Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí, krajů a Regionálních rad regionů soudržnosti k 31.5.2016
Ke konci května 2016 vykázaly obce, dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“), kraje a Regionální rady regionů soudržnosti (dále jen „regionální rady“) celkové konsolidované příjmy ve výši 180,2 mld. Kč a celkové konsolidované výdaje 150,1 mld. Kč, což znamená přebytek rozpočtového hospodaření ve výši 30,1mld. Kč. Proti stejnému období minulého roku byly celkové příjmy územních rozpočtů vyšší o 14,0 mld. Kč a celkové výdaje naopak nižší o 3,8 mld. Kč, výsledný přebytek hospodaření se ve srovnání s loňským květnem zvýšil o 17,7 mld. Kč.
Vlastní příjmy územních rozpočtů dosáhly 104,1 mld. Kč, proti srovnatelnému období minulého roku to bylo o 10,3 mld. Kč více. K růstu došlo především v části daňových příjmů, jejichž objem byl vyšší o 8,5 mld. Kč (relativně vysoký nárůst je kromě současného příznivého ekonomického vývoje a dílčí změny rozpočtového určení daní ve prospěch krajů, ovlivněn i nižší srovnávací základnou prvních měsíců předchozího roku, kdy inkaso sdílených daňových příjmů obcí a krajů zaostávalo za hodnotami vykazovanými ve srovnatelných měsících roku 2014). Nedaňové příjmy byly proti květnu předchozího roku vyšší o 0,8 mld. Kč a kapitálové příjmy o 1,0 mld. Kč.
Objem transferů přijatých územními rozpočty dosáhl celkem 76,3 mld. Kč, proti stejnému období minulého roku to bylo o 3,8 mld. Kč více. K růstu došlo téměř výhradně v části investičních transferů (o 3,7 mld. Kč). Objem přijatých neinvestičních transferů byl proti loňskému květnu vyšší pouze o 0,1 mld. Kč.
Celkové výdaje územních rozpočtů zůstávají od počátku tohoto roku pod úrovní vykazovanou ve srovnatelných měsících roku předchozího. Důvodem je především vývoj v části kapitálových výdajů, které činily 15,5 mld. Kč, což bylo o 8,3 mld. Kč méně než v květnu minulého roku (v roce 2015 bylo mimořádně vysoké čerpání prostředků určených na financování společných programů EU a ČR z končícího programového období 2007-2013, v rámci nového programového období 2014 - 2020 se s čerpáním prostředků teprve začíná). Běžné výdaje územních rozpočtů dosáhly 134,6 mld. Kč a proti loňskému dubnu vzrostly o 4,5 mld. Kč.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech krajů, obcí, DSO a regionálních rad činil v souhrnu 132,8 mld. Kč, což bylo o 17,1mld. Kč více nežli ve stejném období předchozího roku.1/
I. Kraje
Kraje vykázaly celkové příjmy ve výši 76,6 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 66,3 mld. Kč. Proti stejnému období předchozího roku byl objem příjmů vyšší o 7,9 mld. Kč a objem výdajů naopak nižší o 1,6 mld. Kč. Přebytek hospodaření (10,3 mld. Kč) se proto ve srovnání s koncem května minulého roku zvýšil o 9,5 mld. Kč.
Vlastní příjmy krajů činily 23,0 mld. Kč a proti srovnatelnému období loňského roku byly vyšší o 3,1 mld. Kč. Nárůst byl koncentrován v části daňových příjmů, jejichž objem dosáhl 20,9 mld. Kč, tj. o 2,7 mld. Kč více. Růst inkasa daňových příjmů byl ovlivněn, kromě již zmíněného ekonomického vývoje a nižší srovnávací základny, také změnami v rozpočtovém určení daní. Novela zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, účinná od 1.1.2016, znamenala posílení daňových příjmů krajů formou zvýšení podílu na celostátním inkasu daně z přidané hodnoty na 8,92 % (tj. o 1,06 procentního bodu více nežli v období let 2013 – 2015, kdy podíl činil 7,86 %). Příjem krajů z daně z přidané hodnoty činil ke konci května celkem 11,7 mld. Kč, což bylo proti srovnatelnému období o 1,6 mld. Kč více.
Nedaňové příjmy krajů dosáhly 1,9 mld. Kč, tj. o 0,3 mld. Kč více nežli v květnu loňského roku. Kapitálové příjmy činily 0,2 mld. Kč a vzrostly o 0,1 mld. Kč.
Celkový objem přijatých transferů činil 53,6 mld. Kč, proti srovnatelnému období to bylo o 4,8 mld. Kč více. Rozhodující část tvořily transfery neinvestiční, které dosáhly 47,1 mld. Kč (o 1,1 mld. Kč více). Jednalo se především o převody z rozpočtu Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy na přímé náklady škol zřizovaných kraji a obcemi (tři zálohy regionálnímu školství na prvních šest měsíců roku ve výši 42,7 mld. Kč a dvě čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 2,2 mld. Kč).
Objem přijatých investičních transferů dosáhl 6,5 mld. Kč, tj. o 3,6 mld. Kč více než v květnu minulého roku. Největší část investičních transferů přijaly kraje z rozpočtů regionálních rad (4,1 mld. Kč).
Vývoj výdajů z hlediska jejich základního rozdělení byl odlišný. Běžné výdaje proti stejnému období minulého roku vzrostly o 1,0 mld. Kč a dosáhly 63,1 mld. Kč, naproti tomu kapitálové výdaje se snížily o 2,6 mld. Kč a jejich celkový objem dosáhl pouze 3,2 mld. Kč.
Na bankovních účtech vykázaly kraje finanční prostředky ve výši 23,4 mld. Kč, což bylo o 4,8 mld. Kč více nežli ve stejném období minulého roku.
II. Obce
Obce vykázaly ve sledovaném období celkové příjmy ve výši 101,8 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 83,6 mld. Kč, což znamená přebytek rozpočtového hospodaření 18,2 mld. Kč. Proti stejnému období předchozího roku byl objem příjmů vyšší o 7,4 mld. Kč a objem výdajů naopak nižší 2,1 mld. Kč, přebytek hospodaření se tak zvýšil o 9,5 mld. Kč.
Vlastní příjmy obcí dosáhly 80,7 mld. Kč a proti květnu minulého roku vzrostly o 7,2 mld. Kč, nárůst byl přitom vykázán ve všech složkách vlastních příjmů. Daňové příjmy byly zaúčtovány ve výši 66,9 mld. Kč, což znamenalo zvýšení o 5,8 mld. Kč. Nedaňové příjmy dosáhly 11,1 mld. Kč (nárůst o 0,4 mld. Kč) a kapitálové příjmy 2,7 mld. Kč (nárůst o 1,0 mld. Kč).
Běžné výdaje obcí dosáhly 72,6 mld. Kč, proti srovnatelnému období vzrostly o 3,5 mld. Kč. Naopak obdobně jako v případě rozpočtů krajů byl vykázán pokles v části kapitálových výdajů, jejichž objem činil 11,0 mld. Kč, což bylo o 5,7 mld. Kč méně.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech obcí dosáhl výši 106,3 mld. Kč, proti stejnému období loňského roku to bylo o 14,1 mld. Kč více.
III. DSO
DSO hospodařily v prvních pěti měsících tohoto roku s příjmy ve výši 1,1 mld. Kč a výdaji ve výši 0,6 mld. Kč. Proti srovnatelnému období předchozího roku se snížil objem příjmů o 0,5 mld. Kč a objem výdajů o 0,9 mld. Kč. Pokles výdajů byl koncentrován především v části kapitálových výdajů; jejich objem činil 0,3 mld. Kč, zatímco ve stejném období předchozího roku to bylo 1,1 mld. Kč.
IV. Regionální rady
Celkové konsolidované příjmy regionálních rad činily 10,7 mld. Kč a jejich celkové konsolidované výdaje 9,4 mld. Kč. Oproti stejnému období minulého roku příjmy vzrostly o 2,7 mld. Kč a výdaje o 4,2 mld. Kč. Dosažené saldo hospodaření (1,3 mld. Kč) bylo o 1,5 mld. Kč nižší nežli ke konci května loňského roku.
V hospodaření regionálních rad se odráží skutečnost, že předchozí rok 2015 byl posledním rokem k dokončení realizace projektů v rámci operačních programů minulého programového období 2007 – 2013. V letošním roce, resp. jeho první polovině, dochází k proplácení žádostí o platbu u posledních projektů, které byly dokončeny do 31.12.2015. Na financování projektů v rámci regionálních operačních programů přijaly regionální rady ze státního rozpočtu (z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj) celkem 10,5 mld. Kč, jednalo se především o prostředky investičního charakteru (10,0 mld. Kč).
Rozhodující část výdajů regionálních rad trvale představují kapitálové výdaje, tj. výdaje určené na investiční projekty realizované v rámci jednotlivých regionálních programů. Jejich objem dosáhl ke konci května celkem 8,9 mld. Kč, což přestavovalo 94,2 % celkových výdajů regionálních rad. Největší část finančních prostředků (celkem 7,4 mld. Kč) byla převedena veřejným rozpočtům územní úrovně (obcím 3,2 mld. Kč, DSO 0,1 mld. Kč a krajům 4,1 mld. Kč).
1/ údaje o stavu finančních prostředků na bankovních účtech nejsou plně srovnatelné s údaji předchozích let, neboť v souvislosti s novelou vyhlášky č. 5/ 2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů regionálních rad regionů soudržnosti účinnou od 1.1.2016 se do stavu finančních prostředků na bankovních účtech již nezahrnují termínované vklady; v uplynulých letech pěti letech se objem termínovaných vkladů vykázaných ke konci měsíce května pohyboval v rozmezí 3,7 – 4,9 mld. Kč.
2016 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec*/ | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 69 320,77 | 116 456,74 | 141 387,93 | 180 174,51 | |||||||
výdaje | 48 660,50 | 86 443,30 | 113 328,01 | 150 083,48 | |||||||
saldo | 20 660,27 | 30 013,44 | 28 059,93 | 30 091,02 | |||||||
stav na BÚ | 125 914,28 | 132 122,30 | 130 511,80 | 132 780,80 | |||||||
kraje | |||||||||||
příjmy | 25 253,96 | 49 612,08 | 57 359,80 | 76 602,31 | |||||||
výdaje | 20 498,76 | 39 932,53 | 48 236,25 | 66 342,80 | |||||||
saldo | 4 755,20 | 9 679,54 | 9 123,55 | 10 259,51 | |||||||
stav na BÚ | 19 340,28 | 23 399,92 | 22 689,21 | 23 378,33 | |||||||
obce | |||||||||||
příjmy | 37 096,91 | 61 907,61 | 80 104,94 | 101 782,01 | |||||||
výdaje | 28 039,87 | 46 451,72 | 65 373,93 | 83 552,41 | |||||||
saldo | 9 057,03 | 15 455,90 | 14 731,00 | 18 229,60 | |||||||
stav na BÚ | 98 268,29 | 102 330,49 | 102 119,63 | 106 316,04 | |||||||
DSO | |||||||||||
příjmy | 367,91 | 613,42 | 888,04 | 1 137,04 | |||||||
výdaje | 216,60 | 348,05 | 469,37 | 641,88 | |||||||
saldo | 151,31 | 265,37 | 418,67 | 495,16 | |||||||
stav na BÚ | 1 221,23 | 1 341,39 | 1 447,72 | 1 491,84 | |||||||
RRRS | |||||||||||
příjmy | 9 270,26 | 9 479,09 | 10 675,42 | 10 691,88 | |||||||
výdaje | 2 508,04 | 4 750,95 | 6 742,43 | 9 419,54 | |||||||
saldo | 6 762,22 | 4 728,15 | 3 932,98 | 1 272,34 | |||||||
stav na BÚ | 7 084,48 | 5 050,41 | 4 255,25 | 1 594,60 | |||||||
*/ s účinností od 1.1.2015 se výkazy za měsíc červenec nepředkládají |
Poznámka: Z důvodu konsolidace, jejímž smyslem je očistit údaje o rozpočtu nebo skutečnosti peněžních operací o interní přesuny peněžních prostředků uvnitř jednotky nebo mezi jednotkami na úrovni sumářů, za které se operace sledují, je součet na úrovni republiky odlišný od součtu jednotlivých úrovní, tj.obcí a DSO, krajů a regionálních rad.
Příjmové, výdajové a finanční operace, které jsou předmětem konsolidace spolu s uvedením úrovně, na které se konsolidace provádí, stanovuje vyhláška č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad regionů soudržnosti.
2016 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 9 377,87 | 12 633,28 | 12 930,68 | 13 954,88 | |||||||
výdaje | -2 663,63 | -3 237,49 | -3 314,13 | -3 790,56 | |||||||
saldo | 12 041,51 | 15 870,76 | 16 244,82 | 17 745,43 | |||||||
stav na BÚ**/ | 14 721,74 | 14 830,12 | 16 798,37 | 17 123,60 | |||||||
kraje | |||||||||||
příjmy | 1 079,13 | 4 539,29 | 6 009,35 | 7 827,54 | |||||||
výdaje | -2 756,55 | -2 822,18 | -2 286,73 | -1 602,54 | |||||||
saldo | 3 835,68 | 7 361,47 | 8 296,09 | 9 475,09 | |||||||
stav na BÚ | 909,68 | 3 848,55 | 4 601,47 | 4 851,97 | |||||||
obce | |||||||||||
příjmy | 3 632,32 | 5 605,29 | 4 724,32 | 7 432,63 | |||||||
výdaje | -183,21 | -497,58 | -718,62 | -2 143,10 | |||||||
saldo | 3 815,52 | 6 102,87 | 5 442,93 | 9 575,73 | |||||||
stav na BÚ | 9 887,77 | 9 055,61 | 10 224,65 | 14 139,23 | |||||||
DSO | |||||||||||
příjmy | 25,85 | -66,56 | -311,42 | -482,06 | |||||||
výdaje | -9,32 | -153,07 | -544,80 | -865,02 | |||||||
saldo | 35,17 | 86,51 | 233,38 | 382,95 | |||||||
stav na BÚ | -83,25 | -109,34 | -43,25 | 53,27 | |||||||
RRRS | |||||||||||
příjmy | 6 771,80 | 4 646,81 | 5 342,39 | 2 703,93 | |||||||
výdaje | 2 344,30 | 2 191,62 | 2 906,95 | 4 204,85 | |||||||
saldo | 4 427,49 | 2 455,20 | 2 435,43 | -1 500,92 | |||||||
stav na BÚ | 4 007,56 | 2 035,26 | 2 015,50 | -1 920,86 | |||||||
**/ údaje o stavu finančních prostředků na bankovních účtech nejsou plně srovnatelné s údaji předchozích let, neboť v souvislosti s novelou vyhlášky č. 5/ 2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů regionálních rad regionů soudržnosti účinnou od 1.1.2016 se do stavu finančních prostředků na bankovních účtech již nezahrnují termínované vklady; v uplynulých letech pěti letech se objem termínovaných vkladů vykázaných za měsíc květen pohyboval v rozmezí 3,7 - 4,9 mld. Kč. |