Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí, krajů a Regionálních rad regionů soudržnosti k 30. 4. 2020
V hospodaření obcí a krajů se začínají promítat opatření přijatá k zamezení nekontrolovaného šíření koronaviru. Na příjmové straně jejich rozpočtů zasáhly inkaso sdílených daňových příjmů, dále pak také některé položky ve skupině příjmů z místních poplatků (např. poplatky z ubytovacích kapacit, poplatky za užívání prostranství), nebo příjmů z pronájmů.
Ve srovnání s dubnem minulého roku byl ještě vykázán růst celkových příjmů obcí a krajů, avšak byl podstatně nižší nežli v předchozích srovnatelných obdobích. Jeho rozhodující část přitom tvořil nárůst objemu přijatých transferů. V části daňových příjmů byl ještě také vykázán malý nárůst (v řádu stovek milionů). Vzhledem k nastavenému způsobu převodu daní do rozpočtů obcí a krajů se dopad poklesu celostátního inkasa sdílených daňových příjmů promítá s určitým časovým posunem (znamená to, že v daňových příjmech obcí a krajů za daný měsíc se vykazují převody poskytnuté z Finančních úřadů na základě stavu inkasa v polovině daného měsíce; časový posun se dále projevuje i tím, že kraje a obce získávají část svých podílů z předchozího roku až počátkem následujícího roku, v němž ho i vykazují). Výraznější dopad je proto očekáván v dalších měsících.
Ke konci dubna t. r. vykázaly kraje, obce, dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“) a Regionální rady regionů soudržnosti1 celkové konsolidované příjmy ve výši 191,2 mld. Kč a celkové konsolidované výdaje 181,3 mld. Kč, což znamená přebytek rozpočtového hospodaření 10,0 mld. Kč. Proti stejnému období minulého roku byly celkové příjmy územních rozpočtů vyšší o 10,0 mld. Kč a celkové výdaje vyšší o 18,9 mld. Kč. Výsledný přebytek hospodaření klesl ve srovnání s loňským dubnem o 8,8 mld. Kč.
Vlastní příjmy územních rozpočtů (tj. příjmy daňové, nedaňové a kapitálové) dosáhly celkem 109,1 mld. Kč, proti dubnu předchozího roku byly vyšší o 1,0 mld. Kč. Daňové příjmy činily 94,4 mld. Kč (růst o 0,8 mld. Kč), nedaňové příjmy dosáhly 13,0 mld. Kč (růst o 0,6 mld. Kč). Objem kapitálových příjmů byl na úrovni 1,7 mld. Kč (pokles o 0,4 mld. Kč).
Transfery přijaté územními rozpočty dosáhly celkem 81,4 mld. Kč, proti srovnatelnému období to bylo o 8,3 mld. Kč více. Vyšší růst byl vykázán v části neinvestičních transferů, jejichž celkový objem dosáhl 74,5 mld. Kč (v dubnu loňského roku 66,4 mld. Kč). Na růstu se podílely především transfery poskytované z kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, jejichž celkový objem dosáhl 54,5 mld. Kč, což znamená nárůst o 5,3 mld. Kč. Objem investičních transferů dosáhl 6,9 mld. Kč, proti loňskému dubnu to bylo o 0,2 mld. Kč více.
Běžné výdaje územních rozpočtů činily 157,0 mld. Kč a proti srovnatelnému období byly vyšší o 16,4 mld. Kč. Růst byl vykázán rovněž v části kapitálových výdajů, dosáhly 24,3 mld. Kč, což bylo o 2,5 mld. Kč více.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech územních rozpočtů2 činil v souhrnu 198,4 mld. Kč, tj. o 15,3 mld. Kč více nežli v dubnu předchozího roku.
I. Kraje
Kraje vykázaly celkové příjmy ve výši 86,4 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 83,7 mld. Kč. Proti stejnému období loňského roku byly příjmy vyšší o 6,9 mld. Kč a výdaje vyšší o 10,7 mld. Kč. Přebytek hospodaření (2,7 mld. Kč) se proto snížil o 3,8 mld. Kč.
Vlastní příjmy krajů činily 24,8 mld. Kč a proti srovnatelnému období vzrostly o 0,7 mld. Kč. Daňové příjmy dosáhly 22,7 mld. Kč, tj. o 0,5 mld. Kč více (zvýšení inkasa bylo vykázáno především u daně z přidané hodnoty). Nedaňové příjmy dosáhly 2,1 mld. Kč (růst o 0,4 mld. Kč) a kapitálové příjmy 0,1 mld. Kč (pokles o 0,1 mld. Kč).
Celkový objem přijatých transferů činil 61,6 mld. Kč, proti dubnu předchozího roku byl vyšší o 6,3 mld. Kč. Růst byl vykázán především v části neinvestičních transferů, které dosáhly 59,0 mld. Kč (v dubnu minulého roku 52,2 mld. Kč). Rozhodující část představují převody z rozpočtu Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy určené na přímé náklady škol zřizovaných kraji a obcemi; jednalo se o zálohy regionálnímu školství na první čtyři měsíce roku ve výši 43,8 mld. Kč (v meziročně srovnatelném období 37,6 mld. Kč) a dvě čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 2,9 mld. Kč (v meziročně srovnatelném období 2,4 mld. Kč). Mimo to bylo v prvním čtvrtletí poskytnuto krajům 0,6 mld. Kč na projekty v rámci OP Výzkum, vývoj a vzdělávání – PO3 Rovný přístup ke kvalitnímu vzdělání.
Přijaté investiční transfery činily 2,6 mld. Kč (v dubnu loňského roku to bylo 3,1 mld. Kč). Jednalo se především o prostředky z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj poskytnuté na projekty realizované v rámci Integrovaného regionálního operačního programu.
Běžné výdaje krajů vzrostly o 11,1 mld. Kč a dosáhly 78,4 mld. Kč; zhruba 74 % z objemu běžných výdajů (57,9 mld. Kč) tvoří transfery, které kraje převádějí příspěvkovým a podobným organizacím. Kapitálové výdaje dosáhly 5,3 mld. Kč (pokles o 0,4 mld. Kč).
Na bankovních účtech vykázaly kraje finanční prostředky ve výši 31,8 mld. Kč, což bylo o 1,3 mld. Kč více nežli ve stejném období minulého roku.
II. Obce
Obce vykázaly ke konci dubna celkové příjmy ve výši 106,0 mld. Kč a výdaje ve výši 99,9 mld. Kč, přebytek rozpočtového hospodaření dosáhl 6,2 mld. Kč. Proti srovnatelnému období vzrostly příjmy o 2,6 mld. Kč a výdaje o 8,4 mld. Kč, saldo hospodaření proto kleslo o 5,7 mld. Kč.
Vlastní příjmy obcí činily 83,8 mld. Kč, proti loňskému dubnu byly vyšší o 0,2 mld. Kč. Daňové příjmy vzrostly o 0,3 mld. Kč a dosáhly 71,7 mld. Kč. Přibližně stejný růst byl vykázán v části nedaňových příjmů (činily 10,6 mld. Kč, tj. o 0,3 mld. Kč více). V části kapitálových příjmů došlo k poklesu proti srovnatelnému období o 0,3 mld. Kč na úroveň 1,6 mld. Kč.
Transfery přijaté do rozpočtů obcí dosáhly 22,2 mld. Kč, proti srovnatelnému období to bylo o 2,4 mld. Kč více. Neinvestiční transfery činily 17,7 mld. Kč (růst o 1,7 mld. Kč) a investiční transfery 4,5 mld. Kč (růst o 0,7 mld. Kč).
Běžné výdaje obcí dosáhly 81,0 mld. Kč, proti loňskému dubnu vzrostly o 5,7 mld. Kč. Růst pokračoval také v části kapitálových výdajů, jejichž objem dosáhl 18,9 mld. Kč, což bylo o 2,7 mld. Kč více.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech obcí dosáhl ke konci dubna 164,0 mld. Kč, proti stejnému období minulého roku to bylo o 13,9 mld. Kč více.
III. DSO
DSO hospodařily v prvních čtyřech měsících tohoto roku s příjmy ve výši 1,2 mld. Kč a výdaji ve výši 1,0 mld. Kč. Příjmy proti srovnatelnému období vykázaly růst o 0,1 mld. Kč a výdaje zaznamenaly růst o 0,2 mld. Kč.
1/ Od poloviny roku 2016 již nedochází k proplácení prostředků z regionálních operačních programů, úloha Regionálních rad regionů soudržnosti nyní spočívá především v kontrole projektů po období udržitelnosti a v postupném ukončování programů. Vzhledem k tomu, že příjmy a výdaje regionálních rad se již týkají pouze provozních výdajů a jsou tedy relativně velmi nízké, přičemž změny mezi jednotlivými měsíci roku se pohybují pouze v řádu jednotek milionů Kč, není již uváděna samostatná kapitola o hospodaření regionálních rad.
2/ Stav finančních prostředků na bankovních účtech vykázaný dle Přílohy č. 6 k vyhlášce č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů regionálních rad regionů soudržnosti (zahrnuje součet finančních prostředků na těchto účtech: 231 - Základní běžný účet ÚSC, 231 - Běžné účty fondů ÚSC a 261 - Pokladna).
2020 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec*/ | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 99 335,11 | 162 385,76 | 191 227,15 | ||||||||
výdaje | 82 949,07 | 144 375,35 | 181 269,39 | ||||||||
saldo | 16 386,04 | 18 010,42 | 9 957,76 | ||||||||
stav na BÚ | 199 767,43 | 201 075,11 | 198 370,83 | ||||||||
kraje | |||||||||||
příjmy | 47 609,61 | 78 649,45 | 86 405,99 | ||||||||
výdaje | 39 753,36 | 73 670,61 | 83 709,19 | ||||||||
saldo | 7 856,25 | 4 978,84 | 2 696,81 | ||||||||
stav na BÚ | 36 082,99 | 32 947,54 | 31 804,62 | ||||||||
obce | |||||||||||
příjmy | 52 080,70 | 85 349,64 | 106 024,99 | ||||||||
výdaje | 43 902,53 | 72 704,08 | 99 848,43 | ||||||||
saldo | 8 178,17 | 12 645,56 | 6 176,57 | ||||||||
stav na BÚ | 161 268,54 | 165 657,49 | 164 042,96 | ||||||||
DSO | |||||||||||
příjmy | 553,00 | 844,82 | 1 194,26 | ||||||||
výdaje | 433,12 | 695,86 | 986,86 | ||||||||
saldo | 119,88 | 148,95 | 207,40 | ||||||||
stav na BÚ | 2 230,71 | 2 310,11 | 2 373,85 | ||||||||
RRRS | |||||||||||
příjmy | 113,70 | 118,95 | 121,30 | ||||||||
výdaje | 24,78 | 55,25 | 68,16 | ||||||||
saldo | 88,92 | 63,70 | 53,14 | ||||||||
stav na BÚ | 185,19 | 159,97 | 149,41 |
*/ s účinností od 1.1.2015 se výkazy za měsíc červenec nepředkládají
Poznámka: Z důvodu konsolidace, jejímž smyslem je očistit údaje o rozpočtu nebo skutečnosti peněžních operací o interní přesuny peněžních prostředků uvnitř jednotky nebo mezi jednotkami na úrovni sumářů, za které se operace sledují, je součet na úrovni republiky odlišný od součtu jednotlivých úrovní, tj.obcí a DSO, krajů a regionálních rad.
Příjmové, výdajové a finanční operace, které jsou předmětem konsolidace spolu s uvedením úrovně, na které se konsolidace provádí, stanovuje vyhláška č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad regionů soudržnosti.
2020 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 5 571,17 | 11 356,96 | 10 038,86 | ||||||||
výdaje | 12 343,93 | 17 424,41 | 18 847,17 | ||||||||
saldo | -6 772,76 | -6 067,44 | -8 808,30 | ||||||||
stav na BÚ | 8 635,19 | 11 298,61 | 15 323,46 | ||||||||
kraje | |||||||||||
příjmy | 3 912,56 | 7 422,06 | 6 924,30 | ||||||||
výdaje | 7 251,61 | 10 472,33 | 10 754,99 | ||||||||
saldo | -3 339,05 | -3 050,27 | -3 830,68 | ||||||||
stav na BÚ | -908,99 | 467,14 | 1 335,06 | ||||||||
obce | |||||||||||
příjmy | 1 775,28 | 4 302,75 | 2 621,51 | ||||||||
výdaje | 5 437,99 | 7 480,58 | 8 362,11 | ||||||||
saldo | -3 662,71 | -3 177,84 | -5 740,59 | ||||||||
stav na BÚ | 9 081,76 | 10 675,00 | 13 944,69 | ||||||||
DSO | |||||||||||
příjmy | 84,75 | 103,52 | 109,41 | ||||||||
výdaje | 77,85 | 158,73 | 207,64 | ||||||||
saldo | 6,90 | -55,22 | -98,23 | ||||||||
stav na BÚ | 440,33 | 175,48 | 61,07 | ||||||||
RRRS | |||||||||||
příjmy | 73,82 | 50,09 | 39,51 | ||||||||
výdaje | -5,01 | 12,37 | 0,13 | ||||||||
saldo | 78,83 | 37,72 | 39,38 | ||||||||
stav na BÚ | 22,09 | -19,02 | -17,35 |