Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí, krajů a Regionálních rad regionů soudržnosti k 30. 6. 2017
Ke konci prvního pololetí 2017 vykázaly obce, dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“), kraje a Regionální rady regionů soudržnosti (dále jen „regionální rady“) celkové konsolidované příjmy ve výši 246,1 mld. Kč a celkové konsolidované výdaje 200,9 mld. Kč, což znamená přebytek rozpočtového hospodaření 45,2 mld. Kč. Proti stejnému období minulého roku byly příjmy územních rozpočtů vyšší o 7,2 mld. Kč a výdaje vyšší o 14,6 mld. Kč. Výsledný přebytek hospodaření se ve srovnání s loňským červnem snížil o 7,4 mld. Kč.
Meziroční srovnání souhrnných výsledků hospodaření územních rozpočtů výrazně ovlivňuje změna postavení regionálních rad, která souvisí s přechodem na nové programové období 2014 - 2020. V rámci předchozího programového období 2007 - 2013 bylo hlavním úkolem regionálních rad administrovat finanční prostředky z fondů EU prostřednictvím regionálních operačních programů, což znamenalo značné objemy příjmů a výdajů, které každoročně procházely jejich rozpočty. V letošním roce k proplácení prostředků z regionálních operačních programů již nedochází, definitivně bylo ukončeno ke konci pololetí 2016. Tato skutečnost se promítá nejen ve výrazném poklesu příjmů a výdajů regionálních rad, ale současně ovlivňuje i výši příjmů a výdajů územních rozpočtů celkem. Úloha regionálních rad nyní spočívá především v kontrole projektů po období udržitelnosti a v postupném ukončování programů. 1
Vlastní příjmy územních rozpočtů dosáhly 153,3 mld. Kč a proti červnu minulého roku byly vyšší o 13,4 mld. Kč. Růst byl zajištěn především příznivým vývojem daňových příjmů, jejichž celkový objem dosáhl 132,6 mld. Kč, což bylo o 12,9 mld. Kč více (k nárůstu přispěla také novela zákona o rozpočtovém určení daní účinná od 1. 1. 2017, která znamenala navýšení podílu obcí na výnosu daně z přidané hodnoty na 21,4 %; v předchozích letech činil podíl 20,83 %). Zvýšení bylo dále vykázáno v části nedaňových příjmů, dosáhly 17,3 mld. Kč, tj. o 0,5 mld. Kč více. Kapitálové příjmy činily 3,3 mld. Kč, což znamená pokles o 0,1 mld. Kč.
Transfery přijaté územními rozpočty dosáhly celkem 92,8 mld. Kč, proti stejnému období minulého roku to bylo o 6,3 mld. Kč méně. Pokles byl způsoben vývojem v části investičních transferů, které byly nižší o 13,5 mld. Kč. Důvodem je především vysoká srovnávací základna první poloviny předchozího roku, kdy územní rozpočty přijaly relativně větší objem investičních transferů určených na profinancování posledních projektů v rámci operačních programů předchozího programového období 2007 - 2013. Příprava a realizace investičních projektů v rámci nového programového období 2014 - 2020 má prozatím pomalejší náběh.
Nové programové období je postaveno na zcela nové struktuře programů, pro rozvoj potřeb v území je určen Integrovaný regionální operační program (IROP), který navazuje na sedm regionálních operačních programů předchozího období. Prioritou IROP je umožnění vyváženého rozvoje území, zkvalitnění infrastruktury, zlepšení veřejných služeb a veřejné správy a zajištění udržitelného rozvoje v obcích, městech a regionech. Řídicím orgánem je Ministerstvo pro místní rozvoj (hlavní město Praha může čerpat finanční prostředky z operačního programu Praha - pól růstu ČR, řízeného Magistrátem hlavního města).
Přijaté neinvestiční transfery byly proti loňskému červnu vyšší o 7,2 mld. Kč, růst ovlivnily zejména vyšší převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech územních rozpočtů činil v souhrnu 190,7 mld. Kč, což bylo o 37,7 mld. Kč více nežli ve stejném období předchozího roku. Jednalo se současně o dosud nejvyšší vykázaný stav finančních prostředků na účtech územních rozpočtů.
I. Kraje
Kraje vykázaly celkové příjmy ve výši 102,8 mld. Kč a výdaje ve výši 86,4 mld. Kč. Proti stejnému období předchozího roku byly příjmy vyšší o 2,8 mld. Kč a výdaje vyšší o 6,3 mld. Kč. Přebytek hospodaření (16,4 mld. Kč) se proto ve srovnání s loňským červnem snížil o 3,5 mld. Kč.
Vlastní příjmy krajů činily 31,8 mld. Kč a proti srovnatelnému období byly vyšší o 2,4 mld. Kč. K nárůstu došlo pouze v části daňových příjmů, které dosáhly 29,9 mld. Kč, tj. o 3,2 mld. Kč více; zvýšení inkasa bylo vykázáno především u daně z přidané hodnoty (o 1,9 mld. Kč). Naopak nedaňové příjmy byly nižší o 0,7 mld. Kč a kapitálové příjmy nižší o 0,1 mld. Kč.
Celková výše přijatých transferů činila 71,0 mld. Kč, proti srovnatelnému období to bylo o 0,4 mld. Kč méně. Neinvestiční transfery dosáhly 68,9 mld. Kč (meziroční nárůst o 5,3 mld. Kč). Rozhodující část představují převody z rozpočtu Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy určené na přímé náklady škol zřizovaných kraji a obcemi. Jednalo se o čtyři zálohy regionálnímu školství na osm měsíců roku ve výši 62,4 mld. Kč (o 5,4 mld. Kč více nežli v červnu loňského roku), a dále dvě čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 2,5 mld. Kč (o 0,3 mld. Kč více). V meziročním nárůstu se plně promítá zvýšení platů pedagogickým a nepedagogickým pracovníkům, ke kterému došlo od 1. září 2016.
Přijaté investiční transfery činily prozatím pouze 2,1 mld. Kč, proti stejnému období minulého roku to bylo o 4,9 mld. Kč méně.
Výdaje krajů dosáhly v první polovině roku 86,4 mld. Kč, proti loňskému červnu byly vyšší o 6,3 mld. Kč. Růst byl vykázán především v části běžných výdajů, jejichž výše činila 81,8 mld. Kč (o 6,0 mld. Kč více), kapitálové výdaje vzrostly o 0,3 mld. Kč a dosáhly 4,6 mld. Kč.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech krajů činil ke konci června 39,1 mld. Kč, což bylo o 6,7 mld. Kč více nežli ve stejném období minulého roku.
II. Obce
Obce vykázaly celkové příjmy 144,9 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 116,7 mld. Kč, přebytek rozpočtového hospodaření dosáhl 28,2 mld. Kč. Proti srovnatelnému období byly příjmy vyšší o 7,3 mld. Kč a výdaje vyšší o 10,3 mld. Kč, saldo hospodaření se proto snížilo o 3,0 mld. Kč.
Vlastní příjmy obcí dosáhly 120,9 mld. Kč a proti červnu minulého roku vzrostly o 11,0 mld. Kč. Nárůst byl vykázán především v části daňových příjmů, které činily 102,7 mld. Kč, což bylo o 9,8 mld. Kč více (z toho 4,9 mld. Kč tvořil nárůst inkasa daně z přidané hodnoty). Nedaňové příjmy činily 15,1 mld. Kč (o 1,2 mld. Kč více). Kapitálové příjmy dosáhly shodné úrovně jako v loňském červnu, tj. 3,1 mld. Kč.
Transfery přijaté do rozpočtů obcí dosáhly 24,0 mld. Kč, proti srovnatelnému období to bylo o 3,7 mld. Kč méně. Neinvestiční transfery činily 21,9 mld. Kč (nárůst o 2,1 mld. Kč), investiční transfery dosáhly pouze 2,1 mld. Kč (pokles o 5,8 mld. Kč).
Běžné výdaje obcí byly vykázány ve výši 97,5 mld. Kč, proti loňskému červnu vzrostly o 6,1 mld. Kč. Růst byl vykázán také v části kapitálových výdajů, jejichž objem dosáhl 19,2 mld. Kč, což bylo o 4,2 mld. Kč více.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech obcí činil ke konci pololetí 149,3 mld. Kč, proti stejnému období loňského roku to bylo o 31,3 mld. Kč více.
III. DSO
DSO hospodařily v první pololetí tohoto roku s příjmy ve výši 1,6 mld. Kč a výdaji ve výši 1,0 mld. Kč. Příjmy byly proti loňskému červnu nižší o 0,1 mld. Kč, výdaje naopak o 0,1 mld. Kč vyšší.
1 Pro rok 2017 byly v kapitole Ministerstva pro místní rozvoj rozpočtovány pouze prostředky na financování provozních výdajů regionálních rad ve výši 0,2 mld. Kč (v rámci OP Technická pomoc 2014+). Vzhledem k tomu, že příjmy a výdaje regionálních rad se již týkají pouze provozních výdajů a jsou tedy relativně velmi nízké, přičemž změny mezi jednotlivými měsíci roku se pohybují pouze v řádu jednotek milionů Kč, nebude dále, na rozdíl od předchozích měsíčních zpráv o hospodaření územních rozpočtů, uváděna samostatná kapitola o hospodaření regionálních rad.
2017 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec*/ | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 69 394,59 | 115 621,47 | 138 851,34 | 182 135,16 | 246 123,69 | ||||||
výdaje | 54 154,42 | 96 509,29 | 122 063,72 | 162 179,26 | 200 931,44 | ||||||
saldo | 15 240,16 | 19 112,18 | 16 787,62 | 19 955,89 | 45 192,25 | ||||||
stav na BÚ | 160 053,94 | 164 987,41 | 162 147,56 | 166 449,07 | 190 686,08 | ||||||
kraje | |||||||||||
příjmy | 30 938,05 | 51 382,62 | 56 912,83 | 76 676,30 | 102 814,89 | ||||||
výdaje | 24 664,49 | 46 029,94 | 52 220,22 | 71 371,25 | 86 414,15 | ||||||
saldo | 6 273,55 | 5 352,67 | 4 692,62 | 5 305,05 | 16 400,74 | ||||||
stav na BÚ | 30 047,23 | 28 786,56 | 27 997,56 | 28 507,60 | 39 146,72 | ||||||
obce | |||||||||||
příjmy | 38 595,45 | 65 082,82 | 82 646,52 | 106 307,90 | 144 952,63 | ||||||
výdaje | 29 625,97 | 51 319,64 | 70 943,88 | 92 133,33 | 116 700,10 | ||||||
saldo | 8 969,48 | 13 763,18 | 11 702,64 | 14 174,58 | 28 252,53 | ||||||
stav na BÚ | 128 281,44 | 134 186,23 | 131 994,54 | 135 727,63 | 149 310,69 | ||||||
DSO | |||||||||||
příjmy | 509,23 | 799,12 | 966,85 | 1 265,04 | 1 565,97 | ||||||
výdaje | 263,80 | 390,23 | 520,26 | 725,85 | 994,95 | ||||||
saldo | 245,44 | 408,89 | 446,59 | 539,20 | 571,03 | ||||||
stav na BÚ | 1 471,67 | 1 781,59 | 1 868,62 | 1 936,48 | 1 920,10 | ||||||
RRRS | |||||||||||
příjmy | 49,20 | 50,61 | 129,86 | 136,00 | 184,91 | ||||||
výdaje | 134,70 | 156,68 | 182,09 | 197,71 | 215,40 | ||||||
saldo | -85,50 | -106,07 | -52,23 | -61,71 | -30,49 | ||||||
stav na BÚ | 253,61 | 233,03 | 286,84 | 277,36 | 308,58 |
*/ s účinností od 1.1.2015 se výkazy za měsíc červenec nepředkládají
Poznámka: Z důvodu konsolidace, jejímž smyslem je očistit údaje o rozpočtu nebo skutečnosti peněžních operací o interní přesuny peněžních prostředků uvnitř jednotky nebo mezi jednotkami na úrovni sumářů, za které se operace sledují, je součet na úrovni republiky odlišný od součtu jednotlivých úrovní, tj.obcí a DSO, krajů a regionálních rad.
Příjmové, výdajové a finanční operace, které jsou předmětem konsolidace spolu s uvedením úrovně, na které se konsolidace provádí, stanovuje vyhláška č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad regionů soudržnosti.
2017 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 73,82 | -835,27 | -2 664,34 | 1 812,27 | 7 193,68 | ||||||
výdaje | 5 493,92 | 10 065,99 | 8 735,71 | 12 095,78 | 14 597,28 | ||||||
saldo | -5 420,11 | -10 901,26 | -11 400,05 | -10 283,51 | -7 403,61 | ||||||
stav na BÚ | 34 139,66 | 32 865,10 | 31 635,76 | 33 668,27 | 37 659,43 | ||||||
kraje | |||||||||||
příjmy | 5 684,08 | 1 770,54 | -446,97 | 73,98 | 2 775,92 | ||||||
výdaje | 4 185,73 | 6 097,41 | 3 983,97 | 5 028,45 | 6 349,97 | ||||||
saldo | 1 518,36 | -4 326,87 | -4 430,93 | -4 954,47 | -3 574,05 | ||||||
stav na BÚ | 10 706,95 | 5 386,65 | 5 308,35 | 5 129,28 | 6 746,01 | ||||||
obce | |||||||||||
příjmy | 1 498,54 | 3 175,21 | 2 541,58 | 4 525,90 | 7 261,97 | ||||||
výdaje | 1 586,09 | 4 867,92 | 5 569,95 | 8 580,92 | 10 291,57 | ||||||
saldo | -87,55 | -1 692,72 | -3 028,36 | -4 055,02 | -3 029,60 | ||||||
stav na BÚ | 30 013,15 | 31 855,74 | 29 874,91 | 29 411,59 | 31 307,59 | ||||||
DSO | |||||||||||
příjmy | 141,33 | 185,69 | 78,81 | 128,01 | -89,19 | ||||||
výdaje | 47,20 | 42,18 | 50,89 | 83,97 | 133,69 | ||||||
saldo | 94,13 | 143,52 | 27,92 | 44,03 | -222,86 | ||||||
stav na BÚ | 250,44 | 440,10 | 420,91 | 444,64 | 184,27 | ||||||
RRRS | |||||||||||
příjmy | -9 221,06 | -9 428,49 | -10 545,55 | -10 555,88 | -10 632,95 | ||||||
výdaje | -2 373,34 | -4 594,27 | -6 560,34 | -9 221,83 | -10 037,71 | ||||||
saldo | -6 847,72 | -4 834,22 | -3 985,22 | -1 334,05 | -595,24 | ||||||
stav na BÚ | -6 830,87 | -4 817,38 | -3 968,41 | -1 317,24 | -578,43 |