Oblasti ověření
Auditní orgán (AO) vymezil vybrané oblasti ověření a doplnil je o konkrétní příklady toho, co může být předmětem auditu projektů spolufinancovaných z evropských a mezinárodních fondů.
Veřejné zakázky
Zjišťuje se, zda výběrová řízení proběhla spravedlivě, transparentně a podle zákona:
- Byla veřejná zakázka vyhlášena v souladu s výzvou a pravidly dotace?
- Splňuje uzavřená smlouva podmínky výběrového řízení?
- Jsou doloženy všechny kroky zakázky – oznámení, nabídky, hodnocení?
- Neobsahuje smlouva změny, které by odporovaly podmínkám původní soutěže?
Způsobilost výdajů
Auditor se zaměřuje na to, zda všechny uplatněné výdaje odpovídají pravidlům a byly skutečně využity na činnosti projektu:
- Odpovídají výdaje schválenému rozpočtu a podmínkám výzvy?
- Jsou doloženy faktury, smlouvy a bankovní výpisy?
- Jsou výdaje správně zaúčtovány v účetnictví?
Plnění publicity projektu
Při auditu se ověřuje, zda příjemce splnil povinnost informovat o podpoře z fondů EU. Sleduje se například:
- Jestli jsou na místě realizace umístěny povinné tabule a loga EU?
- Zda byla publicita zajištěna i jinými způsoby (např. webové stránky, tiskové zprávy)?
- Jestli jsou k dispozici důkazy, například fotodokumentace nebo odkazy?
Reálná realizace projektu
Auditoři ověřují, zda byl projekt skutečně proveden tak, jak bylo plánováno. Posuzuje se například:
- Bylo dodáno plánované vybavení, stavební práce nebo služby?
- Odpovídá stav realizace projektu původně schváleným parametrům?
- Existuje fotodokumentace nebo jiné důkazy o realizaci projektu?
Střety zájmu
Střet zájmů nastává, když někdo rozhoduje o veřejných prostředcích, ale zároveň má osobní zájem na výsledku, například ve prospěch sebe, příbuzného nebo známé firmy.
Auditní orgán klade důraz na zajištění transparentnosti a integrity při nakládání s prostředky z fondů EU. Jedním z klíčových aspektů auditní činnosti je proto systematické ověřování možného střetu zájmů ve všech fázích rozhodovacího procesu. Střet zájmů může existovat, i když nedochází k žádnému nesprávnému jednání, pokud daná situace může být objektivně vnímána jako ohrožující nestrannost a nezávislost osoby. Pojem „objektivní vnímání střetu zájmu“ znamená, že i kdyby ke střetu zájmu reálně nedošlo, situace může z pohledu veřejnosti nebo jiných osob vypadat tak, že k němu dojít mohlo.
Ověřování střetu zájmů probíhá ve třech hlavních oblastech:
- Ověřování v rámci auditů operací a auditů systému
- Auditní orgán posuzuje, zda řídicí orgány disponují metodikami a nástroji pro identifikaci a prevenci střetu zájmů a zda jsou tato pravidla v praxi dodržována.
- Prověřuje se také nestrannost a nezávislost osob zapojených do rozhodovacího procesu.
- Zadávání veřejných zakázek
- Auditní tým ověřuje, zda osoby hodnotící nabídky a rozhodující o výsledku zadávacího řízení nebyly ve střetu zájmů ve vztahu k uchazečům.
- Zkoumá se účinnost interních kontrolních mechanismů řídicích orgánů zaměřených na prevenci a detekci střetu zájmů.
- Zapojení veřejných funkcionářů
- Provádí se kontrola souladu s ustanoveními zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů.
- Posuzuje se způsobilost dodavatelů z pohledu skutečného vlastníka a případného postavení veřejného funkcionáře.
Další kontrolní mechanismy:
- Ověřování skutečného majitele: Žadatelé a příjemci dotace mají povinnost rozkrýt skutečného konečného majitele. Tato informace je ověřována při výběru a schválení operace i při kontrole veřejných zakázek.
- Práce s datovými nástroji: Auditní orgán využívá nástroje jako Evidence skutečných majitelů, IS Arachne, IS Cribis, obchodní rejstřík, internet nebo media k identifikaci rizikových vazeb a analýze potenciálního střetu zájmů.
- Auditní stopa: Výsledky kontrol včetně podpůrné dokumentace jsou systematicky zaznamenávány a archivovány pro účely audit trailu.
- Reakce na rizika: Kontrolní listy jsou průběžně aktualizovány na základě vývoje rizikového profilu a zjištění z auditní praxe.
Mezinárodní sankce a jejich kontrola v rámci fondů EU
Mezinárodní sankce jsou nástrojem, kterým mezinárodní společenství – zejména OSN, EU a nově i Česká republika – reaguje na ohrožení míru, bezpečnosti nebo lidských práv prostřednictvím různých omezujících opatření.
Postup Auditního orgánu při ověřování dodržování mezinárodních sankcí
Auditní orgán v rámci své kontrolní činnosti provádí také ověřování souladu s pravidly mezinárodních sankcí, zejména v kontextu implementace projektů financovaných z fondů EU. Cílem těchto ověření je zajistit, aby nebyly veřejné prostředky poskytovány subjektům nebo osobám, na které se vztahují sankční opatření.
Klíčové oblasti ověřování:
- Identifikace rizikových subjektů
- Auditní orgán prověřuje, zda řídicí orgány a příjemci dotací provádějí screening konečných příjemců, dodavatelů a dalších relevantních subjektů vůči platným sankčním seznamům.
- Zvláštní pozornost je věnována zjištění skutečného vlastníka u firem zapojených do implementace projektů.
- Kontrola nastavení systémů a procesů
- Ověřuje se, zda řídicí orgány mají zavedena pravidla a postupy k prevenci a detekci porušení sankcí.
- Sleduje se, zda tyto postupy pokrývají celý projektový cyklus – od výběru operace přes zadávání zakázek až po vyplácení prostředků.
- Auditní ověření a dokumentace
- V rámci prováděných auditů prověřuje Auditní orgán, zda žadatelé a příjemci dotací poskytli pravdivé informace o struktuře vlastnictví a o zapojených subjektech.
- Kontrolní zjištění jsou řádně dokumentována a archivována jako součást auditní stopy, včetně případného reportingu vůči orgánům činným v trestním řízení nebo finančním zpravodajským jednotkám.
Podpora a metodická činnost:
- Práce s datovými nástroji: Auditní orgán využívá nástroje pro automatizované ověřování, jako jsou např. IS Arachne, IS Cribis, Evidence skutečných majitelů nebo externí databáze sankčních seznamů.
- Metodické vedení: Aktivně přispívá k metodickému nastavení postupů u řídicích orgánů.
- Spolupráce s dalšími orgány: Auditní orgán úzce spolupracuje s dalšími dozorovými a kontrolními orgány na národní i evropské úrovni.
Kontrola docházky a výkazů práce
Auditní orgán se při auditech projektů spolufinancovaných z fondů EU často věnuje mzdovým výdajům. Důvodem je to, že tyto výdaje byly zahrnuty v žádosti o platbu. Ověřuje se, zda jsou oprávněné, řádně doložené a zda odpovídají skutečně odvedené práci.
Audit zahrnuje zejména:
- pracovní smlouvy, dohody o pracovní činnosti a dohody o provedení práce,
- popisy pracovních náplní a platové výměry,
- výkazy práce a mzdové listy,
- bankovní výpisy prokazující výplatu mezd a odvodů,
Zjednodušené formy vykazování nákladů: FNN a ZMV
Zjednodušené formy nákladů, konkrétně FNN (Financování nesouvisející s náklady) a ZMV (Zjednodušené metody vykazování), představují efektivní alternativu k tradičnímu dokládání skutečných výdajů. Správně nastavené částky a sazby mohou sloužit jako důvěryhodná náhrada skutečných nákladů, čímž se výrazně zjednodušuje administrace projektů.
Jak FNN a ZMV fungují?
Oba přístupy využívají předem definované ukazatele místo skutečných nákladů. Tyto ukazatele slouží jako základ pro vyplácení podpory, i když se jejich charakter může lišit:
- ZMV se obvykle používají pro konkrétní skupinu nákladů nebo specifickou činnost.
- FNN je vhodné pro širší projekty, například pro financování politických reforem nebo řešení společenských problémů.
Příklady ukazatelů:
- ZMV: počet podpořených osob
- FNN: snížení míry předčasného ukončování školní docházky
Základní otázka, kterou si při stanovování ZMV klademe, zní:
- Kolik mě stojí vyškolení jedné osoby (průměrné náklady)?
- Kolik mě stojí, když tyto osoby skončí v sociálním systému (negativní externalita)?
- Za jakých podmínek je takovou částku možné vyplatit?
Podmínky pro použití ZMV
Prvním krokem před samotným využíváním zjednodušených metod vykazování je nastavení metodiky. Příjemci musí být již ve výzvě k podávání žádostí jasně informováni o:
- výši financované částky,
- požadovaném výstupu,
- podmínkách, za kterých bude podpora poskytnuta.
Hlavní výhodou ZMV je, že příjemce nemusí dokládat skutečné náklady. Musí však prokázat splnění stanovených podmínek a dosažení výsledků.
Použití zjednodušených metod vykazování nezbavuje příjemce povinnosti dodržovat doprovodná pravidla, jako jsou:
- pravidla publicity,
- střet zájmů,
- pravidla způsobilosti operací.
Nedodržení těchto pravidel může vést k nesrovnalostem a následným sankcím.
Zásada ‚významně nepoškozovat‘: ochrana životního prostředí jako podmínka pro podporu
Zásada „významně nepoškozovat“ (DNSH - „Do No Significant Harm“) je ukotvena v horizontálních zásadách definovaných v čl. 9 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/1060 (nařízení o společných ustanoveních). Princip DNSH je podrobněji rozpracován zejména v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/852 (nařízení o taxonomii) a dále v řadě legislativních aktů EU. Účelem je neposkytovat environmentálně škodlivé dotace či jiné veřejné podpory, k čemuž se EK zavázala napříč EU financováním.
Čl. 17 nařízení o taxonomii stanoví 6 environmentálních cílů s definicí toho, jaká hospodářská činnost se považuje za činnost, která významně poškozuje, následovně:
# | Environmentální cíl | Činnost významně poškozující |
---|---|---|
1 | Zmírňování změny klimatu | Činnost vede ke značným emisím skleníkových plynů |
2 | Přizpůsobování se změně klimatu | Činnost vede k nárůstu nepříznivého dopadu stávajícího a očekávaného budoucího klimatu na tuto činnost samotnou nebo na osoby, přírodu nebo aktiva |
3 | Udržitelné využívání a ochrana vodních a mořských zdrojů | Činnost poškozuje: i) dobrý stav nebo dobrý ekologický potenciál vodních útvarů, včetně povrchových a podzemních vod, nebo ii) dobrý stav prostředí mořských vod |
4 | Přechod na oběhové hospodářství, včetně předcházení vzniku odpadů a jejich opětovné použití | Pokud i) činnost vede k významné nehospodárnosti v používání materiálů nebo v přímém nebo nepřímém využívání přírodních zdrojů, jako jsou neobnovitelné zdroje energie, suroviny, voda a krajina, v jedné nebo více fázích životního cyklu výrobků, mimo jiné i z hlediska trvanlivosti, opravitelnosti, modernizovatelnosti, opětovné použitelnosti či recyklovatelnosti výrobků; ii) činnost vede k významnému zvýšení vzniku, spalování nebo odstraňování odpadu, s výjimkou spalování nerecyklovatelného nebezpečného odpadu, nebo iii) může dlouhodobé odstraňování odpadu způsobit významné a dlouhodobé škody na životním prostředí |
5 | Prevence a omezování znečištění | Činnost vede k významnému zvýšení emisí znečišťujících látek do ovzduší, vody nebo krajiny ve srovnání se situací před zahájením této činnosti |
6 | Ochrana a obnova biologické rozmanitosti a ekosystémů | Činnost: i) ve významné míře poškozuje dobrý stav a odolnost ekosystémů nebo ii) pokud tato činnost poškozuje stav stanovišť a druhů, včetně stanovišť a druhů v zájmu Unie, z hlediska jejich ochrany |
Odolnost vůči změně klimatu u infrastrukturních projektů
Dle čl. 2 odst. 42 nařízení o společných ustanoveních se „zajištěním odolnosti vůči změně klimatu“ (CP – Climate Proofing) rozumí proces, který má zabránit tomu, aby byla infrastruktura zranitelná z hlediska potenciálních dlouhodobých důsledků změny klimatu, a zároveň zajistit, aby byla dodržována zásada „energetická účinnost v první řadě“ a aby úroveň emisí skleníkových plynů, které při projektu vzniknou, byla v souladu s cílem klimatické neutrality do roku 2050. S tím souvisí povinnost řídícího orgánu stanovená v čl. 73 odst. 2 písm. j) nařízení o společných ustanoveních zajistit při výběru operací prověřování infrastruktury z hlediska klimatického dopadu u investic do infrastruktury, které mají očekávanou životnost alespoň 5 let.
Infrastrukturním projektem se rozumí vývoj, modernizace nebo údržba zavedených fyzických systémů nebo zařízení. Patří k nim:
- zastavěné prostředí: budovy, od soukromých domů po školy nebo průmyslová zařízení, což je nejčastější druh infrastruktury a základ lidského osídlení,
- přírodní infrastruktury: zejména zelené střechy, zdi, prostory a odvodňovací systémy;
- síťová infrastruktura: zejména energetická infrastruktura (např. sítě, elektrárny, potrubí), doprava (pevná aktiva, jako jsou silnice, železnice, přístavy, letiště nebo infrastruktura vnitrozemské vodní dopravy), informační a komunikační technologie (např. mobilní telefonní sítě, datové kabely, datová centra) a voda (např. vodovodní potrubí, nádrže, čistírny odpadních vod);
- systémy nakládání s odpady: systémy pro nakládání s odpady vznikajícími v podnicích a domácnostech (sběrná místa, zařízení na třídění a recyklaci, spalovny a skládky);
- aktiva specifická pro jednotlivá odvětví: hmotný majetek z širšího spektra odvětví, včetně komunikací, záchranných služeb, energetiky, financí, potravinářství, veřejné správy, zdravotnictví, vzdělávání a odborné přípravy, výzkumu, civilní ochrany, dopravy a odpadů nebo vody;
- jiné: další způsobilé druhy infrastruktury mohou být stanoveny rovněž v právních předpisech upravujících konkrétní fondy.
Audity stavebního průběhu a stavební dokumentace
Pokud projekt zahrnuje stavební práce, Auditní orgán ověřuje, zda byla stavba provedena v souladu s podmínkami výzvy, schválenou projektovou dokumentací a pravidly programu. Posuzuje se, zda odpovídá skutečně provedený rozsah, kvalita a cena stavebních prací tomu, co bylo uvedeno v žádosti o podporu a následně fakturováno.
Posuzované oblasti:
- Stavební deník a dokumentace stavby
Ověřuje se, zda je vedení stavebního deníku v souladu s právními předpisy a zda dokumentace skutečného provedení odpovídá vykázaným výdajům. - Ověření skutečné realizace
Prověřují se fakturované položky podle množství, ceny a fyzické realizace. U skrytých nebo technologických částí stavby se využívá např. fotodokumentace, kontrolní dny či zjišťovací protokoly. - Veřejné zakázky a kvalifikace dodavatelů
Sleduje se, zda je předmět smlouvy plněn podle výsledku zadávacího řízení a zda byly dodrženy podmínky kvalifikace i během realizace (např. předepsaný počet techniků, použitá technika apod.). - Úplnost a pravdivost údajů v žádosti
Auditní orgán se věnuje také tomu, zda údaje uvedené v žádosti o podporu a jejích přílohách odpovídají skutečnosti – včetně vlastnictví pozemků, práv k nemovitostem, či využívání pořízené infrastruktury. - Vyhodnocení využívání výstupů projektu
Pokud je zjištěno, že zařízení nebo infrastruktura nejsou plně využívány pro plánovaný účel, posuzuje se jejich poměrná způsobilost podle pravidel programu.
Všechny tyto kroky směřují k ověření, zda náklady skutečně vznikly, byly řádně doloženy a odpovídají rozsahu a kvalitě provedených prací.