Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí, krajů a Regionálních rad regionů soudržnosti k 31. 3. 2020
Z výsledků hospodaření územních rozpočtů vykázaných za první tři měsíce roku vyplývá, že dopady koronavirové pandemie příjmovou stranu rozpočtů obcí a krajů ještě výrazněji neovlivnily (nouzový stav byl vyhlášen zhruba v polovině měsíce března). Významný dopad lze však předpokládat až ve výsledcích za měsíc duben, kdy pokles celostátního daňového inkasa se již začne promítat v poklesu sdílených daňových příjmů obcí a krajů, a tím i jejich celkových příjmů (sdílené daňové příjmy představují zhruba 70 % celkových příjmů obcí a zhruba třetinu příjmů krajů).
Ke konci 1. čtvrtletí 2020 vykázaly kraje, obce, dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“) a Regionální rady regionů soudržnosti1 celkové konsolidované příjmy ve výši 162,4 mld. Kč a celkové konsolidované výdaje 144,4 mld. Kč, což znamená přebytek rozpočtového hospodaření 18,0 mld. Kč. Proti stejnému období minulého roku byly celkové příjmy územních rozpočtů vyšší o 11,4 mld. Kč a celkové výdaje vyšší 17,5 mld. Kč. Výsledný přebytek hospodaření ve srovnání s loňským březnem klesl o 6,1 mld. Kč.
Vlastní příjmy územních rozpočtů (tj. příjmy daňové, nedaňové a kapitálové) dosáhly celkem 88,9 mld. Kč, oproti březnu předchozího roku byly vyšší o 3,4 mld. Kč. Daňové příjmy činily 77,5 mld. Kč (růst o 2,8 mld. Kč), nedaňové příjmy dosáhly 10,0 mld. Kč (růst o 0,9 mld. Kč oproti březnu minulého roku). Objem kapitálových příjmů poklesl o 0,3 mld. Kč na úroveň 1,4 mld. Kč.
Transfery přijaté územními rozpočty dosáhly celkem 73,3 mld. Kč, což bylo oproti 1. čtvrtletí předchozího roku o 7,7 mld. Kč více. Růst byl koncentrován v části neinvestičních transferů, jejichž celkový objem dosáhl 68,7 mld. Kč (v březnu loňského roku 61,1 mld. Kč). Na růstu se podílely především transfery poskytované z kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, jejichž celkový objem dosáhl 52,2 mld. Kč, proti březnu minulého roku o 5,5 mld. Kč více). Objem investičních transferů dosáhl hodnoty 4,6 mld. Kč a zůstal tak na podobné úrovni jako v loňském roce.
Běžné výdaje územních rozpočtů činily 127,7 mld. Kč a proti srovnatelnému období byly vyšší o 15,3 mld. Kč. Růst byl dále vykázán také v části kapitálových výdajů, které dosáhly úrovně 16,7 mld. Kč, což představuje oproti březnu loňského roku nárůst o 2,2 mld. Kč.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech územních rozpočtů2 činil v souhrnu 201,1 mld. Kč, tj. o 11,3 mld. Kč více než v březnu předchozího roku.
I. Kraje
Kraje vykázaly celkové příjmy ve výši 78,7 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 73,7 mld. Kč. Proti stejnému období minulého roku byly příjmy vyšší o 7,5 mld. Kč a výdaje vyšší o 10,5 mld. Kč. Přebytek hospodaření (5,0 mld. Kč) se proto snížil o 3,0 mld. Kč.
Vlastní příjmy krajů činily 20,0 mld. Kč a proti srovnatelnému období vzrostly o 0,9 mld. Kč. Daňové příjmy dosáhly 18,4 mld. Kč, tj. o 0,8 mld. Kč více (zvýšení inkasa bylo vykázáno především u daně z přidané hodnoty). Nedaňové příjmy dosáhly 1,5 mld. Kč (růst o 0,2 mld. Kč) a kapitálové příjmy 0,1 mld. Kč (pokles o 0,1 mld. Kč).
Celkový objem přijatých transferů činil 58,6 mld. Kč, proti březnu předchozího roku byl vyšší o 6,5 mld. Kč. Růst byl vykázán především v části neinvestičních transferů, které dosáhly 56,8 mld. Kč (v březnu loňského roku 49,8 mld. Kč). Rozhodující část představovaly převody z rozpočtu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy určené na přímé náklady škol zřizovaných kraji a obcemi; jednalo se o zálohy na první čtyři měsíce roku ve výši 43,8 mld. Kč (ve srovnatelném období loňského roku to bylo 37,6 mld. Kč) a čtvrtletní zálohu soukromému školství ve výši 1,4 mld. Kč (ve srovnatelném období to bylo 1,2 mld. Kč). Mimo to bylo v prvním čtvrtletí poskytnuto krajům 0,6 mld. Kč na projekty v rámci OP Výzkum, vývoj a vzdělávání – PO3 Rovný přístup ke kvalitnímu vzdělání.
Přijaté investiční transfery činily 1,8 mld. Kč (v březnu loňského roku to bylo 2,3 mld. Kč). Jednalo se především o prostředky z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj poskytnuté na projekty realizované v rámci Integrovaného regionálního programu.
Běžné výdaje krajů vzrostly o 11,0 mld. Kč a dosáhly 70,0 mld. Kč; zhruba 80 % z objemu běžných výdajů (55,2 mld. Kč) tvoří transfery, které kraje převádějí příspěvkovým a podobným organizacím. Kapitálové výdaje dosáhly 3,7 mld. Kč (pokles o 0,5 mld. Kč).
Na bankovních účtech vykázaly kraje finanční prostředky ve výši 33,0 mld. Kč, což bylo o 0,5 mld. Kč více než v březnu loňského roku.
II. Obce
Obce vykázaly ke konci března celkové příjmy ve výši 85,3 mld. Kč a výdaje ve výši 72,7 mld. Kč, přebytek rozpočtového hospodaření dosáhl 12,6 mld. Kč. Proti srovnatelnému období vzrostly příjmy o 4,3 mld. Kč a výdaje vzrostly o 7,5 mld. Kč, výše salda proto poklesla o 3,2 mld. Kč.
Vlastní příjmy obcí činily 68,6 mld. Kč, proti loňskému 1. čtvrtletí byly vyšší o 2,5 mld. Kč. Daňové příjmy dosáhly 59,1 mld. Kč, proti srovnatelnému období vzrostly o 2,1 mld. Kč. Růst byl také zaznamenán u nedaňových příjmů, kdy došlo k růstu o 0,7 mld. Kč proti březnu loňského roku a byla tak dosažena úroveň 8,3 mld. Kč. Naopak u kapitálových příjmu došlo k poklesu o 0,2 mld. Kč na úroveň 1,3 mld. Kč.
Transfery přijaté do rozpočtů obcí dosáhly 16,7 mld. Kč, proti srovnatelnému období to bylo o 1,8 mld. Kč více. Neinvestiční transfery činily 13,8 mld. Kč (růst o 1,2 mld. Kč) a investiční transfery 3,0 mld. Kč (růst o 0,6 mld. Kč).
Běžné výdaje obcí dosáhly 59,7 mld. Kč, proti loňskému březnu vzrostly o 4,9 mld. Kč. Růst byl také vykázán v části kapitálových výdajů, jejichž objem dosáhl 13,1 mld. Kč, což představuje růst o 2,7 mld. Kč.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech dosáhl ke konci března 165,7 mld. Kč, proti stejnému období minulého roku to bylo o 10,7 mld. Kč více.
III. DSO
DSO hospodařily v prvních třech měsících tohoto roku s příjmy ve výši 0,8 mld. Kč a výdaji ve výši 0,7 mld. Kč. Proti stejnému období loňského roku došlo k růstu příjmů i výdajů v rozmezí od 0,1 – 0,2 mld. Kč.
1/ Od poloviny roku 2016 již nedochází k proplácení prostředků z regionálních operačních programů, úloha Regionálních rad regionů soudržnosti nyní spočívá především v kontrole projektů po období udržitelnosti a v postupném ukončování programů. Vzhledem k tomu, že příjmy a výdaje regionálních rad se již týkají pouze provozních výdajů a jsou tedy relativně velmi nízké, přičemž změny mezi jednotlivými měsíci roku se pohybují pouze v řádu jednotek milionů Kč, není již uváděna samostatná kapitola o hospodaření regionálních rad.
2/ Stav finančních prostředků na bankovních účtech vykázaný dle Přílohy č. 6 k vyhlášce č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů regionálních rad regionů soudržnosti (zahrnuje součet finančních prostředků na těchto účtech: 231 - Základní běžný účet ÚSC, 231 - Běžné účty fondů ÚSC a 261 - Pokladna).
2020 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec*/ | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 99 335,11 | 162 385,76 | |||||||||
výdaje | 82 949,07 | 144 375,35 | |||||||||
saldo | 16 386,04 | 18 010,42 | |||||||||
stav na BÚ | 199 767,43 | 201 075,11 | |||||||||
kraje | |||||||||||
příjmy | 47 609,61 | 78 649,45 | |||||||||
výdaje | 39 753,36 | 73 670,61 | |||||||||
saldo | 7 856,25 | 4 978,84 | |||||||||
stav na BÚ | 36 082,99 | 32 947,54 | |||||||||
obce | |||||||||||
příjmy | 52 080,70 | 85 349,64 | |||||||||
výdaje | 43 902,53 | 72 704,08 | |||||||||
saldo | 8 178,17 | 12 645,56 | |||||||||
stav na BÚ | 161 268,54 | 165 657,49 | |||||||||
DSO | |||||||||||
příjmy | 553,00 | 844,82 | |||||||||
výdaje | 433,12 | 695,86 | |||||||||
saldo | 119,88 | 148,95 | |||||||||
stav na BÚ | 2 230,71 | 2 310,11 | |||||||||
RRRS | |||||||||||
příjmy | 113,70 | 118,95 | |||||||||
výdaje | 24,78 | 55,25 | |||||||||
saldo | 88,92 | 63,70 | |||||||||
stav na BÚ | 185,19 | 159,97 |
*/ s účinností od 1.1.2015 se výkazy za měsíc červenec nepředkládají
Poznámka: Z důvodu konsolidace, jejímž smyslem je očistit údaje o rozpočtu nebo skutečnosti peněžních operací o interní přesuny peněžních prostředků uvnitř jednotky nebo mezi jednotkami na úrovni sumářů, za které se operace sledují, je součet na úrovni republiky odlišný od součtu jednotlivých úrovní, tj.obcí a DSO, krajů a regionálních rad.
Příjmové, výdajové a finanční operace, které jsou předmětem konsolidace spolu s uvedením úrovně, na které se konsolidace provádí, stanovuje vyhláška č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad regionů soudržnosti.
2020 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 5 571,17 | 11 356,96 | |||||||||
výdaje | 12 343,93 | 17 424,41 | |||||||||
saldo | -6 772,76 | -6 067,44 | |||||||||
stav na BÚ | 8 635,19 | 11 298,61 | |||||||||
kraje | |||||||||||
příjmy | 3 912,56 | 7 422,06 | |||||||||
výdaje | 7 251,61 | 10 472,33 | |||||||||
saldo | -3 339,05 | -3 050,27 | |||||||||
stav na BÚ | -908,99 | 467,14 | |||||||||
obce | |||||||||||
příjmy | 1 775,28 | 4 302,75 | |||||||||
výdaje | 5 437,99 | 7 480,58 | |||||||||
saldo | -3 662,71 | -3 177,84 | |||||||||
stav na BÚ | 9 081,76 | 10 675,00 | |||||||||
DSO | |||||||||||
příjmy | 84,75 | 103,52 | |||||||||
výdaje | 77,85 | 158,73 | |||||||||
saldo | 6,90 | -55,22 | |||||||||
stav na BÚ | 440,33 | 175,48 | |||||||||
RRRS | |||||||||||
příjmy | 73,82 | 50,09 | |||||||||
výdaje | -5,01 | 12,37 | |||||||||
saldo | 78,83 | 37,72 | |||||||||
stav na BÚ | 22,09 | -19,02 |