Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí, krajů a Regionálních rad regionů soudržnosti k 30. 9. 2020
V údajích o hospodaření obcí a krajů za třetí čtvrtletí roku 2020 došlo k znatelnému promítnutí bezpečnostních opatření vlády, která měla zabránit plošnému šíření pandemického onemocnění COVID-19 od března tohoto roku. Dále se do údajů o hospodaření promítly ostatní dopady na ekonomiku, které souvisejí se zmíněnou situací.
Na příjmové straně rozpočtů obcí a krajů se ekonomické dopady nejvíce projevily v části daňových příjmů, které proti srovnatelnému období výrazně klesly. V celkovém pohledu na vývoj příjmů je nicméně třeba zmínit, že došlo k jejich růstu proti září loňského roku. Celkový růst je způsoben zvýšením transferů, které obce a kraje přijaly a jež zároveň převýšily pokles daňových příjmů.
Na výdajové straně rozpočtů obcí a krajů došlo k růstu především u běžných výdajů a konkrétně u neinvestičních transferů. Z důvodu vyššího růstu výdajů došlo také ve srovnatelném vývoji k výraznému snížení salda hospodaření územně samosprávných celků.
Ke konci září tohoto roku vykázaly kraje, obce, dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“) a Regionální rady regionů soudržnosti1 celkové konsolidované příjmy ve výši 470,1 mld. Kč a celkové konsolidované výdaje 445,3 mld. Kč. Proti stejnému období minulého roku vzrostly celkové příjmy územních rozpočtů o 20,9 mld. Kč a jejich celkové výdaje o 38,2 mld. Kč. Výsledný přebytek hospodaření (24,8 mld. Kč) se proto proti září loňského roku snížil o 17,3 mld. Kč.
Vlastní příjmy územních rozpočtů (tj. příjmy daňové, nedaňové a kapitálové) činily celkem 256,1 mld. Kč, proti srovnatelnému období minulého roku byly nižší o 16,7 mld. Kč. Daňové příjmy dosáhly 219,3 mld. Kč (pokles o 17,2 mld. Kč), nedaňové příjmy činily 32,3 mld. Kč (o 1,0 mld. Kč více) a kapitálové příjmy 4,6 mld. Kč (pokles o 0,5 mld. Kč).
Transfery přijaté územními rozpočty celkem dosáhly 214,1 mld. Kč, proti stejnému období minulého roku byly vyšší o 37,8 mld. Kč. Vyšší růst byl vykázán v části neinvestičních transferů, jejichž celkový objem dosáhl 191,7 mld. Kč (o 35,5 mld. Kč více). Na růstu se podílely především transfery poskytované z kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, jejichž celkový objem dosáhl 131,7 mld. Kč, což představuje zvýšení o 14,4 mld. Kč. Dále se na zvýšení neinvestičních transferů podílel nárůst poskytnutých prostředků z kapitoly Všeobecné pokladní správy (14,2 mld. Kč), které se proti srovnatelnému období zvýšily o 13,6 mld. Kč.
Objem přijatých investičních transferů dosáhl 22,4 mld. Kč a proti loňskému září se zvýšil o 2,3 mld. Kč.
Běžné výdaje územních rozpočtů činily 362,3 mld. Kč a proti loňskému září byly vyšší o 31,1 mld. Kč. K nárůstu běžných výdajů došlo především v části transferů, které kraje a obce převádějí příspěvkovým a podobným organizacím (zvýšení o 20,7 mld. Kč). Vyšší růst byl vykázán také v části výdajů na dopravní územní obslužnost (o 4,0 mld. Kč). Kapitálové výdaje dosáhly 83,1 mld. Kč, což bylo o 7,1 mld. Kč více nežli v září minulého roku.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech územních rozpočtů2 činil v souhrnu 225,5 mld. Kč, tj. o 26,7 mld. Kč více nežli v září 2019.
I. Kraje
Kraje vykázaly celkové příjmy ve výši 205,3 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 206,7 mld. Kč. Proti stejnému období předchozího roku byly příjmy vyšší o 16,0 mld. Kč a výdaje vyšší o 28,7 mld. Kč. Saldo hospodaření (-1,5 mld. Kč) proto kleslo o 12,6 mld. Kč.
Vlastní příjmy krajů činily 55,9 mld. Kč, proti srovnatelnému období klesly o 4,3 mld. Kč. Daňové příjmy dosáhly 51,0 mld. Kč, tj. o 3,7 mld. Kč méně (pokles inkasa byl vykázán především u daně z příjmů právnických osob, o 2,3 mld. Kč a daně z příjmů fyzických osob, o 1,3 mld. Kč). Pokles byly vykázán i v části nedaňových příjmů (o 0,4 mld. Kč) a kapitálových příjmů (o 0,2 mld. Kč).
Celkový objem přijatých transferů činil 149,4 mld. Kč, proti září minulého roku byl vyšší o 20,3 mld. Kč. Růst byl vykázán především v části neinvestičních transferů, které dosáhly 140,1 mld. Kč (v září loňského roku 120,9 mld. Kč). Rozhodující část představují převody z rozpočtu Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy určené na přímé náklady škol zřizovaných kraji a obcemi; jednalo se o zálohy regionálnímu školství na deset měsíců roku ve výši ve výši 109,5 mld. Kč (v září 2019 to bylo 94,1 mld. Kč) a tři čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 4,4 mld. Kč (v září 2019 to bylo 3,6 mld. Kč).
Přijaté investiční transfery činily 9,4 mld. Kč, proti loňskému září to bylo o 1,1 mld. Kč více. Nárůst se týkal zejména transferů z kapitoly Ministerstva dopravy určených na pořízení a modernizaci železničních kolejových vozidel (1,7 mld. Kč), kdy k investičním transferům ve srovnatelném období ze zmíněné kapitoly nedošlo.
Běžné výdaje krajů vzrostly o 24,2 mld. Kč a dosáhly 182,8 mld. Kč; zhruba 77 % z objemu běžných výdajů (140,2 mld. Kč) tvoří transfery, které kraje převádějí příspěvkovým a podobným organizacím. Kapitálové výdaje dosáhly 23,9 mld. Kč (růst o 4,5 mld. Kč).
Na bankovních účtech vykázaly kraje finanční prostředky ve výši 31,6 mld. Kč, což bylo o 3,2 mld. Kč méně nežli ve stejném období minulého roku.
II. Obce
Obce vykázaly ve sledovaném období celkové příjmy ve výši 269,7 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 243,7 mld. Kč, přebytek rozpočtového hospodaření dosáhl 25,9 mld. Kč. Příjmy tak vzrostly o 5,5 mld. Kč a výdaje o 10,1 mld. Kč, saldo hospodaření proto ve srovnání s loňským měsícem září kleslo o 4,6 mld. Kč.
Vlastní příjmy obcí činily 199,4 mld. Kč a proti srovnatelnému období klesly o 12,5 mld. Kč. Jejich pokles byl způsoben především daňovými příjmy, které dosáhly 168,3 mld. Kč, což bylo o 13,5 mld. Kč méně. Nedaňové příjmy činily 26,7 mld. Kč (o 1,4 mld. Kč více), objem kapitálových příjmů klesl o 0,3 mld. Kč a dosáhly 4,4 mld. Kč.
Transfery přijaté do rozpočtů obcí dosáhly 70,3 mld. Kč, proti srovnatelnému období to bylo o 17,9 mld. Kč více. Rozhodující část tvořily neinvestiční transfery, jejich objem činil 56,5 mld. Kč (nárůst o 17,0 mld. Kč). Investiční transfery činily 13,8 mld. Kč (nárůst o 1,0 mld. Kč).
Běžné výdaje obcí dosáhly 184,4 mld. Kč, proti loňskému září vzrostly o 7,7 mld. Kč. Růst pokračoval také v části kapitálových výdajů, jejichž objem dosáhl 59,3 mld. Kč, což bylo o 2,3 mld. Kč více.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech obcí činil 191,6 mld. Kč, proti září minulého roku to bylo o 30,0 mld. Kč více.
III. DSO
DSO hospodařily ke konci letošního září s příjmy ve výši 3,3 mld. Kč, a výdaji ve výši 3,1 mld. Kč. Proti srovnatelnému období minulého roku vzrostly příjmy o 0,6 mld. Kč a výdaje o 0,7 mld. Kč.
1/ Od poloviny roku 2016 již nedochází k proplácení prostředků z regionálních operačních programů, úloha Regionálních rad regionů soudržnosti nyní spočívá především v kontrole projektů po období udržitelnosti a v postupném ukončování programů. Vzhledem k tomu, že příjmy a výdaje regionálních rad se již týkají pouze provozních výdajů a jsou tedy relativně velmi nízké, přičemž změny mezi jednotlivými měsíci roku se pohybují pouze v řádu jednotek milionů Kč, není již uváděna samostatná kapitola o hospodaření regionálních rad.
2/ Stav finančních prostředků na bankovních účtech vykázaný dle Přílohy č. 6 k vyhlášce č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů regionálních rad regionů soudržnosti (zahrnuje součet finančních prostředků na těchto účtech: 231 - Základní běžný účet ÚSC, 231 - Běžné účty fondů ÚSC a 261 - Pokladna).
2020 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec*/ | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 99 335,11 | 162 385,76 | 191 227,15 | 240 010,21 | 313 698,17 | 403 395,53 | 470 097,30 | ||||
výdaje | 82 949,07 | 144 375,35 | 181 269,39 | 236 770,78 | 292 258,84 | 383 558,61 | 445 343,55 | ||||
saldo | 16 386,04 | 18 010,42 | 9 957,76 | 3 239,44 | 21 439,33 | 19 836,92 | 24 753,74 | ||||
stav na BÚ | 199 767,43 | 201 075,11 | 198 370,83 | 199 243,27 | 222 043,04 | 219 380,04 | 225 534,51 | ||||
kraje | |||||||||||
příjmy | 47 609,61 | 78 649,45 | 86 405,99 | 114 567,60 | 151 071,40 | 171 659,40 | 205 267,74 | ||||
výdaje | 39 753,36 | 73 670,61 | 83 709,19 | 113 904,52 | 138 402,12 | 174 808,38 | 206 727,70 | ||||
saldo | 7 856,25 | 4 978,84 | 2 696,81 | 663,08 | 12 669,27 | -3 148,98 | -1 459,96 | ||||
stav na BÚ | 36 082,99 | 32 947,54 | 31 804,62 | 30 893,79 | 45 483,46 | 29 498,87 | 31 587,66 | ||||
obce | |||||||||||
příjmy | 52 080,70 | 85 349,64 | 106 024,99 | 127 644,52 | 166 256,35 | 236 239,56 | 269 656,48 | ||||
výdaje | 43 902,53 | 72 704,08 | 99 848,43 | 125 377,03 | 157 883,60 | 213 671,48 | 243 735,58 | ||||
saldo | 8 178,17 | 12 645,56 | 6 176,57 | 2 267,48 | 8 372,76 | 22 568,08 | 25 920,89 | ||||
stav na BÚ | 161 268,54 | 165 657,49 | 164 042,96 | 165 892,50 | 174 083,71 | 187 346,25 | 191 595,18 | ||||
DSO | |||||||||||
příjmy | 553,00 | 844,82 | 1 194,26 | 1 560,29 | 2 072,30 | 2 872,89 | 3 275,74 | ||||
výdaje | 433,12 | 695,86 | 986,86 | 1 324,16 | 1 771,33 | 2 605,14 | 3 132,83 | ||||
saldo | 119,88 | 148,95 | 207,40 | 236,13 | 300,96 | 267,76 | 142,90 | ||||
stav na BÚ | 2 230,71 | 2 310,11 | 2 373,85 | 2 329,77 | 2 355,06 | 2 360,48 | 2 189,29 | ||||
RRRS | |||||||||||
příjmy | 113,70 | 118,95 | 121,30 | 120,79 | 144,52 | 299,00 | 314,79 | ||||
výdaje | 24,78 | 55,25 | 68,16 | 89,84 | 119,97 | 220,83 | 248,67 | ||||
saldo | 88,92 | 63,70 | 53,14 | 30,95 | 24,55 | 78,17 | 66,12 | ||||
stav na BÚ | 185,19 | 159,97 | 149,41 | 127,22 | 120,82 | 174,44 | 162,38 |
*/ s účinností od 1.1.2015 se výkazy za měsíc červenec nepředkládají
Poznámka: Z důvodu konsolidace, jejímž smyslem je očistit údaje o rozpočtu nebo skutečnosti peněžních operací o interní přesuny peněžních prostředků uvnitř jednotky nebo mezi jednotkami na úrovni sumářů, za které se operace sledují, je součet na úrovni republiky odlišný od součtu jednotlivých úrovní, tj.obcí a DSO, krajů a regionálních rad.
Příjmové, výdajové a finanční operace, které jsou předmětem konsolidace spolu s uvedením úrovně, na které se konsolidace provádí, stanovuje vyhláška č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad regionů soudržnosti.
2020 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 5 571,17 | 11 356,96 | 10 038,86 | 4 598,27 | 465,18 | 10 111,10 | 20 937,54 | ||||
výdaje | 12 343,93 | 17 424,41 | 18 847,17 | 21 262,21 | 29 114,09 | 32 191,08 | 38 189,49 | ||||
saldo | -6 772,76 | -6 067,44 | -8 808,30 | -16 663,93 | -28 648,92 | -22 079,99 | -17 251,97 | ||||
stav na BÚ | 8 635,19 | 11 298,61 | 15 323,46 | 15 756,23 | 10 097,24 | 19 594,25 | 26 707,74 | ||||
kraje | |||||||||||
příjmy | 3 912,56 | 7 422,06 | 6 924,30 | 8 600,44 | 10 020,35 | 9 686,20 | 16 010,59 | ||||
výdaje | 7 251,61 | 10 472,33 | 10 754,99 | 14 202,83 | 20 705,55 | 23 965,05 | 28 647,22 | ||||
saldo | -3 339,05 | -3 050,27 | -3 830,68 | -5 602,39 | -10 685,22 | -14 278,85 | -12 636,63 | ||||
stav na BÚ | -908,99 | 467,14 | 1 335,06 | 749,13 | -913,29 | -4 816,57 | -3 199,66 | ||||
obce | |||||||||||
příjmy | 1 775,28 | 4 302,75 | 2 621,51 | -3 838,28 | -9 153,26 | 792,66 | 5 481,12 | ||||
výdaje | 5 437,99 | 7 480,58 | 8 362,11 | 7 187,60 | 8 848,93 | 8 637,58 | 10 062,85 | ||||
saldo | -3 662,71 | -3 177,84 | -5 740,59 | -11 025,89 | -18 002,18 | -7 844,92 | -4 581,74 | ||||
stav na BÚ | 9 081,76 | 10 675,00 | 13 944,69 | 15 067,98 | 11 039,17 | 24 329,90 | 29 946,76 | ||||
DSO | |||||||||||
příjmy | 84,75 | 103,52 | 109,41 | 168,28 | 347,77 | 462,53 | 570,65 | ||||
výdaje | 77,85 | 158,73 | 207,64 | 257,96 | 388,64 | 556,37 | 728,39 | ||||
saldo | 6,90 | -55,22 | -98,23 | -89,68 | -40,88 | -93,83 | -157,75 | ||||
stav na BÚ | 440,33 | 175,48 | 61,07 | -13,95 | 32,06 | 74,28 | -29,09 | ||||
RRRS | |||||||||||
příjmy | 73,82 | 50,09 | 39,51 | 18,43 | 12,01 | 138,30 | 131,36 | ||||
výdaje | -5,01 | 12,37 | 0,13 | 8,61 | 15,97 | 74,93 | 84,89 | ||||
saldo | 78,83 | 37,72 | 39,38 | 9,82 | -3,95 | 63,37 | 46,47 | ||||
stav na BÚ | 22,09 | -19,02 | -17,35 | -46,91 | -60,69 | 6,64 | -10,27 |