Listopadová predikce MF: ekonomické oživení bude pokračovat, inflace zůstane nízká
„Listopadová predikce Ministerstva financí potvrzuje pozitivní vývoj české ekonomiky. Letošní růst HDP o 1,1 %, s očekávaným zrychlením na 2,5 % v příštím roce, naznačuje návrat k dlouhodobějšímu růstovému trendu. Nízká inflace poblíž 2 % a silná poptávka po pracovní síle přispívají k růstu reálných mezd. Navzdory zvýšeným výdajům na obranu, důchody či odstraňování povodňových škod by měl deficit veřejných financí letos klesnout na 2,8 % HDP, s dalším snížením na 2,3 % v příštím roce,“ uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura.
Česká ekonomika v roce 2023 stagnovala, letos by však hrubý domácí produkt podle listopadové predikce měl vzrůst o 1,1 %. Díky poklesu inflace a přetrvávajícímu napětí na trhu práce porostou reálné mzdy, soukromou spotřebu navíc podpoří také větší ochota domácností utrácet. Investiční aktivita bude tlumena přetrvávajícími problémy v zemích eurozóny a nižšími výdaji vládního sektoru, kde se negativně projevuje přechod mezi finančními perspektivami u kohezních fondů EU. Vývoj zásob nedokončené produkce a výrobních vstupů letos ekonomický růst zbrzdí, byť ne tak výrazně jako v minulém roce. Navzdory slabému hospodářskému růstu v zemích některých obchodních partnerů by saldo zahraničního obchodu na růst HDP mělo působit pozitivně, a to především v souvislosti s oslabením dovozně náročných složek domácí poptávky. V roce 2025 by česká ekonomika díky silnější dynamice spotřeby i investic a příznivějšímu hospodářskému vývoji v zahraničí mohla vzrůst o 2,5 %, robustnější oživení domácí poptávky však zároveň podpoří dovoz.
Meziroční inflace se od počátku letošního roku znovu po téměř třech letech pohybuje mezi 2 a 3 %, kde by se kromě samého závěru letošního roku měla udržet po celý horizont predikce. Proinflační zahraniční nabídkové faktory výrazně oslabily a domácí poptávkové tlaky jsou dále tlumeny zvýšenými měnověpolitickými sazbami, k čemuž letos navíc přispívá restriktivní působení fiskálního konsolidačního balíčku. Průměrná míra inflace by tak letos mohla klesnout na 2,4 % a v roce 2025 dále na 2,3 %.
Na trhu práce se nadále projevují nerovnováhy související s nedostatkem pracovníků. Navzdory slabé hospodářské dynamice by se tak míra nezaměstnanosti v roce 2024 mohla udržet na 2,6 %, v příštím roce by pak díky růstu ekonomiky mohla nepatrně klesnout na 2,5 %. Přetrvávající nerovnováhy na trhu práce nedovolí výraznější zpomalení růstu nominálních mezd. Výdělky po dvou letech poklesu porostou i v reálném vyjádření.
Deficit veřejných financí by měl letos klesnout o 1 p. b. na 2,8 % HDP, a to navzdory navýšeným výdajům na obranu, vyšším důchodům či nákladům na odstraňování povodňových škod. V příštím roce by pak mělo dojít k další konsolidaci a snížení deficitu na 2,3 % HDP. Zadlužení sektoru vládních institucí by při nižší dynamice nominálního HDP mělo v letošním roce dosáhnout 43,9 % HDP a v roce 2025 dále vzrůst na 44,8 % HDP.
Rizika predikce považujeme v úhrnu za vychýlená směrem dolů. Hospodářskou aktivitu v některých odvětvích ekonomiky může utlumit obnovení problémů v dodavatelských řetězcích, což by krom jiného vytvářelo inflační tlaky. Inflace může být vyvolána také nárůstem cen energetických komodit v případě eskalace geopolitického napětí, popř. zaváděním či zvyšováním cel nebo jiných překážek v zahraničním obchodě. Vzhledem k významnému obchodnímu propojení považujeme za negativní riziko predikce též problémy německé ekonomiky. Pro ČR je rizikem rovněž perzistence růstu cen ve službách a úroveň inflačních očekávání. Ekonomický růst podporuje zapojení uprchlíků z Ukrajiny na trhu práce, plné využití jejich lidského kapitálu by pak mohlo posílit produktivitu práce.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2024 | 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aktuální predikce | Minulá predikce | |||||||||
Nominální hrubý domácí produkt | mld. Kč, b.c. | 5 889 | 5 828 | 6 308 | 7 050 | 7 619 | 7 988 | 8 410 | 7 960 | 8 393 |
růst v %, b.c. | 7,5 | -1,0 | 8,2 | 11,8 | 8,1 | 4,8 | 5,3 | 4,5 | 5,4 | |
Reálný hrubý domácí produkt | růst v %, s.c. | 3,6 | -5,3 | 4,0 | 2,8 | -0,1 | 1,1 | 2,5 | 1,1 | 2,7 |
Spotřeba domácností | růst v %, s.c. | 3,1 | -6,4 | 4,2 | 0,5 | -2,8 | 1,9 | 3,7 | 2,1 | 3,9 |
Spotřeba vládních institucí | růst v %, s.c. | 2,6 | 4,1 | 1,5 | 0,4 | 3,5 | 3,7 | 1,8 | 2,3 | 2,2 |
Tvorba hrubého fixního kapitálu | růst v %, s.c. | 7,5 | -4,8 | 6,7 | 6,3 | 2,5 | 0,9 | 3,6 | -0,5 | 3,6 |
Příspěvek čistých vývozů k růstu HDP | p.b., s.c. | 0,1 | -0,6 | -2,8 | -0,3 | 2,6 | 0,9 | -1,3 | 1,0 | -1,3 |
Příspěvek změny zásob k růstu HDP | p.b., s.c. | -0,4 | -1,2 | 2,8 | 1,2 | -2,7 | -1,6 | 0,7 | -1,2 | 0,8 |
Deflátor HDP | růst v % | 3,8 | 4,5 | 4,0 | 8,7 | 8,2 | 3,7 | 2,7 | 3,4 | 2,7 |
Míra inflace spotřebitelských cen | průměr v % | 2,8 | 3,2 | 3,8 | 15,1 | 10,7 | 2,4 | 2,3 | 2,4 | 2,3 |
Zaměstnanost (národní účty) | růst v % | -0,1 | -2,3 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 0,3 | 0,2 | 0,3 | 0,2 |
Míra nezaměstnanosti (VŠPS) | průměr v % | 2,0 | 2,6 | 2,8 | 2,2 | 2,6 | 2,6 | 2,5 | 2,8 | 2,7 |
Objem mezd a platů (dom. koncept) | růst v %, b.c. | 7,9 | 0,4 | 7,2 | 9,1 | 7,7 | 6,2 | 6,3 | 7,1 | 6,4 |
Saldo běžného účtu | % HDP | 0,3 | 1,8 | -2,1 | -4,7 | 0,3 | 1,4 | 0,0 | 1,6 | 0,1 |
Saldo sektoru vládních institucí | % HDP | 0,3 | -5,6 | -5,0 | -3,1 | -3,8 | -2,8 | -2,3 | -2,5 | . |
Dluh sektoru vládních institucí | % HDP | 29,6 | 36,9 | 40,7 | 42,5 | 42,4 | 43,9 | 44,8 | 43,7 | . |
Předpoklady: | ||||||||||
Měnový kurz CZK/EUR | 25,7 | 26,4 | 25,6 | 24,6 | 24,0 | 25,1 | 24,9 | 25,1 | 24,9 | |
Dlouhodobé úrokové sazby | % p.a. | 1,5 | 1,1 | 1,9 | 4,3 | 4,4 | 3,9 | 3,5 | 3,9 | 3,6 |
Ropa Brent | USD/barel | 64 | 42 | 71 | 101 | 82 | 81 | 72 | 82 | 75 |
HDP eurozóny | růst v %, s.c. | 1,6 | -6,2 | 6,3 | 3,6 | 0,5 | 0,8 | 1,2 | 0,8 | 1,3 |
Pozn.: Srovnání s Makroekonomickou predikcí České republiky MF ČR ze srpna 2024.
Zdroj: ČNB, ČSÚ, Eurostat, U. S. Energy Information Administration. Výpočty a predikce MF ČR.
Pozn.: Listopadovou Makroekonomickou predikci České republiky projedná dne 14. 11. 2024 Výbor pro rozpočtové prognózy.