Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí, krajů a Regionálních rad regionů soudržnosti k 30. 11. 2020
Hospodaření obcí a krajů v listopadu roku 2020 bylo opět poznamenané pandemickým onemocněním COVID-19. Kdy nejvýraznější vliv měly opatření vlády ve snaze k zamezení nekontrolovatelného šíření tohoto onemocnění.
Na příjmové straně rozpočtů obcí a krajů došlo ve srovnání s listopadem loňského roku k růstu, za kterým stojí zvýšení transferů. K nejvýraznějšímu snížení příjmů došlo v části daňových příjmů.
Výdajová strana rozpočtu zaznamenala v celkovém pohledu růst, ke kterému došlo především u běžných výdajů a hlavně u neinvestičních transferů.
Ke konci listopadu tohoto roku vykázaly kraje, obce, dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“) a Regionální rady regionů soudržnosti1 celkové konsolidované příjmy ve výši 573,6 mld. Kč a celkové konsolidované výdaje 542,6 mld. Kč. Proti stejnému období minulého roku vzrostly celkové příjmy územních rozpočtů o 29,6 mld. Kč a jejich celkové výdaje o 39,8 mld. Kč. Výsledné kladné saldo hospodaření (31,0 mld. Kč) se oproti listopadu předchozího roku snížilo o 10,2 mld. Kč.
Vlastní příjmy územních rozpočtů (tj. příjmy daňové, nedaňové a kapitálové) činily celkem 310,8 mld. Kč, proti srovnatelnému období minulého roku byly nižší o 17,9 mld. Kč. Pokles způsobilo především snížené inkaso daňových příjmů, které dosáhlo 265,8 mld. Kč, což bylo o 19,0 mld. Kč méně. Nedaňové příjmy vzrostly o 1,2 mld. Kč a dosáhly 38,8 mld. Kč. Kapitálové příjmy byly nižší o 0,2 mld. Kč a činily 6,2 mld. Kč.
Transfery přijaté územními rozpočty dosáhly celkem 263,0 mld. Kč, proti stejnému období minulého roku to bylo o 47,7 mld. Kč více. Vyšší růst byl vykázán v části neinvestičních transferů, jejichž celkový objem dosáhl 229,9 mld. Kč (o 41,8 mld. Kč více). Na růstu se podílely především transfery poskytované z kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, jejichž celkový objem dosáhl 160,8 mld. Kč (v listopadu předchozího roku 143,5 mld. Kč). Dále kapitola Všeobecná pokladní správa poskytla dotace na jednorázový příspěvek obcím za rok 2020 ve výši 13,4 mld. Kč a kapitola Ministerstva zdravotnictví poskytla ze svého rozpočtu 1,8 mld. Kč na COVID 19 – ohodnocení a dále 1,2 mld. Kč na připravenost poskytovatele zdravotnické záchranné služby na řešení mimořádných událostí.
Objem přijatých investičních transferů dosáhl 33,1 mld. Kč a oproti listopadu 2019 byl vyšší o 5,6 mld. Kč. Růst souvisel především s přijatými investičními transfery na pořízení a modernizaci železničních kolejových vozidel, které činily 2,2 mld. Kč (růst o 2,2 mld. Kč), z kapitoly Ministerstva dopravy, investičními transfery z kapitoly Státního fondu životního prostředí ve výši 1,1 mld. Kč (růst o 0,6 mld. Kč) a investičními transfery z kapitoly Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 3,6 mld. Kč (růst o 0,9 mld. Kč). Dále z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj byly poskytnuty transfery na podporu rozvoje regionů v celkové výši 0,9 mld. Kč (o 0,8 mld. Kč více) a z kapitoly Státního fondu dopravní infrastruktury bylo poskytnuto 3,6 mld. Kč (o 0,9 mld. Kč více) na financování dopravní infrastruktury.
Běžné výdaje územních rozpočtů činily 430,6 mld. Kč a oproti srovnatelnému období předchozího roku byly vyšší o 30,2 mld. Kč. K nárůstu běžných výdajů došlo především v části transferů, které kraje a obce převádějí příspěvkovým a podobným organizacím, a to o 17,5 mld. Kč na 218,5 mld. Kč; z odvětvového hlediska se jedná zejména o organizace působící v odvětví školství, v odvětví sociální péče a dopravy. Vyšší růst byl také vykázán v části výdajů na platy včetně souvisejícího pojistného, a to o 3,0 mld. Kč na úroveň 53,6 mld. Kč, a výdajů na nákup služeb o 1,3 mld. Kč na 41,2 mld. Kč. Kapitálové výdaje dosáhly 112,0 mld. Kč, což bylo o 9,5 mld. Kč více nežli v listopadu předchozího roku.
Stav peněžních prostředků na bankovních účtech územních rozpočtů2 činil v souhrnu 235,0 mld. Kč, tj. o 35,8 mld. Kč více nežli v listopadu 2019.
I. Kraje
Kraje vykázaly celkové příjmy ve výši 252,2 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 240,5 mld. Kč. Ve srovnání s listopadem předchozího roku byly příjmy vyšší o 24,2 mld. Kč a výdaje vyšší o 26,5 mld. Kč. Přebytek hospodaření (11,7 mld. Kč) se tedy snížil o 2,3 mld. Kč. Zároveň je nutno dodat, že v porovnání s předchozím měsícem, tj. říjnem 2020, došlo ke změně záporného salda ve výši 4,7 mld. Kč na kladné saldo ve výši 11,7 mld. Kč. Tento meziměsíční růst je způsoben transfery na přímé náklady na vzdělávání, které kraje inkasovaly v celkové výši 22,0 mld. Kč, ale školským příspěvkovým organizacím a školským právnickým osobám zaslaly pouze cca 8,2 mld. Kč.
Vlastní příjmy krajů činily 68,5 mld. Kč, oproti srovnatelnému období klesly o 4,6 mld. Kč. Daňové příjmy dosáhly 62,5 mld. Kč, tj. o 4,2 mld. Kč méně (nižší inkaso bylo vykázáno především u daně z příjmů právnických osob, o 3,0 mld. Kč a u daně z příjmů fyzických osob, o 1,3 mld. Kč). K poklesu došlo i v části nedaňových příjmů (o 0,2 mld. Kč) a kapitálových příjmů (o 0,2 mld. Kč).
Celkový objem přijatých transferů činil 183,7 mld. Kč, v porovnání s listopadem předchozího roku byl vyšší o 28,8 mld. Kč. Růst byl vykázán především v části neinvestičních transferů, které dosáhly 169,1 mld. Kč, což bylo o 25,0 mld. Kč více. Rozhodující část představují převody z rozpočtu Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy určené na přímé náklady škol zřizovaných kraji a obcemi; jednalo se o zálohy regionálnímu školství na celý rok ve výši 132,6 mld. Kč (v listopadu 2019 to bylo 112,8 mld. Kč) a o zálohy soukromému školství ve výši 5,9 mld. Kč (v listopadu 2019 to bylo 4,9 mld. Kč). Mimo to byly převedeny z rozpočtu tohoto resortu peněžní prostředky ve výši 1,2 mld. Kč, které byly určeny na operační program „Rovný přístup ke kvalitnímu vzdělání“. Z kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí kraje dále inkasovaly prostředky ve výši 16,2 mld. Kč v rámci neinvestičních nedávkových transferů podle zákona 108/2006 Sb. Což bylo o 1,4 mld. Kč více než v listopadu loňského roku.
Přijaté investiční transfery činily 14,6 mld. Kč, oproti srovnatelnému období to bylo o 3,8 mld. Kč více. Růst se týkal především přijatých transferů z kapitoly Ministerstva dopravy určených na pořízení a modernizaci železničních kolejových vozidel o 2,2 mld. Kč, které byly ve srovnatelném období nulové, transferů z kapitoly Ministerstva dopravy na financování dopravní infastruktury o 0,9 mld. Kč na 2,6 mld. Kč a transferů z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj v rámci Integrovaného regionálního OP o 0,7 mld. Kč na 7,0 mld. Kč.
Běžné výdaje krajů vzrostly o 20,8 mld. Kč a dosáhly 208,2 mld. Kč; zhruba 76 % z objemu běžných výdajů (157,8 mld. Kč) tvoří transfery, které kraje převádějí příspěvkovým a podobným organizacím, a to zejména v případě přímých nákladů na vzdělávání. Kapitálové výdaje dosáhly 32,3 mld. Kč (růst o 5,8 mld. Kč).
Na bankovních účtech2 vykázaly kraje peněžní prostředky ve výši 45,7 mld. Kč, což bylo o 8,4 mld. Kč více nežli ve stejném období předchozího roku.
II. Obce
Obce vykázaly ve sledovaném období celkové příjmy ve výši 326,6 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 307,4 mld. Kč, přebytek rozpočtového hospodaření dosáhl 19,3 mld. Kč. Příjmy vzrostly o 5,8 mld. Kč a výdaje o 13,3 mld. Kč, kladné saldo hospodaření se proto ve srovnání s listopadem předchozího roku snížilo o 7,6 mld. Kč.
Vlastní příjmy obcí činily 241,1 mld. Kč, oproti srovnatelnému období klesly o 13,4 mld. Kč. Daňové příjmy dosáhly 203,3 mld. Kč, což bylo o 14,8 mld. Kč méně, nedaňové příjmy činily 31,9 mld. Kč, tedy o 1,4 mld. Kč více. Kapitálové příjmy, jejichž objem dosáhl 6,0 mld. Kč, zůstaly na obdobné úrovni, jako v listopadu roku 2019.
Transfery přijaté do rozpočtů obcí dosáhly 85,5 mld. Kč, proti listopadu předchozího roku to bylo o 19,2 mld. Kč více. Rozhodující část tvořily přijaté neinvestiční transfery, jejichž objem činil 66,0 mld. Kč (nárůst o 17,3 mld. Kč). Růst byl způsoben především přijatými neinvestičními transfery z kapitoly Všeobecné pokladní správy, kdy obce přijaly 13,4 mld. Kč v rámci jednorázového příspěvku obcím pro rok 2020 podle zákona č. 159/2020 Sb. Dále z rozpočtu Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy hl. město Praha přijalo transfery určené na přímé náklady škol ve výši 16,8 mld. Kč (o 2,1 mld. Kč více) a transfery z rozpočtu kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí na řešení naléhavých potřeb při zabezpečení provozu sociálních služeb ve výši 1,1 mld. Kč, kdy tento transfer byl ve srovnatelném období nulový.
Investiční transfery dosáhly 19,4 mld. Kč (nárůst o 1,9 mld. Kč).
Běžné výdaje obcí činily 227,6 mld. Kč, v porovnání s listopadem loňského roku vzrostly o 10,0 mld. Kč. V části kapitálových výdajů byl vykázán růst o 3,4 mld. Kč oproti srovnatelnému období a tyto výdaje dosáhly výše 76,4 mld. Kč.
Stav peněžních prostředků na bankovních účtech2 obcí činil 187,2 mld. Kč, v porovnání s listopadem loňského roku to bylo o 27,6 mld. Kč více.
III. DSO
DSO hospodařily ve sledovaném období s příjmy ve výši 4,2 mld. Kč a výdaji ve výši 4,2 mld. Kč. Objem příjmů se zvýšil o 0,6 mld. Kč proti listopadu předchozího roku a také výdaje byly o 1,1 mld. Kč vyšší.
1/ Od poloviny roku 2016 již nedochází k proplácení prostředků z regionálních operačních programů, úloha Regionálních rad regionů soudržnosti nyní spočívá především v kontrole projektů po období udržitelnosti a v postupném ukončování programů. Vzhledem k tomu, že příjmy a výdaje regionálních rad se již týkají pouze provozních výdajů a jsou tedy relativně velmi nízké, přičemž změny mezi jednotlivými měsíci roku se pohybují pouze v řádu jednotek milionů Kč, není již uváděna samostatná kapitola o hospodaření regionálních rad.
2/ Stav peněžních prostředků na bankovních účtech vykázaný dle Přílohy č. 6 k vyhlášce č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů regionálních rad regionů soudržnosti (zahrnuje součet peněžních prostředků na těchto syntetických účtech: 231 - Základní běžný účet ÚSC, 236 - Běžné účty fondů ÚSC a 261 - Pokladna).
2020 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec*/ | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 99 335,11 | 162 385,76 | 191 227,15 | 240 010,21 | 313 698,17 | 403 395,53 | 470 097,30 | 505 778,62 | 573 571,23 | ||
výdaje | 82 949,07 | 144 375,35 | 181 269,39 | 236 770,78 | 292 258,84 | 383 558,61 | 445 343,55 | 490 457,40 | 542 563,36 | ||
saldo | 16 386,04 | 18 010,42 | 9 957,76 | 3 239,44 | 21 439,33 | 19 836,92 | 24 753,74 | 15 321,22 | 31 007,87 | ||
stav na BÚ | 199 767,43 | 201 075,11 | 198 370,83 | 199 243,27 | 222 043,04 | 219 380,04 | 225 534,51 | 219 496,88 | 234 999,01 | ||
kraje | |||||||||||
příjmy | 47 609,61 | 78 649,45 | 86 405,99 | 114 567,60 | 151 071,40 | 171 659,40 | 205 267,74 | 216 227,31 | 252 191,20 | ||
výdaje | 39 753,36 | 73 670,61 | 83 709,19 | 113 904,52 | 138 402,12 | 174 808,38 | 206 727,70 | 220 892,09 | 240 518,85 | ||
saldo | 7 856,25 | 4 978,84 | 2 696,81 | 663,08 | 12 669,27 | -3 148,98 | -1 459,96 | -4 664,78 | 11 672,34 | ||
stav na BÚ | 36 082,99 | 32 947,54 | 31 804,62 | 30 893,79 | 45 483,46 | 29 498,87 | 31 587,66 | 30 024,08 | 45 706,05 | ||
obce | |||||||||||
příjmy | 52 080,70 | 85 349,64 | 106 024,99 | 127 644,52 | 166 256,35 | 236 239,56 | 269 656,48 | 294 658,99 | 326 600,17 | ||
výdaje | 43 902,53 | 72 704,08 | 99 848,43 | 125 377,03 | 157 883,60 | 213 671,48 | 243 735,58 | 274 833,08 | 307 347,36 | ||
saldo | 8 178,17 | 12 645,56 | 6 176,57 | 2 267,48 | 8 372,76 | 22 568,08 | 25 920,89 | 19 825,91 | 19 252,81 | ||
stav na BÚ | 161 268,54 | 165 657,49 | 164 042,96 | 165 892,50 | 174 083,71 | 187 346,25 | 191 595,18 | 187 203,75 | 187 151,78 | ||
DSO | |||||||||||
příjmy | 553,00 | 844,82 | 1 194,26 | 1 560,29 | 2 072,30 | 2 872,89 | 3 275,74 | 3 733,96 | 4 168,09 | ||
výdaje | 433,12 | 695,86 | 986,86 | 1 324,16 | 1 771,33 | 2 605,14 | 3 132,83 | 3 722,18 | 4 243,72 | ||
saldo | 119,88 | 148,95 | 207,40 | 236,13 | 300,96 | 267,76 | 142,90 | 11,78 | -75,63 | ||
stav na BÚ | 2 230,71 | 2 310,11 | 2 373,85 | 2 329,77 | 2 355,06 | 2 360,48 | 2 189,29 | 2 102,50 | 1 983,38 | ||
RRRS | |||||||||||
příjmy | 113,70 | 118,95 | 121,30 | 120,79 | 144,52 | 299,00 | 314,79 | 335,42 | 374,01 | ||
výdaje | 24,78 | 55,25 | 68,16 | 89,84 | 119,97 | 220,83 | 248,67 | 265,13 | 312,47 | ||
saldo | 88,92 | 63,70 | 53,14 | 30,95 | 24,55 | 78,17 | 66,12 | 70,28 | 61,54 | ||
stav na BÚ | 185,19 | 159,97 | 149,41 | 127,22 | 120,82 | 174,44 | 162,38 | 166,55 | 157,80 |
*/ s účinností od 1.1.2015 se výkazy za měsíc červenec nepředkládají
Poznámka: Z důvodu konsolidace, jejímž smyslem je očistit údaje o rozpočtu nebo skutečnosti peněžních operací o interní přesuny peněžních prostředků uvnitř jednotky nebo mezi jednotkami na úrovni sumářů, za které se operace sledují, je součet na úrovni republiky odlišný od součtu jednotlivých úrovní, tj.obcí a DSO, krajů a regionálních rad.
Příjmové, výdajové a finanční operace, které jsou předmětem konsolidace spolu s uvedením úrovně, na které se konsolidace provádí, stanovuje vyhláška č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad regionů soudržnosti.
2020 | únor | březen | duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
územní rozpočty celkem | |||||||||||
příjmy | 5 571,17 | 11 356,96 | 10 038,86 | 4 598,27 | 465,18 | 10 111,10 | 20 937,54 | 22 331,62 | 29 573,74 | ||
výdaje | 12 343,93 | 17 424,41 | 18 847,17 | 21 262,21 | 29 114,09 | 32 191,08 | 38 189,49 | 43 627,10 | 39 767,04 | ||
saldo | -6 772,76 | -6 067,44 | -8 808,30 | -16 663,93 | -28 648,92 | -22 079,99 | -17 251,97 | -21 295,48 | -10 193,30 | ||
stav na BÚ | 8 635,19 | 11 298,61 | 15 323,46 | 15 756,23 | 10 097,24 | 19 594,25 | 26 707,74 | 25 895,34 | 35 776,16 | ||
kraje | |||||||||||
příjmy | 3 912,56 | 7 422,06 | 6 924,30 | 8 600,44 | 10 020,35 | 9 686,20 | 16 010,59 | 18 220,35 | 24 233,98 | ||
výdaje | 7 251,61 | 10 472,33 | 10 754,99 | 14 202,83 | 20 705,55 | 23 965,05 | 28 647,22 | 32 701,97 | 26 542,76 | ||
saldo | -3 339,05 | -3 050,27 | -3 830,68 | -5 602,39 | -10 685,22 | -14 278,85 | -12 636,63 | -14 481,62 | -2 308,79 | ||
stav na BÚ | -908,99 | 467,14 | 1 335,06 | 749,13 | -913,29 | -4 816,57 | -3 199,66 | -2 942,49 | 8 415,80 | ||
obce | |||||||||||
příjmy | 1 775,28 | 4 302,75 | 2 621,51 | -3 838,28 | -9 153,26 | 792,66 | 5 481,12 | 4 755,35 | 5 759,24 | ||
výdaje | 5 437,99 | 7 480,58 | 8 362,11 | 7 187,60 | 8 848,93 | 8 637,58 | 10 062,85 | 11 368,87 | 13 342,88 | ||
saldo | -3 662,71 | -3 177,84 | -5 740,59 | -11 025,89 | -18 002,18 | -7 844,92 | -4 581,74 | -6 613,52 | -7 583,64 | ||
stav na BÚ | 9 081,76 | 10 675,00 | 13 944,69 | 15 067,98 | 11 039,17 | 24 329,90 | 29 946,76 | 28 972,24 | 27 625,51 | ||
DSO | |||||||||||
příjmy | 84,75 | 103,52 | 109,41 | 168,28 | 347,77 | 462,53 | 570,65 | 612,78 | 641,02 | ||
výdaje | 77,85 | 158,73 | 207,64 | 257,96 | 388,64 | 556,37 | 728,39 | 936,14 | 1 100,47 | ||
saldo | 6,90 | -55,22 | -98,23 | -89,68 | -40,88 | -93,83 | -157,75 | -323,36 | -459,46 | ||
stav na BÚ | 440,33 | 175,48 | 61,07 | -13,95 | 32,06 | 74,28 | -29,09 | -134,34 | -269,26 | ||
RRRS | |||||||||||
příjmy | 73,82 | 50,09 | 39,51 | 18,43 | 12,01 | 138,30 | 131,36 | 144,58 | 174,18 | ||
výdaje | -5,01 | 12,37 | 0,13 | 8,61 | 15,97 | 74,93 | 84,89 | 87,90 | 113,33 | ||
saldo | 78,83 | 37,72 | 39,38 | 9,82 | -3,95 | 63,37 | 46,47 | 56,67 | 60,85 | ||
stav na BÚ | 22,09 | -19,02 | -17,35 | -46,91 | -60,69 | 6,64 | -10,27 | -0,06 | 4,11 |