Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí, krajů a Regionálních rad regionů soudržnosti k 31.8.2016
Ke konci srpna 2016 vykázaly obce, dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“), kraje a Regionální rady regionů soudržnosti (dále jen „regionální rady“) celkové konsolidované příjmy ve výši 295,4 mld. Kč a celkové konsolidované výdaje 243,2 mld. Kč, což znamená přebytek rozpočtového hospodaření ve výši 52,2 mld. Kč. Proti stejnému období minulého roku byly celkové příjmy územních rozpočtů vyšší o 7,9 mld. Kč a celkové výdaje naopak nižší o 15,9 mld. Kč, výsledný přebytek hospodaření se ve srovnání s loňským srpnem zvýšil o 23,8 mld. Kč.
Vlastní příjmy územních rozpočtů dosáhly 190,7 mld. Kč, proti srovnatelnému období minulého roku byly vyšší o 17,0 mld. Kč. Růst byl vykázán ve všech třech složkách vlastních příjmů, především však v části daňových příjmů, které vzrostly o 14,9 mld. Kč (na růstu se kromě příznivého ekonomického vývoje podílí i dílčí změna rozpočtového určení daní ve prospěch krajů). Nedaňové příjmy byly proti srpnu předchozího roku vyšší o 0,5 mld. Kč a kapitálové příjmy o 1,6 mld. Kč.
Objem transferů přijatých územními rozpočty dosáhl celkem 105,1 mld. Kč, proti srovnatelnému období minulého roku to bylo o 8,8 mld. Kč méně. Výraznější pokles byl přitom vykázán v části přijatých investičních transferů, jejichž objem se snížil o 7,2 mld. Kč, objem neinvestičních transferů byl nižší o 1,6 mld. Kč.
Celkové výdaje územních rozpočtů zůstávají od počátku tohoto roku pod úrovní vykazovanou ve srovnatelných měsících roku předchozího, důvodem je především vývoj v části kapitálových výdajů. Ke konci srpna dosáhl objem kapitálových výdajů 31,7 mld. Kč, což bylo o 22,6 mld. Kč méně nežli ve stejném období minulého roku (v roce 2015 docházelo k mimořádně vysokému čerpání prostředků určených na financování společných programů EU a ČR z končícího programového období 2007-2013, v rámci nového programového období 2014 - 2020 se s čerpáním prostředků teprve začíná). Běžné výdaje územních rozpočtů dosáhly 211,5 mld. Kč a proti loňskému srpnu vzrostly o 6,7 mld. Kč.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech krajů, obcí, DSO a regionálních rad činil v souhrnu 151,8 mld. Kč, což bylo o 23,6 mld. Kč více nežli ve stejném období předchozího roku. /1
I. Kraje
Kraje vykázaly celkové příjmy ve výši 113,6 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 100,1 mld. Kč. Proti stejnému období předchozího roku byl objem příjmů vyšší o 7,6 mld. Kč a objem výdajů naopak nižší o 4,2 mld. Kč. Přebytek hospodaření (13,5 mld. Kč) se proto ve srovnání s koncem srpna minulého roku zvýšil o 11,8 mld. Kč.
Vlastní příjmy krajů činily 41,1 mld. Kč a proti srpnu loňského roku byly vyšší o 5,2 mld. Kč. Nárůst byl koncentrován v části daňových příjmů, jejichž objem dosáhl 37,8 mld. Kč, tj. o 4,9 mld. Kč více. Růst inkasa daňových příjmů byl v případě krajů ovlivněn, kromě již zmíněného ekonomického vývoje, změnami v rozpočtovém určení daní. Novela zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, účinná od 1.1.2016, znamenala posílení daňových příjmů krajů formou zvýšení podílu na celostátním inkasu daně z přidané hodnoty na 8,92 % (tj. o 1,06 procentního bodu více nežli v období let 2013 – 2015, kdy podíl činil 7,86 %). Příjem krajů z daně z přidané hodnoty činil ke konci srpna celkem 19,3 mld. Kč, což bylo proti srovnatelnému období o 3,0 mld. Kč více.
Nedaňové příjmy činily 2,8 mld. Kč a zůstaly tak na úrovni srpna minulého roku. Kapitálové příjmy krajů dosáhly 0,5 mld. Kč (vzrostly o 0,3 mld. Kč).
Celkový objem přijatých transferů činil 72,7 mld. Kč, proti srovnatelnému období to bylo o 2,5 mld. Kč více. Rozhodující část tvořily transfery neinvestiční, které dosáhly 65,6 mld. Kč (růst o 1,1 mld. Kč). Jednalo se především o převody z rozpočtu Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy na přímé náklady škol zřizovaných kraji a obcemi; převedeny byly čtyři zálohy regionálnímu školství na osm měsíců roku ve výši 57,0 mld. Kč (proti srpnu loňského roku to bylo o 1,9 mld. Kč více) a tři čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši ve výši 3,4 mld. Kč (proti srpnu loňského roku o 0,2 mld. Kč více).
Objem přijatých investičních transferů dosáhl 7,1 mld. Kč, tj. o 1,4 mld. Kč více než v srpnu minulého roku. Největší část investičních transferů přijaly kraje z rozpočtů regionálních rad (4,3 mld. Kč).
Vývoj výdajů z hlediska jejich základního rozdělení byl odlišný. Běžné výdaje proti stejnému období minulého roku vzrostly o 2,5 mld. Kč a dosáhly 93,4 mld. Kč, naproti tomu v části kapitálových výdajů byl vykázán poměrně významný pokles. Jejich objem dosáhl 6,7 mld. Kč, což bylo proti srpnu minulého roku o 6,8 mld. Kč méně, tj. zhruba o jednu polovinu.
Na bankovních účtech vykázaly kraje finanční prostředky ve výši 26,0 mld. Kč, proti srovnatelnému období to znamená nárůst o 6,4 mld. Kč.
II. Obce
Celkové příjmy obcí dosáhly 181,2 mld. Kč a celkové výdaje 143,7 mld. Kč, což znamená přebytek rozpočtového hospodaření 37,5 mld. Kč. Proti stejnému období loňského roku byl objem příjmů vyšší o 5,4 mld. Kč a objem výdajů naopak nižší 9,7 mld. Kč, přebytek hospodaření se tak zvýšil o 15,1 mld. Kč.
Růst celkových příjmů obcí byl tvořen výhradně růstem jejich vlastních příjmů. Celkový objem vlastních příjmů činil 149,1 mld. Kč, což představuje zvýšení o 11,8 mld. Kč. Daňové příjmy byly zaúčtovány ve výši 125,8 mld. Kč a vzrostly o 10,0 mld. Kč, nedaňové příjmy dosáhly 19,1 mld. Kč (nárůst o 0,5 mld. Kč) a kapitálové příjmy 4,2 mld. Kč (nárůst o 1,3 mld. Kč).
Objem transferů přijatých do rozpočtů obcí se proti srpnu minulého roku snížil, jejich celkový objem dosáhl 32,1 mld. Kč, což bylo o 6,4 mld. Kč méně. Pokles byl vykázán jak v části neinvestičních transferů, jejichž objem činil 23,1 mld. Kč (o 2,5 mld. Kč méně), tak v části investičních transferů, které činily 9,0 mld. Kč (o 3,9 mld. Kč méně).
Běžné výdaje obcí dosáhly 120,1 mld. Kč, proti srovnatelnému období vzrostly o 4,5 mld. Kč. Naopak pokles byl vykázán, obdobně jako v případě krajů, v části kapitálových výdajů, které činily 23,6 mld. Kč, což znamená pokles o 14,1 mld. Kč.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech obcí byl vykázán ve výši 123,2 mld. Kč, proti stejnému období loňského roku to bylo o 21,0 mld. Kč více.
III. DSO
DSO hospodařily s příjmy ve výši 2,2 mld. Kč a výdaji ve výši 1,3 mld. Kč. Proti srpnu předchozího roku se snížil objem příjmů o 1,5 mld. Kč a objem výdajů o 2,4 mld. Kč. Pokles výdajů byl koncentrován především v části kapitálových výdajů (činily 0,6 mld. Kč, zatímco ve stejném období loňského roku to bylo 2,9 mld. Kč).
IV. Regionální rady
Celkové příjmy regionálních rad činily 10,9 mld. Kč a jejich celkové výdaje 10,3 mld. Kč. Oproti stejnému období minulého roku příjmy klesly o 3,9 mld. Kč a výdaje o 0,2 mld. Kč. Dosažené saldo hospodaření (0,6 mld. Kč) bylo o 3,7 mld. Kč nižší nežli ke konci loňského srpna.
Na financování projektů v rámci regionálních operačních programů přijaly regionální rady ze státního rozpočtu (z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj) celkem 10,7 mld. Kč, jednalo se především o prostředky investičního charakteru (10,0 mld. Kč).
Rozhodující část výdajů regionálních rad trvale představují kapitálové výdaje. Ke konci srpna dosáhly 9,7 mld. Kč, což přestavovalo 93,5 % jejich celkových výdajů. Největší část (celkem 7,6 mld. Kč) byla poskytnuta formou investičních transferů veřejným rozpočtům územní úrovně (obcím 3,3 mld. Kč, DSO 0,1 mld. Kč a krajům 4,3 mld. Kč).
Činnost regionálních rad jako řídících orgánů jednotlivých regionálních operačních programů v rámci programového období 2007- 2013 se v tomto roce mění. V první polovině letošního roku ještě docházelo k proplácení žádostí o platbu u posledních projektů minulého programového období 2007 - 2013, které byly dokončeny nejpozději do 31.12.2015. Do konce června byly z rozpočtů regionálních rad převedeny transfery příjemcům v celkové výši 9,9 mld. Kč, v následujících dvou měsících však již žádné další transfery poskytnuty nebyly a stejně tak tomu bude i v následujících měsících. Úloha regionálních rad bude spočívat především v postupném uzavírání a dokončování programů a dohledu nad projekty.
1/ údaje o stavu finančních prostředků na bankovních účtech nejsou plně srovnatelné s údaji předchozích let, neboť v souvislosti s novelou vyhlášky č. 5/ 2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů regionálních rad regionů soudržnosti účinnou od 1.1.2016 se do stavu finančních prostředků na bankovních účtech již nezahrnují termínované vklady; v uplynulých letech pěti letech se objem termínovaných vkladů vykázaných ke konci měsíce srpna pohyboval v rozmezí 4,7 – 5,6 mld. Kč.
2016 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec*/ | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 69 320,77 | 116 456,74 | 141 387,93 | 180 174,51 | 238 771,90 | 295 431,30 | |||||
výdaje | 48 660,50 | 86 443,30 | 113 328,01 | 150 083,48 | 186 334,16 | 243 179,11 | |||||
saldo | 20 660,27 | 30 013,44 | 28 059,93 | 30 091,02 | 52 437,75 | 52 252,19 | |||||
stav na BÚ | 125 914,28 | 132 122,30 | 130 511,80 | 132 780,80 | 153 026,65 | 151 757,86 | |||||
kraje | |||||||||||
příjmy | 25 253,96 | 49 612,08 | 57 359,80 | 76 602,31 | 100 038,97 | 113 593,22 | |||||
výdaje | 20 498,76 | 39 932,53 | 48 236,25 | 66 342,80 | 80 064,18 | 100 071,68 | |||||
saldo | 4 755,20 | 9 679,54 | 9 123,55 | 10 259,51 | 19 974,79 | 13 521,54 | |||||
stav na BÚ | 19 340,28 | 23 399,92 | 22 689,21 | 23 378,33 | 32 400,71 | 25 988,22 | |||||
obce | |||||||||||
příjmy | 37 096,91 | 61 907,61 | 80 104,94 | 101 782,01 | 137 690,66 | 181 235,56 | |||||
výdaje | 28 039,87 | 46 451,72 | 65 373,93 | 83 552,41 | 106 408,53 | 143 702,47 | |||||
saldo | 9 057,03 | 15 455,90 | 14 731,00 | 18 229,60 | 31 282,13 | 37 533,09 | |||||
stav na BÚ | 98 268,29 | 102 330,49 | 102 119,63 | 106 316,04 | 118 003,10 | 123 160,73 | |||||
DSO | |||||||||||
příjmy | 367,91 | 613,42 | 888,04 | 1 137,04 | 1 655,16 | 2 175,27 | |||||
výdaje | 216,60 | 348,05 | 469,37 | 641,88 | 861,26 | 1 293,55 | |||||
saldo | 151,31 | 265,37 | 418,67 | 495,16 | 793,89 | 881,72 | |||||
stav na BÚ | 1 221,23 | 1 341,39 | 1 447,72 | 1 491,84 | 1 735,83 | 1 738,03 | |||||
RRRS | |||||||||||
příjmy | 9 270,26 | 9 479,09 | 10 675,42 | 10 691,88 | 10 817,86 | 10 876,70 | |||||
výdaje | 2 508,04 | 4 750,95 | 6 742,43 | 9 419,54 | 10 253,11 | 10 328,08 | |||||
saldo | 6 762,22 | 4 728,15 | 3 932,98 | 1 272,34 | 564,75 | 548,62 | |||||
stav na BÚ | 7 084,48 | 5 050,41 | 4 255,25 | 1 594,60 | 887,01 | 870,88 |
*/ s účinností od 1.1.2015 se výkazy za měsíc červenec nepředkládají
Poznámka: Z důvodu konsolidace, jejímž smyslem je očistit údaje o rozpočtu nebo skutečnosti peněžních operací o interní přesuny peněžních prostředků uvnitř jednotky nebo mezi jednotkami na úrovni sumářů, za které se operace sledují, je součet na úrovni republiky odlišný od součtu jednotlivých úrovní, tj.obcí a DSO, krajů a regionálních rad. Příjmové, výdajové a finanční operace, které jsou předmětem konsolidace spolu s uvedením úrovně, na které se konsolidace provádí, stanovuje vyhláška č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad regionů soudržnosti.
2016 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 9 377,87 | 12 633,28 | 12 930,68 | 13 954,88 | 16 700,16 | 7 857,12 | |||||
výdaje | -2 663,63 | -3 237,49 | -3 314,13 | -3 790,56 | -5 596,53 | -15 944,32 | |||||
saldo | 12 041,51 | 15 870,76 | 16 244,82 | 17 745,43 | 22 296,70 | 23 801,44 | |||||
stav na BÚ**/ | 14 721,74 | 14 830,12 | 16 798,37 | 17 123,60 | 21 569,87 | 23 640,38 | |||||
kraje | |||||||||||
příjmy | 1 079,13 | 4 539,29 | 6 009,35 | 7 827,54 | 9 445,29 | 7 563,51 | |||||
výdaje | -2 756,55 | -2 822,18 | -2 286,73 | -1 602,54 | -874,23 | -4 215,66 | |||||
saldo | 3 835,68 | 7 361,47 | 8 296,09 | 9 475,09 | 10 319,52 | 11 779,17 | |||||
stav na BÚ | 909,68 | 3 848,55 | 4 601,47 | 4 851,97 | 5 402,50 | 6 448,52 | |||||
obce | |||||||||||
příjmy | 3 632,32 | 5 605,29 | 4 724,32 | 7 432,63 | 8 998,18 | 5 461,06 | |||||
výdaje | -183,21 | -497,58 | -718,62 | -2 143,10 | -3 805,30 | -9 666,99 | |||||
saldo | 3 815,52 | 6 102,87 | 5 442,93 | 9 575,73 | 12 803,47 | 15 128,05 | |||||
stav na BÚ | 9 887,77 | 9 055,61 | 10 224,65 | 14 139,23 | 17 610,11 | 21 010,49 | |||||
DSO | |||||||||||
příjmy | 25,85 | -66,56 | -311,42 | -482,06 | -670,52 | -1 521,29 | |||||
výdaje | -9,32 | -153,07 | -544,80 | -865,02 | -1 391,09 | -2 392,68 | |||||
saldo | 35,17 | 86,51 | 233,38 | 382,95 | 720,56 | 871,38 | |||||
stav na BÚ | -83,25 | -109,34 | -43,25 | 53,27 | 323,78 | 312,03 | |||||
RRRS | |||||||||||
příjmy | 6 771,80 | 4 646,81 | 5 342,39 | 2 703,93 | 1 502,23 | -3 943,86 | |||||
výdaje | 2 344,30 | 2 191,62 | 2 906,95 | 4 204,85 | 2 848,81 | -233,13 | |||||
saldo | 4 427,49 | 2 455,20 | 2 435,43 | -1 500,92 | -1 346,58 | -3 710,73 | |||||
stav na BÚ | 4 007,56 | 2 035,26 | 2 015,50 | -1 920,86 | -1 766,52 | -4 130,67 | |||||
**/ údaje o stavu finančních prostředků na bankovních účtech nejsou plně srovnatelné s údaji předchozích let, neboť v souvislosti s novelou vyhlášky č. 5/ 2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů regionálních rad regionů soudržnosti účinnou od 1.1.2016 se do stavu finančních prostředků na bankovních účtech již nezahrnují termínované vklady; v uplynulých letech pěti letech se objem termínovaných vkladů vykázaných územními rozpočty ke konci pololetí pohyboval v rozmezí 5,0 - 5,8 mld. Kč. |