Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí, krajů a Regionálních rad regionů soudržnosti k 30.9.2015
Ke konci třetího čtvrtletí 2015 dosáhly celkové konsolidované příjmy krajů, obcí, dobrovolných svazků obcí (dále jen „DSO“) a Regionálních rad regionů soudržnosti (dále jen „regionální rady“) 329,6 mld. Kč, což bylo o 15,9 mld. Kč více ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.
Nárůst příjmů územních rozpočtů byl koncentrován výhradně v části přijatých transferů, jejichž celkový objem se proti září minulého roku zvýšil o 17,7 mld. Kč. Objem investičních transferů dosáhl 28,2 mld. Kč a zvýšil se o 9,5 mld. Kč, objem neinvestičních transferů činil 104,3 mld. Kč a vzrostl o 8,2 mld. Kč (rozhodující část růstu neinvestičních transferů souvisí s převodem kompetencí v oblasti financování sociálních služeb ze státu na kraje).
Objem vlastních příjmů územních rozpočtů činil 197,3 mld. Kč, proti září loňského roku byl nižší o 1,6 mld. Kč. Z hlediska jednotlivých částí vlastních příjmů by nárůst vykázán pouze u daňových příjmů, jejichž objem dosáhl 168,3 mld. Kč, což bylo o 2,0 mld. Kč více. Nárůst inkasa daňových příjmů byl vykázán poprvé v tomto roce. V předchozích měsících byly daňové příjmy vždy nižší, propad daňových příjmů vykazovaný v jednotlivých měsících se však postupně snižoval (pro srovnání: ke konci března byly daňové příjmy meziročně nižší o 7,5 mld. Kč, ke konci června o 1,4 mld. Kč a ke konci srpna o 0,5 mld. Kč).
Pokles vlastních příjmů byl vykázán především v části nedaňových příjmů, které dosáhly 25,5 mld. Kč, což bylo 2,6 mld. Kč méně. Z dlouhodobějšího hlediska se jedná o propad pouze proti minulému roku, kdy byla dosažena mimořádně vysoká hodnota nedaňových příjmů v souvislosti s jednorázovým inkasem výnosů z finančního majetku (výplata dividend – příjem do rozpočtu hl. m. Prahy). V uplynulých pěti letech byla ve srovnatelném období vykazována hodnota nedaňových příjmů v rozmezí 24,1 -25,7 mld. Kč. Kapitálové příjmy činily 3,5 mld. Kč (pokles o 1,1 mld. Kč).
Celkové konsolidované výdaje územních rozpočtů dosáhly 301,8 mld. Kč, proti září loňského roku to bylo o 15,8 mld. Kč více. Běžné výdaje vzrostly o 11,3 mld. Kč, kapitálové výdaje byly vyšší o 4,5 mld. Kč.
Hospodaření územních rozpočtů skončilo přebytkem ve výši 27,8 mld. Kč, tj. ve shodné výši jako v září předchozího roku. Kladné saldo hospodaření bylo vykázáno na všech úrovních územních rozpočtů, přičemž nejvyšší bylo na úrovni rozpočtů obcí.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech rozpočtového hospodaření krajů, obcí a DSO (bez příspěvkových organizací) a regionálních rad dosáhl celkem 125,5 mld. Kč, což je proti září minulého roku o 6,4 mld. Kč více. Ke zvýšení stavu však došlo pouze na úrovni rozpočtů obcí, kraje, DSO i regionální rady naopak vykázaly pokles stavu finančních prostředků na bankovních účtech.
I. Kraje
Celkové příjmy krajů dosáhly 124,6 mld. Kč, proti září předchozího roku byly vyšší o 10,9 mld. Kč. Růst příjmů byl tvořen především zvýšením objemu přijatých transferů (celkem o 10,3 mld. Kč), a to zejména neinvestičních. Jejich objem dosáhl 76,7 mld. Kč, což bylo proti září loňského roku o 6,9 mld. Kč více (zvýšení souvisí s převodem financování sociálních služeb ze státu na kraje a dále také s posílením platů pracovníků regionálního školství). Objem přijatých investičních transferů činil 6,9 mld. Kč a proti srovnatelnému období byl vyšší o 3,4 mld. Kč.
Vlastní příjmy krajů dosáhly celkem 40,9 mld. Kč, proti loňskému září to znamená nárůst o 0,6 mld. Kč. Daňové příjmy byly vyšší o 0,5 mld. Kč, nedaňové příjmy vzrostly o 0,1 mld. Kč a kapitálové příjmy zůstaly zhruba na stejné úrovni.
Celkové výdaje krajů činily 122,7 mld. Kč, proti srovnatelnému období minulého roku byly vyšší o 16,1 mld. Kč. Běžné výdaje krajů vzrostly o 10,1 mld. Kč a dosáhly 106,6 mld. Kč. Poměrně výrazný nárůst byl vykázán také v části kapitálových výdajů, jejichž objem dosáhl 16,1 mld. Kč, což bylo o 6,0 mld. Kč více nežli v září předchozího roku (pro srovnání: v uplynulých letech 2009 – 2014 činila průměrná výše kapitálových výdajů v období prvních tří čtvrtletí roku zhruba 10,9 mld. Kč).
Hospodaření krajů skončilo v s přebytkem ve výši 1,9 mld. Kč, v loňském září činil přebytek 7,1 mld. Kč.
Na bankovních účtech vykázaly kraje finanční prostředky ve výši 19,5 mld. Kč, což bylo o 2,4 mld. Kč méně nežli ve stejném období minulého roku.
II. Obce
Celkové příjmy obcí dosáhly 200,4 mld. Kč, proti září předchozího roku byly vyšší o 4,1 mld. Kč. Na růstu celkových příjmů se podílel především nárůst objemu přijatých transferů, jejichž celková výše činila 44,9 mld. Kč, což bylo proti srovnatelnému období o 6,7 mld. Kč více. Výraznější nárůst byl přitom vykázán v části investičních transferů, které dosáhly 15,7 mld. Kč (o 5,6 mld. Kč více). Jednalo se jak o investiční transfery poskytované obcím z rozpočtů jednotlivých kapitol (nárůst o 3,2 mld. Kč), tak o transfery z rozpočtů regionálních rad (nárůst o 2,7 mld. Kč). Naproti tomu se mírně snížil objem transferů, které obce přijaly ze státních fondů (o 0,2 mld. Kč).
Objem neinvestičních transferů vzrostl o 1,2 mld. Kč a dosáhl 29,2 mld. Kč.
Vlastní příjmy obcí činily celkem 155,5 mld. Kč, což bylo proti srovnatelnému období o 2,6 mld. Kč méně. Vývoj v jednotlivých částech vlastních příjmů byl rozdílný. Daňové příjmy dosáhly 130,7 mld. Kč, což znamená nárůst o 1,5 mld. Kč. Naproti tomu nedaňové příjmy byly nižší o 3,2 mld. Kč (pokles na položce výnosy z finančního majetku) a kapitálové příjmy se snížily o 0,9 mld. Kč.
Celkové výdaje obcí byly zaúčtovány ve výši 176,7 mld. Kč, proti srovnatelnému období to bylo o 1,4 mld. Kč méně. Snížení se promítlo výhradně v části kapitálových výdajů, jejichž výše činila 46,3 mld. Kč, tj. o 2,5 mld. Kč méně. Pokles souvisí především s loňským vývojem výdajů na nákup akcií a majetkových podílů, kdy došlo k výraznému jednorázovému zvýšení těchto výdajů (výdaje hl. m. Prahy na nákup akcií společnosti Pražská plynárenská, a.s.). V letošním roce činily výdaje na nákup akcií a majetkových podílů dosud pouze 0,3 mld. Kč, to je o 3,5 mld. Kč méně. Dlouhodobě se výdaje obcí na nákup akcií pohybují v rozmezí 0,3–0,6 mld. Kč. Pokud jde o vlastní investiční aktivity obcí, tj. položku investiční nákupy a související výdaje (tj. výdaje na pořízení dlouhodobého majetku a jeho technického zhodnocení), byl vykázán zhruba stejný objem výdajů jako v září loňského roku, tj. 41,8 mld. Kč. V ostatních hlavních skupinách kapitálových výdajů obcí, které tvoří investiční transfery podnikatelským subjektům a investiční transfery příspěvkovým organizacím, výdaje vzrostly celkem o 1,0 mld. Kč.
Běžné výdaje obcí byly zaúčtovány ve výši 130,4 mld. Kč, proti srovnatelnému období byly vyšší o 1,0 mld. Kč.
Hospodaření obcí skončilo s přebytkem 23,7 mld. Kč, v září loňského roku činil přebytek 18,2 mld. Kč.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech obcí činil ke konci září celkem 101,7 mld. Kč, proti stejnému období loňského roku to bylo o 9,2 mld. Kč více.
III. DSO
Příjmy DSO i jejich výdaje dosáhly ve sledovaném období stejné výše 4,6 mld. Kč, tzn. vyrovnané hospodaření. Proti stejnému období minulého roku byl objem příjmů vyšší téměř o 1,3 mld. Kč a objem výdajů vyšší o 1,2 mld. Kč. K nárůstu výdajů došlo výhradně v části kapitálových výdajů, jejichž objem činil 3,7 mld. Kč, což bylo o 1,5 mld. Kč více nežli ve srovnatelném období. Objem běžných výdajů činil 0,9 mld. Kč (pokles o 0,3 mld. Kč).
IV. Regionální rady
Letošní rok je posledním rokem k dočerpání prostředků z operačních programů minulého programového období 2007 – 2013. Tato skutečnost se promítá do výsledků hospodaření regionálních rad, v jednotlivých měsících od počátku roku jsou dosažené objemy příjmů i výdajů výrazně vyšší nežli ve srovnatelném období předchozích čtyř let.
Celkové příjmy regionálních rad dosáhly 15,0 mld. Kč, což bylo o 5,3 mld. Kč více nežli v září předchozího roku. Jedná se o druhý nejvyšší objem příjmů z pohledu dosavadního působení regionálních rad (vyšší byl jen v roce 2010, kdy ve srovnatelném období dosáhly celkové příjmy 18,6 mld. Kč).
Výdaje regionálních rad činily 12,8 mld. Kč, proti září minulého roku byly vyšší o 5,8 mld. Kč. V souladu s cíli jednotlivých regionálních operačních programů tvoří rozhodující část kapitálové výdaje. Jejich výše činila 11,8 mld. Kč, což přestavuje 92,2 % celkových výdajů. Největší objemy kapitálových výdajů směřovaly do rozpočtů obcí (4,7 mld. Kč), rozpočtů krajů (5,1 mld. Kč) a podnikatelským subjektům (1,4 mld. Kč). Běžné výdaje dosáhly 1,0 mld. Kč, což bylo o 0,3 mld. Kč více.
Podle odvětvového členění byly finanční prostředky v rámci regionálních operačních programů stejně jako v předchozích obdobích využity především na realizaci projektů v oblasti dopravní infrastruktury (6,3 mld. Kč), dále na projekty v oblastech vzdělávání a školských služeb, tělovýchovy a zájmové činnosti, kultury a služeb a cestovního ruchu.
Hospodaření regionálních rad skončilo přebytkem ve výši 2,9 mld. Kč, což bylo o 0,5 mld. Kč méně nežli v září předchozího roku.
2015 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec*/ | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 59 942,9 | 103 823,5 | 128 457,3 | 166 219,6 | 221 071,7 | x | 287 574,2 | 329 611,9 | |||
výdaje | 51 342,1 | 89 680,8 | 116 642,1 | 153 874,0 | 191 930,7 | x | 259 123,4 | 301 762,9 | |||
saldo | 8 618,8 | 14 142,7 | 11 815,1 | 12 345,6 | 30 141,1 | x | 28 450,8 | 27 849,0 | |||
stav na BÚ | 111 192,4 | 117 292,2 | 113 713,4 | 115 657,2 | 131 456,8 | x | 128 117,5 | 125 539,4 | |||
kraje | |||||||||||
příjmy | 24 174,8 | 45 072,8 | 51 350,5 | 68 729,8 | 90 593,7 | x | 106 029,7 | 124 602,5 | |||
výdaje | 23 255,3 | 42 754,7 | 50 523,0 | 67 945,3 | 80 938,4 | x | 104 287,3 | 122 702,7 | |||
saldo | 919,5 | 2 318,1 | 827,5 | 784,4 | 9 655,3 | x | 1 742,4 | 1 899,9 | |||
stav na BÚ | 18 430,6 | 19 551,4 | 18 087,7 | 18 526,4 | 26 998,2 | x | 19 539,7 | 19 471,3 | |||
obce | |||||||||||
příjmy | 33 464,6 | 56 302,3 | 75 380,6 | 94 349,4 | 128 692,5 | x | 175 774,5 | 200 428,7 | |||
výdaje | 28 223,1 | 46 949,3 | 66 092,6 | 85 695,5 | 110 213,8 | x | 153 369,5 | 176 683,7 | |||
saldo | 5 241,5 | 9 353,0 | 9 288,1 | 8 653,9 | 18 478,7 | x | 22 405,0 | 23 744,9 | |||
stav na BÚ | 88 380,5 | 93 274,9 | 91 895,0 | 92 176,8 | 100 393,0 | x | 102 150,2 | 101 739,0 | |||
DSO | |||||||||||
příjmy | 342,1 | 680,0 | 1 199,5 | 1 619,1 | 2 325,7 | x | 3 696,6 | 4 617,1 | |||
výdaje | 225,9 | 501,1 | 1 014,2 | 1 506,9 | 2 252,4 | x | 3 688,2 | 4 648,1 | |||
saldo | 116,1 | 178,9 | 185,3 | 112,2 | 73,3 | x | 10,3 | -31,1 | |||
stav na BÚ | 1 300,5 | 1 450,8 | 1 491,0 | 1 438,6 | 1 412,1 | x | 1 426,0 | 1 378,2 | |||
RRRS | |||||||||||
příjmy | 2 498,5 | 4 832,3 | 5 333,0 | 7 988,0 | 9 315,6 | x | 14 820,6 | 15 024,3 | |||
výdaje | 163,7 | 2 559,3 | 3 835,5 | 5 214,7 | 7 404,3 | x | 10 561,2 | 12 815,6 | |||
saldo | 2 334,7 | 2 273,0 | 1 497,6 | 2 773,3 | 1 911,3 | x | 4 259,4 | 2 208,7 | |||
stav na BÚ | 3 076,9 | 3 015,2 | 2 239,8 | 3 515,5 | 2 653,5 | x | 5 001,6 | 2 950,9 |
*/ s účinností od 1.1.2015 se výkazy za měsíc červenec nepředkládají
Poznámka: Z důvodu konsolidace, jejímž smyslem je očistit údaje o rozpočtu nebo skutečnosti peněžních operací o interní přesuny peněžních prostředků uvnitř jednotky nebo mezi jednotkami na úrovni sumářů, za které se operace sledují, je součet na úrovni republiky odlišný od součtu jednotlivých úrovní, tj.obcí a DSO, krajů a regionálních rad.Příjmové, výdajové a finanční operace, které jsou předmětem konsolidace spolu s uvedením úrovně, na které se konsolidace provádí, stanovuje vyhláška č. 449/2009 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad regionů soudržnosti.
2015 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | -3 901,9 | -695,4 | 3 729,6 | 2 569,2 | 10 629,5 | x | 17 979,4 | 15 867,4 | |||
výdaje | 1 977,4 | 2 663,4 | 2 878,8 | 4 215,6 | 9 713,9 | x | 14 396,8 | 15 812,5 | |||
saldo | -5 879,4 | -3 358,9 | 850,8 | -1 646,4 | 915,6 | x | 3 582,7 | 54,8 | |||
stav na BÚ | 1 445,5 | 4 712,7 | 8 104,8 | 6 921,7 | 8 263,5 | x | 12 424,2 | 6 437,0 | |||
kraje | |||||||||||
příjmy | 1 014,9 | 2 554,1 | 6 000,1 | 6 643,7 | 11 011,1 | x | 12 375,7 | 10 889,5 | |||
výdaje | 2 872,7 | 6 025,6 | 7 729,4 | 8 849,4 | 11 360,7 | x | 14 496,5 | 16 080,4 | |||
saldo | -1 857,9 | -3 471,5 | -1 729,3 | -2 134,1 | -349,6 | x | -2 120,7 | -5 190,8 | |||
stav na BÚ | 526,8 | -1 037,2 | 784,5 | 840,4 | 2 718,0 | x | 614,6 | -2 410,8 | |||
obce | |||||||||||
příjmy | -4 613,0 | -3 708,8 | -2 307,1 | -5 647,3 | -832,3 | x | 2 057,1 | 4 146,1 | |||
výdaje | -898,4 | -3 300,1 | -4 609,6 | -4 461,8 | -1 798,5 | x | -750,8 | -1 439,4 | |||
saldo | -3 714,7 | -3 637,3 | 2 302,5 | -1 185,6 | 965,5 | x | 2 807,9 | 5 585,5 | |||
stav na BÚ | 1 402,4 | 5 394,3 | 7 098,6 | 4 372,9 | 5 314,7 | x | 8 920,5 | 9 213,7 | |||
DSO | |||||||||||
příjmy | 34,7 | 73,4 | 301,5 | 286,2 | 476,1 | x | 1 071,6 | 1 306,3 | |||
výdaje | -119,8 | -161,0 | 186,8 | 197,1 | 256,6 | x | 877,9 | 1 189,4 | |||
saldo | 154,4 | 234,4 | 114,7 | 89,1 | 221,5 | x | 193,7 | 116,9 | |||
stav na BÚ | -207,3 | -72,8 | -145,9 | -148,5 | -37,2 | x | 7,7 | -103,5 | |||
RRRS | |||||||||||
příjmy | -805,8 | 1 316,7 | 1 536,5 | 3 709,4 | 3 573,2 | x | 7 345,6 | 5 293,7 | |||
výdaje | -301,8 | 1 111,9 | 1 392,4 | 2 079,2 | 3 528,9 | x | 4 687,1 | 5 799,6 | |||
saldo | -504,0 | 204,9 | 144,1 | 1 630,2 | 44,3 | x | 2 658,5 | -486,0 | |||
stav na BÚ | -280,4 | 428,5 | 367,8 | 1 853,9 | 267,9 | x | 2 882,1 | -261,3 |