Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí, krajů a Regionálních rad regionů soudržnosti k 31.8.2018
Ke konci srpna 2018 vykázaly kraje, obce, dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“) a Regionální rady regionů soudržnosti1 celkové konsolidované příjmy ve výši 348,0 mld. Kč a celkové konsolidované výdaje 321,1 mld. Kč. Proti stejnému období minulého roku vzrostly celkové příjmy územních rozpočtů o 36,7 mld. Kč a jejich celkové výdaje o 53,4 mld. Kč. Výsledný přebytek hospodaření (26,9 mld. Kč) se proto proti srpnu loňského roku snížil o 16,7 mld. Kč.
Vlastní příjmy územních rozpočtů činily 226,3 mld. Kč, proti srovnatelnému období minulého roku byly vyšší o 19,8 mld. Kč. Daňové příjmy vzrostly o 17,2 mld. Kč a dosáhly celkem 196,8 mld. Kč; na růstu se podílí kromě příznivého ekonomického vývoje i další navýšení podílu obcí na dani z přidané hodnoty na 23,58 %, ke kterému došlo s účinností od 1. 1. 2018.2 Nedaňové příjmy činily 25,1 mld. Kč, což znamená nárůst o 2,6 mld. Kč. Kapitálové příjmy zůstaly na zhruba shodné úrovni jako v srpnu loňského roku, tj. 4,4 mld. Kč.
Transfery přijaté územními rozpočty celkem dosáhly 121,7 mld. Kč, proti stejnému období minulého roku byly vyšší o 16,9 mld. Kč. Růst byl vykázán především v části neinvestičních transferů, které činily 112,3 mld. Kč, což bylo o 14,3 mld. Kč více. Nárůst se týkal objemově nejvýznamnějších položek, kterými jsou prostředky určené na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji a dále prostředky na neinvestiční nedávkové transfery podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Objem přijatých investičních transferů dosáhl 9,4 mld. Kč a proti srovnatelnému období vzrostl o 2,5 mld. Kč. Jednalo se především o prostředky přijaté z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj na realizaci projektů v rámci Integrovaného regionálního operačního programu (jejich objem dosáhl 4,4 mld. Kč, zatímco v srpnu loňského roku to bylo pouze 0,7 mld. Kč).
Běžné výdaje územních rozpočtů činily 262,0 mld. Kč a proti loňskému srpnu byly vyšší o 31,9 mld. Kč. K nárůstu běžných výdajů došlo především v části transferů, které kraje a obce převádějí příspěvkovým a podobným organizacím (zvýšení o 16,1 mld. Kč) a neziskovým organizacím (zvýšení o 2,4 mld. Kč); z odvětvového hlediska se jedná zejména o organizace působící v odvětvích školství a sociální péče. Významný růst byl vykázán (na rozdíl od vývoje ve srovnatelném období předchozích dvou let) také v části kapitálových výdajů. Dosáhly 59,2 mld. Kč, což bylo o 21,5 mld. Kč více nežli v srpnu minulého roku (tj. téměř o 60 %).
Stav finančních prostředků na bankovních účtech územních rozpočtů činil v souhrnu 192,9 mld. Kč, což znamená nárůst proti srpnu předchozího roku o 3,5 mld. Kč.3
I. Kraje
Kraje vykázaly celkové příjmy ve výši 136,7 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 131,7 mld. Kč. Proti stejnému období předchozího roku vzrostly příjmy o 15,6 mld. Kč a výdaje o 22,4 mld. Kč. Přebytek hospodaření (5,0 mld. Kč) byl proto o 6,8 mld. Kč nižší.
Vlastní příjmy krajů činily 48,0 mld. Kč a proti srpnu minulého roku vzrostly o 3,8 mld. Kč. Daňové příjmy dosáhly 45,1 mld. Kč, tj. o 3,3 mld. Kč více (zvýšení inkasa bylo vykázáno především u daně z příjmů fyzických osob, o 1,5 mld. Kč). Nedaňové příjmy vzrostly o 0,5 mld. Kč a dosáhly 2,7 mld. Kč. Objem kapitálových příjmů zůstal na shodné úrovni (0,2 mld. Kč).
Celkový objem přijatých transferů činil 88,7 mld. Kč, proti srovnatelnému období byl vyšší o 11,8 mld. Kč. Růst byl vykázán především v části neinvestičních transferů, které dosáhly 85,4 mld. Kč (v srpnu loňského roku 73,1 mld. Kč). Rozhodující část představují převody z rozpočtu Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy určené na přímé náklady škol zřizovaných kraji a obcemi. Jednalo se o zálohy regionálnímu školství na období prvních osmi měsíců roku ve výši 72,4 mld. Kč (ve srovnatelném období loňského roku to bylo 63,0 mld. Kč) a tři čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 4,4 mld. Kč (ve srovnatelném období to bylo 3,8 mld. Kč). Přijaté investiční transfery činily 3,3 mld. Kč, proti loňskému srpnu to bylo o 0,4 mld. Kč méně.
Běžné výdaje krajů dosáhly 118,2 mld. Kč a proti srovnatelnému období minulého roku byly vyšší o 16,7 mld. Kč. Významný růst byl vykázán také v části kapitálových výdajů, dosáhly 13,5 mld. Kč, což bylo o 5,7 mld. Kč více.
Na bankovních účtech vykázaly kraje finanční prostředky ve výši 33,5 mld. Kč, jejich objem se snížil proti loňskému srpnu o 0,8 mld. Kč.
II. Obce
Obce vykázaly ve sledovaném období celkové příjmy ve výši 214,7 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 193,2 mld. Kč, přebytek rozpočtového hospodaření dosáhl 21,5 mld. Kč. Proti srovnatelnému období vzrostly příjmy o 22,3 mld. Kč a výdaje o 32,1 mld. Kč, saldo hospodaření se proto snížilo o 9,8 mld. Kč.
Vlastní příjmy obcí činily 177,4 mld. Kč a proti srpnu minulého roku vzrostly o 15,9 mld. Kč. Nárůst byl vykázán především v části daňových příjmů, jejichž celkový objem dosáhl 151,7 mld. Kč, což bylo o 13,8 mld. Kč více (z toho 9,1 mld. Kč tvořil nárůst inkasa daně z přidané hodnoty). Nedaňové příjmy činily 21,6 mld. Kč (zvýšení o 2,1 mld. Kč), kapitálové příjmy zůstaly na shodné úrovni jako v loňském srpnu, tj. 4,1 mld. Kč.
Transfery přijaté do rozpočtů obcí dosáhly 37,2 mld. Kč, proti srovnatelnému období byly vyšší o 6,3 mld. Kč. Rozhodující část tvořily neinvestiční transfery, jejichž objem činil 30,4 mld. Kč (nárůst o 3,3 mld. Kč). Investiční transfery činily 6,8 mld. Kč (nárůst o 3,0 mld. Kč).
Běžné výdaje obcí dosáhly 147,2 mld. Kč, proti srpnu předchozího roku vzrostly o 16,5 mld. Kč. Vysoký růst byl vykázán rovněž v části kapitálových výdajů, jejichž objem dosáhl 46,0 mld. Kč, což bylo o 15,5 mld. Kč více.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech obcí činil 157,2 mld. Kč, proti srovnatelnému období to bylo o 4,3 mld. Kč více.
III. DSO
DSO hospodařily ve sledovaném období s příjmy ve výši 2,3 mld. Kč a výdaji ve výši 1,9 mld. Kč. Příjmy proti loňskému srpnu vzrostly o 0,3 mld. Kč a výdaje o 0,5 mld. Kč.
1/ Od poloviny roku 2016 již nedochází k proplácení prostředků z regionálních operačních programů, úloha Regionálních rad regionů soudržnosti nyní spočívá především v kontrole projektů po období udržitelnosti a v postupném ukončování programů. Vzhledem k tomu, že příjmy a výdaje regionálních rad se již týkají pouze provozních výdajů a jsou tedy relativně velmi nízké, přičemž změny mezi jednotlivými měsíci roku se pohybují pouze v řádu jednotek milionů Kč, nebude dále uváděna samostatná kapitola o hospodaření regionálních rad.
2/ V rozpočtovém určení daní (zákon č. 243/2000 Sb.) došlo v minulých letech k úpravám, znamenajícím posílení daňových příjmů územních rozpočtů. Od 1.1.2016 byl navýšen podíl krajů na dani z přidané hodnoty na 8,92 % (v letech 2013 - 2015 činil 7,86 %). U obcí došlo s účinností od 1.1.2017 k navýšení podílu na dani z přidané hodnoty na 21,4 % (v letech 2013 - 2016 činil 20,83 %) a zároveň byl zrušen problematický 30 % podíl obcí na dani z příjmů fyzických osob z přiznání. Od 1.1.2018 došlo u obcí k dalšímu navýšení podílu na dani z přidané hodnoty na 23,58 %.
3/ Stav finančních prostředků na bankovních účtech vykázaný dle Přílohy č. 6 k vyhlášce č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů regionálních rad regionů soudržnosti (zahrnuje součet finančních prostředků na těchto účtech: 231 - Základní běžný účet ÚSC, 231 - Běžné účty fondů ÚSC a 261 - Pokladna).
2018 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec*/ | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 83 250,95 | 135 275,33 | 161 094,30 | 206 445,27 | 278 378,92 | 348 066,60 | |||||
výdaje | 62 724,67 | 112 386,75 | 144 294,37 | 192 362,22 | 231 358,70 | 321 149,34 | |||||
saldo | 20 526,28 | 22 888,58 | 16 844,94 | 14 083,05 | 47 020,22 | 26 917,26 | |||||
stav na BÚ | 190 903,25 | 192 139,00 | 186 266,83 | 183 674,16 | 214 506,08 | 192 909,04 | |||||
kraje | |||||||||||
příjmy | 37 559,87 | 60 785,59 | 67 252,34 | 89 032,48 | 119 683,15 | 136 716,37 | |||||
výdaje | 28 247,03 | 54 072,25 | 62 270,04 | 85 266,70 | 98 838,15 | 131 730,10 | |||||
saldo | 9 312,84 | 6 713,34 | 4 982,30 | 3 765,79 | 20 845,00 | 4 986,27 | |||||
stav na BÚ | 38 658,70 | 35 722,31 | 34 251,12 | 33 009,67 | 49 905,71 | 33 472,72 | |||||
obce | |||||||||||
příjmy | 45 710,84 | 75 345,99 | 94 956,31 | 118 869,39 | 160 388,86 | 214 663,92 | |||||
výdaje | 34 737,02 | 59 501,56 | 83 453,25 | 108 964,89 | 134 721,21 | 193 217,69 | |||||
saldo | 10 973,82 | 15 844,44 | 11 503,06 | 9 904,50 | 25 667,65 | 21 446,23 | |||||
stav na BÚ | 150 243,26 | 154 193,78 | 149 781,69 | 148 385,26 | 162 273,92 | 157 158,93 | |||||
DSO | |||||||||||
příjmy | 491,38 | 807,09 | 1 064,37 | 1 342,42 | 1 677,04 | 2 318,54 | |||||
výdaje | 334,84 | 526,76 | 748,81 | 998,19 | 1 317,10 | 1 925,43 | |||||
saldo | 156,54 | 280,33 | 315,56 | 344,23 | 359,94 | 393,11 | |||||
stav na BÚ | 1 826,26 | 2 058,57 | 2 080,48 | 2 102,17 | 2 093,65 | 2 092,54 | |||||
RRRS | |||||||||||
příjmy | 120,66 | 125,17 | 142,14 | 190,01 | 279,38 | 354,75 | |||||
výdaje | 37,92 | 70,45 | 98,22 | 122,56 | 156,19 | 279,52 | |||||
saldo | 82,74 | 54,73 | 43,93 | 67,45 | 123,20 | 75,24 | |||||
stav na BÚ | 175,03 | 164,34 | 153,54 | 177,06 | 232,81 | 184,85 |
*/ s účinností od 1.1.2015 se výkazy za měsíc červenec nepředkládají
Poznámka: Z důvodu konsolidace, jejímž smyslem je očistit údaje o rozpočtu nebo skutečnosti peněžních operací o interní přesuny peněžních prostředků uvnitř jednotky nebo mezi jednotkami na úrovni sumářů, za které se operace sledují, je součet na úrovni republiky odlišný od součtu jednotlivých úrovní, tj.obcí a DSO, krajů a regionálních rad.
Příjmové, výdajové a finanční operace, které jsou předmětem konsolidace spolu s uvedením úrovně, na které se konsolidace provádí, stanovuje vyhláška č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad regionů soudržnosti.
2018 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 13 693,85 | 19 347,99 | 22 242,96 | 24 310,11 | 32 255,22 | 36 693,95 | |||||
výdaje | 8 570,24 | 15 877,46 | 22 185,65 | 30 182,96 | 30 427,26 | 53 436,39 | |||||
saldo | 5 123,61 | 3 470,53 | 57,31 | -5 872,85 | 1 827,97 | -16 742,43 | |||||
stav na BÚ | 30 849,31 | 27 151,59 | 24 119,27 | 17 225,09 | 23 820,00 | 3 525,62 | |||||
kraje | |||||||||||
příjmy | 6 621,83 | 9 402,97 | 10 339,50 | 12 356,18 | 16 868,26 | 15 644,69 | |||||
výdaje | 3 582,54 | 8 042,31 | 10 049,82 | 13 895,44 | 12 424,00 | 22 470,57 | |||||
saldo | 3 039,29 | 1 360,67 | 289,68 | -1 539,26 | 4 444,26 | -6 825,88 | |||||
stav na BÚ | 8 611,47 | 6 935,75 | 6 253,56 | 4 502,07 | 10 758,99 | -797,59 | |||||
obce | |||||||||||
příjmy | 7 115,39 | 10 263,17 | 12 309,79 | 12 561,49 | 15 436,23 | 22 272,59 | |||||
výdaje | 5 111,05 | 8 181,92 | 12 509,73 | 16 831,56 | 18 021,11 | 32 057,96 | |||||
saldo | 2 004,34 | 2 081,26 | -199,58 | -4 270,07 | -2 584,87 | -9 785,37 | |||||
stav na BÚ | 21 961,82 | 20 007,55 | 17 787,16 | 12 657,63 | 12 963,23 | 4 348,12 | |||||
DSO | |||||||||||
příjmy | -17,85 | 7,98 | 97,52 | 77,38 | 111,07 | 261,21 | |||||
výdaje | 71,04 | 136,53 | 228,55 | 272,34 | 322,15 | 513,43 | |||||
saldo | -88,89 | -128,55 | -131,03 | -194,97 | -211,09 | -252,22 | |||||
stav na BÚ | 354,59 | 276,98 | 211,86 | 165,69 | 173,56 | 80,77 | |||||
RRRS | |||||||||||
příjmy | 71,46 | 74,57 | 12,28 | 54,01 | 94,47 | 87,40 | |||||
výdaje | -96,78 | -86,23 | -83,87 | -75,15 | -59,22 | -36,38 | |||||
saldo | 168,24 | 160,80 | 96,16 | 129,16 | 153,69 | 123,77 | |||||
stav na BÚ | -78,58 | -68,69 | -133,30 | -100,30 | -75,77 | -105,68 |