Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí, krajů a Regionálních rad regionů soudržnosti k 30. 4. 2019
Ke konci dubna t. r. vykázaly kraje, obce, dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“) a Regionální rady regionů soudržnosti1 celkové konsolidované příjmy ve výši 181,2 mld. Kč a celkové konsolidované výdaje 162,4 mld. Kč, což znamená přebytek rozpočtového hospodaření 18,8 mld. Kč. Proti stejnému období minulého roku byly celkové příjmy územních rozpočtů vyšší o 20,1 mld. Kč a celkové výdaje vyšší o 18,2 mld. Kč. Výsledný přebytek hospodaření vzrostl ve srovnání s loňským dubnem o 1,9 mld. Kč.
Vlastní příjmy územních rozpočtů (tj. příjmy daňové, nedaňové a kapitálové) dosáhly celkem 108,1 mld. Kč, proti dubnu předchozího roku byly vyšší o 7,6 mld. Kč. Daňové příjmy činily 93,6 mld. Kč (růst o 7,2 mld. Kč), nedaňové příjmy dosáhly 12,4 mld. Kč (růst o 0,4 mld. Kč). Objem kapitálových příjmů zůstal na úrovni vykázané ve stejném období minulého roku, činil 2,1 mld. Kč.
Transfery přijaté územními rozpočty dosáhly celkem 73,1 mld. Kč, proti srovnatelnému období to bylo o 12,5 mld. Kč více. Vyšší růst byl vykázán v části neinvestičních transferů, jejichž celkový objem dosáhl 66,4 mld. Kč (v dubnu loňského roku 57,6 mld. Kč). Na růstu se podílely především transfery poskytované z kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, jejichž celkový objem dosáhl 49,1 mld. Kč, což znamená nárůst o 8,6 mld. Kč. Objem investičních transferů dosáhl 6,7 mld. Kč, proti loňskému dubnu to bylo o 3,7 mld. Kč více; nárůst se týkal především transferů poskytovaných z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj (zvýšení o 2,1 mld. Kč).
Běžné výdaje územních rozpočtů činily 140,6 mld. Kč a proti srovnatelnému období byly vyšší o 13,9 mld. Kč. Růst byl vykázán rovněž v části kapitálových výdajů, dosáhly 21,8 mld. Kč, což bylo o 4,3 mld. Kč více.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech územních rozpočtů2 činil v souhrnu 183,0 mld. Kč, tj. o 3,2 mld. Kč méně nežli v dubnu předchozího roku.
I. Kraje
Kraje vykázaly celkové příjmy ve výši 79,5 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 73,0 mld. Kč. Proti stejnému období loňského roku byly příjmy vyšší o 12,2 mld. Kč a výdaje vyšší o 10,7 mld. Kč. Přebytek hospodaření (6,5 mld. Kč) se proto zvýšil o 1,5 mld. Kč.
Vlastní příjmy krajů činily 24,1 mld. Kč a proti srovnatelnému období vzrostly o 2,2 mld. Kč. Daňové příjmy dosáhly 22,2 mld. Kč, tj. o 1,7 mld. Kč více (zvýšení inkasa bylo vykázáno především u daně z příjmů fyzických osob). Nedaňové příjmy dosáhly 1,7 mld. Kč (růst o 0,4 mld. Kč) a kapitálové příjmy 0,2 mld. Kč (růst o 0,1 mld. Kč).
Celkový objem přijatých transferů činil 55,3 mld. Kč, proti dubnu předchozího roku byl vyšší o 10,0 mld. Kč. Růst byl vykázán především v části neinvestičních transferů, které dosáhly 52,2 mld. Kč (v dubnu minulého roku 44,2 mld. Kč). Rozhodující část představují převody z rozpočtu Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy určené na přímé náklady škol zřizovaných kraji a obcemi; jednalo se o zálohy regionálnímu školství na první čtyři měsíce roku ve výši 42,5 mld. Kč (v meziročně srovnatelném období 36,1 mld. Kč) a dvě čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 3,4 mld. Kč (v meziročně srovnatelném období 2,9 mld. Kč). Mimo to byly již v průběhu ledna převedeny z rozpočtu tohoto resortu finanční prostředky ve výši 1,1 mld. Kč, které byly určeny na rozvojový program „Částečné vyrovnání mezikrajových rozdílů v odměňování pedagogických pracovníků mateřských, základních a středních škol, konzervatoří a školních družin v roce 2019“.
Přijaté investiční transfery činily 3,1 mld. Kč (v dubnu loňského roku to bylo 1,2 mld. Kč). Jednalo se především o prostředky z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj poskytnuté na projekty realizované v rámci Integrovaného regionálního operačního programu a dále prostředky z kapitoly Ministerstva životního prostředí na projekty realizované v rámci Operačního programu životního prostředí.
Běžné výdaje krajů vzrostly o 8,5 mld. Kč a dosáhly 67,3 mld. Kč; zhruba 75 % z objemu běžných výdajů (50,8 mld. Kč) tvoří transfery, které kraje převádějí příspěvkovým a podobným organizacím. Kapitálové výdaje dosáhly 5,7 mld. Kč (růst o 2,2 mld. Kč).
Na bankovních účtech vykázaly kraje finanční prostředky ve výši 30,5 mld. Kč, což bylo o 3,8 mld. Kč méně nežli ve stejném období minulého roku.
II. Obce
Obce vykázaly ke konci dubna celkové příjmy ve výši 103,4 mld. Kč a výdaje ve výši 91,5 mld. Kč, přebytek rozpočtového hospodaření dosáhl 11,9 mld. Kč. Proti srovnatelnému období vzrostly příjmy o 8,4 mld. Kč a výdaje o 8,0 mld. Kč, saldo hospodaření proto vzrostlo o 0,4 mld. Kč.
Vlastní příjmy obcí činily 83,6 mld. Kč, proti loňskému dubnu byly vyšší o 5,3 mld. Kč. Daňové příjmy vzrostly o 5,5 mld. Kč a dosáhly 71,4 mld. Kč. Mírný pokles byl naopak vykázán v části nedaňových příjmů (činily 10,3 mld. Kč, tj. o 0,1 mld. Kč méně) i v části kapitálových příjmů (činily 1,9 mld. Kč, tj. o 0,1 mld. Kč méně).
Transfery přijaté do rozpočtů obcí dosáhly 19,8 mld. Kč, proti srovnatelnému období to bylo o 3,2 mld. Kč více. Neinvestiční transfery činily 16,0 mld. Kč (růst o 1,3 mld. Kč) a investiční transfery 3,8 mld. Kč (růst o 1,9 mld. Kč).
Běžné výdaje obcí dosáhly 75,3 mld. Kč, proti loňskému dubnu vzrostly o 5,8 mld. Kč. Růst pokračoval také v části kapitálových výdajů, jejichž objem dosáhl 16,2 mld. Kč, což bylo o 2,2 mld. Kč více.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech obcí dosáhl ke konci dubna 150,1 mld. Kč, proti stejnému období minulého roku to bylo o 0,3 mld. Kč více.
III. DSO
DSO hospodařily v prvních čtyřech měsících tohoto roku s příjmy ve výši 1,1 mld. Kč a výdaji ve výši 0,8 mld. Kč. Příjmy i výdaje se pohybovaly na zhruba stejné úrovni jako ve stejném období loňského roku.
1/ Od poloviny roku 2016 již nedochází k proplácení prostředků z regionálních operačních programů, úloha Regionálních rad regionů soudržnosti nyní spočívá především v kontrole projektů po období udržitelnosti a v postupném ukončování programů. Vzhledem k tomu, že příjmy a výdaje regionálních rad se již týkají pouze provozních výdajů a jsou tedy relativně velmi nízké, přičemž změny mezi jednotlivými měsíci roku se pohybují pouze v řádu jednotek milionů Kč, není již uváděna samostatná kapitola o hospodaření regionálních rad.
2/ Stav finančních prostředků na bankovních účtech vykázaný dle Přílohy č. 6 k vyhlášce č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů regionálních rad regionů soudržnosti (zahrnuje součet finančních prostředků na těchto účtech: 231 - Základní běžný účet ÚSC, 231 - Běžné účty fondů ÚSC a 261 - Pokladna).
2019 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec*/ | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 93 763,94 | 151 028,80 | 181 188,29 | ||||||||
výdaje | 70 605,14 | 126 950,94 | 162 422,22 | ||||||||
saldo | 23 158,79 | 24 077,86 | 18 766,06 | ||||||||
stav na BÚ | 191 132,24 | 189 776,50 | 183 047,37 | ||||||||
kraje | |||||||||||
příjmy | 43 697,06 | 71 227,39 | 79 481,69 | ||||||||
výdaje | 32 501,75 | 63 198,28 | 72 954,20 | ||||||||
saldo | 11 195,31 | 8 029,11 | 6 527,49 | ||||||||
stav na BÚ | 36 991,98 | 32 480,40 | 30 469,56 | ||||||||
obce | |||||||||||
příjmy | 50 305,42 | 81 046,89 | 103 403,48 | ||||||||
výdaje | 38 464,54 | 65 223,50 | 91 486,32 | ||||||||
saldo | 11 840,88 | 15 823,40 | 11 917,16 | ||||||||
stav na BÚ | 152 186,78 | 154 982,49 | 150 098,27 | ||||||||
DSO | |||||||||||
příjmy | 468,25 | 741,30 | 1 084,85 | ||||||||
výdaje | 355,26 | 537,13 | 779,22 | ||||||||
saldo | 112,98 | 204,17 | 305,63 | ||||||||
stav na BÚ | 1 790,38 | 2 134,63 | 2 312,78 | ||||||||
RRRS | |||||||||||
příjmy | 39,88 | 68,86 | 81,79 | ||||||||
výdaje | 29,79 | 42,88 | 68,03 | ||||||||
saldo | 10,09 | 25,98 | 13,76 | ||||||||
stav na BÚ | 163,09 | 178,99 | 166,76 |
*/ s účinností od 1.1.2015 se výkazy za měsíc červenec nepředkládají
Poznámka: Z důvodu konsolidace, jejímž smyslem je očistit údaje o rozpočtu nebo skutečnosti peněžních operací o interní přesuny peněžních prostředků uvnitř jednotky nebo mezi jednotkami na úrovni sumářů, za které se operace sledují, je součet na úrovni republiky odlišný od součtu jednotlivých úrovní, tj.obcí a DSO, krajů a regionálních rad.
Příjmové, výdajové a finanční operace, které jsou předmětem konsolidace spolu s uvedením úrovně, na které se konsolidace provádí, stanovuje vyhláška č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad regionů soudržnosti.
2019 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 10 512,99 | 15 753,47 | 20 093,99 | ||||||||
výdaje | 7 880,47 | 14 564,19 | 18 172,86 | ||||||||
saldo | 2 632,52 | 1 189,28 | 1 921,13 | ||||||||
stav na BÚ | 228,99 | -2 362,50 | -3 219,46 | ||||||||
kraje | |||||||||||
příjmy | 6 137,18 | 10 441,80 | 12 229,35 | ||||||||
výdaje | 4 254,72 | 9 126,03 | 10 684,16 | ||||||||
saldo | 1 882,46 | 1 315,77 | 1 545,19 | ||||||||
stav na BÚ | -1 666,72 | -3 241,92 | -3 781,56 | ||||||||
obce | |||||||||||
příjmy | 4 594,58 | 5 700,90 | 8 447,17 | ||||||||
výdaje | 3 727,52 | 5 721,94 | 8 033,07 | ||||||||
saldo | 867,06 | -21,04 | 414,10 | ||||||||
stav na BÚ | 1 943,52 | 788,71 | 316,57 | ||||||||
DSO | |||||||||||
příjmy | -23,14 | -65,79 | 20,48 | ||||||||
výdaje | 20,43 | 10,37 | 30,41 | ||||||||
saldo | -43,56 | -76,16 | -9,93 | ||||||||
stav na BÚ | -35,88 | 76,06 | 232,30 | ||||||||
RRRS | |||||||||||
příjmy | -80,78 | -56,31 | -60,35 | ||||||||
výdaje | -8,13 | -27,57 | -30,19 | ||||||||
saldo | -72,65 | -28,74 | -30,16 | ||||||||
stav na BÚ | -11,94 | 14,65 | 13,22 |