Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí, krajů a Regionálních rad regionů soudržnosti k 31.12.2017
Ke konci roku 2017 vykázaly obce, dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“), kraje a Regionální rady regionů soudržnosti (dále jen „regionální rady“) celkové konsolidované příjmy ve výši 472,6 mld. Kč a celkové konsolidované výdaje 441,6 mld. Kč, což znamená přebytek rozpočtového hospodaření 31,0 mld. Kč. Proti stejnému období minulého roku byly příjmy územních rozpočtů vyšší o 25,9 mld. Kč a výdaje vyšší o 48,1 mld. Kč. Výsledný přebytek hospodaření se ve srovnání s loňským rokem snížil o 22,2 mld. Kč.
V roce 2017 již nedocházelo k proplácení prostředků z regionálních operačních programů, což se promítlo nejen ve výrazném poklesu příjmů a výdajů regionálních rad, ale současně i ve výši příjmů a výdajů územních rozpočtů celkem. Pro rok 2017 byly v kapitole Ministerstva pro místní rozvoj rozpočtovány pouze prostředky na financování provozních výdajů regionálních rad ve výši 0,2 mld. Kč (vzhledem k tomu, že v roce 2017 regionální rady již nefinancovaly žádné projekty a jejich příjmy a výdaje se v zásadě vztahovaly pouze k jejich vlastnímu provozu, není v této zprávě již uváděna samostatná kapitola o hospodaření regionálních rad).
Vlastní příjmy územních rozpočtů dosáhly 311,5 mld. Kč a proti minulému roku byly vyšší o 18,0 mld. Kč. Nárůst vlastních příjmů byl tvořen výhradně daňovými příjmy. Jejich celkový objem dosáhl 270,7 mld. Kč, což bylo o 21,2 mld. Kč více (k růstu přispěla kromě příznivého ekonomického vývoje také novela zákona o rozpočtovém určení daní účinná od 1. 1. 2017, která znamenala navýšení podílu obcí na výnosu daně z přidané hodnoty na 21,4 %; v předchozích letech činil podíl 20,83 %). Nedaňové i kapitálové příjmy byly proti loňskému roku nižší; nedaňové příjmy činily 34,1 mld. Kč (o 1,4 mld. Kč méně) a kapitálové příjmy 6,7 mld. Kč (o 1,8 mld. Kč méně).
Transfery přijaté územními rozpočty činily celkem 161,0 mld. Kč a proti minulému roku byly vyšší o 7,8 mld. Kč, nárůst se však týkal pouze neinvestičních transferů. Dosáhly 147,6 mld. Kč, což bylo meziročně o 17,0 mld. Kč více (nárůst ovlivnily zejména vyšší převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji). Naproti tomu v části přijatých investičních transferů byl již druhým rokem vykázán pokles. Jejich výše dosáhla 13,4 mld. Kč, což bylo meziročně o 9,2 mld. Kč méně. Pokles souvisí s dosud nižším čerpáním prostředků na investiční projekty realizované v rámci programů nového programového období pro využití fondů EU.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech územních rozpočtů činil v souhrnu 179,3 mld. Kč, což bylo o 28,4 mld. Kč více nežli ke konci minulého roku. 1/
I. Kraje
Kraje vykázaly celkové příjmy ve výši 181,7 mld. Kč a výdaje ve výši 172,6 mld. Kč. Proti loňskému roku byly příjmy vyšší o 13,3 mld. Kč a výdaje vyšší o 17,0 mld. Kč. Přebytek hospodaření (9,1 mld. Kč) se proto snížil o 3,6 mld. Kč.
Vlastní příjmy krajů činily 68,4 mld. Kč, meziročně byly vyšší o 4,8 mld. Kč. K nárůstu došlo pouze v části daňových příjmů, které dosáhly 64,4 mld. Kč, tj. o 5,7 mld. Kč více; zvýšení inkasa bylo vykázáno především u daně z přidané hodnoty (o 3,5 mld. Kč). Naopak nedaňové příjmy byly nižší o 0,6 mld. Kč a kapitálové příjmy nižší o 0,3 mld. Kč.
Celková výše přijatých transferů činila 113,2 mld. Kč, proti předchozímu roku to bylo o 8,5 mld. Kč více. Neinvestiční transfery dosáhly 108,1 mld. Kč (nárůst o 11,5 mld. Kč), jejich rozhodující část stejně jako v minulých letech představovaly transfery z rozpočtu Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy. Prostředky určené na přímé náklady škol zřizovaných kraji a obcemi dosáhly celkem 97,1 mld. Kč (v roce 2016 to bylo 87,7 mld. Kč), a prostředky určené pro soukromé školství 5,1 mld. Kč (v roce 2016 to bylo 4,5 mld. Kč). V meziročním nárůstu se promítá především zvýšení platů pedagogickým a nepedagogickým pracovníkům, ke kterému došlo od září 2016, a zvýšení platů nepedagogickým pracovníkům od července 2017. Nově se projevilo také i další navýšení platů pedagogickým pracovníkům s platností od listopadu 2017.
Přijaté investiční transfery činily 5,2 mld. Kč, proti předchozímu roku to bylo o 2,9 mld. Kč méně.
Výdaje krajů dosáhly 172,6 mld. Kč, což znamená meziroční zvýšení o 17,0 mld. Kč. Růst byl vykázán především v části běžných výdajů, jejichž výše činila 155,2 mld. Kč (o 14,1 mld. Kč více); nárůst běžných výdajů byl přitom koncentrován v části neinvestičních transferů, které kraje poskytují vlastním i cizím příspěvkovým a podobným organizacím (růst o 11,0 mld. Kč). Kapitálové výdaje dosáhly 17,4 mld. Kč a byly vyšší o 2,9 mld. Kč.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech krajů činil ke konci roku 29,9 mld. Kč, což bylo meziročně o 6,0 mld. Kč více.
II. Obce
Obce vykázaly celkové příjmy 294,2 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 272,8 mld. Kč, přebytek rozpočtového hospodaření dosáhl 21,4 mld. Kč. Proti srovnatelnému období byly příjmy vyšší o 15,3 mld. Kč a výdaje vyšší o 33,6 mld. Kč, saldo hospodaření se proto snížilo o 18,3 mld. Kč.
Vlastní příjmy obcí činily 242,0 mld. Kč a proti loňskému roku vzrostly o 13,2 mld. Kč. Růst byl vykázán pouze v části daňových příjmů, které dosáhly 206,3 mld. Kč, což bylo o 15,6 mld. Kč více (z toho 10,0 mld. Kč představoval nárůst inkasa daně z přidané hodnoty). Nedaňové příjmy dosáhly 29,4 mld. Kč (pokles o 0,9 mld. Kč) a kapitálové příjmy 6,3 mld. Kč (pokles o 1,5 mld. Kč).
Transfery přijaté do rozpočtů obcí činily celkem 52,2 mld. Kč, proti srovnatelnému období to bylo o 2,1 mld. Kč více. Neinvestiční transfery činily 42,6 mld. Kč (nárůst o 6,3 mld. Kč), investiční transfery dosáhly 9,6 mld. Kč (pokles o 4,1 mld. Kč).
Běžné výdaje obcí byly vykázány ve výši 205,5 mld. Kč, proti loňskému roku vzrostly o 17,7 mld. Kč. Obdobně jako u krajů vzrostly především neinvestiční transfery příspěvkovým a podobným organizacím (celkem o 6,7 mld. Kč), dále pak také i výdaje na nákup služeb a výdaje na platy a související pojistné. Růst byl vykázán i v části kapitálových výdajů, jejichž objem dosáhl 67,3 mld. Kč, což bylo o 15,9 mld. Kč více.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech obcí činil ke konci roku 147,4 mld. Kč, proti loňskému roku to bylo o 22,2 mld. Kč více.
III. DSO
DSO hospodařily s příjmy ve výši 3,4 mld. Kč a výdaji ve výši 2,8 mld. Kč. Příjmy proti srovnatelnému období vzrostly o 0,3 mld. Kč a výdaje o 0,5 mld. Kč.
1/ Stav finančních prostředků na bankovních účtech vykázaný dle Přílohy č. 6 k vyhlášce č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů regionálních rad regionů soudržnosti (zahrnuje součet finančních prostředků na těchto účtech: 231 - Základní běžný účet ÚSC, 231 - Běžné účty fondů ÚSC a 261 - Pokladna).
2017 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec*/ | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 69 394,59 | 115 621,47 | 138 851,34 | 182 135,16 | 246 123,69 | 311 372,65 | 355 522,27 | 381 772,25 | 430 877,01 | 472 596,68 | |
výdaje | 54 154,42 | 96 509,29 | 122 063,72 | 162 179,26 | 200 931,44 | 267 712,95 | 311 239,33 | 344 491,43 | 390 017,24 | 441 646,81 | |
saldo | 15 240,16 | 19 112,18 | 16 787,62 | 19 955,89 | 45 192,25 | 43 659,69 | 44 282,94 | 37 280,82 | 40 859,76 | 30 949,87 | |
stav na BÚ | 160 053,94 | 164 987,41 | 162 147,56 | 166 449,07 | 190 686,08 | 189 383,42 | 190 819,74 | 183 043,45 | 188 652,37 | 179 265,19 | |
kraje | |||||||||||
příjmy | 30 938,05 | 51 382,62 | 56 912,83 | 76 676,30 | 102 814,89 | 121 071,68 | 141 727,17 | 148 530,38 | 172 620,02 | 181 650,85 | |
výdaje | 24 664,49 | 46 029,94 | 52 220,22 | 71 371,25 | 86 414,15 | 109 259,52 | 129 731,22 | 137 298,82 | 157 084,13 | 172 560,21 | |
saldo | 6 273,55 | 5 352,67 | 4 692,62 | 5 305,05 | 16 400,74 | 11 812,16 | 11 995,96 | 11 231,56 | 15 535,89 | 9 090,63 | |
stav na BÚ | 30 047,23 | 28 786,56 | 27 997,56 | 28 507,60 | 39 146,72 | 34 270,30 | 33 689,99 | 32 671,65 | 37 005,24 | 29 877,40 | |
obce | |||||||||||
příjmy | 38 595,45 | 65 082,82 | 82 646,52 | 106 307,90 | 144 952,63 | 192 391,33 | 216 023,24 | 235 750,54 | 261 123,51 | 294 243,24 | |
výdaje | 29 625,97 | 51 319,64 | 70 943,88 | 92 133,33 | 116 700,10 | 161 159,73 | 184 263,12 | 210 315,70 | 236 370,69 | 272 809,64 | |
saldo | 8 969,48 | 13 763,18 | 11 702,64 | 14 174,58 | 28 252,53 | 31 231,60 | 31 760,12 | 25 434,83 | 24 752,82 | 21 433,60 | |
stav na BÚ | 128 281,44 | 134 186,23 | 131 994,54 | 135 727,63 | 149 310,69 | 152 810,81 | 154 950,73 | 148 146,95 | 149 476,75 | 147 401,24 | |
DSO | |||||||||||
příjmy | 509,23 | 799,12 | 966,85 | 1 265,04 | 1 565,97 | 2 057,33 | 2 292,60 | 2 646,40 | 2 966,33 | 3 391,45 | |
výdaje | 263,80 | 390,23 | 520,26 | 725,85 | 994,95 | 1 412,00 | 1 688,03 | 1 967,91 | 2 358,07 | 2 767,73 | |
saldo | 245,44 | 408,89 | 446,59 | 539,20 | 571,03 | 645,33 | 604,56 | 678,49 | 608,26 | 623,71 | |
stav na BÚ | 1 471,67 | 1 781,59 | 1 868,62 | 1 936,48 | 1 920,10 | 2 011,77 | 1 941,24 | 1 976,15 | 1 915,31 | 1 861,87 | |
RRRS | |||||||||||
příjmy | 49,20 | 50,61 | 129,86 | 136,00 | 184,91 | 267,36 | 274,84 | 316,52 | 341,67 | 295,52 | |
výdaje | 134,70 | 156,68 | 182,09 | 197,71 | 215,40 | 315,89 | 376,12 | 406,90 | 425,67 | 524,98 | |
saldo | -85,50 | -106,07 | -52,23 | -61,71 | -30,49 | -48,54 | -101,29 | -90,38 | -84,01 | -229,46 | |
stav na BÚ | 253,61 | 233,03 | 286,84 | 277,36 | 308,58 | 290,53 | 237,78 | 248,70 | 255,07 | 124,68 |
*/ s účinností od 1.1.2015 se výkazy za měsíc červenec nepředkládají
Poznámka: Z důvodu konsolidace, jejímž smyslem je očistit údaje o rozpočtu nebo skutečnosti peněžních operací o interní přesuny peněžních prostředků uvnitř jednotky nebo mezi jednotkami na úrovni sumářů, za které se operace sledují, je součet na úrovni republiky odlišný od součtu jednotlivých úrovní, tj.obcí a DSO, krajů a regionálních rad.
Příjmové, výdajové a finanční operace, které jsou předmětem konsolidace spolu s uvedením úrovně, na které se konsolidace provádí, stanovuje vyhláška č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad regionů soudržnosti.
2017 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 73,82 | -835,27 | -2 664,34 | 1 812,27 | 7 193,68 | 15 776,33 | 15 218,67 | 18 197,40 | 23 638,32 | 25 878,38 | |
výdaje | 5 493,92 | 10 065,99 | 8 735,71 | 12 095,78 | 14 597,28 | 24 533,84 | 27 795,25 | 33 566,50 | 37 799,34 | 48 120,41 | |
saldo | -5 420,11 | -10 901,26 | -11 400,05 | -10 283,51 | -7 403,61 | -8 757,51 | -12 576,59 | -15 369,10 | -14 161,02 | -22 242,03 | |
stav na BÚ | 34 139,66 | 32 865,10 | 31 635,76 | 33 668,27 | 37 659,43 | 37 625,56 | 35 037,56 | 26 457,35 | 29 183,27 | 28 359,88 | |
kraje | |||||||||||
příjmy | 5 684,08 | 1 770,54 | -446,97 | 73,98 | 2 775,92 | 7 478,46 | 6 944,04 | 8 558,81 | 12 859,34 | 13 341,11 | |
výdaje | 4 185,73 | 6 097,41 | 3 983,97 | 5 028,45 | 6 349,97 | 9 187,84 | 10 032,35 | 10 148,00 | 11 095,68 | 16 968,40 | |
saldo | 1 518,36 | -4 326,87 | -4 430,93 | -4 954,47 | -3 574,05 | -1 709,39 | -3 088,31 | -1 589,19 | 1 763,66 | -3 627,29 | |
stav na BÚ | 10 706,95 | 5 386,65 | 5 308,35 | 5 129,28 | 6 746,01 | 8 282,08 | 6 795,99 | 8 078,06 | 11 480,15 | 6 028,05 | |
obce | |||||||||||
příjmy | 1 498,54 | 3 175,21 | 2 541,58 | 4 525,90 | 7 261,97 | 11 155,77 | 11 176,92 | 12 514,97 | 13 777,11 | 15 292,34 | |
výdaje | 1 586,09 | 4 867,92 | 5 569,95 | 8 580,92 | 10 291,57 | 17 457,26 | 19 812,66 | 25 492,33 | 28 805,82 | 33 559,19 | |
saldo | -87,55 | -1 692,72 | -3 028,36 | -4 055,02 | -3 029,60 | -6 301,49 | -8 635,75 | -12 977,36 | -15 028,71 | -18 266,86 | |
stav na BÚ | 30 013,15 | 31 855,74 | 29 874,91 | 29 411,59 | 31 307,59 | 29 650,09 | 28 635,44 | 18 709,86 | 18 131,15 | 22 223,95 | |
DSO | |||||||||||
příjmy | 141,33 | 185,69 | 78,81 | 128,01 | -89,19 | -117,94 | -106,63 | 17,39 | 161,06 | 311,65 | |
výdaje | 47,20 | 42,18 | 50,89 | 133,69 | 118,45 | 207,74 | 283,60 | 454,00 | 517,28 | ||
saldo | 94,13 | 143,52 | 27,92 | 44,03 | -222,86 | -236,39 | -314,37 | -266,21 | -292,93 | -205,63 | |
stav na BÚ | 250,44 | 440,10 | 420,91 | 444,64 | 184,27 | 273,74 | 219,38 | 284,41 | 272,90 | 333,60 | |
RRRS | |||||||||||
příjmy | -9 221,06 | -9 428,49 | -10 545,55 | -10 555,88 | -10 632,95 | -10 609,35 | -10 610,79 | -10 613,52 | -10 709,04 | -10 314,03 | |
výdaje | -2 373,34 | -4 594,27 | -6 560,34 | -9 221,83 | -10 037,71 | -10 012,19 | -9 980,73 | -9 981,73 | -9 991,30 | -10 067,76 | |
saldo | -6 847,72 | -4 834,22 | -3 985,22 | -1 334,05 | -595,24 | -597,16 | -630,06 | -631,79 | -717,73 | -246,27 | |
stav na BÚ | -6 830,87 | -4 817,38 | -3 968,41 | -1 317,24 | -578,43 | -580,35 | -613,25 | -614,98 | -700,92 | -225,72 |