | 10,6 | 63,1 | -19,6 | 7,1 | 5,7 | 69,4 |
12. | Rezerva na převod kladného rozdílu mezi příjmy pojistného a výdaji na důchodové pojištění za předchozí rok (čistá změna) | - | 8,3 | -2,8 | - | 9,9 | 2,6 | - | - | - |
13. | Čistá výpůjční potřeba (ř.8+ř.9+ř.10+ř.11+ř.12) | 99,7 | 98,3 | 112,3 | 90,5 | 96,2 | 178,2 | 168,2 | 151,0 | 172,8 |
14. | Splátky a odkupy státních dluhopisů splatných v daném roce | 39,0 | 22,0 | 58,0 | 43,0 | 80,1 | 98,0 | 83,0 | 102,1 | 113,6 |
15. | Splátky spořicích státních dluhopisů v daném roce 5) | - | - | - | - | - | - | - | - | 9,6 |
16. | Splátky půjček Evropské investiční banky | 0,8 | 0,0 | 0,0 | 1,7 | 4,5 | 0,8 | 1,1 | 1,1 | 5,3 |
17. | Zpětné odkupy a výměny státních dluhopisů splatných v dalších letech 6) | - | - | - | 10,0 | 0,2 | 2,0 | - | 2,0 | 8,1 |
18. | Přecenění rezervy financování 7) | - | - | - | - | - | 0,0 | 0,2 | - | - |
19. | Hrubá výpůjční potřeba (ř.13+ř.14+ř.15+ř.16+ř.17) | 139,5 | 120,3 | 170,3 | 145,2 | 181,0 | 279,0 | 252,6 | 256,2 | 309,4 |
z toho : | ||||||||||
20. | - čistá emise peněžních instrumentů 8) | -35,0 | -31,3 | -2,3 | -9,8 | -3,4 | 9,4 | 25,1 | 49,3 | 26,5 |
21. | - hrubá emise státních dluhopisů ) | 165,5 | 142,5 | 165,6 | 151,2 | 171,8 | 257,7 | 217,1 | 181,2 | 233,6 |
22. | - hrubá emise spořicích státních dluhopisů | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 20,4 | 45,4 |
23. | - neobchodovatelný dluh - výpůjčky | 9,0 | 9,1 | 7,0 | 3,8 | 12,6 | 11,9 | 10,4 | 5,3 | 4,0 |
1) Od roku 2005 se úhrada ztrát ČKA řídí zvláštním zákonem č.5/2005 Sb.o státním dluhopisovém programu na úhradu části ztráty
ČKA, vzniklé přebíráním nebonitních aktiv v letech 1991 až 2003. Tato úhrada není součástí výdajů SR.
2) saldo rozpočtové kapitoly 397 - Operace státních finančních aktiv bez čisté změny rezervy na převod kladného rozdílu
mezi příjmy pojistného a výdaji na důchodové pojištění za předchozí rok
3) půjčování ostatním státům a subjektům se státní zárukou na jejich hlavní činnost
4) rezerva peněžních prostředků vytvářená z emisní činnosti dle § 35, odst. (4) zákona č. 218/2000 Sb.
5) Včetně předčasných splátek SSD na žádost vlastníka.
6) Bez operací s SDD splatnými v běžném rozpočtovém roce.
7) Přecenění z titulu kurzových rozdílů.
8) Bez revolvingu splatných instrumentů v rámci běžného roku.
9) Jmenovitá hodnota, tj. prémie a diskonty jsou zahrnuty v čistých nákladech na obsluhu státního dluhu, tj. vstupují do čisté výpůjční potřeby.
mld. Kč | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Řádek č. | Výsledek běžného hospodaření státního rozpočtu | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
1. | Příjmy státního rozpočtu | 358,0 | 390,5 | 440,0 | 482,8 | 508,9 | 537,4 | 567,3 | 586,2 | 626,2 | 705,0 | 699,7 |
2. | Neinvestiční výdaje státního rozpočtu (bez dluhové služby, do roku 2004 včetně ČKA1)) | 315,5 | 333,1 | 375,3 | 423,9 | 456,4 | 496,9 | 521,3 | 553,5 | 626,7 | 682,0 | 730,2 |
3. | Neinvestiční saldo běž.hospodaření bez dluh.výdajů (ř.1-ř.2) | 42,5 | 57,4 | 64,7 | 58,9 | 52,5 | 40,5 | 46,0 | 32,7 | -0,5 | 23,0 | -30,5 |
4. | Kapitálové výdaje | 26,3 | 33,3 | 44,1 | 46,4 | 50,6 | 50,5 | 59,0 | 60,9 | 49,6 | 49,8 | 57,0 |
5. | Výdaje dluhové služby | 15,1 | 13,7 | 13,3 | 14,1 | 17,6 | 19,3 | 16,6 | 17,9 | 17,6 | 18,9 | 21,6 |
6. | Schodek (-) běžného hospodaření SR (ř.3-ř.4-ř.5) | 1,1 | 10,4 | 7,3 | -1,6 | -15,7 | -29,3 | -29,6 | -46,1 | -67,7 | -45,7 | -109,1 |
7. | Úhrada ztráty ČKA 1) (-) a další mimorozpočtové výdaje | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
8. | Čistá výpůjční potřeba bez vlivu operací aktiv -(ř.6+ř.7) | -1,1 | -10,4 | -7,3 | 1,6 | 15,7 | 29,3 | 29,6 | 46,1 | 67,7 | 45,7 | 109,1 |
9. | Operace státních finančních aktiv 2) | - | - | - | - | - | - | - | - | -7,8 | 0,0 | -0,5 |
10. | Přepůjčování (čistá změna) 3) | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
11. | Rezerva financování (čistá změna) 4) | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
12. | Rezerva na převod kladného rozdílu mezi příjmy pojistného a výdaji na důchodové pojištění za předchozí rok (čistá změna) | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
13. | Čistá výpůjční potřeba (ř.8+ř.9+ř.10+ř.11+ř.12) | -1,1 | -10,4 | -7,3 | 1,6 | 15,7 | 29,3 | 29,6 | 46,1 | 59,9 | 45,7 | 108,6 |
14. | Splátky a odkupy státních dluhopisů splatných v daném roce | 0,7 | 6,3 | 6,6 | 14,6 | 12,1 | 10,0 | 15,0 | 25,0 | 22,0 | 15,0 | 27,7 |
15. | Splátky přímých úvěrů | 29,1 | 16,6 | 32,9 | 21,5 | 16,2 | 11,8 | 6,4 | 1,8 | 6,2 | 1,4 | 5,2 |
16. | Zpětné odkupy a výměny státních dluhopisů splatných v dalších letech 5) | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
17. | Přecenění rezervy financování 6) | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
18. | Hrubá výpůjční potřeba (ř.13+ř.14+ř.15+ř.16+ř.17) | 28,7 | 12,5 | 32,2 | 37,7 | 44,0 | 51,1 | 51,0 | 72,9 | 88,1 | 62,1 | 141,5 |
z toho : | ||||||||||||
19. | - čistá emise peněžních instrumentů 7) | 15,3 | 6,8 | 18,2 | 27,1 | 1,9 | 28,9 | 30,4 | 35,1 | 21,4 | -22,6 | -3,5 |
20. | - hrubá emise státních dluhopisů 8) | 10,5 | 15,1 | 20,1 | 16,8 | 26,1 | 22,1 | 22,0 | 52,3 | 67,3 | 88,0 | 124,4 |
21. |
- neobchodovatelný dluh - výpůjčky | 2,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,1 | 0,2 | 0,1 | 0,2 | 0,3 | 2,7 | 9,3 |
ČKA, vzniklé přebíráním nebonitních aktiv v letech 1991 až 2003. Tato úhrada není součástí výdajů SR.
2) saldo rozpočtové kapitoly 397 - Operace státních finančních aktiv bez čisté změny rezervy na převod kladného rozdílu
mezi příjmy pojistného a výdaji na důchodové pojištění za předchozí rok
3) půjčování ostatním státům a subjektům se státní zárukou na jejich hlavní činnost
4) rezerva peněžních prostředků vytvářená z emisní činnosti dle § 35, odst. (4) zákona č. 218/2000 Sb.
5) bez operací se státními dluhopisy splatnými v běžném rozpočtovém roce
6) přecenění z titulu kurzových rozdílů
7) bez refinancování splatných instrumentů v rámci běžného roku
8) nominální hodnota, tj. prémie a diskonty jsou zahrnuty v čistých nákladech na obsluhu státního dluhu, tj. nevstupují do čisté výpůjční potřeby