Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí, krajů a Regionálních rad regionů soudržnosti k 30. 6. 2020
V hospodaření obcí a krajů v 1. pololetí roku 2020 se výrazným způsobem promítlo zpomalení ekonomiky způsobené pandemickým onemocněním COVID-19, respektive bezpečnostními opatřeními, která vláda nařídila ve snaze zamezit nekontrolovatelnému šíření zmíněného onemocnění v populaci.
Na příjmové straně rozpočtu se nejvýrazněji zpomalení ekonomiky projevilo v poklesu inkasa sdílených daňových příjmů (proti loňskému červnu klesly o 16,9 mld. Kč). Zároveň došlo k výraznému zvýšení transferů (o 17,3 mld. Kč), které obce a kraje inkasovaly. Na růstu se podílely především transfery z kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Tento nárůst transferů zajistil, že celkové konsolidované příjmy proti loňskému srovnatelnému období nepatrně vzrostly. Ovšem zároveň došlo k výraznému navýšení výdajů, které se promítly v saldu hospodaření, které proti srovnatelnému období kleslo o 28,7 mld. Kč.
Ke konci 1. pololetí 2020 vykázaly kraje, obce, dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“) a Regionální rady regionů soudržnosti1 celkové konsolidované příjmy ve výši 313,7 mld. Kč a celkové konsolidované výdaje 292,3 mld. Kč. Proti stejnému období minulého roku vzrostly celkové příjmy územních rozpočtů o 0,5 mld. Kč a jejich celkové výdaje o 29,1 mld. Kč, výsledný přebytek hospodaření činí 21,4 mld. Kč.
Vlastní příjmy územních rozpočtů (tj. příjmy daňové, nedaňové a kapitálové) činily celkem 162,3 mld. Kč, proti srovnatelnému období minulého roku byly nižší o 16,8 mld. Kč. Daňové příjmy dosáhly 139,0 mld. Kč (pokles o 16,9 mld. Kč). Růst byl vykázán v části nedaňových příjmů, jejichž objem 20,6 mld. Kč byl o 0,6 mld. Kč vyšší. Naproti tomu mírně klesly kapitálové příjmy (o 0,5 mld. Kč) na úroveň 2,7 mld. Kč.
Transfery přijaté územními rozpočty celkem dosáhly 151,5 mld. Kč. Vyšší růst byl vykázán v části neinvestičních transferů, jejichž celkový objem dosáhl 138,7 mld. Kč, což bylo o 17,2 mld. Kč více. Na růstu se podílely především transfery poskytované z kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, jejichž celkový objem dosáhl 104,3 mld. Kč, což znamená nárůst o 11,7 mld. Kč.
Objem přijatých investičních transferů dosáhl 12,7 mld. Kč a proti loňskému červnu zůstal na podobné úrovni. Hlavním poskytovatelem transferů bylo Ministerstvo pro místní rozvoj, Státní fond dopravní infrastruktury a Státní fond životního prostředí.
Běžné výdaje územních rozpočtů činily 245,8 mld. Kč a proti loňskému pololetí byly vyšší o 23,5 mld. Kč. K nárůstu běžných výdajů došlo především v části transferů, které kraje a obce převádějí příspěvkovým a podobným organizacím (zvýšení o 15,0 mld. Kč) a dále výdajů na dopravní územní obslužnost (zvýšení o 3,0 mld. Kč). Kapitálové výdaje dosáhly 46,5 mld. Kč, což bylo o 5,6 mld. Kč více nežli v pololetí minulého roku.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech územních rozpočtů2 činil v souhrnu 222,0 mld. Kč, tj. o 10,1 mld. Kč více nežli v červnu 2019.
I. Kraje
Kraje vykázaly celkové příjmy ve výši 151,1 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 138,4 mld. Kč. Proti stejnému období předchozího roku byly příjmy vyšší o 10,0 mld. Kč a výdaje vyšší o 20,1 mld. Kč. Přebytek hospodaření (12,7 mld. Kč) proto poklesl o 10,7 mld. Kč.
Vlastní příjmy krajů činily 34,6 mld. Kč, proti srovnatelnému období klesly o 3,9 mld. Kč. Daňové příjmy dosáhly 31,0 mld. Kč, tj. o 3,7 mld. Kč méně. Nedaňové příjmy zůstaly oproti srovnatelnému období na téměř totožné úrovni (3,5 mld. Kč). U kapitálových příjmů došlo k poklesu na 0,1 mld. Kč, což představuje méně než polovinu kapitálových příjmů v červnu loňského roku (0,3 mld. Kč).
Celkový objem přijatých transferů činil 116,5 mld. Kč, proti pololetí minulého roku byl vyšší o 13,9 mld. Kč. Růst byl vykázán především v části neinvestičních transferů, které dosáhly 111,5 mld. Kč (v červnu loňského roku 96,7 mld. Kč). Rozhodující část představují převody z rozpočtu Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy určené na přímé náklady škol zřizovaných kraji a obcemi; jednalo se o zálohy regionálnímu školství na osm měsíců roku ve výši ve výši 87,6 mld. Kč (v červnu 2019 to bylo 75,6 mld. Kč) a dvě čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 2,9 mld. Kč (v červnu 2019 to bylo 2,4 mld. Kč). Mimo to byly v prvním pololetí roku 2020 převedeny z rozpočtu tohoto resortu finanční prostředky ve výši 0,7 mld. Kč, které byly určeny na operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání – PO3 Rovný přístup ke kvalitnímu vzdělávání.
Přijaté investiční transfery činily 5,0 mld. Kč, proti loňskému červnu to bylo o 0,9 mld. Kč méně. Většinu tvořily transfery z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj určených na projekty v rámci Integrovaného regionálního operačního programu, které zůstaly na podobné úrovni jako v loňském roce (3,3 mld. Kč), transfery z kapitoly Ministerstva životního prostředí na projekty v rámci OP – Životní prostředí a program Nová zelená úsporám a transfery z kapitoly Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 0,5 mld. Kč.
Běžné výdaje krajů vzrostly o 18,0 mld. Kč a dosáhly 125,2 mld. Kč; zhruba 76 % z objemu běžných výdajů (94,6 mld. Kč) tvoří transfery, které kraje převádějí příspěvkovým a podobným organizacím. Kapitálové výdaje dosáhly 13,2 mld. Kč (růst o 2,7 mld. Kč).
Na bankovních účtech vykázaly kraje finanční prostředky ve výši 45,5 mld. Kč, což bylo o 0,9 mld. Kč méně nežli ve stejném období minulého roku.
II. Obce
Obce vykázaly ve sledovaném období celkové příjmy ve výši 166,3 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 157,9 mld. Kč, přebytek rozpočtového hospodaření dosáhl 8,4 mld. Kč. Příjmy poklesly o 9,2 mld. Kč a výdaje vzrostly o 8,9 mld. Kč, saldo hospodaření se proto ve srovnání s loňským pololetím snížilo o 18,0 mld. Kč.
Vlastní příjmy obcí činily 127,1 mld. Kč a proti červnu minulého roku poklesly o 12,9 mld. Kč. Pokles vlastních příjmů byl způsoben především poklesem daňových příjmů. Daňové příjmy dosáhly 108,0 mld. Kč, což bylo o 13,2 mld. Kč méně. Nedaňové příjmy činily 16,5 mld. Kč (o 0,6 mld. Kč více) a kapitálové příjmy 2,6 mld. Kč (o 0,3 mld. Kč méně).
Transfery přijaté do rozpočtů obcí dosáhly 39,2 mld. Kč, proti srovnatelnému období to bylo o 3,8 mld. Kč více. Rozhodující část tvořily neinvestiční transfery, jejich objem činil 31,1 mld. Kč (nárůst o 3,0 mld. Kč). Investiční transfery činily 8,1 mld. Kč (nárůst o 0,8 mld. Kč).
Běžné výdaje obcí dosáhly 124,6 mld. Kč, proti loňskému červnu vzrostly o 6,2 mld. Kč. Růst pokračoval také v části kapitálových výdajů, jejichž objem dosáhl 33,3 mld. Kč, což bylo o 2,6 mld. Kč více.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech obcí činil 174,1 mld. Kč, proti červnu minulého roku to bylo o 11,0 mld. Kč více.
III. DSO
DSO hospodařily v 1. pololetí s příjmy 2,1 mld. Kč, proti srovnatelnému období je to o 0,4 mld. Kč více. Výdaje dosáhly 1,8 mld. Kč (vzrostly o 0,4 mld. Kč).
1/ Od poloviny roku 2016 již nedochází k proplácení prostředků z regionálních operačních programů, úloha Regionálních rad regionů soudržnosti nyní spočívá především v kontrole projektů po období udržitelnosti a v postupném ukončování programů. Vzhledem k tomu, že příjmy a výdaje regionálních rad se již týkají pouze provozních výdajů a jsou tedy relativně velmi nízké, přičemž změny mezi jednotlivými měsíci roku se pohybují pouze v řádu jednotek milionů Kč, není již uváděna samostatná kapitola o hospodaření regionálních rad.
2/ Stav finančních prostředků na bankovních účtech vykázaný dle Přílohy č. 6 k vyhlášce č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů regionálních rad regionů soudržnosti (zahrnuje součet finančních prostředků na těchto účtech: 231 - Základní běžný účet ÚSC, 231 - Běžné účty fondů ÚSC a 261 - Pokladna).
2020 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec*/ | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 99 335,11 | 162 385,76 | 191 227,15 | 240 010,21 | 313 698,17 | ||||||
výdaje | 82 949,07 | 144 375,35 | 181 269,39 | 236 770,78 | 292 258,84 | ||||||
saldo | 16 386,04 | 18 010,42 | 9 957,76 | 3 239,44 | 21 439,33 | ||||||
stav na BÚ | 199 767,43 | 201 075,11 | 198 370,83 | 199 243,27 | 222 043,04 | ||||||
kraje | |||||||||||
příjmy | 47 609,61 | 78 649,45 | 86 405,99 | 114 567,60 | 151 071,40 | ||||||
výdaje | 39 753,36 | 73 670,61 | 83 709,19 | 113 904,52 | 138 402,12 | ||||||
saldo | 7 856,25 | 4 978,84 | 2 696,81 | 663,08 | 12 669,27 | ||||||
stav na BÚ | 36 082,99 | 32 947,54 | 31 804,62 | 30 893,79 | 45 483,46 | ||||||
obce | |||||||||||
příjmy | 52 080,70 | 85 349,64 | 106 024,99 | 127 644,52 | 166 256,35 | ||||||
výdaje | 43 902,53 | 72 704,08 | 99 848,43 | 125 377,03 | 157 883,60 | ||||||
saldo | 8 178,17 | 12 645,56 | 6 176,57 | 2 267,48 | 8 372,76 | ||||||
stav na BÚ | 161 268,54 | 165 657,49 | 164 042,96 | 165 892,50 | 174 083,71 | ||||||
DSO | |||||||||||
příjmy | 553,00 | 844,82 | 1 194,26 | 1 560,29 | 2 072,30 | ||||||
výdaje | 433,12 | 695,86 | 986,86 | 1 324,16 | 1 771,33 | ||||||
saldo | 119,88 | 148,95 | 207,40 | 236,13 | 300,96 | ||||||
stav na BÚ | 2 230,71 | 2 310,11 | 2 373,85 | 2 329,77 | 2 355,06 | ||||||
RRRS | |||||||||||
příjmy | 113,70 | 118,95 | 121,30 | 120,79 | 144,52 | ||||||
výdaje | 24,78 | 55,25 | 68,16 | 89,84 | 119,97 | ||||||
saldo | 88,92 | 63,70 | 53,14 | 30,95 | 24,55 | ||||||
stav na BÚ | 185,19 | 159,97 | 149,41 | 127,22 | 120,82 |
*/ s účinností od 1.1.2015 se výkazy za měsíc červenec nepředkládají
Poznámka: Z důvodu konsolidace, jejímž smyslem je očistit údaje o rozpočtu nebo skutečnosti peněžních operací o interní přesuny peněžních prostředků uvnitř jednotky nebo mezi jednotkami na úrovni sumářů, za které se operace sledují, je součet na úrovni republiky odlišný od součtu jednotlivých úrovní, tj.obcí a DSO, krajů a regionálních rad.
Příjmové, výdajové a finanční operace, které jsou předmětem konsolidace spolu s uvedením úrovně, na které se konsolidace provádí, stanovuje vyhláška č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad regionů soudržnosti.
2020 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 5 571,17 | 11 356,96 | 10 038,86 | 4 598,27 | 465,18 | ||||||
výdaje | 12 343,93 | 17 424,41 | 18 847,17 | 21 262,21 | 29 114,09 | ||||||
saldo | -6 772,76 | -6 067,44 | -8 808,30 | -16 663,93 | -28 648,92 | ||||||
stav na BÚ | 8 635,19 | 11 298,61 | 15 323,46 | 15 756,23 | 10 097,24 | ||||||
kraje | |||||||||||
příjmy | 3 912,56 | 7 422,06 | 6 924,30 | 8 600,44 | 10 020,35 | ||||||
výdaje | 7 251,61 | 10 472,33 | 10 754,99 | 14 202,83 | 20 705,55 | ||||||
saldo | -3 339,05 | -3 050,27 | -3 830,68 | -5 602,39 | -10 685,22 | ||||||
stav na BÚ | -908,99 | 467,14 | 1 335,06 | 749,13 | -913,29 | ||||||
obce | |||||||||||
příjmy | 1 775,28 | 4 302,75 | 2 621,51 | -3 838,28 | -9 153,26 | ||||||
výdaje | 5 437,99 | 7 480,58 | 8 362,11 | 7 187,60 | 8 848,93 | ||||||
saldo | -3 662,71 | -3 177,84 | -5 740,59 | -11 025,89 | -18 002,18 | ||||||
stav na BÚ | 9 081,76 | 10 675,00 | 13 944,69 | 15 067,98 | 11 039,17 | ||||||
DSO | |||||||||||
příjmy | 84,75 | 103,52 | 109,41 | 168,28 | 347,77 | ||||||
výdaje | 77,85 | 158,73 | 207,64 | 257,96 | 388,64 | ||||||
saldo | 6,90 | -55,22 | -98,23 | -89,68 | -40,88 | ||||||
stav na BÚ | 440,33 | 175,48 | 61,07 | -13,95 | 32,06 | ||||||
RRRS | |||||||||||
příjmy | 73,82 | 50,09 | 39,51 | 18,43 | 12,01 | ||||||
výdaje | -5,01 | 12,37 | 0,13 | 8,61 | 15,97 | ||||||
saldo | 78,83 | 37,72 | 39,38 | 9,82 | -3,95 | ||||||
stav na BÚ | 22,09 | -19,02 | -17,35 | -46,91 | -60,69 |